- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Τι σημαίνει «σκέφτομαι ιστορικά»;
Ο Αντώνης Λιάκος με χρονο-οχήματα τις Αποκάλυψη, Ουτοπία και Ιστορία (Εκδ. Πόλις) μάς ταξιδεύει στις μεταμορφώσεις της ιστορικής συνείδησης
Της Παυλίνας Μάρβιν
Συχνά ίσως σκεφτόμαστε τον ιστορικό σαν τον επιστήμονα που μελετάει το παρελθόν όντας τόσο στενά συνδεδεμένος με αυτό, μονίμως σκυμμένος στα γραπτά και τα βιβλία του, πολύ απασχολημένος με την έρευνά του, ώστε τελικώς κατατάσσουμε και τον ιστορικό σχεδόν στο… παρελθόν. Διατρέχοντας όμως τα περιεχόμενα αυτού του τόμου, βλέπουμε πως ο συγγραφέας του δεν ενδιαφέρεται να αποπειραθεί μια «προφητική θέαση του παρελθόντος», αλλά επίσης, και πιθανώς περισσότερο, «μια νέα συνάντηση με το μέλλον»: η αποκάλυψη του Ιωάννου, η Άλωση της Κωνσταντινούπολης, η εξίσωση της ευτυχίας, η cyber-culture ουτοπία και η προτροπή της Βιρτζίνια Γουλφ «να σκεφτούμε το παρελθόν μέσα από τη ζωή των μανάδων μας» δεν δυσκολεύονται διόλου να βρεθούν κάτω από την ίδια στέγη, και μάλιστα συχνά όχι με τη σειρά που θα περιμέναμε. Ο ιστορικός Αντώνης Λιάκος μάς ξεκαθαρίζει ήδη από το προοίμιο του βιβλίου του πως (ο αναγνώστης, άρα και ο ίδιος) μόνο καθηλωμένος δεν στέκεται, αντιθέτως, «συμμετέχει σε μια παρέα που πορεύεται, παρατηρεί, κοντοστέκεται και σχολιάζει»· την παρέα, θα λέγαμε, της ανθρωπότητας.
Από την εισαγωγή μέχρι το τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου, που αποτελείται από τρία επιμέρους μεγάλα κεφάλαια για τα οποία μας προετοιμάζει ο τίτλος του, μαθαίνουμε να ξαναδιαβάζουμε κατά το πνεύμα, και όχι κατά το γράμμα, μια διασκευασμένη φράση του Ουίλιαμ Φόκνερ σε εκφωνημένο λόγο του Μπαράκ Ομπάμα («Το παρελθόν δεν πεθαίνει. Δεν είναι καν παρελθόν»), ένα σύνθημα σε τοίχο των Eξαρχείων («Ιστορία, ερχόμαστε!»), μελλοντολογικά ερωτήματα του Ευαγγελιστή Ιωάννη, την ποίηση του Εμπειρίκου, τη θεωρία της προόδου όπως την πρωτοδιατύπωσε ο Τιργκό, την ταινία «The day after tomorrow». Το βιβλίο αυτό πραγματεύεται σύνθετα θεωρητικά, ιστορικά και υπαρξιακά ζητήματα, επικαιροποιώντας τα, θυμίζοντάς μας πως πρόκειται για καθημερινή, δική μας υπόθεση.
Το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι το δεύτερο μέρος της τριλογίας (πρώτο το «Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία;», που κυκλοφόρησε το 2007, το τρίτο πρόκειται να ακολουθήσει) με βασικό μέλημα την εξερεύνηση και κατανόηση του τι σημαίνει να σκεφτόμαστε ιστορικά, του πώς παράγουμε, γράφουμε και καταναλώνουμε σήμερα την ιστορία μας. Και βέβαια, η ιστορία δεν νοείται εδώ ως η γνώση που βρίσκεται σωρευμένη στα βιβλία, αλλά ως «η διανοητική μορφή που παίρνει η δεξίωση του παρελθόντος σε κάθε κουλτούρα». Ο συγγραφέας ανατέμνει «τις εκπληρώσεις, τις αναμονές και τις διαψεύσεις» μέσα από τις οποίες διαμορφώθηκε η ιστορική μας συνείδηση, ανταποκρινόμενος με γενναιότητα στο ατέρμονο αυτό ταξίδι που μας υπόσχεται, αφού δεν επικεντρώνει την ανάλυσή του σε μια δεδομένη, τη σύγχρονή μας ή άλλη ιστορική περίοδο, αλλά αντλεί ερεθίσματα από όλες τις εποχές.
Ο ιστορικός φαίνεται προετοιμασμένος να κινηθεί με δεξιοτεχνία στο λαβύρινθο της ιστορικής μας σκέψης και ξετυλίγει χωρίς να βιάζεται το νήμα μιας εξαιρετικά μακράς ιστορίας που περιλαμβάνει αμέτρητες διαφορετικές αφηγήσεις. Τα ερωτήματα που τίθενται, από την κατανόηση των συμβόλων στη γλώσσα της χριστιανικής εσχατολογίας μέχρι την προσέγγιση της σημερινής «βιοκλιματικής αποκάλυψης», δεν στοχεύουν σε καμία περίπτωση στο να λειτουργήσουν πληροφοριακά, επαυξάνοντας τις γνώσεις μας· αντιθέτως, μάλλον διευρύνουν τους ήδη υπάρχοντες προβληματισμούς μας, αφού μας καθιστούν κοινωνούς μιας «οικουμενικής ιστορίας», μιας «γραμματικής από το χάος των γεγονότων που συνέβησαν στον κόσμο».
Ο ελάχιστα υπομονετικός αναγνώστης εύκολα θα διαπιστώσει πως η ανάγνωση-διαδρομή αυτού του πολυσέλιδου και μεγαλεπήβολου εγχειρήματος είναι πολύ λιγότερο δύσβατη απ’ όσο θα περίμενε: ο συγγραφέας εναλλάσει διαρκώς τα εργαλεία του, περνώντας από την προφητεία στην πρόοδο διαμέσου της ψυχανάλυσης, της κοινωνικής πολιτικής, της βιολογίας, της λογοτεχνικής θεωρίας και της καθημερινότητας, έμπρακτα αποδεικνύοντάς μας πως η ιστορία δεν είναι γεγονότα αλλά άμεσα συνυφασμένη με την ύπαρξη και τη ζωή μας. Το χιούμορ, η ευρηματικότητα και η εικονοποίηση ποτέ δεν παραμελούνται από τον Αντώνη Λιάκο.
Ο ρόλος του ιστορικού, εν προκειμένω, είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις αρετές του συγγραφέα, και το βιβλίο δεν διαβάζεται σαν επιστημονίστικη πραγματεία αλλά σαν καλογραμμένο δοκίμιο απευθυνόμενο στο ευρύ κοινό και –γιατί όχι;– σαν μυθιστόρημα. Ο συγγραφέας, όμως, δεν αφήνεται να παρασυρθεί από τη χειμαρρώδη πραγματικότητα εγκαταλείποντας και εμάς τους ίδιους, έρημους αναγνώστες-περιηγητές στο χάος της· αποφεύγοντας τις ευθείες απαντήσεις και τις «ξέρες της κοινής λογικής», τοποθετείται, επιμέρους και συνολικά. Η ίδια η σύνθεση του έργου του, το πέρασμα από την Αποκάλυψη στη μετα-ουτοπική εποχή, αποτελεί τη δική του, καθόλου αυτονόητη, αλλά πρωτότυπη, υπαινικτική και σημαίνουσα σκηνοθεσία για την αφήγηση της ιστορίας. Όμως και στο τέλος του έργου ο αφηγητής θα υπερασπίσει την ουτοπική σκέψη ως αναγκαία αφού, «τόσα της οφείλουν οι καθημερινές ρεαλιστικές υπερβάσεις», για να μπορεί η κοινωνία να ελπίζει και να μένει ζωντανή.
Τελικά, το άσαρκο άλογο στο εξώφυλλο δεν μας τρομάζει πια. Ίσως τώρα προκαλεί συνειρμούς για την άλογη, λελογισμένη και παράλογη ιστορία της ανθρώπινης ύπαρξης και των «επιθυμιών της ιστορίας». Και αν κάτι επιμένει τρομακτικό με το πέρας της ανάγνωσης, είναι ακριβώς αυτή η αποκάλυψη του εύρους των συνειρμών που μας προκαλεί. «(…)Το ψωράλογο της ιστορίας/ θα σπιρουνιάσουμε» συμφωνεί και επαυξάνει ο Μαγιακόφσκι καλπάζοντας προς το μέρος μας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια μετάφραση του ποιήματος που γράφτηκε το 1927
Στο βιβλίο του κτηνιάτρου Κλοντ Μπεατά, που μπήκε στη λίστα των πλέον ευπώλητων βιβλίων της Γαλλίας, μαθαίνεις πολλά και άγνωστα μυστικά για τη γάτα σου
Μια ιστορία αγάπης και αυτογνωσίας γεμάτη λευκές τρίχες
Έχεις λίγο περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι συνήθως. Τα βιβλιοπωλεία είναι φορτωμένα από σπουδαία βιβλία αυτόν τον καιρό. Γιατί δεν διαλέγεις μερικά;
8 προτάσεις για να διαβάσουμε τις ημέρες των γιορτών
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.