Πέτρο Ιωαννίδη, γιατί είναι περιορισμένο το ενδιαφέρον των πολιτών για τις Ευρωεκλογές;
Ο πολιτικός αναλυτής της AboutPeople μάς δίνει το στίγμα της προεκλογικής περιόδου


Ευρωεκλογές 2024: Ο Πέτρος Ιωαννίδης, πολιτικός αναλυτής της AboutPeople, μιλά στην ATHENS VOICE για το περιορισμένο ενδιαφέρον των πολιτών και την αποχή
Τέσσερις ημέρες και λίγες ώρες απομένουν μέχρι οι κάλπες των Ευρωεκλογών 2024 να ανοίξουν και να αναδείξουν τα πρόσωπα που θα αποτελέσουν τους 21 νέους εκπροσώπους μας στην Ευρωβουλή για την επόμενη 5ετία. Μαζί με τις προτιμήσεις σε επίπεδο προσώπων, η συζήτηση θα ανοίξει και για τα ποσοστά των κομμάτων. Μεγάλο ζητούμενο, βέβαια, αποτελεί η συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία, τη στιγμή που οι εκτιμήσεις δείχνουν αυξημένη αποχή σε σχέση με την αντίστοιχη στις ευρωκάλπες του 2019.
Λίγο πριν την εκπνοή της προεκλογικής περιόδου, ενώ οι πολιτικοί αρχηγοί απευθύνουν τις τελευταίες μεγάλες ομιλίες τους και οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές οργώνουν γειτονιές και στέκια νέων, ζητήσαμε από τον πολιτικό αναλυτή της AboutPeople, Πέτρο Ιωαννίδη, να συμπυκνώσει σε λίγες φράσεις τον παλμό της - έως σήμερα - εκλογικής αναμέτρησης.

Πέτρος Ιωαννίδης: «Περιορισμένο το ενδιαφέρον για τις Ευρωεκλογές»
Για τον κ. Ιωαννίδη είναι ξεκάθαρο ότι το ενδιαφέρον των πολιτών για τις Ευρωεκλογές είναι περιορισμένο. «Υπάρχει έλλειψη αγωνίας για τη μάχη της πρώτης θέσης. Τα κόμματα - ειδικά ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ - κάνουν επικοινωνία με το βλέμμα τους στραμμένο στο εσωτερικό και όχι τόσο στο ευρωπαϊκό διακύβευμα. Και κάτι ακόμα: βλέπουμε πολύ Tik Tok από κόμματα και υποψηφίους ευρωβουλευτές, τις περισσότερες φορές χωρίς μεγάλη επιτυχία θα έλεγα». Πράγματι, σχεδόν κάθε υποψήφιος ευρωβουλευτής προσήλθε στις προεκλογικές συζητήσεις έχοντας στο portofolio του ένα γεμάτο προφίλ στο Tik Tok, σε μία προσπάθεια να προσεγγίσει τους νέους.
Ο Πέτρος Ιωαννίδης εκτιμά ότι ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος θα παίξουν όχι μόνο το ποσοστό της συμμετοχής των εκλογέων στις Ευρωεκλογές, όσο και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της συμμετοχής. «Θυμίζω ότι στις Ευρωεκλογές του 2019 είχαμε συμμετοχή 58,7%, άλλα πρώτον συνέπεσαν με τις Αυτοδιοικητικές και δεύτερον έλαβαν χαρακτήρα εθνικών επειδή απείχαν σχεδόν 4 χρόνια από την τελευταία φορά που είχαμε ψηφίσει. Στις εθνικές εκλογές του Ιουνίου 2023 η συμμετοχή έφτασε στο 53,7%. Για φέτος η εκτίμηση είναι ότι θα είναι χαμηλότερη».
«Τα κόμματα πολιτεύονται σαν να έχουμε εθνικές εκλογές»
Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι δημοφιλή πρόσωπα που βρίσκονται στα Ευρωψηφοδέλτια έχουν «πάρει κεφάλι» έναντι άλλων συνυποψηφίων τους. Ο κ. Ιωαννίδης εκτιμά ότι η δημοφιλία δεν θα είναι το μόνο κριτήριο των ψηφοφόρων για την επιλογή ευρωβουλευτών. «Οι δημοφιλείς υποψήφιοι έχουν το προβάδισμα σε σχέση με τους υπόλοιπους γιατί τους γνωρίζουν οι ψηφοφόροι. Η μια, τεράστια εκλογική περιφέρεια τους ευνοεί», σημειώνει ο πολιτικός αναλυτής και εξηγεί: «Οι καμπάνιες της ΝΔ και κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ είναι έντονα επικεντρωμένες στα πρόσωπα των ηγετών τους. Τα κόμματα πολιτεύονται σαν να έχουμε εθνικές εκλογές, αλλά με δεδομένο ότι οι σκληρές κομματικές ταυτίσεις ανήκουν στο παρελθόν είναι λογικό τα πρόσωπα να έχουν αυξημένο ρόλο στην επιλογή των ψηφοφόρων».

Πάντως, εκτιμά ότι τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών ενδέχεται να ξεκαθαρίσουν το τοπίο στον χώρο της κεντροαριστεράς «ή και να το θολώσουν περαιτέρω». Παράλληλα, κρίνει ότι η δημοσκοπική άνοδος της Ελληνικής Λύσης δεν φαίνεται ότι αποτελεί έκπληξη. «Οι ευρωεκλογές ως αναμέτρηση δεύτερης τάξης ευνοούν τις εκπλήξεις. Ωστόσο, αν έψαχνα την έκπληξη, θα το έκανα για τα μικρότερα κόμματα».
Κάποιοι εκτιμούν ότι η προεκλογική περίοδος για τις Ευρωεκλογές αναλώνεται σε διαξιφισμούς «εσωτερικής κατανάλωσης». Όπως για παράδειγμα, η συζήτηση για το Πόθεν Έσχες του Στέφανου Κασσελάκη. Θα διαμορφώσει αυτή η συζήτηση το κριτήριο επιλογής προσώπων και κόμματος στις κάλπες της Κυριακής; Ο Πέτρος Ιωαννίδης απαντά ότι όλα επηρεάζουν. «Ειδικά όταν απουσιάζουν τα ευρωπαϊκά θέματα από την ατζέντα και όπως λέτε τα κόμματα αναλώνονται σε διαξιφισμούς εσωτερικής κατανάλωσης. Θα πρέπει να έχουμε όμως υπόψη μας, ότι η πλειοψηφία των πολιτών θέλει να ακούσει προτάσεις, να καταλάβει πως θα αλλάξει η ζωή τους. Έχει κουραστεί μετά από μια δεκαετία πόλωσης και τοξικής αντιπαράθεσης».

Πόσο διαφορετικό είναι τελικά το διακύβευμα των εκλογών για ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ; «Ο κ. Μητσοτάκης έχει θέσει τον πήχη στο 33% που είχε λάβει στις ευρωεκλογές του 2019, ο κ. Κασσελάκης ελπίζει να ξεπεράσει το 20% όπως έχει πει σε πολλές ομιλίες και ο κ. Ανδρουλάκης να αυξήσει σημαντικά το ποσοστό του και να είναι δεύτερο κόμμα. Την Κυριακή θα κάνουν το ταμείο», καταλήγει ο Πέτρος Ιωαννίδης.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο πρωθυπουργός συνεχάρη τον κ. Σκρέκα για την εκλογή του
Η «καμπάνα» των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τον ΟΠΕΚΕΠΕ
«Ο κ. Καραμανλής είχε ιδιαίτερη νομική υποχρέωση για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου» σημείωσε η βουλεύτρια
«Κάναμε ένα πετυχημένο Συνέδριο που βγάλαμε χρήσιμα συμπεράσματα», είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ
Οι τρεις προτάσεις και η διαδικασία που θα ακολουθηθεί
Δείτε το πρόγραμμα της πρωτοβουλίας του Στέφανου Παραστατίδη
Τρεις οι προτάσεις που συνολικά περιλαμβάνουν 14 πολιτικά πρόσωπα
Mιλώντας σε εκδήλωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Η ομιλία του στο Πολεμικό Μουσείο
Παραβρέθηκε σε εκδήλωση του Ευρωκοινοβουλίου
«Επιμένουμε στη διατήρηση μιας εξωραϊσμένης εικόνας» - H ομιλία στο Πολεμικό Μουσείο
Οι δημοτικότητες των υπουργών
Με αφορμή τις χθεσινές της καταγγελίες
Εάν δεν αλλάξει ο τρόπος που έχει αποφασίσει η διάσκεψη των προέδρων της Βουλής
Η αναγκαιότητα για μεταρρυθμίσεις και οι σχετικές προτάσεις
«Απαιτείται μία συνολική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος»
Η καλοκαιρινή άδεια πρέπει να δοθεί μεταξύ 1ης Μαΐου και 30ης Σεπτεμβρίου
«Οι τρεις προσκλήσεις για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από τις οποίες απουσίαζε ο Δήμος Αθηναίων»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.