- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Το Φουλάρι στο Ολύμπια: ένα έργο που παρακολουθείς με μάτια ανοιχτά ή κλειστά
Η Ηρώ Μπέζου και η Δήμητρα Τρυπάνη ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια «ραδιοφωνική όπερα»
Θέατρο Ολύμπια: 12 ερμηνευτές, ένα 45μελές πολυφωνικό σύνολο και μια επταμελής ορχήστρα παρουσιάζουν «Το Φουλάρι», ένα έργο προορισμένο κυρίως για να ακουστεί και όχι να ειδωθεί
Ήταν δυο χρόνια πριν όταν η Δήμητρα Τρυπάνη ζήτησε από την Ηρώ Μπέζου να γράψει ένα κείμενο για την επόμενη δουλειά της. Μια φράση αποτέλεσε την αρχή του νήματος για «Το Φουλάρι» τους, τη νέα παραγωγή του Θεάτρου Ολύμπια: «Ένας συγγραφέας καλείται σε μια επίσημη εκδήλωση…». Και έτσι ξεκίνησε ένα πρωτότυπο μουσικό ταξίδι που κατέληξε σε μια παράσταση που χαρακτηρίζουν ως «ραδιοφωνική όπερα».
Το Φουλάρι στο Ολύμπια: Γιατί χαρακτηρίζεται ως ραδιοφωνική όπερα;
Είναι ένα έργο προορισμένο να ακουστεί και όχι να ειδωθεί. Μπορούμε δηλαδή να το παρακολουθήσουμε και με κλειστά μάτια, απλώς ακούγοντάς το. Γι΄ αυτό χαρακτηρίζεται «ραδιοφωνική». Το βασικό χαρακτηριστικό του έργου είναι ο ήχος και ο ρυθμός, οι οποία μάλιστα δουλεύτηκαν με έναν πολύ εντατικό τρόπο μέσω εργαστηρίων και σύμφωνα με την τεχνική της Δήμητρας Τρυπάνη «from ear to body» (από το αυτί στο σώμα). Είναι μια πρωτότυπη τεχνική που η ίδια χρησιμοποιεί και αποτελείται από ένα πλήρες σετ εργαλείων που συστήνει νέους τρόπους δημιουργικής ενσωμάτωσης του ήχου και του ρυθμού. Η μέθοδος αυτή αποτέλεσε τη βάση για τη διδασκαλία του έργου, η οποία πραγματοποιήθηκε σε ένα εντατικό πεντάμηνο εργαστήριο (Νοέμβριο 2024 έως Μάρτιο 2025). Σε αυτό συμμετείχαν –κατόπιν ακρόασης- πέρα από τους ερμηνευτές της παράστασης και 45 άντρες και γυναίκες 18-55 ετών, από ποικίλα καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά πεδία.
Όπερα γιατί μέσα στο έργο εμφανίζονται - λιγότερο ή περισσότερο διακριτικά - διάφορες συμβάσεις του είδους, με μια διάθεση άλλοτε συνομιλίας και άλλοτε «κλεισίματος του ματιού» προς τον θεατή. Bεβαίως, το Φουλάρι δεν είναι μόνο ήχος. Έχει και κάποιες οπτικές και κινησιολογικές «πινελιές» καθοριστικές για την ανάδειξη της ηχητικής πληροφορίας.
Η υπόθεση του έργου
Στο Φουλάρι, ένας συγγραφέας, ταλαντούχος μα αφόρητα ακοινώνητος, προσκαλείται σε μια επίσημη δεξίωση, όμως αδυνατεί να διαχειριστεί την παρουσία του εκεί. Καθώς καλείται να συστηθεί και να επικοινωνήσει τη δουλειά του στην ιδιαίτερη ομήγυρη που τον περιβάλλει, η φυσική του δυσκολία στην επικοινωνία δημιουργεί συνεχώς εμπόδια, ασυνεννοησίες και ευτράπελα, σε μια κλιμάκωση που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πού θα καταλήξει.
Συντελεστές
Μουσική και Σκηνική Σύνθεση/Διδασκαλία/Διεύθυνση: Δήμητρα Τρυπάνη, Πρωτότυπο κείμενο: Ηρώ Μπέζου,Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου, Σκηνικά/Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα, Επιμέλεια κίνησης: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Σχεδιασμός ήχου: Κώστας Μπώκος, Διεύθυνση Καλλιτεχνικής Παραγωγής/Βοηθοί Σκηνοθέτη: Καλλιρρόη Παπαδοπούλου, Πανίνα Καρύδη, Σύμβουλος Πολυφωνικού Συνόλου: Μιράντα Καλδή, Βοηθός Ενδυματολόγου: Μαρίνα Παπούλια, Βοηθός Σκηνογράφου: Αγγελική Βασιλοπούλου Καμπίτση, Βοηθός Ηχολήπτη: Στέλιος Τσίλογλου-Ιγνατιάδης, Επικοινωνία/SocialMedia: Άλμπα Κόκα, Σχεδιασμός οπτικής ταυτότητας: Δημήτρης Πολίτης, Trailer: Γιώργος Νικόπουλος - βαυβώ productions, Φωτογράφιση: Βαλέρια Ισάεβα, Κινηματογράφηση παράστασης: Γρηγόρης Πανόπουλος
Ερμηνεύουν: Γιώργος Νικόπουλος, Χρήστος Θάνος, Ελπινίκη Σαριπανίδου, Φάνης Ζαχόπουλος, Ελένη Βεργέτη, Βάλια Καράγιωργα, Νίκος Ζιάζιαρης, Φώτης Σιώτας, Βάσια Ζορμπαλή, Ηρώ Μπέζου, Αλίκη Σιούστη, Ειρήνη Μπιλίνη-Μωραΐτη
Μουσικό Σύνολο: Άρπα: Γωγώ Ξαγαρά, Βιολί: Φαίδων Μηλιάδης, Βιολί: Λαέρτης Κοκολάνης, Βιόλα: Αγγέλα Γιαννάκη, Βιολοντσέλο: Δημήτρης Τραυλός, Κοντραμπάσο: Νίκος Τσουκαλάς, Πληκτροφόρο: Αλίκη Σιούστη, Κρουστά: Ζωή Τσακωνιάτη, Ειρήνη Μπιλίνη-Μωραΐτη
Πολυφωνικό Σύνολο:Soprano: Κατερίνα Γεβετζή, Έλλη Ζιάζιαρη, Λίνα Καλπαζίδου, Δέσποινα-Ειρήνη Πουλιάση, Ναταλία Ρουτσολιά, Μαρίνα Στεργίου, Ειρήνη Τζαμτζή. MezzoSoprano: Αθανασία Κυμπούρη, Άννα Μεσαναγρενού, Δάφνη Παγουλάτου, Ερωφίλη Παναγιωταρέα-Αγγελέτου, Μαρία Σαπλαούρα, Εύη Σαραντάκου, Ειρήνη-Βασιλική Τσιολίγκα. Alto: Άννα-Μαρία Ακριτίδου, Δανάη Γραμμένου, Στέλλα Καράπτη, Δώρα Κουντουρά, Βανέσσα Κουρτέση, Μάρω Κωνσταντινοπούλου, Ελευθερία Μεσημέρη, Μαντώ Μιχαλιού, Ζωή Μούση, Ναταλία Μπάκα, Αθηνά Τασούλα, Βασιλική Σινάνογλου, Δήμητρα Τσαγκαράκη, Ζωή Τσακωνιάτη, Μαρία Τσιλίρα. Tenor: Νίκος Αντωνόπουλος, Πάνος Βουτσινάς, Σταύρος Γεωργιόπουλος, Γιάννα Καλή, Νεφέλη Παρασκευά, Βαγγέλης Τζωρτζακάκης, Ντορίτα Χωραφά. Bass: Ελισσαίος Βλάχος, Δημήτρης Κυραναστάσης, Ιωάννης Κωσταρίκας, Δημήτρης Πολίτης, Γιώργος Σαββίδης, Δημήτρης Τάσαινας.
INFO
13, 14, 15, 16, 18, 19 Μαρτίου στις 21:00
Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική και άμεση συλλογική επικείμενη επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Το πρώτο έργο προσβάσιμο σε όλους είναι «Οι περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων»
Ο Βρετανός σκηνοθέτης διασκευάζει το έργο του Σοφοκλή μεταφέροντάς το στο σήμερα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.