Η βασίλισσα Σοφία «μένει» στην Οικία Κατακουζηνού
Ο Φαίδων Καστρής μπαίνει στο μυαλό της βασίλισσας της Ισπανίας Σοφία, σ’ ένα περίεργο μονόλογο που σίγουρα θα συζητηθεί. Ο πρωταγωνιστής… κατέβηκε από το θρόνο και μας μίλησε.
«Η Μαρία Χατζηεμμανουήλ, για μένα η πρέσβειρα του ισπανικού θεάτρου στην Ελλάδα, είχε ποστάρει ένα βράδυ στο fb ότι μόλις είχε ανέβει ένας μονόλογος που αφορά τη βασίλισσα Σοφία. Αυτομάτως της έστειλα μήνυμα “αυτό το έργο είναι για μένα”. Μη με ρωτήσεις γιατί το έκανα. Δεν έχω απάντηση. Πάντως δεν το θέλησα γιατί είμαι φιλοβασιλικός (γέλια). Το ένστικτό μου ήταν που μίλησε. Δεν γνώριζα καν ότι το έργο ήταν γραμμένο για να παιχτεί από άνδρα ηθοποιό.
Όταν πρωτοδιάβασα την πρόχειρη μετάφραση ομολογώ πως έπαθα έναν πανικό. Είναι ένα έργο όπου πρωταγωνιστεί η βασίλισσα Σοφία, αλλά όχι μέσω μιας μίμησης. Στην πραγματικότητα υπάρχει κάποιος στο μυαλό της που της απευθύνεται, κάνει σχόλια, την κρίνει, την προκαλεί… αλλά και ταυτίζεται, ώστε γίνεται η Σοφία. Επίσης ζωντανεύουν, διαλογικά, και πολλά σημαντικά πρόσωπα που έχουν παίξει ρόλο στη ζωή της. Όπως η Φρειδερίκη. “Μητέρα ήσασταν ένα τέρας” της λέει η Σοφία σε μια στιχομυθία που τις φέρνει σε αντιπαράθεση για το πώς πρέπει να είναι η βασιλεία.
Τελειώνοντας το κείμενο συνειδητοποίησα πως ο συγγραφέας Ιγνάθιο Γκαρθία Μάι είναι ένας Ισπανός, που μάλλον αγαπάει την πρώην βασίλισσά του –ανεξαρτήτως αν σ’ ένα σημείο του έργου λέει “ό,τι και να λένε τα περιοδικά ο λαός δεν σε αγαπάει. Και δεν σε αγαπάει γιατί δεν σε γνωρίζει”–, και θέλει να την ερμηνεύσει. Μετά, ψάχνοντας και διαβάζοντας, κατάλαβα ότι, ναι, η Σοφία για τους Ισπανούς είναι ένα αίνιγμα, μια Σίβυλλα, και ότι η αγάπη που της δείχνουν είναι περισσότερο συμπόνια λόγω των απιστιών του Χουάν Κάρλος. Ταυτόχρονα όμως το “Σοφία” είναι ένα έργο που στέκεται κριτικά απέναντι στη μοναρχία, αναρωτιέται για το μέλλον της, αν πρέπει να συνεχιστεί και, αν αυτό συμβεί, με ποιον τρόπο πρέπει να γίνει.
Το κείμενο έχει προκύψει από “ανασκαφές” σε συνεντεύξεις, άρθρα και βιογραφίες, και ξεκινάει κάπου στο μέλλον την ημέρα της κηδείας του Χουάν Κάρλος. Μέσα σε αυτή τη συνθήκη τελετής ο συγγραφέας αναζητά το αληθινό πρόσωπο της Σοφίας. Την παρακολουθεί από το Τατόι και την παιδική της ηλικία – κομβικό σημείο η σχέση της μ’ ένα φανταστικό παιδικό φίλο της, με τον οποίο, όπως έχει πει η ίδια, συνομιλούσε μικρή κλεισμένη στη ντουλάπα. Συνεχίζει με το γάμο της το ’62 και το τι προκάλεσε η προίκα της στην Ελλάδα («οι Έλληνες ποτέ δεν σε συγχώρεσαν ότι σε μια εποχή πείνας εσύ πήρες μια τέτοια προίκα» ακούγεται στο έργο) και συνεχίζει με τη ζωή της στο ισπανικό παλάτι από το ’75 που έγινε βασιλιάς ο Χουάν Κάρλος εστιάζοντας σε κομβικές στιγμές της ζωής της σ’ αυτό. Ξεκινάει από τότε που εμφανίστηκε στην κηδεία του Φράνκο με ένα φούξια φόρεμα – “Δεν πενθώ για το θάνατο ενός δικτάτορα” λέει στο έργο, μια πολύ επαναστατική φράση, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Φράνκο είναι αυτός που έδωσε το θρόνο στον Χουάν, ενώ υπήρχε και άλλος διεκδικητής– και φτάνει στο σήμερα. Δεν αφήνει τίποτα από έξω. Τις απιστίες του Χουάν, τις στιγμές που κινδύνευε να πέσει το παλάτι ή τα οικονομικά σκάνδαλα στα οποία έχει εμπλακεί η κόρη της Κριστίνα που ζει “εξόριστη” στην Ελβετία. “Ο Φελίπε είναι το αριστούργημά σου και η Κριστίνα ο Γολγοθάς σου και συμβαίνει το παράδοξο να τα έχεις αναθρέψει και τα δύο παιδιά εσύ” της λέει κάποια στιγμή το πλάσμα. Η Σοφία θεωρούν ότι είναι αυτή που έσωσε κάποιες φορές το παλάτι από την καταστροφή. Όλοι οι Ισπανοί πιστεύουν ότι ήταν αυτή που επέμενε να παραιτηθεί ο Χουάν υπέρ του Φελίπε μετά το σκάνδαλο που προκλήθηκε με το σαφάρι ελεφάντων στην Αφρική του Χουάν, έχοντας στο πλευρό την ερωμένη του, και μάλιστα την εποχή που η Ισπανία ήταν βυθισμένη στην οικονομική κρίση.
Ο ίδιος ο σύζυγός της είχε δηλώσει παλιότερα “η Σοφία είναι μια επαγγελματίας!”. Και η Σοφία, στο έργο, φαίνεται ως μια γυναίκα που έζησε όλη τη ζωή της βάσει πρωτοκόλλου. Φοβερή μαθήτρια. Όταν συνομιλεί με τη Φρειδερίκη τής λέει: “Εγώ, μητέρα, το χρέος μου το έκανα. Οι άλλοι όμως;”. Είναι απίστευτο. Ψάχνοντας φωτογραφίες της με τον Λεωνίδα (σ.σ., Παπαδόπουλο, ο σκηνοθέτης) δεν βρήκαμε ούτε μία που τα χέρια της να είναι κάπως ελεύθερα. Πάντοτε ήταν στημένη.
Ο συγγραφέας θεωρεί πως τώρα η Σοφία, που είναι και ουσιαστικά χωρισμένη, νιώθει πιο ελεύθερη, ειδικά όταν έρχεται και κυκλοφορεί χωρίς πρωτόκολλο στην Αθήνα. “Πού να είσαι τώρα;” αναρωτιέται το πλάσμα. “Σίγουρα θα περπατάς κάπου στην Αθήνα φορώντας ένα τζιν και πάνινα παπούτσια”. Πολύ πιο πριν έχει πει: “Το έχεις καταλάβει ότι έχεις ειδικευτεί να αγαπάς λαούς που δεν σε αγαπούν; Πρώτα οι Έλληνες και μετά οι Ισπανοί. Τι ιδιόρρυθμος λαός αυτοί οι Έλληνες. Πανηγύρισαν τη γέννησή σου, μετά σε εξόρισαν για να σου δώσουν χρόνια μετά το χρυσό κλειδί της Αθήνας σαν αν μην έγινε τίποτα”.
Η “Σοφία” μπορεί να είναι το πορτρέτο μια βασίλισσας κι ενός θεσμού, αλλά ταυτόχρονα είναι και το πορτρέτο μιας (με θεατρικό τρόπο) τραγικής γυναίκας. Μιας γυναίκας που έχει χαρακτηρισθεί “η πιο μόνη γυναίκα της Ισπανίας”. Αν φοβάμαι δε την αναμέτρηση με αυτόν το ρόλο; Όχι, καθόλου. Παίζοντας στο “Τρίτη στο σούπερ μάρκετ” την τρανς (και τον πατέρα της), ρόλο για τον οποίο εσείς στην ATHENS VOICE μου δώσατε το πρώτο βραβείο, συνειδητοποίησα πως αν ο σκηνοθέτης μού αφήσει περιθώρια να διεκδικήσω το χώρο μου μπορώ να αναπτύξω όλη τη λεπτότητα των αισθημάτων και την ευαισθησία που απαιτεί ένας πολύπλοκος ρόλος. Ίσως, γιατί ξέρω ποιος είμαι, και δεν προσπαθώ να προσποιηθώ κάτι άλλο. Είμαι ένας ανοιχτός άνθρωπος που μπορεί να κατανοήσει τόσο τι είναι το θηλυκό όσο και το τι είναι αρσενικό. Αυτό νομίζω με κάνει και καλύτερο πατέρα για την κόρη μου. Πριν έρθω στη Σοφία υπήρξε και ένας ακόμα περίεργος ρόλος, που έκανα ένα άφυλο πλάσμα, το οποίο πίστευε ότι είναι η Μπλανς Ντιμπουά. Μένω σε αυτούς τους δύο ρόλους, και όχι σε άλλες δουλειές μου στην Επίδαυρο ή γενικά στο θέατρο, για να επισημάνω πως δεν είναι η πρώτη φορά που αναμετριέμαι με ένα γυναικείο ρόλο. Εξάλλου είμαι ένα ψυχεδελικό άτομο που θέλγεται από “ψυχεδελικούς” ρόλους. Τώρα είμαι η Σοφία. Δεν ξέρω αν η αληθινή Σοφία με εγκρίνει, αν και δεν είναι η ουσία αυτή – ωραία θα ήταν όμως να έρθει να δει την παράσταση. Εμείς την προσκαλέσαμε».
Δείτε περισσότερες πληροφορίες στο Guide της Athens Voice
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.