Η Αυλή των Θ(α)υμάτων
Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας μιλάει στην A.V. για το ανέβασμα της "Αυλής των θαυμάτων"
Νοσταλγία ή εκσυγχρονισμός χαρακτηρίζει το ανέβασμα της «Αυλής των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο; Ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Κακλέας αποκαλύπτει τις προθέσεις του στην A.V.
Οι θεατές μπαίνουν στην αίθουσα πιστεύοντας πως άφησαν έξω τις άσχημες εικόνες που συναντάς καθημερινά στην περιοχή, για να βρεθούν πάλι μπροστά τους, καθώς σκηνές που καταγράφουν οι εξωτερικές κάμερες του θεάτρου προβάλλονται πάνω στην πυροκουρτίνα. Είμαστε εδώ, στο σήμερα, δεν μπορούμε να το αποφύγουμε. Είμαστε κάτοικοι της πλατείας του Αγίου Κωνσταντίνου, μετανάστες στον τόπο μας. Δεν θα νοσταλγήσουμε με την παράσταση – η νοσταλγία είναι κάτι αντιδραστικό. Τι να νοσταλγήσεις κιόλας; Αυτό που μας έφερε σ’ αυτή την κατάσταση;
Η αυλή σήμερα είναι ο δημόσιος τόπος όπου συμβαίνουν οι ιδιωτικές στιγμές, κάτω από την παρακολούθηση των καμερών. Ο Καμπανέλλης σχολιάζει πως η ύπαρξη του άλλου καθορίζει τη μοίρα τη δικιά μας – ένα σχόλιο κοινωνικής και όχι προσωπικής ταυτότητας. Οι ήρωες ζουν στο μικρόκοσμό τους – ένας έρωτας, ένας καβγάς, μια στεναχώρια. Γι’ αυτούς πάντα φταίνε οι άλλοι. Τα προσωπικά τους θέματα δεν τους αφήνουν περιθώρια να συστρατευθούν κάτω από μια κοινή-συλλογική στάση – γι’ αυτό καταλήγουν εξόριστοι. Είναι αναξιόπιστοι, κανιβαλίζονται μεταξύ τους, δεν υπάρχει γενναιότητα… Ο Καμπανέλλης προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει τον εσωτερικό μηχανισμό του Έλληνα.
Αυτό το έργο έχει μια κατάρα, ίσως λόγω τίτλου “Η Αυλή των Θαυμάτων”, τίτλος που οδήγησε σε ωραιοποιημένες παραστάσεις. Αν το σκεφτείς, όμως, πρόκειται για την Αυλή των Θυμάτων. Ένα “α”, έτσι κι αλλιώς, χωρίζει αυτές τις δύο λέξεις. Η πρωτοτυπία της δικιάς μας παράστασης είναι πως όλα συμβαίνουν στο σήμερα, στον Βύρωνα του 2011. Το σήμερα εισέρχεται μέσω των ηθοποιών και το ενισχύουν με αυτοσχεδιασμούς – έτσι κάθε παράσταση θα είναι διαφορετική. Συνήθως το έργο ανεβαίνει με μια διάθεση πτωτική – εδώ, η παράσταση παρακολουθεί τις εποχές. Άλλη διάθεση έχουν οι ήρωες το καλοκαίρι, διαφορετική το χειμώνα. Δεν μπορείς στην Ελλάδα να παρακάμψεις τον τρόπο που επηρεάζει το κλίμα τους ανθρώπους.
Η ιστορία είναι κύκλος και αυτό αγγίζει τα όρια της τραγωδίας – το να μη μαθαίνεις από αυτά που παθαίνεις. Φαίνεται πως ως λαός έχουμε μια αυτοκαταστροφική τάση, αλλά έχω μια κρυφή αισιοδοξία – επειδή είμαστε πουτάνες στο τέλος θα τα καταφέρουμε, μόνο που φοβάμαι πως στο τέλος οι νταβατζήδες θα είναι πολύ περισσότεροι».
Info: 14/12 - 8/4, Eθνικό Θέατρο, Κεντρική Σκηνή, Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, 210 5288.173-170-171. € 21, 18, 15, 13 (Φ/κάθε Παρ. & Πέμ. απογευματινή), 10. Παίζουν: Ν. Κουρής, Ε. Σαουλίδου, Μ. Αδαμάκη, Θ. Τζήμου, Α. Στελλάτου, Πρ. Αλειφερόπουλος, Λ. Παπαληγούρα, Αλ. Αϊδίνη κ.ά.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.