Ελλαδα

Αγγελική Κοσμοπούλου, πώς γεννήθηκε η ιδέα του Good Stories Summit;

Μια γιορτή για τις καλές ιστορίες θα συμβεί για πρώτη φορά στην Αθήνα στις 3 και 4 Νοεμβρίου - Η ιδρύτρια του Storymentor μας εξήγησε περισσότερα

Good Stories Summit: Η Δρ. Αγγελική Κοσμοπούλου, Ιδρύτρια του Storymentor και storytelling coach, μιλάει για τη γιορτή καλών ιστορίων που θα συμβεί στο Ωδείο Αθηνών, 3 - 4 Νοεμβρίου.

Good Stories Summit: Η Δρ. Αγγελική Κοσμοπούλου, Ιδρύτρια του Storymentor και storytelling coach, μιλάει για τη γιορτή καλών ιστορίων που θα συμβεί στο Ωδείο Αθηνών, 3 - 4 Νοεμβρίου.

Είναι ευκαιρία να παρακολουθήσουμε κάτι που δεν έχει συμβεί ξανά στην πόλη. Να ακούσουμε καλές ιστορίες. Να συζητήσουμε. Να μάθουμε περισσότερα. Την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 Νοεμβρίου, το Storymentor διοργανώνει για πρώτη φορά το «Good Stories Summit», μια γιορτή της αφήγησης και των καλών ιστοριών. Η διήμερη εκδήλωση που θα συμβεί στο Ωδείο Αθηνών θα φέρει στο προσκήνιο αφηγητές και αφηγήτριες από την κοινωνία των πολιτών, την επιχειρηματικότητα, την εκπαίδευση και τον δημόσιο τομέα που θα παρουσιάσουν ζωντανά ιστορίες με θετικό αντίκτυπο και θα αναδείξουν ήρωες και ηρωίδες που ζουν και δρουν κοντά μας χωρίς, ενδεχομένως, να τους γνωρίζουμε.

Σε μία εποχή που κυριαρχούν τα αρνητικά μηνύματα και επικρατούν οι ζοφερές ειδήσεις, το να βρεθείς σε ένα δημιουργικό μονοπάτι αντί να εστιάζεις άνευρα στο πρόβλημα, μπορεί να είναι πιο παραγωγικό. Η Δρ. Αγγελική Κοσμοπούλου, Ιδρύτρια του Storymentor και storytelling coach, μας εξήγησε περισσότερα.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα του «Good Stories Summit
Η ιδέα για τη διοργάνωση του «Good Stories Summit» γεννήθηκε στη σκέψη μου παρακολουθώντας τον τρόπο με τον οποίο συνήθως επικοινωνούμε στη δημόσια σφαίρα. Στην Ελλάδα πραγματοποιούνται αρκετές σημαντικές εκδηλώσεις λόγου, μερικές από αυτές επαναλαμβανόμενα και με πολλούς συμμετέχοντες και υποστηρικτές, ωστόσο συχνά καταλήγουν να είναι παράλληλοι μονόλογοι. Οι ερωτήσεις είναι προβλέψιμες, οι απαντήσεις προετοιμασμένες, οι ομιλητές ίδιοι, η διάδραση και η συζήτηση περιορισμένες. Συχνά, αυτό που μένει είναι η φωτογραφία, όχι το περιεχόμενο. Από την άλλη, οι ιστορίες, που είναι το πιο θελκτικό είδος επικοινωνίας, δεν έχουν θέση στον δημόσιο διάλογο. Χρειάζεται, πιστεύω, ένα διαφορετικό είδος συνάθροισης που μπορεί να φιλοξενήσει θετικές ιδέες, δημιουργικότητα, αλλά και συναίσθημα. Αυτή είναι η ιδέα πίσω από τη γέννηση του «Good Stories Summit» που επιδιώκουμε να γίνει θεσμός.

Με το βιβλίο «Πώς να Πεις μια Ιστορία» κάνατε το storytelling προσιτό σε όλους. Τι ευελπιστείτε να πετύχετε με το «Good Stories Summit»;
Το βιβλίο μου κωδικοποίησε τις βασικές αρχές του storytelling και αποτελεί ένα χρήσιμο εγχειρίδιο για όσους θέλουν να γίνουν καλύτεροι αφηγητές στην προσωπική και την επαγγελματική τους ζωή. Είναι μια καλή αφετηρία, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στόχος του storytelling είναι να μοιραζόμαστε τις ιστορίες μας. Να τις βγάζουμε στον κόσμο. Στο κοινό. Το «Good Stories Summit» θα δώσει σε αφηγητές και αφηγήτριες την ευκαιρία να πουν τις ιστορίες τους ζωντανά στο κοινό. Να φέρουν τις ιστορίες στη φυσική τους συνθήκη, αυτήν του μοιράσματος.

«Μερικές φορές η πραγματικότητα είναι υπερβολικά περίπλοκη. Οι ιστορίες που λέμε της δίνουν κάποιο σχήμα» είχε διακηρύξει κάποτε ο Ζαν – Λυκ Γκοντάρ. Πώς θα ήταν ο κόσμος αν ακούγαμε περισσότερες «καλές ιστορίες»;
Οι ιστορίες ορίζουν εν πολλοίς την αντίληψή μας για την πραγματικότητα. Την ερμηνεύουν. Ζούμε σε μια εποχή που κυριαρχούν οι δύσκολες και ζοφερές ιστορίες και αυτές αναπαράγουμε. Επιπλέον, έχουμε την τάση να ελκόμαστε περισσότερο από τις «κακές» ιστορίες – σκεφτείτε πόσο ευκολότερα και με πόσο μεγαλύτερο ενδιαφέρον μεταφέρουμε στον περίγυρό μας κακές ειδήσεις και πόσο σπανιότερα μιλάμε για τα θετικά που συμβαίνουν. Εστιάζοντας στα αρνητικά, δεν συνηθίζουμε απλώς το κακό. Αμβλύνεται και η πίστη μας ότι αξίζει να αλλάξουμε τα πράγματα, να προσπαθήσουμε, να ονειρευτούμε. Αντίθετα, οι καλές ιστορίες μας παρηγορούν και μας παροτρύνουν να τις μιμηθούμε.

Όλοι λέμε ιστορίες. Στο Story Mentor υποστηρίζετε οργανισμούς, επιχειρήσεις και επαγγελματίες να δημιουργήσουν και να μοιραστούν τις ιστορίες τους. Πώς σας άλλαξε η επαφή με τις ιστορίες άλλων ανθρώπων;
Οι ιστορίες είναι το πιο συναρπαστικό σκέλος της επαφής με τους άλλους. Σε αυτές κρύβονται η γνώση και η σοφία, η εμπειρία και η έμπνευση, η δύναμη που κρύβουν μέσα τους οι άνθρωποι. Η εμπειρία μου από το strorytelling training δείχνει ότι αναζητώντας την ιστορία, αυτό που κάποιος θέλει ή χρειάζεται να πει, βρίσκει την αλήθεια του. Το storytelling δεν είναι μια άσκηση που αρχίζει κοιτάζοντας έξω από εμάς, είναι μια αναζήτηση που ξεκινά μέσα μας και μάς οδηγεί με ευθύτητα σε όσα μας συνιστούν. Χωρίς υπερβολή, κάθε ένας άνθρωπος με τον οποίο συνεργάζομαι, κάθε μία ιστορία που συνδιαμορφώνουμε, είναι μια απόδειξη της δύναμης και του ταλέντου που έχει κάθε άνθρωπος και δεν χρειάζεται παρά να μάθει να βγάζει στο φως.

Με ποιο κριτήριο επιλέχτηκαν οι ομιλητές του «Good Stories Summit»;
Στο «Good Stories Summit» επιλέξαμε ιστορίες από την κοινωνία των πολιτών, την εκπαίδευση, την τέχνη και την επιχειρηματικότητα. Θέλαμε να υπάρχει αντιπροσωπευτικότητα από αυτούς τους χώρους, αλλά και να αναδείξουμε αφηγητές και αφηγήτριες που έχουν να μοιραστούν θετικές πρωτοβουλίες που δεν είναι απαραιτήτως ευρύτερα γνωστές. Αναζητήσαμε, λοιπόν, κυρίως το θετικό πρόσημο και τη δυνατότητα των ιστοριών αυτών να εμπνεύσουν και να παρακινήσουν «ήσυχα», χωρίς τη φασαρία που συχνά δημιουργεί η εμμονή της εποχής μας με την επιτυχία. Μαζί με τους αφηγητές και τις αφηγήτριες επιλέξαμε και πρόσωπα που συνδέονται με τις ιστορίες με άλλον τρόπο – από δημιουργούς ντοκιμαντέρ και στελέχη του κοινωφελούς χώρου που αναδεικνύουν στη δουλειά τους τέτοιες ιστορίες, μέχρι πρόσωπα στον ευρύτερο χώρο της επιχειρηματικότητας που καταλαβαίνουν τον άνθρωπο ή την επιχείρηση μέσα από τη διαδρομή τους. Συνολικά, σχεδιάσαμε μια «γιορτή της αφήγησης».

Τι θα λέγατε στους ανθρώπους που ετοιμάζονται να δώσουν το παρών στο Ωδείο Αθηνών και να συμμετέχουν στο «Good Stories Summit»;
Να έρθουν για να ακούσουν, όχι μόνον με τον εγκέφαλο αλλά και με την καρδιά. Να ακούσουν και να νιώσουν. Αυτό εξάλλου είναι και το προνόμιο των ιστοριών. Να μας κάνουν να νιώθουμε.

Η εμπειρία μου από το strorytelling training δείχνει ότι αναζητώντας την ιστορία, αυτό που κάποιος θέλει ή χρειάζεται να πει, βρίσκει την αλήθεια του. 

Τι κάνει μία ιστορία καλή κατά τη γνώμη σας;
Σύμφωνα με τη θεωρία της αφήγησης, προϋπόθεση για να είναι μια ιστορία καλή είναι να περιλαμβάνει μια ανατροπή. Μια περιπέτεια που αλλάζει τη ροή των πραγμάτων και στοιχειοθετεί ένα «πριν» και ένα «μετά». Πέρα από αυτό σημαντικό είναι το συναίσθημα. Δεν υπάρχει καλή ιστορία χωρίς συναίσθημα. 

Πότε ακούσατε τελευταία φορά μία καλή ιστορία;
Έχω τη χαρά να ακούω συχνά καλές ιστορίες. Η τελευταία φορά ήταν μόλις προχθές, όταν μια φίλη μοιράστηκε μαζί μου την ιστορία ενός νεαρού αστέγου που βρήκε τη δύναμη να επιστρέψει στην οικογένειά του.

Πώς πιστεύετε ότι μπορούν οι ιστορίες να αναδείξουν καλές ιδέες και πρακτικές;
Οι ιστορίες λένε πολύ περισσότερα από όσα μάς μεταφέρουν τα δεδομένα και οι αριθμοί. Μας ξυπνούν, μας συγκινούν, μας εξηγούν και μας επηρεάζουν. Αναδεικνύουν τη μοναδικότητα της ιδέας, της οργάνωσης, της εταιρίας μας – και σε έναν κόσμο με πολλαπλά ερεθίσματα και έντονο ανταγωνισμό μάς βοηθούν να ξεχωρίσουμε, με οδηγό την αλήθεια και την αυθεντικότητα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ