- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Ο Γιώργος Λεουτσάκος, μηχανικός στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, έζησε από κοντά την περιπέτεια της κατασκευής του.
Πρώτη εικόνα: Δεκέμβριος 1999, πριν 10 χρόνια ακριβώς. Περίμενα στην αποβάθρα του σταθμού Κατεχάκη, στη φάση των δοκιμών για τη λειτουργία του μετρό. Το τρένο ήρθε και σε 7 λεπτά ήμουνα στο Σύνταγμα. Η αίσθηση ήταν πρωτόγνωρη για έναν Αθηναίο που είχε συνηθίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Δεύτερη εικόνα: τέλος Ιουλίου 2004, σταθμός Πλακεντίας, 250 περίπου εργαζόμενοι όλων των ειδικοτήτων ολοκλήρωναν τις εργασίες του σταθμού και ξαφνικά, μετά από 2 ημέρες καθάρισμα, έλαμπε ένας πανέμορφος νέος σταθμός μετρό, με πολυτελή αρχιτεκτονική, φυσικό φως, σύνδεση με τον προαστιακό, σύνδεση με λεωφορεία, με χώρους στάθμευσης για ΙΧ και δυνατότητες πρωτόγνωρες για την ελληνική πραγματικότητα.
Τρίτη εικόνα: Σεπτέμβριος 2009, σταθμός Νομισματοκοπείο. Ένας ολοκαίνουργιος σταθμός μπαίνει σε λειτουργία, με εντυπωσιακή αρχιτεκτονική, με απευθείας σύνδεση με υπόγειο χώρο στάθμευσης και έχοντας ομορφύνει κατά πολύ την όψη στο επίπεδο του δρόμου, που για δεκαετίες στο συγκεκριμένο σημείο της λεωφ. Μεσογείων ήταν άχρωμη ή καλυπτόταν από διαφημιστικά πανέλα. Τρεις εικόνες μέσα σε 10 χρόνια που περιγράφουν το Αττικό Μετρό.
Η συμμετοχή από οποιαδήποτε θέση στην κατασκευή του μεγαλύτερου δημόσιου έργου της Ελλάδος είναι πραγματικά μια αξιοζήλευτη πρόκληση. Ακόμα περισσότερο δε, όταν πρόκειται για θέση μηχανικού, ο οποίος βιώνει καθημερινά την κατασκευή και ανάπτυξη του έργου. Πόσο όμορφο συναίσθημα είναι να ξεκινάει κάποιος μια ιδέα με μολύβι στο πίσω μέρος ενός φακέλου, μετά αυτό να μελετάται μεθοδικά και με λεπτομέρεια, στο τέλος να κατασκευάζεται και να φαίνεται σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια, και μάλιστα να το χρησιμοποιούν χιλιάδες Αθηναίοι καθημερινά.
Από το 1992, που εγκαταστάθηκε το πρώτο εργοτάξιο μετρό στην Αθήνα, έως σήμερα που κατασκευάζεται και το μετρό της Θεσσαλονίκης, οι Έλληνες μηχανικοί κατάφεραν να αποκτήσουν πολύτιμες γνώσεις και εμπειρία χάρη στη μελέτη και κατασκευή αυτού του ιδιαίτερα πολύπλοκου έργου, που περιλαμβάνει από τη διάνοιξη σηράγγων μέσα στην πόλη έως την εγκατάσταση συστημάτων και τη λειτουργία τρένων που ελέγχονται από υπολογιστές και συστήματα τελευταίας τεχνολογίας.
Δυστυχώς για τους κατοίκους αυτών των δύο πόλεων, η εικόνα που αντικρίζουν από τα εργοτάξια του μετρό σε καμιά περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στο μέγεθος του έργου. Και αυτό διότι οι κύριες κατασκευαστικές εργασίες πραγματοποιούνται έως και 38 μ. κάτω από τη γη, άλλοτε με μετροπόντικες και άλλοτε με συμβατικές μεθόδους κατασκευής. Η θέα και μόνο ενός μηχανήματος διάνοιξης σηράγγων του μετρό, βάρους 1.650 τόνων, μήκους 100-150 μέτρων και με διάμετρο κεφαλής 9,5 μέτρων, προκαλεί δέος! Τα μεγαλύτερα τμήματα των σηράγγων του μετρό της Αθήνας και σήμερα του μετρό της Θεσσαλονίκης κατασκευάζονται από μετροπόντικες – σε καθημερινή βάση 10 μέτρα έτοιμης σήραγγας. Σε κάθε τέτοιο μηχάνημα μοχθούν κάθε μέρα, 7 μέρες την εβδομάδα, 160 άτομα σε 3 βάρδιες κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, δίχως φυσικό φως, με φρέσκο αέρα που μεταφέρεται με μεγάλους σωλήνες, με έντονη υγρασία, πολλές φορές έντονο θόρυβο, όταν π.χ. η κεφαλή του μηχανήματος συναντά βράχο κ.λπ. Όμως, αυτή η επίπονη δουλειά προσφέρει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση, καθώς βιώνεις τη σταδιακή δημιουργία του καλύτερου μέσου μαζικής μεταφοράς.
Η κατασκευή του μετρό της Αθήνας και η ανάπτυξή του έως σήμερα, με 30 χιλιόμετρα υπόγειων σηράγγων και 28 σύγχρονους σταθμούς, αποτέλεσε ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές του Λεκανοπεδίου, όπως το Αιγάλεω ή το Περιστέρι, απέκτησαν σύγχρονους σταθμούς, ενώ άλλες, όπως η Ανθούπολη, το Χαϊδάρι, το Ελληνικό κ.λπ., πολύ σύντομα θα αποκτήσουν και αυτές σύγχρονους σταθμούς μετρό, οι οποίοι θα αναβαθμίσουν την ευρύτερη περιοχή. Κι αυτό διότι εκτός από την άνεση, την ταχύτητα και την αξιοπιστία των δρομολογίων του μετρό, σημαντική είναι και η ανάδειξη αρχαιολογικών ευρημάτων καθώς και έργων τέχνης διακεκριμένων Ελλήνων καλλιτεχνών, που κοσμούν τους περισσότερους σταθμούς. Η αρχαιότερη γέφυρα της Ελλάδας στο σταθμό του Ελαιώνα, η αρχαία Ιερά Οδός στο σταθμό του Αιγάλεω και τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα στους νέους σταθμούς «Χολαργός» και «Άλιμος» που θα ανοίξουν το 2010, θα αποτελέσουν σε λίγο καιρό πόλο θαυμασμού από τους χιλιάδες επιβάτες του δικτύου μετρό.
Στα έργα της Αττικό Μετρό στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη εργάζονται σήμερα περισσότερα από 2.500 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων.Από τον εργάτη έως το μηχανικό, από το μελετητή έως τον αρχιτέκτονα, από τον ηλεκτρολόγο έως τον υπεύθυνο ασφαλείας, όλοι τους αισθάνονται περήφανοι βιώνοντας την υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου.
Και τα επόμενα χρόνια, που θα κατασκευάζεται στην Αθήνα η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά (7,5 χλμ., με 6 σταθμούς) και στη Θεσσαλονίκη η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά (4,8 χλμ., με 5 σταθμούς), η Αττικό Μετρό θα δώσει τη δυνατότητα και σε νέους μηχανικούς να ζήσουν από κοντά τη δημιουργία του έργου που «πηγαίνει πιο μακριά... για να μας φέρει πιο κοντά!».