Κακά τα ψέματα. Ακόμα και ένα θεϊκό ταλέντο χρειάζεται τις επίγειες δυνάμεις του καλλιτεχνικού management για να αποθεωθεί στο σύγχρονο κόσμο της τέχνης – πόσο μάλλον ένας πολιτιστικός φορέας.
Γι’ αυτό η νέα γενιά δημιουργών είναι τυχερή. Αντί για τερέν με τεχνοκράτη vs καλλιτέχνη, βιώνει μοντέλα συνεργασίας των δύο, τα οποία μάλιστα σπρώχνονται προς το επίκεντρο ολόκληρης της ελληνικής πολιτιστικής πραγματικότητας. Τώρα, όσο πιο επικοινωνιακή είναι η σχέση, τόσο καλύτερα τα αποτελέσματα.
Μια ενδιαφέρουσα περίπτωση σε επίπεδο θεσμού είναι το Kalamata:21, το Γραφείο που τρέχει την Υποψηφιότητα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021. Λίγες μέρες πριν κοπεί το νήμα της νικητήριας πόλης, ένα case study δείχνει ότι η υποψηφιότητα της Καλαμάτας ενσαρκώνει κυριολεκτικά την παραπάνω τάση.
Πώς όμως; Τα δυο «αφεντικά» του Γραφείου Υποψηφιότητας του Kalamata:21, ο Έκτωρ Τσατσούλης ως εκτελεστικός διευθυντής και ο Poka Yio (Πολύδωρος Καρυοφύλλης) ως καλλιτεχνικός διευθυντής, εκτός από ανθεκτικό bio (ο Έκτωρ με εμπειρία στην ίδια θέση στο Pafos 2017 και ανάλογη θέση στο Aberdeen της Σκοτίας και ο Poka Yio εικαστικός και συνιδρυτής της Biennale της Αθήνας) έχουν χνώτο και κώδικες συμπληρωματικούς.
Το χρονικό μιας μάχης
Η μάχη για τη διεκδίκηση του τίτλου ήταν ήδη στις επάλξεις, όταν ο Poka Yio παρέλαβε τη σκυτάλη στη δεύτερη και απαιτητικότερη φάση της υποψηφιότητας. Δεν υπάρχει περιθώριο χρόνου και λάθους γι’ αυτό ο Έκτωρ πρέπει να τον κατατοπίσει άμεσα και σωστά όσο εκείνος αναζητά το βασικό αίτημα και όραμα της πόλης που θα παραλάβει ο Εκτελεστικός για να το εναρμονίσει με το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο.
Η πρώτη επαφή αφήνει και στους δύο θετικές εντυπώσεις. «Η ευρωπαϊκή εμπειρία, η προσήλωση στους στόχους και η οξυδέρκεια του Poka Yio, η γνώση του για το διεθνές καλλιτεχνικό περιβάλλον» ενθουσιάζουν τον Έκτορα, όπως και το γεγονός ότι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής «γνωρίζει καλά και από πολιτιστική διαχείριση. Ο Πολύδωρος αντιλήφθηκε αμέσως το τεράστιο μέγεθος του έργου που έπρεπε να αναλάβει και δεν χάθηκε πολύτιμος χρόνος». Από την πλευρά του, ο νεοφερμένος καλλιτεχνικός διευθυντής ανακουφίζεται που θα μοιραστεί το βάρος ενός τέτοιου πολύπλοκου project, «που διατρέχει κάθε στιγμή τον κίνδυνο να καταλήξει σε ένα γραφειοκρατικό Βατερλό, αν μείνεις μόνο στα εσκαμμένα και προφανή. Εδώ χρειάζεται η σιδερένια πυγμή του Έκτορα που, αν και πολύ νεαρός, έχει ήδη μαζέψει τεράστια γνώση στον τομέα του σχεδιασμού πολιτιστικών προγραμμάτων».
Τάχιστα η συνεργασία εξελίσσεται σε δυνατό ντουέτο. Ο Έκτορας έχει «μηδενική ανοχή σε οτιδήποτε είναι εκτός θέματος» οπότε όλα προχωρούν πολύ γρήγορα. «Με την ανταλλαγή λίγων λέξεων μεταξύ μας συνεννοούμαστε για τα προβλήματα, τις λύσεις και τις εναλλακτικές που έχουμε στη διάθεσή μας» δηλώνουν από κοινού.
Έτσι, το Kalamata:21 επιταχύνει σταθερά προς το στόχο. Το πρόγραμμα χτίζεται σχεδόν εξαρχής και ο χρόνος που περισσεύει πάει στη λεπτομέρεια. H ταχύτητα ξεπερνά τις προσδοκίες αφού ο φάκελος, η πεμπτουσία της διαγωνιστικής διαδικασίας, παραδίδεται 5 ημέρες νωρίτερα από την τελική προθεσμία. «Δουλεύω με έναν άνθρωπο του γούστου μου, χωρίς εγωισμούς και κρυφή ατζέντα» λέει ο Έκτορας για τον Poka Yio και παραδέχεται –παρότι δεν συνηθίζει τέτοιου είδους παραδοχές– ότι διδάχθηκε πολλά. «Ο Έκτωρ, αυτός ο σύγχρονος Όρσον Ουέλς του πολιτιστικού μάνατζμεντ» κατά τον Poka Yio, «είναι ένας σπάνιος και ιδιόρρυθμος άνθρωπος, τόσο προικισμένος που δεν μπορεί να ανεχτεί συμβιβασμούς σε όσα θεωρεί σημαντικά. Αν έχεις και εσύ τα ίδια ζητούμενα, σε απελευθερώνει απεριόριστα, αλλιώς σε συνθλίβει».
Με αυτό το συνδυαστικό background, λοιπόν, και με την υπόλοιπη ομάδα, την 11η Νοεμβρίου η Καλαμάτα διεκδικεί τον Τίτλο της Π.Π.Ε απέναντι στη Ρόδο και την Ελευσίνα. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, η συνταγή για μια πολιτιστική συνεργασία δείχνει να έχει δέσει καλά. Μένει να τη δοκιμάσουμε.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η Εύα Σαμαρά ξεκίνησε από την ταράτσα του σπιτιού της και σήμερα στήνει εργαστήρια ζωγραφικής αγαλμάτων σε όλη την Αθήνα, που κάνουν τον γύρο του TikTok
Οι Αντώνης Νικολόπουλος (Soloup), Βασίλης Γρίβας και Ντανιέλα Σταματιάδη δούλεψαν παρέα με τους Νάσσερ Νασράλλαχ, Ρασίντ Αλ Μούλλα και Άλια Αλ Χαμάντι σε κοινό εργαστήριο
Μια συγκινητική αναδρομική έκθεση για ένα ελεύθερο πνεύμα των εικαστικών
Μιλήσαμε με τους διοργανωτές του event, Frankie LLuc και Panopoulos George, για την ομαδική έκθεση / πάρτι στη Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου
Η διεθνών προδιαγραφών έκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» ξύπνησε ευχάριστες μνήμες και δημιούργησε προβληματισμούς
Η υπερ-ηρωική διοργάνωση Thessaloniki Comic Convention έρχεται από τις 17 ως τις 19 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη
Συζητήσαμε μαζί του για τον Πινόκιο, τα ψέματα, τις οικογενειακές σχέσεις και φυσικά για τη μουσική
Penny Siopis, Mary Reid Kelley και Patrick Kelley στο ΕΜΣΤ, Ελένη Μπαγάκη στην Ελένη Κορωναίου, Stella Zhong στο The Intermission, Μίλτος Μιχαηλίδης στην a.antonopoulou.art κ.ά.
Έκθεση με τις δημιουργίες της Holly Waddington για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου
Στις 18 Μαΐου μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι μάς περιμένουν χωρίς εισιτήριο και με ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις
H πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα βρίσκεται στην Ελλάδα για το πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας του PCAI και μία performance στο πρώην Παβιγιόν Πικιώνη στους Δελφούς
Τι μας είπε ο συλλέκτης και συντηρητής Νίκος Λαμπράκης για την έκθεση που περιλαμβάνει ραδιόφωνα και συσκευές τηλεπικοινωνιών από τα χρόνια του μεσοπολέμου ως τα πιο πρόσφατα χρόνια
Αποχαιρετισμός στον Δημήτρη, Λυκαβηττού και Σκουφά γωνία
Πέντε καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες μας προσκαλούν σε ένα ταξίδι αναστοχασμού πάνω στην θεματική του «οίκου» και της επιστροφής, μέσω των έργων τους.
Το τρίτο μέρος του κύκλου «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» εγκαινιάζεται στις 17 Μαΐου
Το visual δρώμενο φέρνει κοντά ανθρώπους από διαφορετικές γωνιές της γης, κάποτε με αναπάντεχες συνέπειες
Το καινούριο εικαστικό έργο της επικεντρώνεται στο πατρικό της σπίτι στην κατεχόμενη Αγία Τριάδα και αφορά κυρίως την ιστορία και τα αντικείμενά του
Ξεναγήσεις στην Πινακοθήκη, τη Γλυπτοθήκη και το Μουσείο Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού και νέες εκθέσεις από τον Πέτρο Μώρη, τον Δημήτρη Πολυχρονιάδη και τον Αριστομένη Θεοδωρόπουλο
Πρωτοπόρος του μινιμαλιστικού κινήματος στις αρχές του 1960, ήταν ένας από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες
Ξέμεινες στην πόλη πασχαλιάτικα; Εκθέσεις υπάρχουν. Κάποιες τελειώνουν μέσα στον Μάιο, οπότε τώρα είναι η ώρα να τις βάλεις στο πρόγραμμά σου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.