- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Μεγάλα έργα υποδομής αλλάζουν τη Βόρεια Ελλάδα
Ποιες μεγάλες επενδύσεις υλοποιούνται ή βρίσκονται στη γραμμή εκκίνησης
Τα σημαντικά έργα υποδομής που θα αλλάξουν την εικόνα της Θεσσαλονίκης και ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας
Μεγάλα έργα υποδομής που καθυστέρησαν για δεκαετίες, εάν δεν ολοκληρώνονται, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ή στη γραμμή εκκίνησης. Αισίως, τον χειμώνα του 2024 η «τρύπα του Κούβελα» –το προσωνύμιο του εργοταξίου του Μετρό Θεσσαλονίκης– έκλεισε και έκτοτε η βασική γραμμή του μέσου σταθερής τροχιάς, ύστερα από πολλά έτη καθυστερήσεων, βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. Υπενθυμίζεται ότι η βασική γραμμή έχει μήκος 9,6 χλμ., διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς και αποτέλεσε επένδυση της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ.
Πλέον, τα βλέμματα είναι στραμμένα στην ολοκλήρωση της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά. Όπως έγινε γνωστό και μετά την πρόσφατη επίσκεψη του αντιπροέδρου της ελληνικής κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη στο εργοτάξιο του μετρό, οι συρμοί θα εισέρχονται σταδιακά στη γραμμή με στόχο η επέκταση να παραδοθεί πλήρως σε λειτουργία εντός του πρώτου τριμήνου του 2026.
Στο πλαίσιο αυτό, τέσσερις νέοι συρμοί έχουν ήδη παραδοθεί για να εξυπηρετήσουν την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, ενώ με την ολοκλήρωση του έργου, η συχνότητα των δρομολογίων θα φτάνει το 1,5 λεπτό ανά συρμό, από τρία που είναι σήμερα. Τα έργα πολιτικού μηχανικού της βασικής σύμβασης έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 90%, με τη γραμμή, μήκους 4,78 χλμ., να περιλαμβάνει 5 νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα).
Με την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 63.000 επιβάτες και να κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 12.000 λιγότερα ΙΧ, κάτι που θα μειώσει τους ρύπους CO2 κατά 43 τόνους ημερησίως, ενώ η απόσταση από τον σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά. Να σημειωθεί ότι η βασική γραμμή, που κατασκευάζει ο όμιλος ΑΚΤΩΡ, σε συνδυασμό με την επέκταση της Καλαμαριάς έχουν συνολικό κόστος 3 δισ. ευρώ.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και οι κατασκευαστικές εργασίες για την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover), που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάιο του 2027, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Μετά την ολοκλήρωσή του, ο αυτοκινητόδρομος, που έχει προϋπολογισμό 462 εκατ. ευρώ, θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα, έναντι 5.000 σήμερα. Το έργο, που υλοποιεί η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-ΜΕΤΚΑ, θα περιλαμβάνει εννέα ανισόπεδους κόμβους, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.
Κομβικής σημασίας είναι και το έργο της οδικής σύνδεσης του έκτου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας. Η υλοποίηση του έργου καθυστέρησε εξαιτίας, μεταξύ άλλων, των απαλλοτριώσεων, αλλά από τις αρχές του χρόνου προχωρά χωρίς προσκόμματα.
Επίσης, ενδιαφέρον προσελκύει η δημοπράτηση του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, η οποία τοποθετείται μέχρι το τέλος της χρονιάς. Με τη λειτουργία του έργου, τα δυτικά προάστια θα αποκτήσουν καλύτερη πρόσβαση στο κέντρο και σε άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης, βελτιώνοντας τις μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών – από τους φοιτητές στη Σίνδο έως τους εργαζόμενους στη Βιομηχανική Περιοχή. Στον ευρύτερο σχεδιασμό υπάρχει η δημιουργία νέου σιδηροδρομικού σταθμού στη Θεσσαλονίκη, που θα συνδέει το μετρό της πόλης με τον Δυτικό Προαστιακό και την υπόλοιπη Ελλάδα. Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης θα έχει αφετηρία τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, στο σημείο όπου βρίσκεται και η στάση του μετρό.
Game changer για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα η Εγνατία Οδός
Η έναρξη της 35ετούς παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αυτής στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis, που τοποθετείται στα τέλη του 2025 με αρχές του 2026, αποτελεί έργο υποδομής που πρόκειται ν’ αλλάξει τα δεδομένα της Βόρειας Ελλάδας. Ειδικότερα, η ανάδοχος κοινοπραξία θα αναλάβει για 35 έτη τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων:
- Σιάτιστα - Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή (69,3 χλμ.) Οδικός άξονας που συνδέει την Αλβανία με την Κεντρική Ελλάδα και την Αθήνα μέσω του Ε65. Αποτελεί τμήμα του «εκτεταμένου διευρωπαϊκού οδικού δικτύου» και διαθέτει οκτώ ανισόπεδους κόμβους. Τα χαρακτηριστικά του προσομοιάζουν με αυτά της Εγνατίας Οδού.
- Χαλάστρα - Εύζωνοι (60 χλμ.) Σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία μέσω του μεθοριακού σταθμού Ευζώνων. Αποτελεί τμήμα του «κεντρικού διευρωπαϊκού οδικού δικτύου», διαθέτει τρεις ανισόπεδους κόμβους και περιλαμβάνει υποχρεώσεις αναβάθμισης από τον παραχωρησιούχο.
- Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας (95,5 χλμ.) Διασυνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία και την Αθήνα μέσω της Εγνατίας Οδού και του ΠΑΘΕ. Περιλαμβάνει 17 ανισόπεδους κόμβους και απαιτεί αναβάθμιση στο τμήμα Χριστός - Αμπέλα (10,176 χλμ.).
Εντός της πρώτης πενταετίας προβλέπεται η υλοποίηση επενδύσεων ύψους 420 εκατ. ευρώ, ενώ σε ορίζοντα 35ετίας θα πραγματοποιηθούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες), αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας.
Η σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα. Περιλαμβάνει για πρώτη φορά τη βαριά συντήρηση του οδικού άξονα και των καθέτων του, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που συνδέουν τη χώρα με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία. Οι υποδομές του αυτοκινητοδρόμου αναμένεται να αναβαθμιστούν σημαντικά, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της ποιότητας των μετακινήσεων.
Περίπου 16 χρόνια έχουν περάσει από τις 30 Μαΐου 2009, όταν η Εγνατία Οδός δόθηκε ολοκληρωμένη στην κυκλοφορία, σε τελετή με την παρουσία του τότε πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή και του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γιώργου Σουφλιά.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Γιατροί «στόχευαν» ΑΜΚΑ για εικονικές συνταγογραφήσεις
Υπερχείλισε χείμαρρος στη Φοινικούντα
Βροχοπτώσεις άνω των 40–50 mm/ώρα στην Αττική από την κακοκαιρία Byron
Ισχυρές βροχές και καταιγίδες σε πολλές περιοχές της χώρας
Ομάδα αγροτών προσπάθησε να περάσει τον αστυνομικό κλοιό και να κινηθεί προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Τι ζητά ο δήμαρχος από τον Νίκο Χαρδαλιά
Συνεχίζονται οι ισχυρές βροχοπτώσεις - Οδηγίες για ασφάλεια και δικαιώματα
Πού έχει αποκατασταθεί η κυκλοφορία
Δεν μπορούσε να προσεγγίσει Super Puma λόγω των καιρικών συνθηκών
Τι αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες
Επικαιροποιήθηκε το έκτακτο δελτίο της ΕΜΥ
Πότε θα περιοριστούν οι βροχές
Η ανάρτησή του στο Facebook
Ο χάρτης που δείχνει τους κεντρικούς οδικούς άξονες που αντιμετωπίζουν προβλήματα
Προειδοποίηση για έντονα καιρικά φαινόμενα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.