- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Τι σχέση μπορεί να έχει η φυσική υψηλών ενεργειών με τα smartphones;
Ο ιδρυτής της Warply, Γιάννης Δοξαράς μιλάει στην A.V. για τα capital controls, το διεθνή ανταγωνισμό και το μέλλον
Τι σχέση μπορεί να έχει η φυσική υψηλών ενεργειών με τα smartphones; Στην περίπτωση του Γιάννη Δοξαρά οι σπουδές στη Φυσική τον οδήγησαν στη δημιουργία της καινοτόμας πλατφόρμας Warply. Η Warply είναι μια ελληνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας η οποία παρέχει υπηρεσίες διαφήμισης, CRM και πληρωμών μέσω των «έξυπνων» κινητών μας. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα αλλά και σε χώρες του εξωτερικού. Μάλιστα, τον Ιούνιο που μας πέρασε βραβεύτηκε ως η πιο “Innovative Mobile Company” της χρονιάς στα “Mobile Excellence Awards 2015”. Ο ιδρυτής της Warply, Γιάννης Δοξαράς μιλάει στην Athens Voice για τα capital controls, το διεθνή ανταγωνισμό και το μέλλον.
Γιάννη μπορείς να μου πεις μερικά πράγματα για εσένα;
Γεννήθηκα στην Αθήνα, όπου και σπούδασα στο πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Πολυτεχνείο, καθώς και στο πανεπιστήμιο του Cambridge. Τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα αφορούσαν τη φυσική υψηλών ενεργειών και τη φυσική υλικών, με μια έμφαση στο κομμάτι των υλοποιήσεων κβαντικών υπολογιστών. Στην πορεία μου αυτή είχα τη χαρά να είμαι παρών σε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες στιγμές της πληροφορικής όπως την ξέρουμε, στη γέννηση του cloud και της παράλληλης επεξεργασίας ως προπτυχιακός φοιτητής στο CERN και το κομμάτι των machine learning σε big data ερευνητικά στην Αγγλία. Πέρα από το mobile και τα loyalty σχήματα, τελευταία ασχολούμαι και με ένα καινούριο venture, σχετιζόμενο με κατανεμημένα συστήματα εμπιστοσύνης, τη γνωστή από το bitcoin τεχνολογία blockchain.
Τι σε έκανε να ασχοληθείς με τον κλάδο των startups και πώς προέκυψε η ιδέα του Warply;
Το 2007 αποφασίζω να αφήσω την ακαδημαϊκή καριέρα και έχοντας εργαστεί για ένα μικρό διάστημα στη Vodafone UK, επιστρέφω από το Λονδίνο στην Ελλάδα και ασχολούμαι με το consulting. Μετά από ένα χρόνο και έχοντας μια σχετικά σημαντική εμπειρία σε CRM και Loyalty συστήματα αποφασίζω να ιδρύσω τη Warply. Αξιοποιώντας την εμπειρία μου στο χώρο των τηλεπικοινωνιών και των προγραμμάτων πιστότητας καταναλωτή, δημιουργήσαμε ένα ποιοτικό προϊόν για το κινητό κάνοντας εξαίρετη την καταναλωτική εμπειρία. Όλη αυτή την περίοδο είχα επίσης τη χαρά να εκπαιδεύσω εξαιρετικά στελέχη του ελληνικού startup οικοσυστήματος, δε σου κρύβω ότι χαίρομαι που τους βλέπω να στήνουν και να προχωράνε τις δικές τους εταιρίες.
Τι είναι ακριβώς το Warply και πώς λειτουργεί;
Η Warply έχει τρία βασικά προϊόντα τα οποία σχετίζονται με το αυτοματοποιημένο marketing και την διαφημιστική τεχνολογία. Το Warply Engage το οποίο πρόκειται για μια mobile CRM και automation λύση για κινητά, το Warply Ad Network που αποτελεί το μεγαλύτερο premium mobile διαφημιστικό δίκτυο της νοτιοανατολικής Ευρώπης και το Warply Audience Network ένα data management platform όπου τα brands μπορούν να αγοράζουν προφίλ χρηστών για τη βελτιστοποίηση του digital media budget που διοχετεύουν στο programmatic. Η ανάλυση όλων αυτών των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο δίνει την δυνατότητα στον marketeer να στείλει προσωποποιημένα μηνύματα, φτάνοντας τελικά σε επικοινωνία one2one.
Είναι εύκολο για έναν νέο επιχειρηματία να δραστηριοποιείται σε ένα περιβάλλον ύφεσης και πολιτικής αβεβαιότητας, όπως είναι αυτή τη στιγμή το ελληνικό; Τελικά η Κρίση δημιουργεί ευκαιρίες;
Η Warply έχει ένα προϊόν καινοτομίας που απευθύνεται στην διεθνή αγορά. Μέχρι πρότινος δεν μας επηρέαζε και τόσο το περιβάλλον στην Ελλάδα, παρά μόνο στο κομμάτι της προσέλκυσης ταλέντου στο βαθμό που αυτό δεν αποφασίζει να μεταναστεύσει στο εξωτερικό (brain drain). Η καταλυτική επίπτωση της κρίση στο οικοσύστημα καινοτομίας, είναι ότι φέρνοντας την αγορά στα πραγματικά της επίπεδο, αποδέσμευσε τις εταιρίες από την στενή σχέση με το δημόσιο. Κατά συνέπεια οτιδήποτε νέο ξεκινάει οφείλει εξ' ορισμού να απευθύνεται σε νέες αγορές.
Η πρόσφατη επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων έχει επηρεάσει τις δραστηριότητες της εταιρείας;
Η Warply είχε ένα μέρος του κεφαλαίου κίνησης σε τράπεζες του εξωτερικού, δεδομένου ότι συναλλασσόμαστε με διεθνείς πελάτες. Πέρα από το κεφαλαιακό όμως, η ελληνική αγορά της διαφήμισης στο κινητό με την αναγγελία του δημοψηφίσματος απλά πάγωσε. Δεδομένου και της περιοδικότητας που έχει η διαφήμιση στο κινητό, με το 70% όλου του ελληνικού internet να πλοηγείται από κινητά κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, η αγορά θα κλείσει το 2015 με μια μείωση της τάξης του 20%. Στην πλαίσια της αλληλεγγύης στις άλλες ελληνικές εταιρίες που πλήττονται στη μέση της τουριστικής σεζόν, υιοθετήσαμε μια έκπτωση 30% σε όλους τις εταιρίες του διαφημιστικού δικτύου Warply.
Το Warply δραστηριοποιείται και σε χώρες του εξωτερικού. Θα ήθελες να μας πεις μερικά πράγματα για αυτές τις συνεργασίες;
Η Warply έχει γραφεία σε 2 χώρες και διαφημιστικό δίκτυο που μεταπωλείται από συνεργάτες σε άλλες 4. Τελευταία μας και πιο φιλόδοξη επέκταση αυτή τη στιγμή είναι η αγορά της Ινδίας, αγορά με εξαιρετικά μεγάλη κλιμάκωση στο mobile ηλεκτρονικό εμπόριο, με κύριο χαρακτηριστικό ότι κάθε χρόνο υπάρχουν 180 εκατομμύρια νέα smartphones σε κυκλοφορία. Η Ινδία είναι μια προσπάθεια που αποφέρει καρπούς πολύ γρηγορότερα από όσα προέβλεπε το επιχειρηματικό μας σχέδιο, αφού μετά από 5 μήνες έχουμε ήδη δύο από τις μεγαλύτερες e-commerce πλατφόρμες στο πελατολόγιό μας, το First Cry το μεγαλύτερο eshop για παιδιά και το Shine μια από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες recruitment.
Μπορεί ένα ελληνικό προϊόν να αντέξει το διεθνή ανταγωνισμό; Οι ξένοι εμπιστεύονται τους έλληνες επιχειρηματίες;
Οι διεθνείς b2b πωλήσεις όπως και οποιαδήποτε διαδικασία πώλησης βασίζεται πρωταρχικά στην εμπιστοσύνη. H Warply έχει καταφέρει στις αγορές που δραστηριοποιείται τα τελευταία δύο χρόνια να αποκτήσει πολυεθνικούς πελάτες, όπως τράπεζες, supermarket και εταιρίες τηλεπικοινωνιών. Αυτή η επιχειρηματική μας δραστηριότητα αποτελεί και το βασικό μας selling point έναντι του ανταγωνισμού. Επιπλέον, συνεργασίες σε διεθνές επίπεδο με σημαντικές εταιρίες του enterprise software, όπως η SAP και η First Data μας δίνουν αυτομάτως αναγνώριση. Κατά συνέπεια η εμπειρία μας διδάσκει ότι αν κάνεις underpromise και overdeliver οι πελάτες το εκτιμούν και η φήμη αυτή σε ακολουθεί.
Τι θα συμβούλευες κάποιον που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με τον κλάδο των startups, να μείνει Ελλάδα ή να φύγει στο εξωτερικό;
Στην Ελλάδα το οικοσύστημα των startups είναι σχετικά νέο. Δεν έχουμε κάποιο σημαντικό exit και ακόμα και οι γύροι χρηματοδότησης παρουσιάζουν μεγάλη εσωστρέφεια και είναι σχετικά μικροί. Αυτό λοιπόν που λείπει και σε εμάς και σε παρόμοια οικοσυστήματα όπως της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, είναι κατά βάση η έννοια του scale και η κουλτούρα της δημιουργίας εταιριών-μονόκερων με αποτιμήσεις εκατοντάδων εκατομμύριων. Οι περιπτώσεις τέτοιων εταιριών-κλίμακας είμαι αισιόδοξος ότι θα προκύψουν και θα ανατροφοδοτήσουν την περεταίρω ωρίμανση του οικοσυστήματος, είτε μέσω founders που θα κάνουν cash out είτε μέσω υπαλλήλων όπου θα αποκτήσουν και οι ίδιοι επιχειρηματικό αντίληψη.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια όσον αφορά το Warply; Είσαι αισιόδοξος για το μέλλον;
Η Warply βρίσκεται σε μια αγορά η οποία μεγαλώνει εκθετικά. Τους τελευταίους 18 μήνες είχαμε τη χαρά να διαπιστώσουμε ότι όλες οι προβλέψεις πωλήσεων, διαψεύδονταν καθημερινά προς τα πάνω. Στην παρούσα φάση η θέση του απόλυτου market leader στην ελληνική αγορά που κατέχει η εταιρία και η διαφαινόμενη εδραίωσή της σε ταχέα αναπτυσσόμενες αγορές, μας έχει φέρει σε μια φάση όπου οι ίδιοι πόροι και η κερδοφορία μας δεν επαρκούν για να χρηματοδοτήσουν πια αυτή την ανάπτυξη. Κατά συνέπεια ετοιμαζόμαστε για ένα ακόμα γύρο χρηματοδότησης, που θα μας βοηθήσει να διατηρήσουμε τους ήδη υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (300% για το 2015) και να δημιουργήσουμε υψηλής ποιότητας θέσεις εργασίας στη χώρα.