- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Επανάσταση στη Στέγη
Την πρώτη ελληνική παράσταση στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών ανεβάζει ο Στάθης Λιβαθινός. Μιλήσαμε μαζί του
Τριάντα χρόνια μετά τη Γαλλική Επανάσταση (1835), ο Γκέοργκ Μπίχνερ (μόλις 21 ετών), ενώ αντιμετωπίζει διώξεις για την επαναστατική του δράση, γράφει το έργο «Ο θάνατος του Δαντόν», εστιάζοντας στην ιδεολογική αναμέτρηση των δύο αινιγματικών μορφών της Επανάστασης (Ροβεσπιέρου και Δαντόν). Ο έμπειρος στα κλασικά έργα ρεπερτορίου σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός ανεβάζει το έργο με ένα δυναμικό καστ, αναδεικνύοντας από σκηνής τους αδυσώπητους μηχανισμούς της Ιστορίας. Λίγες ημέρες πριν την επίσημη πρεμιέρα, έλυσε τις απορίες μας για το αν συνδέεται η Γαλλική Επανάσταση του 18ου αιώνα με το ασταθές σήμερα.
Πώς επιλέξατε το έργο; Παρορμητικά. Γιατί αν το σκεφτείς λογικά δεν θα το επιλέξεις ποτέ – είναι τόσες πολλές οι δυσκολίες του, αλλά και ελλιπής η γνώση των θεατών απέναντι στη Γαλλική Επανάσταση. Όμως, η κρίση των μη μυημένων θεατών είναι πιο καθαρή, και αυτό έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Επίσης ήταν η Στέγη που μου ανέθεσε να διαλέξω ένα έργο για την Κεντρική Σκηνή και αποφάσισα να πάρω ένα ρίσκο. Ήθελα η πρώτη ελληνική σκηνοθεσία να δώσει ένα στίγμα στην Κεντρική Σκηνή.
Η επιλογή σας λοιπόν είναι στοχευμένη. Βεβαίως. Σήμερα, όπως και στο χρόνο του έργου, σε εποχή δηλαδή πολιτικής κρίσης, στο επίκεντρο βρίσκονται οι συνειδήσεις των ανθρώπων στις οποίες συχνά η επανάσταση συγχέεται με το φόνο και την εκδίκηση. Πολλές φορές οι πολιτικοποιημένοι επαναστάτες δεν μπορούν να δουν τίποτα μπροστά τους.
Πιστεύετε στην πολιτική αξία του θεάτρου; Το θέατρο δεν μπορεί να μιλάει ούτε δημοσιογραφικά ούτε με το δάχτυλο υψωμένο – είναι όμως μια βαθιά πολιτική τέχνη. Από αυτή την άποψη το θέατρο είναι και επικίνδυνο.
Ποιο ήταν το βασικό σας μέλημα; Να αναδειχθεί σκηνικά η σύγκρουση που περιγράφεται με όσο γίνεται πιο απλό και ποιητικό τρόπο. Νομίζω ότι είναι η πιο λιτή παράσταση που έχω κάνει. Θέλω να βρίσκομαι πάντα προς αυτή την κατεύθυνση.
Τι μας λέει «Ο θάνατος του Δαντόν»; Ο Πούσκιν έγραψε: «Σκέψη που λέγεται είναι ψέμα». Δεν έχει νόημα να αρχίσω να λέω το μήνυμα του έργου και επίσης αυτό δεν είναι ένα.
Πόσο καθαρά βλέπει ο επαναστάτης Μπίχνερ; Αν και το γράφει μόλις τριάντα χρόνια μετά το τέλος της Επανάστασης –οι μνήμες δηλαδή είναι ακόμα νωπές– καταφέρνει το αποτέλεσμα να μιλάει τόσο στην εποχή του όσο και στη δική μας. Επίσης καταφέρνει να είναι σαφής, ιστορικά πιστός και συναισθηματικός. Είναι ένα έργο που δεν είναι γραμμένο ούτε για το χθες ούτε για το αύριο – είναι για τώρα. Πάντως είναι εκπληκτικό πως όλες οι διακηρύξεις της Γαλλικής Επανάστασης έχουν παραμείνει 100% ανεφάρμοστες μέχρι σήμερα.
Ο συγγραφέας του έργου γέρνει στην πλευρά του Δαντόν. Εσείς; Η θέση του Μπίχνερ είναι σαφέσταστη – είναι με τον Δαντόν, αλλά δεν τον συγχωρεί. Είναι πολύ μεγάλος συγγραφέας για να υποστηρίζει απλώς κάποιον τυφλά. Προσωπικά, στο θέατρο νιώθω συμπάθεια για τους δυστυχισμένους ήρωες. Σε μια ευτυχισμένη, πλούσια χώρα που όλα δουλεύουν ρολόι δεν μπορεί να υπάρχουν καλά έργα. Είδατε εσείς τελευταία καμιά καλή ελβετική παράσταση; Το θέατρο είναι ψυχική παρηγοριά, έχει άμεση σχέση με τα πάθη και τις ανάγκες. Μου αρέσει να βλέπω αυτά που ανεβάζω σαν έργα συνόλου και με ενδιαφέρει να καταλαβαίνει το κοινό για ποιο λόγο έχω επιλέξει το κάθε έργο.
Πώς αντιμετωπίσατε τις σκηνές μεγάλου πλήθους; Τις αντιμετώπισα με έναν ιδιαίτερο τρόπο – θα φανεί στην παράσταση. Οι σκηνές πλήθους μπορεί να σημαίνουν κάτι στο σινεμά, στο θέατρο δεν λένε τίποτα. Το ουσιώδες στον Μπίχνερ είναι πως μιλάει μέσα από αυτές για τη μάζα που παρασύρεται και αλλάζει ψυχολογία μέσα σε δευτερόλεπτα.
Το μέγεθος της σκηνής πώς σας επηρέασε σκηνοθετικά; Είναι μια μεγάλη σκηνή, με ενδιαφέρουσα ενέργεια, που δεν αφήνει απ’ έξω την αίσθηση της οικειότητας.
Τι περιμένετε να νιώσουν οι θεατές; Στοχεύω πάντα στη συγκίνηση.
Info Λεωφ. Συγγρού 107-109. 20-23/1 & 26-30/1, 2-6, 9-12 & 16-18/2. € 8, 12, 15, 20, 25, 32| (Φοιτ. € 10, 15). 210 9005.800 και στα καταστήματα Public, Ελευθερουδάκης, Παπασωτηρίου. Παίζουν: Ηλίας Μελέτης (Δαντόν) Βασίλης Ανδρέου (Ροβεσπιέρος), Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Νίκος Καρδώνης, Μαρία Ναυπλιώτου κ.ά. Χορογραφία Ζωή Χατζηαντωνίου, σκηνικά-κοστούμια Ελένη Μανωλοπούλου, μουσική Βlaine L. Reininger.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πόση βία κρύβουν οι σχολικές τάξεις; Μπορούμε να διδάξουμε με τη βία; Γιατί είναι σημαντικό να δουν εκπαιδευτικοί και μαθητές την παράσταση «Η Μέρα της Φούστας»;
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.