Κοσμος

Πώς «χάνεται» ένα αεροπλάνο: το Boeing της Air India που έμεινε ξεχασμένο επί 13 χρόνια

Στον κόσμο των αερομεταφορών, τα αεροπλάνα σπάνια μένουν ακινητοποιημένα χωρίς λόγο

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Κατάσταση έκτακτης ανάγκης για πτήση από Ρόδο προς Ισραήλ - Προχωρά σε αναγκαστική προσγείωση
© Unsplash

Πώς «χάνεται» ένα αεροπλάνο: το Boeing της Air India που έμεινε ξεχασμένο επί 13 χρόνια

Πώς είναι δυνατόν ένα επιβατικό αεροσκάφος μήκους 30 μέτρων και βάρους δεκάδων τόνων να εξαφανιστεί από τα χαρτιά μιας αεροπορικής εταιρείας για περισσότερο από μία δεκαετία; Κι όμως, αυτό ακριβώς παραδέχθηκε η Air India, όταν ανακάλυψε εκ των υστέρων ότι ένα παλιό Boeing 737-200, ιδιοκτησίας της, παρέμενε παρκαρισμένο στο αεροδρόμιο της Καλκούτας από το 2012, χωρίς κανείς να θυμάται ότι της ανήκε.

Το αεροσκάφος, με νηολόγιο VT-EHH, βρισκόταν επί 13 χρόνια εκτεθειμένο στη σκόνη και τον χρόνο, έως ότου οι αρχές του αεροδρομίου ζήτησαν την καταβολή τελών στάθμευσης. Αρχικά, η Air India αρνήθηκε ότι το αεροπλάνο ανήκε στον στόλο της. Λίγο αργότερα, ωστόσο, αναγκάστηκε να παραδεχθεί ότι πράγματι το είχε «χάσει» από τα μητρώα της και ότι οφείλει πλέον περίπου 10 εκατ. ρουπίες σε τέλη, ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 85.000 λίρες.

Η υπόθεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη δύσκολη περίοδο για την ινδική αεροπορική εταιρεία, η οποία είχε βρεθεί στο προσκήνιο νωρίτερα φέτος μετά από θανατηφόρο δυστύχημα. Όμως η «εξαφάνιση» ενός αεροσκάφους εγείρει ερωτήματα που ξεπερνούν τη συγκυρία.

Στον κόσμο των αερομεταφορών, τα αεροπλάνα σπάνια μένουν ακινητοποιημένα χωρίς λόγο. Το κόστος απόκτησης και συντήρησης είναι τέτοιο που οι εταιρείες επιδιώκουν να τα διατηρούν στον αέρα όσο το δυνατόν περισσότερο. Όταν ένα αεροσκάφος αποσύρεται, συνήθως μεταπωλείται, μετατρέπεται σε φορτηγό ή καταλήγει σε «νεκροταφεία» αεροπλάνων, όπου αποσυναρμολογείται για ανταλλακτικά. Το να ξεχαστεί απλώς σε ένα αεροδρόμιο θεωρείται σχεδόν αδιανόητο.

Όπως επισημαίνουν ειδικοί του κλάδου, τα αεροσκάφη συνοδεύονται από τεράστιο όγκο γραφειοκρατίας: πιστοποιήσεις, βιβλία συντήρησης, καταγραφές εξαρτημάτων και ετήσιους ελέγχους. «Με το επίπεδο ρυθμιστικής εποπτείας που υπάρχει, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς μια εταιρεία θα μπορούσε να “χάσει” ένα αεροπλάνο», σχολιάζει αναλυτής της αεροπορικής αγοράς.

Στην περίπτωση του συγκεκριμένου Boeing, η εξήγηση φαίνεται να βρίσκεται σε μια αλληλουχία διοικητικών μεταβάσεων. Το αεροσκάφος ανήκε αρχικά στην Indian Airlines, η οποία συγχωνεύθηκε με την Air India το 2007. Αργότερα, μισθώθηκε στα ινδικά ταχυδρομεία για μεταφορές φορτίου. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Air India, Κάμπελ Γουίλσον, το αεροπλάνο δεν συμπεριλήφθηκε στα επίσημα αρχεία κατά την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας το 2022. Αν δεν υπήρχε στα βιβλία, η νέα διοίκηση δεν γνώριζε καν ότι το είχε αποκτήσει.

Θα μπορούσε να είχε αξιοποιηθεί διαφορετικά; Πιθανότατα ναι. Το αεροσκάφος ήταν ήδη διαμορφωμένο για φορτίο και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ή να πουληθεί για ανταλλακτικά. Από την άλλη, η εμπορική του αξία θεωρείται πλέον αμελητέα. Όπως σημειώνουν ειδικοί, ακόμη και η διάλυσή του θα απέφερε ελάχιστα έσοδα – σίγουρα όμως περισσότερα από το να συσσωρεύει επί χρόνια χρέη στάθμευσης.

Παρότι η υπόθεση μοιάζει μοναδική, οι αρχές του αεροδρομίου της Καλκούτας έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι δεν είναι η μόνη περίπτωση «εγκαταλελειμμένων» αεροσκαφών που εντοπίστηκαν την τελευταία δεκαετία. Κάτι που σημαίνει ότι η ιστορία του ξεχασμένου Boeing ίσως να μην είναι η τελευταία του είδους της.

Πηγή: The Telegraph

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY