O Γ. Μασούρας μας γράφει για το βιβλίο «Τι εστί Βερίκοκο» του Αντώνη Βιλλιώτη
Η φωτεινή επιγραφή «προσδεθείτε» είχε μόλις σβήσει και ήδη οι πρώτοι ανυπόμονοι επιβάτες της πτήσης με προορισμό το Λονδίνο χτυπούσαν μανιωδώς το τετράγωνο κουμπί της κλήσης των αεροσυνοδών, όταν ο Αντώνης Βιλλιώτης συνειδητοποίησε πως η αντίστροφη μέτρηση για την προσγείωση στο αεροδρόμιο Χίθροου θα κυλούσε βασανιστικά αργά και ούτε η θέα του απέραντου γαλάζιου από το φινιστρίνι ούτε το χολιγουντιανό μπλογκμπάστερ που σύντομα θα έπαιζε στις μικρές οθόνες του αεροσκάφους θα ηρεμούσαν τους φανταστικούς του ήρωες. Χαμογελαστή η αεροσυνοδός του πρόσφερε ένα ζεστό ρόφημα, εκείνος της ζήτησε ένα στυλό και κάπως έτσι στα 38.000 πόδια γεννήθηκε ένας συγγραφέας και μαζί του η ιστορία του Φώτη, που σχεδόν μια δεκαετία αργότερα θα κυκλοφορούσε ως μυθιστόρημα με τον αλληγορικό τίτλο, «Τι εστί Βερίκοκο» (Εκδόσεις Τετράγωνο).
«Ήταν μια επιλογή επιβίωσης», δηλώνει σήμερα χαριτολογώντας ο Α. Βιλλιώτης πριν επιστρέψει στο γνωστό, σοβαρό του ύφος: «Ξεκίνησα να γράφω σε μια στιγμή έντονης διάθεσης να εξωτερικευτούν σκέψεις που με καταδυνάστευαν και φανταστικοί ήρωες που είχαν κυριεύσει τον εσωτερικό μου κόσμο, παρακολουθούσαν το κάθε μου βήμα, κατέγραφαν την κάθε μου σκέψη και που στο κάτω κάτω ένιωθα ότι θα απειλούσαν για καιρό την ίδια μου την ύπαρξη, αν τελικά δεν αποφάσιζα να τους δώσω σάρκα και οστά». Η γλυκιά διαδρομή του Φώτη στην αναζήτηση του απόλυτου έρωτα άρχισε σταδιακά να ξεδιπλώνεται στις σελίδες τετραδίων και πρόχειρων σελίδων Α4, να «ντύνεται» αρχικά μεταφορικά και αργότερα κυριολεκτικά με το δικό της σάουντρακ πριν μετουσιωθεί στο πρώτο, ίσως, ελληνικό ποπ μυθιστόρημα.
Το τοπίο του βιβλίου είναι μια Ελλάδα –και γιατί όχι, μια Ευρώπη;– πολύ διαφορετική από τη σημερινή και ας έχουμε την αίσθηση ότι δεν έχει περάσει ούτε μια μέρα από την εποχή της αφθονίας και της επίπλαστης ευημερίας των αρχών της περασμένης δεκαετίας. Μήπως, τελικά, ο επαγγελματικά επιτυχημένος και «χαλαρός» Φώτης δεν είναι παρά το πρότυπο του «κλασικού νεοέλληνα» που εντελώς συμπτωματικά φορά το μανδύα της δυτικής ποπ κουλτούρας; «Ο Φώτης απεχθάνεται τις ετικέτες», λεει ο Α. Βιλλιώτης. «Είναι και νεοέλληνας, και μετα-έλληνας, και ευρωπαίος, και εραστής της ποπ κουλτούρας, ποτέ όμως θύμα της» εξηγεί ο ίδιος. «Ταυτόχρονα είναι θύμα, αλλά και εκμεταλλευτής των πολυεθνικών, των γυναικών, των φίλων του, της οικογένειάς του, των περαστικών. Προσπαθεί να περνάει πάντα καλά, χρησιμοποιώντας τους γύρω του, αλλά όχι σε βάρος τους».
Μπορεί να ισχύει το «Οι Καιροί Αλλάζουν», όπως έχει τραγουδήσει ο μεγάλος Ντίλαν – και μπορεί να αλλάζουν προς το χειρότερο στη δίκη μας περίπτωση, αλλά ο Α. Βιλλιώτης επιμένει πως «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να αφήσουμε τη μαυρίλα γύρω μας να μας καταβροχθίσει». Θεωρεί ότι τα κόμματα εξουσίας «κάηκαν» από τη ματαιοδοξία τους και επικρίνει πρωτίστως την αριστερά – «και αυτήν που προτείνει ένα μοντέλο κοινωνίας που δεν υπάρχει σε άλλη πολιτισμένη χώρα του πλανήτη, αλλά και αυτήν που λειτουργεί ως αλάνθαστος (επι)κριτής των πάντων, όμως δεν “λερώνει” ποτέ τα χέρια της ». Επικρίνει όμως και τη δεξιά, «γιατί ποτέ δεν αφουγκράστηκε τις αληθινές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και πάντα έκρυβε τις αδυναμίες της κάτω από τη βελέντζα του ρουσφετιού, πρακτική που ακολούθησε και το άλλο κόμμα εξουσίας». Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ξεκαθαρίζει ότι οι ασφυκτικές οικονομικές συνθήκες δεν πρέπει να αποτελέσουν τροχοπέδη στη δημιουργία. «Ο περιορισμός της κατανάλωσης οδηγεί στην αυτογνωσία και η αυτογνωσία δίνει τροφή στην τέχνη, είτε αυτή έχει να κάνει με τη μουσική, το γράψιμο, τη ζωγραφική, οτιδήποτε…».
Ο Α.Βιλλιώτης έχει ήδη ξεκινήσει τη συγγραφή του δεύτερου μυθιστορήματός του, η συγγραφή του οποίου ελπίζει να μη του πάρει τον ίδιο χρόνο με το προηγούμενο... Πιστεύει πως η ανάγκη αποτύπωσης στο χαρτί όλων όσων βιώνουμε σήμερα, κάθε άλλο παρά απαγορευτική καθιστά την παράλληλη δημιουργία ενός φανταστικού κόσμου, όπου ο αναγνώστης μπορεί να αναζητήσει προσωρινή διέξοδο. «Η καλή πλοκή είναι αυτή που θα κεντρίσει τον αναγνώστη και θα του προσφέρει διέξοδο με αληθοφάνεια, αλλά όχι απαραίτητα καταγραφή αληθινών γεγονότων». Εξάλλου, κεντρικός ήρωας του νέου του βιβλίου είναι ένας Πακιστανός μετανάστης – γεγονός που εξαρχής του προσδίδει πολιτικό περιεχόμενο. «Η κοινωνία μας έχει αλλάξει χαρμάνι, ζούμε μια νέα πραγματικότητα που δεν μπορείς να κλείνεις τα μάτια προσποιούμενος ότι δεν υπάρχει. Όσο λέμε δεν υπάρχει, τόσο βουλιάζουμε μαζί με το πρόβλημα στις αβύσσους. Γι’ αυτό και ο ήρωας του επόμενου βιβλίου μου δεν θέλει να είναι μέρος του προβλήματος, αλλά κομμάτι μιας λύσης που σήμερα μοιάζει ανέφικτη».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια μετάφραση του ποιήματος που γράφτηκε το 1927
Στο βιβλίο του κτηνιάτρου Κλοντ Μπεατά, που μπήκε στη λίστα των πλέον ευπώλητων βιβλίων της Γαλλίας, μαθαίνεις πολλά και άγνωστα μυστικά για τη γάτα σου
Μια ιστορία αγάπης και αυτογνωσίας γεμάτη λευκές τρίχες
Έχεις λίγο περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι συνήθως. Τα βιβλιοπωλεία είναι φορτωμένα από σπουδαία βιβλία αυτόν τον καιρό. Γιατί δεν διαλέγεις μερικά;
8 προτάσεις για να διαβάσουμε τις ημέρες των γιορτών
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.