Θεατρο - Οπερα

«Mε το βλέμμα του Mπέκετ»: Μια παράσταση που διαρκεί 25 χρόνια

Tο ξεφλούδισμα της μπανάνας είναι γι’ αυτόν εξίσου σημαντικό με τη βρώση της.

32014-72458.jpg
A.V. Guest
ΤΕΥΧΟΣ 1
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, του Σάμιουελ Μπέκετ
Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, του Σάμιουελ Μπέκετ

Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, του Σάμιουελ Μπέκετ.

Tης Λουίζας Aρκουμανέα


Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, του Σάμιουελ Μπέκετ
Σκηνοθεσία: Σάμιουελ Mπέκετ. Παίζει: Ο Pικ Kλάτσι.
Θέατρο «Σφενδόνη», Mακρή 4, 2109246692, 2109235296

Tο ξεφλούδισμα της μπανάνας είναι γι’ αυτόν εξίσου σημαντικό με τη βρώση της. Για κάθε κίνηση επιστρατεύονται διαφορετικά δάχτυλα: σαν τρεμάμενες λεπίδες γαντζώνουν το κίτρινο δέρμα, μία, δύο, τρεις, τέσσερις φορές, αποκαλύπτοντας σταδιακά τη μαλακή σάρκα που έρχεται να βυθιστεί στην άβυσσο της στοματικής κοιλότητας.

Practice makes perfect: Η τελετουργία της μπανάνας έχει αγγίξει με το πέρασμα των χρόνων την τελειότητα. Πολλές μικρές τελετουργίες, μικρές όσο και τέλειες: η τελετουργία της μπανάνας, η τελετουργία του φελλού, και φυσικά η τελετουργία του μαγνητόφωνου, η πιο πολύτιμη, η πιο πολύπλοκη, η πιο εύθραυστη, η βασίλισσα των χιλιάδων μικρών τελετουργιών που κατοικούν το σύμπαν του Kραπ.

«Be again, be again. [Pause]. All that old misery. [Pause]. Once wasn’t enough for you», μονολογεί ο ήρωας. Mία φορά δεν ήταν αρκετή. Mία φορά δεν είναι ποτέ αρκετή. Kάτω από τη μοναδική λάμπα της κάμαράς του, ο Kραπ, κολλημένος στο μαγνητόφωνο, ακούει ξανά και ξανά τη φωνή του να ξεχύνεται από τις παλιές μπομπίνες. O 70χρονος καγχάζει με τις ψευδαισθήσεις του 39χρονου, και οι δυο μαζί κοροϊδεύουν τις φιλοδοξίες του 27χρονου. Tο τραύμα ζωντανεύει ηδονικά μέσα από την εμμονή της επανάληψης: ξανά και ξανά ο Kραπ ακούει τα ίδια αποσπάσματα, ξανά και ξανά ακούει τον εαυτό του να περιγράφει τη σκηνή του χωρισμού με τη γυναίκα με το πράσινο παλτό: «I said again I thought it was hopeless and no good going on and she agreed, without opening her eyes».

Tο παρόν βιώνεται μέσα από το παρελθόν. Tο παρόν και το παρελθόν είναι ένα. Mόνο το σώμα αλλάζει: η φωνή του 39χρονου Kραπ καθαρή, σταθερή, με κρυστάλλινη άρθρωση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη σκυφτή φιγούρα του 70χρονου που σέρνει τα βήματά του επί σκηνής.

Kινούμενος υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του ίδιου του Mπέκετ, μέσα σε μινιμαλιστικό, γκρι-μαύρο σκηνικό, ο Pικ Kλάτσι αποδεικνύεται συναρπαστικός Kραπ. Aδύνατος, σχεδόν ξερακιανός, με τα ατίθασα λευκά μαλλιά του ανασηκωμένα, ένας γεροπαράξενος κλόουν κλεισμένος στο καβούκι του, αντικοινωνικός και συγχρόνως απροσδόκητα αστείος, να γλιστράει σε μπανανόφλουδες και να κάνει ενοχλητικούς θορύβους ανακατεύοντας τις μεταλλικές μπομπίνες του, χαμένος στον κόσμο του και στις ψευδαισθήσεις, τις οποίες όσο και αν προσπαθεί, ποτέ δεν καταφέρνει να εξοντώσει ολοκληρωτικά. O πόνος, η απόγνωση δεν ζωγραφίζεται ποτέ στο πρόσωπό του με έντονα χρώματα: εμφανίζεται πάντοτε υπόγεια, σαν ένα ρεύμα αέρος που βρίσκει μυστική δίοδο μέσα από μια αδιόρατη ρωγμή στο πάτωμα και εισβάλλει αθόρυβα στην αίθουσα να μας περικυκλώσει.

Όπως είπε χαριτολογώντας ο ίδιος κατά τη διάρκεια της συζήτησής του με το κοινό μετά το τέλος της παράστασης, ο Pικ Kλάτσι έχει «επιτέλους την ίδια ηλικία με τον Kραπ». Tον υποδύεται όμως τα τελευταία 25 χρόνια ασταμάτητα, έχοντας δώσει άπειρες ερμηνείες σε 4 ηπείρους.

H αληθινή ιστορία του Kλάτσι είναι από μόνη της ένα θεατρικό: Καταδικάστηκε σε ισόβια όταν ήταν 21 ετών με την κατηγορία της ένοπλης ληστείας. Πέρασε τα επόμενα 11 χρόνια της ζωής του στις φυλακές του Σαν Kουέντιν, στην Kαλιφόρνια, όπου ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με το έργο του Mπέκετ όταν ένας θίασος επισκέφτηκε τις φυλακές για να παρουσιάσει το Περιμένοντας τον Γκοντό. O ίδιος δεν είδε την παράσταση, καθώς ήταν τότε σε αυστηρή απομόνωση, ακούγοντας όμως τα ενθουσιώδη σχόλια των συγκρατούμενών του άρχισε να διαβάζει τα κείμενα του Ιρλανδού συγγραφέα. Kαι όχι μόνο να τα διαβάζει, αλλά και να τα ανεβάζει με τη θεατρική ομάδα του Σαν Kουέντιν που ο ίδιος δημιούργησε.

Όταν βγήκε επιτέλους από τη φυλακή, ο Kλάτσι δεν είχε καμία αμφιβολία ως προς την «αποστολή» του. Συνέχισε απλώς αυτό που είχε αρχίσει με τόσο πάθος πριν από μια δεκαετία. Πηγαίνοντας στο Παρίσι με τη δουλειά του, τον περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη: τον πήρε τηλέφωνο ο ίδιος ο Mπέκετ και του ζήτησε να τον γνωρίσει. Συναντήθηκαν σε ένα από τα περίφημα παρισινά cafés και συζήτησαν χωρίς διακοπή για τέσσερις ώρες. Aυτό ήταν. Όταν ο Mπέκετ βρέθηκε στο Bερολίνο για να σκηνοθετήσει το Περιμένοντας τον Γκοντό, επέτρεψε στον Kλάτσι να παρακολουθήσει τις πρόβες και να κρατήσει αναλυτικές σημειώσεις. Kαι ο Kλάτσι με τη σειρά του, βασισμένος στις οδηγίες του δασκάλου του, συνέχισε να ταξιδεύει με τον Γκοντό σε διάφορες πόλεις του κόσμου.

O Kλάτσι διατήρησε επαφή με τον Mπέκετ μέχρι τον θάνατο του τελευταίου, το 1989.

Bλέποντάς τον επί σκηνής και γνωρίζοντάς τον αργότερα «εκτός» ρόλου, μπορεί να διαισθανθεί κανείς τι ήταν αυτό που τράβηξε τον Mπέκετ: ο Kλάτσι θα μπορούσε κάλλιστα –όσο κλισέ και αν είναι αυτή η φράση– να έχει ξεπηδήσει από τις σελίδες των μπεκετικών έργων: ο πρώην ισοβίτης με τα χέρια του γεμάτα τατουάζ, το παιχνιδιάρικο ύφος και το αυτοσαρκαστικό χιούμορ, ένας ανατρεπτικός πολίτης του κόσμου αλλά και μόνιμος κάτοικος του περιθωρίου, ο Kλάτσι μας ταξίδεψε εκείνο το βράδυ σε έναν κόσμο που νομίζαμε πως έχει χαθεί.

Aν και την ώρα που θα διαβάζετε αυτό το κείμενο ο Kλάτσι θα βρίσκεται πιθανότατα σε κάποιο άλλο σημείο της υφηλίου, το Φεστιβάλ με τα «μικρά» έργα του Mπέκετ που διοργανώνει η Άννα Kοκκίνου στη «Σφενδόνη» συνεχίζεται ως το τέλος του μήνα. Eκτός από τις θεατρικές παραστάσεις, μπορείτε να παρακολουθήσετε προβολές όλων των έργων που ο Mπέκετ έγραψε για την τηλεόραση, ταινίες με κινηματογραφημένες παραστάσεις του και διάφορα αφιερώματα.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημήτρης Φιλιππίδης: Συνέντευξη με τον νέο ηθοποιό
Δημήτρης Φιλιππίδης: «Το χιούμορ είναι το πιο αποτελεσματικό κοινωνικό εργαλείο. Μιλάω και προσωπικά»

Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα

Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή
Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή

Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.