Εικαστικα

Άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο Ακρόπολης στο Παλέρμο

Το άγαλμα θα εκτίθεται για 4 χρόνια στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas στο πλαίσιο συμφωνίας για την μεταφορά και ανταλλαγή αρχαιολογικών ευρημάτων

62222-137653.jpg
A.V. Team
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Άγαλμα θεάς Αθηνάς από το Μουσείο Ακρόπολης
Το άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο Ακρόπολης τοποθετημένο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο

Άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο Ακρόπολης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο

Το άγαλμα της θεάς Αθηνάς (Ακρ. 3027) από τις συλλογές του Μουσείου Ακρόπολης, που χρονολογείται ανάμεσα στα 420-400 π.Χ., τοποθετήθηκε σήμερα στην εμβληματική αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών του Αρχαιολογικού Μουσείου Antonino Salinas στο Παλέρμο για τέσσερα χρόνια, για να αντικατασταθεί στη συνέχεια με ένα γεωμετρικό αγγείο.

Άγαλμα θεάς Αθηνάς από το Μουσείο Ακρόπολης τοποθετείται στο Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο
Στιγμιότυπο από την τοποθέτηση του αγάλματος της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο Ακρόπολης στο Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο

Στο περίφημο αυτό άγαλμα η θεά Αθηνά λυγίζει το κορμί της καθώς στηρίζεται στο, χαμένο σήμερα, δόρυ που κρατούσε στο αριστερό χέρι. Φορά πέπλο, οι πτυχές του οποίου αγκαλιάζουν τις καμπύλες του σώματος, και από πάνω στενή αιγίδα, περασμένη λοξά κάτω από την αριστερή μασχάλη.
Στο κέντρο της αιγίδας υπήρχε αρχικά γοργόνειο, πιθανότατα μεταλλικό, προσαρμοσμένο στις οπές που ανοίγονται εκεί.

Στο Μουσείο Αντονίνο Σαλίνας Παλέρμο: Νίκος Σταμπολίδης, Κατερίνα Γκρέκο, Μαριάντζελα Ιέλο, Αλμπέρτο Σαμονά
Αλμπέρτο Σαμονά, Μαριάντζελα Ιέλο, Κατερίνα Γκρέκο και Νίκος Σταμπολίδης στην αίθουσα του Σελίνουντα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas μετά την τοποθέτηση του αγάλματος της Αθηνάς από το Μουσείο Ακρόπολης

Η παρουσίαση του εκθέματος πραγματοποιήθηκε σήμερα σε επίσημη εκδήλωση στο Μουσείο A. Salinas, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, της Υφυπουργού Πολιτισμού της Ιταλίας, Lucia Borgonzoni, Γερουσιαστού της Ιταλικής Βουλής, του assessore της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής Ταυτότητας, δρ Alberto Samonà, της διευθύντριας του Μουσείου Antonino Salinas, Caterina Greco, του καθηγητή Louis Godart και του γενικού διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητή Νίκου Σταμπολίδη.

Στο Μουσείο Αντονίνο Σαλίνας στο Παλέρμο: Α. Σαμονά, Κ. Γκρέκο, Ν. Σταμπολίδης, Λ. Μενδώνη, Λ. Μποργκοντσόνι
Ο δρ Alberto Samonà, η Caterina Greco, ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και η υφυπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας Lucia Borgonzoni στο Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο

Το άγαλμα της Αθηνάς ταξιδεύει στη Σικελία στο πλαίσιο της συμφωνίας που προβλέπει την πολυετή μεταφορά και ανταλλαγή αρχαιολογικών ευρημάτων μεταξύ των δύο μουσείων. Πρόσφατα είχε φθάσει και τοποθετηθεί στο Μουσείο Ακρόπολης το επονομαζόμενο θραύσμα Fagan του λίθου VI της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα (Ν.Ι. 1546).

Το αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο
Άποψη από το Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο

Τι δήλωσε κατά την τελετή παράδοσης η Λίνα Μενδώνη

Όπως είπε στην ομιλία της η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού «Είναι ιδιαίτερη η χαρά και η τιμή για μένα να βρίσκομαι κοντά σας, μαζί με τον Γενικό Διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης των Αθηνών και τους συνεργάτες μου, προκειμένου να ανταποδώσουμε την γενναιοδωρία που εμπεριέχει η πρωτοβουλία της Περιφερειακής Κυβέρνησης της Σικελίας και ιδιαίτερα του Assessore Alberto Samona και της διευθύντριας δρ Caterina Greco, όχι μόνον να καταθέσουν προς έκθεση το θραύσμα Fagan από την ζωφόρο του Παρθενώνα, για μακρό χρονικό διάστημα (4+4 χρόνια) στο Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά και να ζητήσουν από το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλικής Δημοκρατίας τον οριστικό επαναπατρισμό του στην Αθήνα. Η εκπεφρασμένη αυτή πολιτική βούληση επιβεβαιώνει τους μακρότατους δεσμούς πολιτιστικής συνάφειας και αδελφοσύνης της Ελλάδας και της Σικελίας, καθώς και την εμπράγματη αναγνώριση της κοινής μεσογειακής ταυτότητας.

H επιστροφή και η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα αποτελεί ηθική υποχρέωση για όλη την Ευρώπη, στο πλαίσιο της προστασίας της κοινής πολιτισμικής της κληρονομιάς. Και η μεγαλύτερη δύναμη για την επανένωσή τους είναι η πίστη των ίδιων των ευρωπαίων, όπως και των βρετανών πολιτών, για τη σημασία του Παρθενώνα, του μέγιστου αυτού μνημείου για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο ως προϊόν κλοπής. Η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει  οποιοδήποτε δικαίωμα κυριότητας, κατοχής και νομής επ’ αυτών. Αντίθετα, υποχρεούται συνταγματικά και νομιμοποιείται ηθικά να αξιώνει και να επιδιώκει, με κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο, την οριστική, μόνιμη και αμετάκλητη επιστροφή τους, προς επανόρθωση του δικαίου και της ηθικής τάξης, και κυρίως της αποκατάστασης της ακεραιότητας του μνημείου.

Η Συμφωνία μεταξύ της Αυτόνομης Κυβέρνησης της Σικελίας και της Ελλάδας, προϊόν 14μηνης συνεργασίας και διαβουλεύσεων περιλαμβάνει και την αποστολή δύο σημαντικών αρχαιοτήτων από τις Συλλογές του Μουσείου της Ακρόπολης στο Παλέρμο, μία ανά τετραετία. Η συγκεκριμένη Συμφωνία υποδεικνύει το δρόμο, που μπορεί να ακολουθήσει το Λονδίνο».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ