Βιβλιο

Best of noir #1: Dashiell Hammet – Ο Κόκκινος Θερισμός

Η AV διαβάζει 50 κλασικά αστυνομικά

karathanos.jpg
Δημήτρης Καραθάνος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
24732-58074.jpg

Dashiell Hammet – Ο Κόκκινος Θερισμός (Red Harvest, 1929)

Ο έτερος πατριάρχης του νουάρ, Ρέιμοντ Τσάντλερ, περιέγραψε στη λογοτεχνία του το είδος του άντρα που ονειρευόταν να γίνει: ιπποτικός και φλεγματικός. Ο Χάμμετ εκείνον που φοβόταν πως θα καταντήσει να είναι: φιλύποπτος, διεφθαρμένος, ιντριγκαδόρος. Υπήρξε ντετέκτιβ ο ίδιος, και μια φήμη που έχει εκλάβει θρυλικές διαστάσεις, τον θέλει να αρνείται αμοιβή 5.000 δολαρίων για να δολοφονήσει κάποιον ενόσω εργαζόταν στο ιδιωτικό γραφείο ερευνών των Πίνκερτονς. Η εγκληματική πράξη διαφωνούσε με την ηθική του, και αυτός ο θεμελιώδης διχασμός επιγραμματίζει όλη του την ύπαρξη.

n

Ο Χάμμετ πολέμησε το έγκλημα χρησιμοποιώντας τα μέσα των αυτουργών του. Διετέλεσε ιδεαλιστής μαρξιστής παγιδευμένος σε ένα σύστημα ολοκληρωτικών μεθόδων επιβολής, εξαιτίας του οποίου μάλιστα υπέστη κατατρεγμό. Αγαπούσε τη δουλειά του και πίστευε πως εδύνατο να πράξει το σωστό, παρότι η δουλειά τον υποχρέωνε να λοξοδρομεί προς τον αμοραλισμό. Ο ηθικός του κώδικας, ο αυστηρός επαγγελματισμός ως στάση ζωής και κοινωνικής συμπεριφοράς, αποτελεί τη βάση συγκρότησης του έργου του, ενός έργου λιτού, αντικειμενικού, ψυχρά ρεαλιστικού με μόνιμη συναισθηματική απόσταση από πρόσωπα και καταστάσεις.

n

Τα γνωρίσματα αυτά απαντώνται και στον τυπικότερο χαρακτήρα των ιστοριών του και ήρωα του «Κόκκινου Θερισμού», τον Κοντινένταλ Οπ. Χαμαιλεοντικός, νηφάλιος, σχεδόν απρόσωπος, ο Κοντινένταλ Οπ διασταυρώνει, ερευνά, ανακρίνει, αντιπαραθέτει, παρακολουθεί, ξεδιαλύνει, πληρώνεται, προχωρά παρακάτω.

Συγγραφέας της περιόδου του ’20 και του «μεγάλου κραχ», τοπιογράφος του Σαν Φρανσίσκο, το οποίο φιγουράρει στο σύνολο του έργου του, ο Ντάσιελ Χάμμετ επινόησε το hard-boiled, εκλαΐκευσε το νουάρ, «παρέδωσε το έγκλημα στους ανθρώπους που έχουν λόγο να το διαπράττουν», σύμφωνα με τον Τσάντλερ, «και δεν το κάνουν μόνο για να μας προμηθεύσουν κάποιο πτώμα. Που χρησιμοποιούν τα κατάλληλα μέσα κι όχι χειροποίητα πιστόλια μονομαχίας, φαρμακερά βέλη και τροπικά ψάρια. Ο Χάμμετ παρουσίασε τους ανθρώπους του εγκλήματος όπως είναι και τους έβαλε να μιλάνε και να σκέπτονται στη γλώσσα που συνηθίζεται στις περιπτώσεις αυτές». Η συνεισφορά του στο είδος, επομένως, παραμένει ανεκτίμητη.

Οι διαθέσιμες ελληνικές εκδόσεις του «Κόκκινου θερισμού»

Πορτρέτο του Χάμετ

n

Ο Φρέντερικ Φόρεστ στο «Hammet» του Βιμ Βέντερς (1982)

n

Ο «Κόκκινος Θερισμός» σε έκδοση της Penguin του 1963

n

Το σάουντρακ του «Hammet» από τον John Barry

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY