Για το βιβλίο του Νικόλα Σεβαστάκη «Άνθρωπος στη σκιά»
H πρώτη πετυχημένη απόβασή του στην πεζογραφία του μυθιστορήματος
Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης γράφει για το νέο βιβλίο του Νικόλα Σεβαστάκη «Άνθρωπος στη σκιά», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.
Όποιος δεν μπορεί να ερμηνεύσει την ιστορία της ελληνικής μεταπολίτευσης είναι δύσκολο να αναγνωρίσει σε βάθος και τη σημερινή εξελισσόμενη πολιτική πραγματικότητα. Η ερμηνεία αυτή δεν μπορεί να εξαντλείται ούτε σε εύκολους φορμαλισμούς των ιδεολογικών φορτίσεων, ούτε σε οικονομικοκεντρικές μόνο θεωρίες. Κεντρική θέση στα χρόνια μετά το '74 έχουν οι γεωμετρίες, οι εντάσεις και οι μεταπτώσεις στους κόλπους της πολυδιασπασμένης αριστεράς. Ριζοσπαστικοποιημένη από την αντιδικτατορική αντίσταση, σε ευθεία απόσταση μίας γενιάς από το δράμα και τη μνήμη του εμφυλίου, και χωρίς να έχει εσωτερικεύσει την εκτόνωση του Μάη του '68 στην Ευρώπη, εμφανίζεται μεταχρονολογημένα στην ελληνική σκηνή με όλες τις δυνατές εκδοχές και πολυχρωμίες της, από την ένοπλη πάλη και τρομοκρατία μέχρι τη συμβιβασμένη έκφρασή της στους κόλπους του σοσιαλισμού του τρίτου δρόμου. Είναι φανερό πως η ριζοσπαστικοποιημένη φαντασίωση της ανατροπής, «έτσι» ή «αλλιώς» είναι κοινός τόπος για όλους τότε. Αυτό το τραχύ κλίμα της παθιασμένης πολιτικοποίησης των νέων, ακατανόητο για το άλλο μισό του πληθυσμού, επικάθεται έτσι πάνω σε μια κοινωνία κατά βάση συντηρητική, πατριαρχική και οικογενειοκεντρική, ενίοτε θρησκόληπτη, μακριά από τον φιλελεύθερο αέρα της Ευρώπης της εποχής.
Μετά τις συλλογές διηγημάτων «Η γυναίκα με ποδήλατο» (2014) και τον «Άντρα που πέφτει» (2015), ο συγγραφέας Νικόλας Σεβαστάκης παραδίδει το πρώτο μυθιστόρημά του «Άνθρωπος στη σκιά» στο αναγνωστικό κοινό. Λέγοντας συγγραφέας εννοώ εδώ τον λογοτεχνικό Σεβαστάκη, γιατί η συγγραφική - επιστημονική παραγωγή του Καθηγητή των Πολιτικών επιστημών του ΑΠΘ είναι αξιοσημείωτα πυκνή τα τελευταία χρόνια, πέραν της σχεδόν καταιγιστικής δημόσιας παρουσίας του ως αρθρογράφου, που τον καθιστά έναν από τους πιο επιδραστικούς διανοούμενους της χώρας. Παρατηρώντας τους τίτλους διαφαίνεται ένα συνδετικό νήμα μέσα από το οποίο δηλώνεται ένα ισχυρό σήμα σαρκασμού, μία γερή δόση ανεκτικότητας και μία βαθιά κατανόηση της ανθρώπινης τραγικότητας. Αλλά μπορεί να ιδωθεί και σαν μια τριλογία που γεφυρώνει τον Σεβαστάκη από τη διηγηματική φόρμα στην πιο περίπλοκη μυθιστορηματική γραφή. Ο «Άνθρωπος στη σκιά» είναι μια ανατομή της ελληνικής μεταπολίτευσης, φωτισμένη κυρίως από την οπτική του φαντασιακού, της προσδοκίας και της ματαιότητας της αριστεράς και των ριζοσπαστικών μορφών της. Ο συγγραφέας πλέκει ένα πολιτικό μυθιστόρημα δίνοντας έμφαση στην ιδιοπροσωπία των πρωταγωνιστών, στο πεδίο της επικοινωνίας τους, τις ψυχαναλυτικές καταβολές, αλλά σίγουρα δανείζεται ατμόσφαιρα από το γνώριμο σε αυτόν πεδίο του κοινωνικοπολιτικού προτάγματος. Εκείνη την περίοδο βέβαια η ζωή είναι για τους πολλούς η πολιτική.
Ο Νικόλας Σεβαστάκης διαισθάνεται όσο λίγοι το υπόγειο «καρδιοχτύπι» της νεοτερικής ελληνικής κοινωνίας. Γεννημένος το 1964 και παρότι δεν προλαβαίνει να είναι ενεργό κομμάτι της λεγόμενης γενιάς του Πολυτεχνείου, φαίνεται βιωματικά να την έχει το ίδιο ισχυρά εσωτερικευμένη με τους κεντρικούς πρωταγωνιστές της. Μπορεί και συνοψίζει το ίδιο εύστοχα, παρατηρητικά, στοχαστικά, και λεπτά τις διάφορες ιδεολογικές και κοινωνικές φυλές, σαν ήταν εκεί παρών. Σαν να έχει ζήσει ως σύγχρονος, το βαθύ σημαινόμενο της πρώτης μεταπολίτευσης. Η τριπλή του ιδιότητα, ως ειδήμονα της πολιτικής επιστήμης, ως άνθρωπο που έζησε από κούνια και με στοχασμό τις περιπέτειες της αριστεράς και ως συγγραφέα, του προσδίδει το «γαλλικό κλειδί» για να μιλήσει με εμβριθείς κοινωνικές και ψυχολογικές αναγνώσεις, από τον μικροαστισμό μέχρι την τρομοκρατία, από τα στιλιστικά συμφραζόμενα μέχρι τις σταδιακές συμπεριφορικές μεταλλάξεις. Ξέρει ποιοι μηχανισμοί εδραιώνουν τον κοινωνικό συμβιβασμό ή πώς ξετυλίγεται η αιφνίδια ριζοσπαστική αμφισβήτηση.
Ο εξηντάρης τρομοκράτης Φάνης Αυγερινός έχει βρεθεί κρεμασμένος σε ένα δένδρο, έχοντας αυτοκτονήσει το 2015, σε μια ως φαίνεται τελευταία πεζοπορία του στον αστικό λόφο του Υμηττού. Ο συγγραφέας επιλέγει την αναδρομική αφήγηση ξεκινώντας με το τέλος. Και τα ενδιάμεσα κεφάλαια δεν ακολουθούν τη χρονοσειρά των γεγονότων από το 1973 έως το 2015, αλλά παρατίθενται εναλλάξ μπρος και πίσω στο χρόνο με στόχο να φωτίσουν κρίσιμες πτυχές, πρόσωπα και σκηνές που καθορίζουν τις γωνίες της αφήγησης. Γωνίες που συμπυκνώνουν ταυτόχρονα σε μικρογραφία την ελληνική κοινωνία της εποχής.
Απολαυστικό για τους μυημένους και με ελκυστική πλοκή, με γλώσσα μεστή, δεξιοτεχνικές περιγραφές και υπαινικτικές αιωρήσεις σε αόρατες λεπτομέρειες της σημαντικής σημειολογίας, μια διαγώνια ενδοσκόπηση της Αθήνας, της καθημερινής ζωής των τελευταίων 45 χρόνων, μέσα στον πραγματικό καμβά μίας παλλόμενης αλλά και ομφαλοσκοπικής κοινωνίας. Ωραίες και ρεαλιστικές περιηγήσεις σε δρόμους και γνωστά αστικά σταυροδρόμια, σημεία και στέκια της Αθήνας, όπως ακριβώς υπήρξαν με το λεπτό και ειδικό τους βάρος. Ο Νικόλας Σεβαστάκης κάνει την πρώτη πετυχημένη απόβαση στην πεζογραφία του μυθιστορήματος. Παρότι η ιστορία εξελίσσεται μέσα σε μία άκρως πολιτική ατμόσφαιρα, τον αφορά η εμβάθυνση στην ατομική ψυχαναλυτική διεργασία, τον ενδιαφέρουν τα ρευστά όρια της εκτροπής, το αναπόδραστα τυχαίο στις συμπεριφορές, ο στοχασμός απέναντι στις οδύνες της ανθρώπινης μοίρας.
Είναι σχεδόν ευλαβική η χειροτεχνία της περιγραφής των χαρακτήρων και των προσώπων, το σημειολογικό συμφραζόμενο, η ενδυματολογική αποκωδικοποίηση, η γνώση των τάσεων και των μικροαποχρώσεων της στιλιστικής πρόζας των συμπεριφορών.
Θα μπορούσα να ξεχωρίσω πολλά λογοτεχνικά «καρέ» που δημιουργούν ένταση, αγωνία, συναισθηματικές μεταπτώσεις και συγκινησιακές φορτίσεις θα σταθώ όμως εδώ σε αυτό το κείμενο στην πολυσήμαντη και εμβληματική σκηνή της συνάντησης της Κατερίνας, της πρώην ερωμένης του Φάνη Αυγερινού με την ανιψιά του δολοφονηθέντος Μαζαράκη. Αποτυπώνει με ακρίβεια, συνοπτικά και τόσο πειστικά ακριβώς τον εθνικό διχασμό, το συναισθηματικό ασύμπτωτο, τους υποκειμενισμούς, τους δύο παράλληλους κόσμους, που μέχρι σήμερα ακόμη αντιπαλεύουν στο πραγματικό πολιτικό «θέατρο» της χώρας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.