Πολιτικη & Οικονομια

Πέτρο Ιωαννίδη, γιατί είναι περιορισμένο το ενδιαφέρον των πολιτών για τις Ευρωεκλογές;

Ο πολιτικός αναλυτής της AboutPeople μάς δίνει το στίγμα της προεκλογικής περιόδου

tonia-zaravela.jpg
Τόνια Ζαραβέλα
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο πολιτικός αναλυτής της AboutPeople, Πέτρος Ιωαννίδης
Ευρωεκλογές 2024: Ο Πέτρος Ιωαννίδης για την αποχή και τις προεκλογικές καμπάνιες των κομμάτων

Ευρωεκλογές 2024: Ο Πέτρος Ιωαννίδης, πολιτικός αναλυτής της AboutPeople, μιλά στην ATHENS VOICE για το περιορισμένο ενδιαφέρον των πολιτών και την αποχή

Τέσσερις ημέρες και λίγες ώρες απομένουν μέχρι οι κάλπες των Ευρωεκλογών 2024 να ανοίξουν και να αναδείξουν τα πρόσωπα που θα αποτελέσουν τους 21 νέους εκπροσώπους μας στην Ευρωβουλή για την επόμενη 5ετία. Μαζί με τις προτιμήσεις σε επίπεδο προσώπων, η συζήτηση θα ανοίξει και για τα ποσοστά των κομμάτων. Μεγάλο ζητούμενο, βέβαια, αποτελεί η συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία, τη στιγμή που οι εκτιμήσεις δείχνουν αυξημένη αποχή σε σχέση με την αντίστοιχη στις ευρωκάλπες του 2019. 

Λίγο πριν την εκπνοή της προεκλογικής περιόδου, ενώ οι πολιτικοί αρχηγοί απευθύνουν τις τελευταίες μεγάλες ομιλίες τους και οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές οργώνουν γειτονιές και στέκια νέων, ζητήσαμε από τον πολιτικό αναλυτή της AboutPeople, Πέτρο Ιωαννίδη, να συμπυκνώσει σε λίγες φράσεις τον παλμό της - έως σήμερα - εκλογικής αναμέτρησης.

Ψηφοδέλτια μέσα σε κάλπη
Οι κάλπες θα ανοίξουν το βράδυ της 9ης Ιουνίου και θα αναδείξουν τους μεγάλους νικητές των Ευρωεκλογών © EUROKINISSI / ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ

Πέτρος Ιωαννίδης: «Περιορισμένο το ενδιαφέρον για τις Ευρωεκλογές»

Για τον κ. Ιωαννίδη είναι ξεκάθαρο ότι το ενδιαφέρον των πολιτών για τις Ευρωεκλογές είναι περιορισμένο. «Υπάρχει έλλειψη αγωνίας για τη μάχη της πρώτης θέσης. Τα κόμματα - ειδικά ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ - κάνουν επικοινωνία με το βλέμμα τους στραμμένο στο εσωτερικό και όχι τόσο στο ευρωπαϊκό διακύβευμα. Και κάτι ακόμα: βλέπουμε πολύ Tik Tok από κόμματα και υποψηφίους ευρωβουλευτές, τις περισσότερες φορές χωρίς μεγάλη επιτυχία θα έλεγα». Πράγματι, σχεδόν κάθε υποψήφιος ευρωβουλευτής προσήλθε στις προεκλογικές συζητήσεις έχοντας στο portofolio του ένα γεμάτο προφίλ στο Tik Tok, σε μία προσπάθεια να προσεγγίσει τους νέους. 

Ο Πέτρος Ιωαννίδης εκτιμά ότι ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος θα παίξουν όχι μόνο το ποσοστό της συμμετοχής των εκλογέων στις Ευρωεκλογές, όσο και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της συμμετοχής. «Θυμίζω ότι στις Ευρωεκλογές του 2019 είχαμε συμμετοχή 58,7%, άλλα πρώτον συνέπεσαν με τις Αυτοδιοικητικές και δεύτερον έλαβαν χαρακτήρα εθνικών επειδή απείχαν σχεδόν 4 χρόνια από την τελευταία φορά που είχαμε ψηφίσει. Στις εθνικές εκλογές του Ιουνίου 2023 η συμμετοχή έφτασε στο 53,7%. Για φέτος η εκτίμηση είναι ότι θα είναι χαμηλότερη». 

«Τα κόμματα πολιτεύονται σαν να έχουμε εθνικές εκλογές»

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι δημοφιλή πρόσωπα που βρίσκονται στα Ευρωψηφοδέλτια έχουν «πάρει κεφάλι» έναντι άλλων συνυποψηφίων τους. Ο κ. Ιωαννίδης εκτιμά ότι η δημοφιλία δεν θα είναι το μόνο κριτήριο των ψηφοφόρων για την επιλογή ευρωβουλευτών. «Οι δημοφιλείς υποψήφιοι έχουν το προβάδισμα σε σχέση με τους υπόλοιπους γιατί τους γνωρίζουν οι ψηφοφόροι. Η μια, τεράστια εκλογική περιφέρεια τους ευνοεί», σημειώνει ο πολιτικός αναλυτής και εξηγεί: «Οι καμπάνιες της ΝΔ και κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ είναι έντονα επικεντρωμένες στα πρόσωπα των ηγετών τους. Τα κόμματα πολιτεύονται σαν να έχουμε εθνικές εκλογές, αλλά με δεδομένο ότι οι σκληρές κομματικές ταυτίσεις ανήκουν στο παρελθόν είναι λογικό τα πρόσωπα να έχουν αυξημένο ρόλο στην επιλογή των ψηφοφόρων». 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Εμμανουήλ Καραλή στο προπονητήριο του ΟΑΚΑ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Εμμανουήλ Καραλή στο προπονητήριο του ΟΑΚΑ © POOL / ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ/ EUROKINISSI

Πάντως, εκτιμά ότι τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών ενδέχεται να ξεκαθαρίσουν το τοπίο στον χώρο της κεντροαριστεράς «ή και να το θολώσουν περαιτέρω». Παράλληλα, κρίνει ότι η δημοσκοπική άνοδος της Ελληνικής Λύσης δεν φαίνεται ότι αποτελεί έκπληξη. «Οι ευρωεκλογές ως αναμέτρηση δεύτερης τάξης ευνοούν τις εκπλήξεις. Ωστόσο, αν έψαχνα την έκπληξη, θα το έκανα για τα μικρότερα κόμματα». 

Κάποιοι εκτιμούν ότι η προεκλογική περίοδος για τις Ευρωεκλογές αναλώνεται σε διαξιφισμούς «εσωτερικής κατανάλωσης». Όπως για παράδειγμα, η συζήτηση για το Πόθεν Έσχες του Στέφανου Κασσελάκη. Θα διαμορφώσει αυτή η συζήτηση το κριτήριο επιλογής προσώπων και κόμματος στις κάλπες της Κυριακής; Ο Πέτρος Ιωαννίδης απαντά ότι όλα επηρεάζουν. «Ειδικά όταν απουσιάζουν τα ευρωπαϊκά θέματα από την ατζέντα και όπως λέτε τα κόμματα αναλώνονται σε διαξιφισμούς εσωτερικής κατανάλωσης. Θα πρέπει να έχουμε όμως υπόψη μας, ότι η πλειοψηφία των πολιτών θέλει να ακούσει προτάσεις, να καταλάβει πως θα αλλάξει η ζωή τους. Έχει κουραστεί μετά από μια δεκαετία πόλωσης και τοξικής αντιπαράθεσης». 

Ο Στέφανος Κασσελάκης με τον Τάιλερ ΜακΜπέθ στα Ποσειδώνια
Ο Στέφανος Κασσελάκης με τον Τάιλερ ΜακΜπέθ στα Ποσειδώνια © ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Πόσο διαφορετικό είναι τελικά το διακύβευμα των εκλογών για ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ; «Ο κ. Μητσοτάκης έχει θέσει τον πήχη στο 33% που είχε λάβει στις ευρωεκλογές του 2019, ο κ. Κασσελάκης ελπίζει να ξεπεράσει το 20% όπως έχει πει σε πολλές ομιλίες και ο κ. Ανδρουλάκης να αυξήσει σημαντικά το ποσοστό του και να είναι δεύτερο κόμμα. Την Κυριακή θα κάνουν το ταμείο», καταλήγει ο Πέτρος Ιωαννίδης. 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.