Κοσμος

Τσάρλι Κερκ: Η δυστοπία τnς πληροφόρησης και το τίμημα της απορρύθμισης 

Η Δύση βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη επιλογή και η αξία της επαγγελματικής δημοσιογραφίας αναδεικνύεται περισσότερο από ποτέ.

nikos-panagiotou.jpg
Νίκος Παναγιώτου
ΤΕΥΧΟΣ 969
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Τσάρλι Κερκ: Η δυστοπία τnς πληροφόρησης και το τίμημα της απορρύθμισης
© EPA/FILIP SINGER

Η σοβαρή δημοσιογραφία ως δημόσιο αγαθό απέναντι στη βία και τον εξτρεμισμό και τα κοινωνικά δίκτυα, με αφορμή τη δολοφονία του Τσάρλι Κερκ

Η δολοφονία του Τσάρλι Κερκ δεν αποτελεί μόνο μια μεμονωμένη πράξη βίας· είναι το πιο οδυνηρό σύμπτωμα ενός δυστοπικού παρόντος, που διαμορφώνεται μέσα από τα φίλτρα των κοινωνικών δικτύων και τις «περικλεισμένες» ομάδες πληροφόρησης. Σε έναν κόσμο όπου ο καθένας μπορεί να φορέσει τον τίτλο του «δημοσιογράφου», η έννοια της υπεύθυνης, τεκμηριωμένης και επώνυμης ενημέρωσης αποδυναμώνεται, αφήνοντας χώρο στη ρητορική του μίσους και στη νομιμοποίηση της βίας.

Η βία τείνει να γίνει η νέα κανονικότητα, όταν η διαφορετική άποψη εκλαμβάνεται ως απειλή και όχι ως αφετηρία διαλόγου. Οι κλειστές ομάδες πληροφόρησης –τα λεγόμενα filterbubbles– εγκλωβίζουν τους πολίτες σε παράλληλες πραγματικότητες, όπου η συνύπαρξη με τον «άλλο» είναι αδύνατη. Το αποτέλεσμα είναι κοινωνική αποξένωση, πολιτική πόλωση και εκτόξευση της βίας. Αυτό που φάνηκε με δραματικό τρόπο στην περίπτωση του Κερκ δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά η αποκρυστάλλωση μιας τάσης που σιγοκαίει σε πολλές δυτικές κοινωνίες.

Η απορρύθμιση του δημόσιου λόγου στα ψηφιακά μέσα έχει επιταχύνει αυτή τη διολίσθηση. Η «ψηφιακή σφαίρα» δεν είναι απλώς ένας νέος χώρος ενημέρωσης· είναι ένας μηχανισμός που τείνει να νομιμοποιεί την υπερβολή και την ακρότητα. Το είδαμε και στην Ελλάδα: τα γεγονότα στο Νεπάλ λειτούργησαν ως πρώτης τάξης υλικό για τα κοινωνικά δίκτυα, που κατακλύστηκαν από εκρήξεις μίσους εναντίον πολιτικών, θυμίζοντας τις μέρες με τις κρεμάλες στο Σύνταγμα – το φυτώριο μέσα στο οποίο άνθισε η Χρυσή Αυγή. Αναρτήσεις και βίντεο που προέτρεπαν «να κάνουμε το ίδιο» ξεπέρασαν κάθε όριο δεοντολογίας. Η λογική της ταχύτητας και της εντυπωσιοθηρίας κυριάρχησαν έναντι της ευθύνης.

Το ίδιο μοτίβο φάνηκε και με την τραγική σκηνή της δολοφονίας του Κερκ. Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έσπευσαν να αναπαραγάγουν το βίντεο, τροφοδοτώντας το σοκ και τη νοσηρή περιέργεια, τα επαγγελματικά ΜΜΕ σεβάστηκαν το κοινό τους και δεν πρόβαλαν την εικόνα της βίας. Η αντίθεση αυτή δείχνει με τον πιο καθαρό τρόπο την απώλεια του ρόλου του επαγγελματία δημοσιογράφου έναντι οποιουδήποτε «παραγωγού περιεχομένου», που ενδιαφέρεται μόνο για like, views και αλγοριθμική επιβράβευση.

Η Δύση βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη επιλογή μετά τη δολοφονία του Κερκ: θα συνεχίσει να ανέχεται μια πολιτική κουλτούρα που τρέφεται από συνθήματα, fake news και θεωρίες συνωμοσίας, ή θα επιλέξει την επιστροφή σε μια αντιπαράθεση βασισμένη σε δεδομένα και επιχειρήματα; Το ερώτημα είναι υπαρξιακό για όλες τις δημοκρατίες.

Σε αυτό το τοπίο, η αξία της επαγγελματικής δημοσιογραφίας αναδεικνύεται περισσότερο από ποτέ. Η δημοσιογραφία δεν είναι τίτλος που φοριέται κατά βούληση· είναι ευθύνη, εκπαίδευση, δεοντολογία και επωνυμία. Δεν αρκεί η ύπαρξη μιας νομοθετικής πρωτοβουλίας· απαιτείται κοινωνική κινητοποίηση, που θα απαιτήσει από τα μέσα και τους ανθρώπους της ενημέρωσης διαφάνεια, αξιοπιστία και λογοδοσία.

Ακριβώς γι’ αυτό πρέπει να αναγνωρίσουμε τη δημοσιογραφία, όχι απλώς ως επάγγελμα αλλά ως δημόσιο αγαθό. Όπως η παιδεία και η υγεία, έτσι και η αξιόπιστη πληροφόρηση είναι θεμέλιο της δημοκρατικής ζωής. Η προστασία της δεν μπορεί να αφεθεί στους μηχανισμούς της αγοράς· χρειάζεται θεσμική στήριξη, ενίσχυση της ανεξαρτησίας των ΜΜΕ και επένδυση στη δημοσιογραφική εκπαίδευση.

Η υπεύθυνη ενημέρωση, με ονοματεπώνυμο και εγκυρότητα, δεν είναι πολυτέλεια· είναι το βασικό ανάχωμα απέναντι στη βία και την αποδόμηση της δημοκρατίας. Είναι το νήμα που συνδέει τον πολιτικό λόγο με τη νομιμοποίησή του, και που σήμερα κινδυνεύει να σπάσει. Η δολοφονία του Κερκ πρέπει να λειτουργήσει ως καμπανάκι: χωρίς επαγγελματική δημοσιογραφία, αναγνωρισμένη ως δημόσιο αγαθό, και χωρίς κοινωνική απαίτηση για υπεύθυνη πληροφόρηση, η δημοκρατία αφήνεται έρμαιο στις πιο ακραίες δυνάμεις.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY