Πολιτικη & Οικονομια

Σκοτεινό παρασκήνιο για την άλωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας

Πώς εγκαθίσταται το Βαθύ Κράτος στο Υπουργείο Πολιτισμού

portrait-322469_1920_2.jpg
Τριαντάφυλλος Δελησταμάτης
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων

Η περιπέτεια της προκήρυξης για την πλήρωση θέσεων Προϊσταμένων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία (Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς - ΓΔΑΠΚ)

Η κυβέρνηση χρησιμοποιώντας τους φίλους της αρχαιολόγους-διευθυντές προσπαθεί να προβεί σε ισόβιους διορισμούς στις θέσεις των Προϊσταμένων των φορέων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας τροποποιώντας τον ίδιο το δικό της Νόμο Βεναρδάκη (4369/2016) για τις κρίσεις στο Δημόσιο.

Οι τελευταίες κρίσεις στην Αρχαιολογική Υπηρεσία έγιναν το 2010!!!, ενώ πρέπει να γίνονται ανά τριετία. Κι άντε το κακό ΠΑΣΟΚ και η κακιά ΝΔ έχασαν ένα χρόνο, η «προοδευτική» κυβέρνηση όμως κάνει 4 χρόνια την πάπια και πάει για πέμπτο. Γιατί άραγε;

Ας δούμε αναλυτικά τους υπέροχους λεπτούς χειρισμούς της λοιπόν, τους οποίους ούτε οι ίδιοι οι αρχαιολόγοι δεν είχαν πάρει χαμπάρι μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα.

Το καλοκαίρι του 2018 βγήκε η προκήρυξη για την πλήρωση των θέσεων των Προϊσταμένων Διευθύνσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού σύμφωνα με το νόμο 4369/2016 (Νόμος Βερναδάκη), ο πιο πρόσφατος νόμος για την αξιολόγηση στη Δημόσια Διοίκηση. Η προκήρυξη που αφορούσε τους Αρχαιολόγους, δηλαδή τη συντριπτική πλειοψηφία των θέσεων Διευθυντών των κεντρικών, περιφερειακών και ειδικών περιφερειακών υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ στον τομέα του Πολιτισμού, ανακλήθηκε πριν προλάβουν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν τις αιτήσεις τους. Ο λόγος που ανακοινώθηκε ήταν η διόρθωση κάποιων αβλεψιών στην προκήρυξη (επισημάνθηκε πως δεν περιλάμβανε όλες τις περιπτώσεις πιστοποίησης άριστης γνώσης της ξένης γλώσσας, που κατά καιρούς ίσχυαν). Μετά τις διορθώσεις πήρε τις απαραίτητες υπογραφές –και της υπουργού– ήδη από τα μέσα Φεβρουαρίου του 2019.

Έκτοτε και ενώ προχωρούν οι κρίσεις για την κατάληψη θέσεων ευθύνης σε όλο το Δημόσιο αλλά και στις άλλες ειδικότητες του ΥΠΠΟΑ (διοικητικοί, μηχανικοί ακόμα και οι κρίσεις των Γενικών Διευθυντών του ΥΠΠΟΑ), η προκήρυξη για τους Αρχαιολόγους δεν έχει δημοσιοποιηθεί παρότι έχει υπογραφεί από την υπουργό. Αλλά παρόλα αυτά, ενώ η προκήρυξη δεν κρίνεται κατάλληλη για τους Διευθυντές, κρίνεται κατάλληλη για την πλήρωση της θέσης της Γενικής Διευθύντριας, της προϊσταμένης όλων δηλαδή!!! Και τη θέση καταλαμβάνει η δεύτερη στη μοριοδότηση και πέρασε πρώτη με τη συνέντευξη. Πρώτος ήταν ένας με 2 πτυχία μεταπτυχιακό, διδακτορικό και φοίτηση στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, αλλά με ελάχιστη εμπειρία στην υπηρεσία.

Οι 28 που υπογράφουν επιστολή προς την ηγεσία του υπουργείου, με θολή επιχειρηματολογία προτάσσουν την ανάγκη θέσπισης «ειδικών» προσόντων για τους αρχαιολόγους, καθώς επιτελούν ειδικό έργο, άρα και ειδικό μισθολόγιο, άρα πίσω στο παρελθόν πάλι.

Στο ενδιάμεσο αυτό διάστημα κι ενώ η αναμονή και οι συζητήσεις εντείνονταν για τους λόγους στους οποίους μπορεί να οφείλεται όλη αυτή η καθυστέρηση, κάποιοι ενδιαφερόμενοι για τις θέσεις, Διευθυντές ήδη, απέστειλαν μία επιστολή προς την ηγεσία του υπουργείου. Οι 28 που υπογράφουν το κείμενο (η μειοψηφία των Διευθυντών, προς τιμή των Αρχαιολόγων) με θολή επιχειρηματολογία προτάσσουν την ανάγκη θέσπισης «ειδικών» προσόντων για τους αρχαιολόγους, καθώς επιτελούν ειδικό έργο, άρα και ειδικό μισθολόγιο, άρα πίσω στο παρελθόν πάλι. Ωστόσο, ποια είναι αυτά τα «ειδικά» προσόντα; Και με ποιο τρόπο θέλουν να γίνουν αντικειμενικά μετρήσιμα μεγέθη δεν διευκρινίζεται (στη σελίδα στο Facebook Κινητοποιήσεις εργαζομένων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού υπάρχει σχετική τοποθέτηση).

Οι συγκριμένοι προϊστάμενοι «φωτογραφίζουν» τους εαυτούς τους ως διαχειριστές πολλών έργων (κυρίως ΕΣΠΑ) που εκτελούνται σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο της αυτεπιστασίας. Φαίνεται όμως ότι επιθυμούν το διοικητικό και διαχειριστικό έργο των υπηρεσιών να κεφαλαιοποιείται στο πρόσωπό τους και μόνο. Άραγε τα ΕΣΠΑ και τα λοιπά έργα ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς υλοποιούνται από τους προϊσταμένους αρχαιολόγους και μόνο; Το υπόλοιπο προσωπικό δεν συνεισφέρει τα μέγιστα σε τομείς μάλιστα ιδιαίτερα κρίσιμους, όπως η διοικητική/οικονομική και η τεχνική υποστήριξη; Άρα και το υπόλοιπο προσωπικό δεν πρέπει να μοριοδοτείται ανάλογα για την εξέλιξή του; Όπως επίσης οι αρχαιολόγοι με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, που δεν είχαν τη δυνατότητα να διαχειριστούν έργα ΕΣΠΑ δεν πρέπει ποτέ να μοριοδοτηθούν ή να αναλάβουν θέση ευθύνης;

Γιατί άραγε δεν ζητούν να μοριοδοτούνται τα έργα/ανασκαφές και αναδείξεις στα πλαίσια μεγάλων δημόσιων έργων (ΜΕΤΡΟ, ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ κ.ά.) επίμαχα, με διαχείριση μεγάλων κονδυλίων και πιεστικές προθεσμίες;

Επιπλέον: σε κάθε περίπτωση τα έργα αυτεπιστασίας τα οποία επικαλούνται οι 28 είναι πέρα και πάνω από τα υπηρεσιακά τους καθήκοντα; Το έργο της προστασίας-διαφύλαξης-ανάδειξης-προβολής των μνημείων δεν είναι το κύριο καθήκον των εργαζόμενων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία;

Oι κύριοι και οι κυρίες Προϊστάμενοι επιθυμούν προφανώς να είναι ισόβιοι διευθυντές, κάτι σαν τους Μητροπολίτες, δηλαδή, και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ να στήσει το δικό της βαθύ καθεστώς στον χώρο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας για τα επόμενα 10 χρόνια

Γιατί οι προϊστάμενοι – αρχαιολόγοι πρέπει να έχουν ειδική και προνομιακή μεταχείριση; Και γιατί με την ίδια ένταση δεν ζητούν την αντικειμενική μέτρηση και μοριοδότηση του επιστημονικού τους έργου; Ως γνωστόν το επιστημονικό κομμάτι είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους αρχαιολόγους, όχι μόνο για το prestige τους, αλλά και γιατί επί της ουσίας η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της αρχαιολογικής έρευνας είναι αυτή που καθιστά την αρχαιολογία δημόσιο αγαθό και τη συνδέει με την κοινωνία. Μήπως πίσω από όλη αυτή την κίνηση κρύβεται η ανάγκη κάποιων προϊσταμένων να διατηρήσουν τις θέσεις τους ακόμα και αν νεότεροί τους συγκεντρώνουν περισσότερα μόρια; Oι κύριοι και οι κυρίες Προϊστάμενοι επιθυμούν προφανώς να είναι ισόβιοι διευθυντές, κάτι σαν τους Μητροπολίτες, δηλαδή, και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ να στήσει το δικό της βαθύ καθεστώς στον χώρο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας για τα επόμενα 10 χρόνια.

Όμως τίθεται και θέμα δεοντολογίας: η προαναφερόμενη επιστολή κινήθηκε «εν κρυπτώ και παραβύστω». 

Όμως τίθεται και θέμα δεοντολογίας: η προαναφερόμενη επιστολή κινήθηκε «εν κρυπτώ και παραβύστω». Δεν γνωστοποιήθηκε ούτε σε όλα τα μέλη του ΣΕΑ, ως όφειλε, ούτε καν σε όλους τους προϊσταμένους. Στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΑ στις 5/4/2019, όταν έγινε αναφορά στην ύπαρξη αυτής της επιστολής και ζητήθηκε να τοποθετηθεί κάποιος από τους υπογράφοντες ενώπιον του σώματος για το περιεχόμενο της επιστολής και τις ενέργειες που έχουν γίνει κανείς δεν πήρε το λόγο και δεν υπήρξε καμία ενημέρωση. Γιατί; Μήπως οι υπογράφοντες/φουσες δεν ήθελαν να είναι ενήμεροι όλοι οι αρχαιολόγοι, έτσι ώστε να μεθοδεύσουν τη νέα προκήρυξη με βάση τα ατομικά τους συμφέροντα και τον θανάσιμο εναγκαλισμό τους με την εξουσία;

Αυτές τις ημέρες η προκήρυξη και πάλι «μαγειρεύεται». Είναι φανερό ότι μια απόφαση που λήφθηκε πριν λίγες μέρες στη Γενική  Συνέλευση του ΣΕΑ σχετικά με την ανάγκη θέσπισης ειδικού κλάδου για τους αρχαιολόγους, χρησιμοποιήθηκε από τους εν λόγω κυρίους και κυρίες ως βάση για να παρουσιαστεί στο ΥΠΠΟΑ, ως αίτημα ειδικής μεταχείρισης των αρχαιολόγων και στις κρίσεις. Εάν είναι έτσι, στην πραγματικότητα η Γενική Συνέλευση των Αρχαιολόγων παραπλανήθηκε και χειραγωγήθηκε, καθώς ψηφίζοντας μία πρόταση που αφορά ένα παλαιό συνδικαλιστικό αίτημα με στόχο τη βελτίωση των οικονομικών του κλάδου, χρησιμοποιήθηκε από κάποιους ως χαρτί επιβολής της άποψης τους στο θέμα της προκήρυξης και των κρίσεων.

Κάποιοι Προϊστάμενοι της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας μεθοδεύουν, σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού (ή μέρους της), να ξανακαταλάβουν τις θέσεις τους και να μείνουν εκεί ως Διευθυντές μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. 

Με απλά λόγια: Κάποιοι Προϊστάμενοι της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας μεθοδεύουν, σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού (ή μέρους της), να ξανακαταλάβουν τις θέσεις τους και να μείνουν εκεί ως Διευθυντές μέχρι τη συνταξιοδότησή τους (εκτός αν εν τω μεταξύ προκύψει κάτι καλύτερο). Για να το πετύχουν αυτό προσπαθούν να βάλουν μία αδιανόητη παράμετρο στις κρίσεις. Απέναντι στα μεταπτυχιακά, διδακτορικά ή φοίτηση στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης να προσμετράται και να μοριοδοτείται ένα βασικό καθήκον τους και υποχρέωσή τους: η διαχείριση έργων ΕΣΠΑ. Άρα όσο διαχειρίζομαι έργα ΕΣΠΑ δεν ανησυχώ για τη θέση μου.

Και αυτό μεθοδεύεται με τη σύμφωνη γνώμη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού και τη συνδρομή κάποιων Διευθυντών που δεν ανήκουν στην κυβερνητική παράταξη αλλά μια χαρά τους βολεύει η διεστραμμένη τροποποίηση, γιατί θα γίνουν κι αυτοί «ισόβιοι» και θα χρωστάνε και χάρη στους νυν κυβερνώντες. Για όλα αυτά  χρησιμοποιούν ως Δούρειο Ίππο το παμπάλαιο αίτημα των αρχαιολόγων για ειδικό καθεστώς, δηλαδή ειδικό μισθολόγιο.

Τελικά, όσο κι αν φαίνεται παράταιρο κάποιοι αρχαιολόγοι φοβούνται για τις θέσεις τους. Μάλλον δεν θα έχουν πολλά τυπικά προσόντα, όσο παράξενο κι αν φαίνεται… ή μάλλον καθόλου παράξενο, αφού υπάρχει προϊστάμενος χωρίς μεταπτυχιακό, άλλος χωρίς διδακτορικό, άλλος χωρίς πτυχίο ξένης γλώσσας και κάποιοι τα συνδυάζουν όλα αυτά. Και όλοι αυτοί συστοιχίζονται πίσω από τις εκείνους που κινούν τα νήματα για αλλότριους σκοπούς.


Η επιστολή των 28 Προϊσταμένων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας 

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ Υπουργό, κ. Μυρσίνη Ζορμπά
Υφυπουργό, κ. Κωνσταντίνο Στρατή
Γενική Γραμματέα, κ. Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

Η κάλυψη των θέσεων ευθύνης αξιοκρατικά με αντικειμενικές κρίσεις και όχι με απ’ ευθείας αναθέσεις είναι το θεμέλιο για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, καθώς εμπεδώνει την αξιοκρατία, αυξάνει το κύρος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και των λειτουργών της, προσφέρει ευγενή κίνητρα για την βελτίωση της απόδοσης των εργαζομένων σε αυτή, συρρικνώνει δραστικά τυχόν κομματικές παρεμβάσεις και διασφαλίζει εν πολλοίς ότι οι δημόσιοι λειτουργοί, και ιδίως οι έχοντες θέσεις ευθύνης, θα μπορούν να λειτουργούν ανεπηρέαστοι από πιέσεις κάθε είδους. Έχοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω, οι υπογράφοντες το παρόν κείμενο θεωρούμε ότι η διαδικασία της προκήρυξης για την κάλυψη των θέσεων ευθύνης στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, τόσο σε επίπεδο Διεύθυνσης όσο και σε επίπεδο Τμήματος θα πρέπει να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό. Ωστόσο για να είναι οι κρίσεις προϊσταμένων αντικειμενικές, απολύτως αναγκαία προϋπόθεση είναι αφ' ενός τα κριτήρια και η διαδικασία να είναι συμπεριληπτική ως προς τα απαιτούμενα ειδικά προσόντα, τα οποία προφανώς πρέπει να μοριοδοτούνται, και αφ' ετέρου η διαδικασία να μην δημιουργεί τεχνητούς αποκλεισμούς από την εξέταση των ουσιαστικών προσόντων των υποψηφίων. Δυστυχώς, το ισχύον σύστημα για την κρίσεις του Δημοσίου, δεν προσαρμόστηκε, ως όφειλε, στον αναγνωρισμένο ειδικό χαρακτήρα του κλάδου των αρχαιολόγων, ούτε συνυπολόγισε ότι η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς έχει κεντρική και περιφερειακή δομή, η οποία αρθρώνεται σε 72 διευθύνσεις και εκατοντάδες τμήματα. Ειδικότερα, το σύστημα κρίσεων προϊσταμένων, με το οποίο θα επιλεγούν και οι αρχαιολόγοι, έχει σχεδιαστεί για την κάλυψη διοικητικών θέσεων ευθύνης χωρίς να έχει προβλεφθεί στοιχειώδης προσαρμογή στο ειδικό έργο που παράγουν οι αρχαιολόγοι της ΓΔΑΠΚ, του επιστημονικού φορέα προστασίας, μελέτης και ανάδειξης της πολιτισμικής κληρονομιάς της Ελλάδας, το οποίο είναι συνδυαστικά επιστημονικό-ερευνητικό, διοικητικό και διαχειριστικό. Επί πλέον, οι αρχαιολόγοι, 2 πέραν του ερευνητικού και διοικητικού έργου, υλοποιούν αρχαιολογικά έργα σε μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία μέσω του ειδικού θεσμικού πλαισίου της αυτεπιστασίας. Εν τούτοις, τίποτε από τα παραπάνω δεν προβλέπεται στην μοριοδότηση του υφιστάμενου συστήματος, καθώς και η τυχόν εξέταση αυτών των ειδικών προσόντων στο στάδιο της συνέντευξης καθίσταται αδύνατη, αφού από τους εκατοντάδες υποψήφιους, μόλις 7 μπορούν να εξεταστούν για κάθε μια από της προκηρυσσόμενες θέσεις. Η θεσμική διασφάλιση αντικειμενικών κριτηρίων στην επιλογή προϊσταμένων κάθε επιπέδου, τα οποία θα είναι προσαρμοσμένα στον ειδικό χαρακτήρα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και, ακόλουθα, η άμεση δημοσίευση των σχετικών προκηρύξεων χωρίς ρήτρες τεχνητών αποκλεισμών υποψηφίων από το επίπεδο των συνεντεύξεων, είναι τα δύο βήματα τα οποία αιτούμαστε ως στελέχη της ΓΔΑΠΚ, για μια Αρχαιολογική Υπηρεσία ισχυρή, στην υπηρεσία των μνημείων και του πολίτη. Είμαστε στην διάθεση της πολιτικής ηγεσίας να εξειδικεύσουμε τις προτάσεις μας σε σχετική συνάντηση εργασίας.

 


Η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

10/4/2019
Αρ. Πρωτ. 477

Προς:
1. Γραφείο Υπουργού ΥΠΠΟΑ
2. Γραφείο Υφυπουργού ΥΠΠΟΑ
3. Γραφείο Γε. Γραμματέως ΥΠΠΟΑ

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ζητά άμεση ενημέρωση σχετικά με την εξέλιξη της άμεσης ή μη έκδοσης της ήδη υπογεγραμμένης προκύρηξης για την πλήρωση θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 84-86 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν.3528/2007). Παρά τη σχετική διαβεβαίωση του κ. υφιπουργού Πολιτισμού, ήδη από την 28η Μαρτίου, ότι η νόνιμη διαδικασία για την έκδοση της προκύρηξης έχει ολοκληρωθεί, πληροφορηθήκαμε από τη Γενική Διευθύντρια Διοικητικού ότι αυτο δεν ισχύει, καθώς ε΄χουν προγραμματιστεί αλλαγές στο κείμενο της προκήρυξης. Επαναλαμβάνοντας την πάγιατου Συλλόγου μας για την πλήρωση θέσεων ευθύνης ύστερα από νόμιμες κρίσεις και όχι από την τοποθέτηση από την πόλιτική ηγεσία, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τους λόγους της καθυστέρησης ή μεταίωσης έκδοσης της υπογεγραμμένης προκήρυξης και ειδικότερα για όλες τις τελευταίες εξελίξεις. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ