Καρλ Πόππερ: Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της
Ένα από τα βιβλία που δημιούργησαν τη σύγχρονη πολιτική θεωρία, την ηθική, τη λογική και τη φιλοσοφία της ιστορίας
Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της: Το μνημειώδες έργο του Kαρλ Πόππερ κυκλοφορεί από τις εκδ. Παπαζήση σε μετάφραση και με εισαγωγή της Ειρήνης Παπαδάκη.
«Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της», ο Αυστριακός φιλόσοφος Καρλ Πόππερ παρουσιάζει μια «υπεράσπιση της ανοιχτής κοινωνίας ενάντια στους εχθρούς της» και προσφέρει μια κριτική στις θεωρίες του τελεολογικού ιστορικισμού, σύμφωνα με τις οποίες η ιστορία εκτυλίσσεται αδυσώπητα ακολουθώντας παγκόσμιους νόμους, «νομοτέλειες». Ο Πόππερ ασκεί κριτική στον Πλάτωνα, στον Χέγκελ και στον Μαρξ επειδή βασίστηκαν στον ιστορικισμό για να υποστηρίξουν τις πολιτικές τους φιλοσοφίες.
«Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της» πρωτοεκδόθηκε το 1945 στο Λονδίνο σε δύο τόμους: «The Spell of Plato» και «The High Tide of Prophecy: Hegel, Marx, and the Aftermath». Ο υπότιτλος του πρώτου του τόμου, «Τα μάγια του Πλάτωνα», φανερώνει την άποψη του Πόππερ ότι οι περισσότεροι ερμηνευτές του Πλάτωνα ανά τους αιώνες έχουν παρασυρθεί από το μεγαλείο και το αμίμητο ύφος του αρχαίου Έλληνα φιλοσόφου. Αλλά, ο Πόππερ λέει ότι έχουν εκλάβει την πολιτική φιλοσοφία του Πλάτωνα ως καλοήθη ουτοπία και δεν κατανοούν τις επικίνδυνες τάσεις του προς την ολοκληρωτική ιδεολογία. Σε αντίθεση με τους μελετητές του Πλάτωνα στην εποχή του, ο Πόππερ ξεχώρισε τις ιδέες του Πλάτωνα από εκείνες του Σωκράτη, ισχυριζόμενος ότι ο πρώτος στα τελευταία χρόνια της ζωής του δεν εξέφραζε τις ανθρωπιστικές και δημοκρατικές τάσεις του δασκάλου του: κατά κάποιον τρόπο, ο Πλάτωνας πρόδωσε τον Σωκράτη στην «Πολιτεία» όπου τον απεικονίζει να συμμετέχει στον ολοκληρωτισμό. Από την άλλη πλευρά, ο Πόππερ αναγνωρίζει ότι η ανάλυση του Πλάτωνα για την κοινωνική αλλαγή και τη δυσαρέσκεια, δείχνει κοινωνιολογικό βάθος, αλλά απορρίπτει την απέχθειά του για τη δημοκρατία. Αντιθέτως, για τον Πόππερ, τα αναδυόμενα ανθρωπιστικά ιδανικά της αθηναϊκής δημοκρατίας είναι το ξεκίνημα μιας πολυπόθητης «ανοιχτής κοινωνίας».
Το τελευταίο κεφάλαιο του πρώτου τόμου φέρει τον ίδιο τίτλο με το βιβλίο και περιλαμβάνει τις φιλοσοφικές εξερευνήσεις του Πόππερ για την αναγκαιότητα της άμεσης φιλελεύθερης δημοκρατίας ως τη μόνη μορφή διακυβέρνησης που επιτρέπει θεσμικές βελτιώσεις χωρίς βία και αιματοχυσία. Στον δεύτερο τόμο, ασκεί κριτική στον Χέγκελ και στον Μαρξ, εντοπίζοντας τις ιδέες τους στον Αριστοτέλη και υποστηρίζοντας ότι ενέπνευσαν τις διάφορες μορφές ολοκληρωτισμού του 20ού αιώνα. Για να επικρίνει τον Χέγκελ, παραπέμπει στον Άρτουρ Σοπενχάουερ ο οποίος, ως σύγχρονος του Χέγκελ τον καθύβριζε κανονικά. Είναι αλήθεια ότι στην εποχή του και σε ολόκληρο τον 19ο αιώνα ο Χέγκελ είχε το μεγαλύτερο φιλοσοφικό fan club όλων των εποχών και είχε επηρεάσει τόσο τη σκέψη όσο και τη διακυβέρνηση.
Ο Πόππερ αναλύει την επιρροή του Χέγκελ στον φασισμό του 20ού αιώνα, εστιάζοντας στα ιστορικιστικά του στοιχεία, όχι στον ολοκληρωτισμό του όπως έκανε με τον Πλάτωνα. Ο τρίτος εχθρός της ανοιχτής κοινωνίας, είναι ο Καρλ Μαρξ. Ο Πόπερ παραδέχεται ότι, σε αντίθεση με τον Χέγκελ, ο Μαρξ νοιαζόταν βαθιά για τα δεινά των απλών ανθρώπων και τις αδικίες που επικρατούσαν στην εποχή του στις καπιταλιστικές κοινωνίες. Επίσης, τα γραπτά του Μαρξ δείχνουν οικονομικές, κοινωνιολογικές και ιστορικές γνώσεις. Ωστόσο, ακόμη κι αν θεωρεί ότι οι απόψεις του Μαρξ έχουν αξία, ο Πόππερ σημειώνει ότι ο ιστορικισμός του Μαρξ τον οδήγησε να υπερεκτιμήσει την αρχική του υπόθεση, τη σπουδαιότητα της ταξικής πάλης στην πορεία της ιστορίας με αποτέλεσμα ανορθολογική και ολοκληρωτική οπτική.
Σύμφωνα με την αντίληψη του Πόππερ περί ανοιχτής κοινωνίας, το ζήτημα δεν είναι τόσο το ποιος θα μας κυβερνά, αλλά το πώς ως πολίτες θα ελέγχουμε την εξουσία χωρίς να πιστεύουμε σε ιστορικές νομοτέλειες που δήθεν καθορίζουν την πορεία της κοινότητας: τέτοια πίστη, λέει, αποτελεί θεμέλιο της σκέψης που οδηγεί σε κλειστές κοινωνίες. Δηλαδή ο Πόππερ, αν και αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα των οικονομικών συμφερόντων στην κοινωνική και ιστορική εξέλιξη –την οποία τονίζει ο Μαρξ–, διαφωνεί με τον μαρξισμό στο ότι ο κόσμος, σύμφωνα με ιστορικές νομοτέλειες, οδεύει προς στον κομμουνισμό: για τον Πόππερ δεν υπάρχουν ιστορικές νομοτέλειες, ούτε η Ιστορία έχει «λογική». Στην ανοιχτή κοινωνία οι άνθρωποι, συνειδητοποιώντας την απουσία λογικής και ιστορικού νοήματος, προσπαθούν να βελτιώσουν τη ζωή τους με μικρές ή μεγάλες αλλαγές είτε προς την κατεύθυνση μιας κομμουνιστικής κοινωνίας είτε όχι. Για να το πούμε απλά, ο Πόππερ αμφισβητούσε τους προφήτες: επεξεργάστηκε ένα ερμηνευτικό σχήμα –τον «κριτικό ορθολογισμό»– κατά το οποίο η διαδικασία δοκιμής-σφάλματος δεν λύνει μόνο επιστημονικά και τεχνικά προβλήματα, αλλά μπορεί να εφαρμοστεί και στο κοινωνικό πεδίο, στην εξέλιξη μιας ανοιχτής κοινωνίας. Για την επίλυση προβλημάτων στο κοινωνικό πεδίο –ανεργία, άδικο φορολογικό σύστημα, περιβαλλοντική ρύπανση– κάνει λόγο για βαθμιαία κοινωνική μηχανική, για εξεύρεση πρακτικών λύσεων, για «μεταρρυθμίσεις». Λέει δηλαδή ο Πόππερ ότι, αν θελήσουμε να προκηρύξουμε σοσιαλιστική δημοκρατία, αν κάνουμε «επανάσταση», θα την πληρώσουμε πολύ ακριβά όχι μόνο με αίμα και θυσίες, αλλά και με την αποτυχία του ίδιου του πολιτικού μας σχεδίου. Εξάλλου, η δημοκρατία προϋποθέτει κοινωνική συναίνεση: σπανίως μπορεί μια «επανάσταση» να εξασφαλίσει τη στήριξη των πολλών. Η σκέψη του Πόππερ είναι κοντά στη λογική της σοσιαλδημοκρατίας – και πράγματι, ο Πόππερ επαινεί την οικονομική πολιτική των Σουηδών σοσιαλδημοκρατών που αμέσως μετά τον πόλεμο δοκίμασαν αυτό που λίγο αργότερα ονομάστηκε «σουηδικό μοντέλο» και που παραμένει η πιο επιτυχημένη εκδοχή της σοσιαλδημοκρατίας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια μετάφραση του ποιήματος που γράφτηκε το 1927
Στο βιβλίο του κτηνιάτρου Κλοντ Μπεατά, που μπήκε στη λίστα των πλέον ευπώλητων βιβλίων της Γαλλίας, μαθαίνεις πολλά και άγνωστα μυστικά για τη γάτα σου
Μια ιστορία αγάπης και αυτογνωσίας γεμάτη λευκές τρίχες
Έχεις λίγο περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι συνήθως. Τα βιβλιοπωλεία είναι φορτωμένα από σπουδαία βιβλία αυτόν τον καιρό. Γιατί δεν διαλέγεις μερικά;
8 προτάσεις για να διαβάσουμε τις ημέρες των γιορτών
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.