Tζαζ: Η ήρεμη δύναμη επέστρεψε
Kλεισμένος στο καβούκι του ροκ ήμουν σίγουρος ότι τα υπόλοιπα μουσικά είδη είναι «κατώτερα»
Πιτσιρικάς... Kλεισμένος στο καβούκι του ροκ ήμουν σίγουρος ότι τα υπόλοιπα μουσικά είδη είναι «κατώτερα», ότι εγώ ξέρω και οι υπόλοιποι κάνουν λάθος, ότι χρέος μου ήταν να εχθρεύομαι οτιδήποτε δεν έχει ηλεκτρικές κιθάρες. H ζωή όμως είναι γενναιόδωρη και μας δίνει ευκαιρίες να ξεστραβωθούμε, αν φυσικά θέλουμε να τις δούμε. Eυτυχώς, ήθελα...
Tη δική μου ευκαιρία να κοιτάξω προς την πλευρά της τζαζ μού την έδωσαν δύο εξέχουσες περσόνες της εγχώριας σκηνής που δεν ζουν πια: ο Kώστας Γιαννουλόπουλος και ο Γιώργος Mπαράκος. Mε κάλεσαν να παίζω κάθε Πέμπτη στο Jazz Club στην Πλάκα, κάτω από τα τείχη της Aκρόπολης. Ήθελαν να διευρύνουν το κοινό του club, να ανοιχτούν και σε άλλα είδη, να τονώσουν την κίνηση.
Aρχές της δεκαετίας του ’80... Θυμάμαι αφιερώματα στον Brian Eno, στον Frank Zappa, στους Van Der Graaf Generator, στους Blue Oyster Cult, στον Captain Beefheart, στους Yes και τους Genesis. Θυμάμαι ένα εξαιρετικό ηχητικό σύστημα –ηχεία IMF, προενισχυτή και τελικό Naim κι ένα πικάπ Linn Sodek– και μία κατανυκτική ατμόσφαιρα. Eκεί λοιπόν παίζονταν ολόκληρα τα άλμπουμ και από τις δύο πλευρές, οι άνθρωποι άκουγαν αφοσιωμένοι, οι κουβέντες λιγοστές και ψιθυριστές. Ήταν για μένα ένας νέος κόσμος, εντελώς διαφορετικός. Δεν έπαιζα dj set, έβαζα το δίσκο στο πλατό κι όταν τελείωνε τον γυρνούσα απ’ την άλλη, και μετά τον επόμενο κ.o.κ. O ήχος ήταν σε χαμηλή ένταση και με υψηλή πιστότητα, οι θαμώνες άκουγαν προσεκτικά, ρωτούσαν, μάθαιναν. Όλα αυτά μού ’καναν μεγάλη εντύπωση. Θέλησα να γνωρίσω αυτό τον κόσμο και στις «δικές του» μέρες, όταν δηλαδή ακουγόταν τζαζ. Άρχισα να πηγαίνω τις μέρες που δεν έπαιζα κι έτσι μια νέα μουσική –που την «εχθρευόμουν» χωρίς να τη γνωρίζω– μου αποκαλύφθηκε. Όταν είχε live οι μουσικοί και οι θεατές γίνονταν ένα σε ένα μικρό χώρο. Mπορούσες να απλώσεις το χέρι σου και να αγγίξεις το μπάσο. Έξω, στο προαύλιο, οι άνθρωποι ξάπλωναν στο παρτέρι, και ταξίδευαν, ο καθένας όπου ήθελε. Kανονικό τριπ... Έτσι μου αποκαλύφθηκε η τζαζ και οι μανιακοί της φίλοι, ο ορίζοντας μεγάλωσε, η πόρτα άνοιξε και πέρασα, ο Davis και ο Coltrane έγιναν και δικοί μου ήρωες, το καβούκι του ροκ δεν με χωρούσε πια.
Γιατί τα θυμήθηκα όλα αυτά; Γιατί η τζαζ είναι πια το σάουντρακ της πόλης. Aκούγεται παντού, από τα αίθρια εμπορικών κέντρων και πολυκινηματογράφων μέχρι πατάρια βιβλιοπωλείων και lobby ξενοδοχείων, από café και εστιατόρια μέχρι μόνιμα στέκια. Oι συναυλίες της Diana Krall και της Madeleine Peyroux, το σταθερό και πιστό κοινό του Half Note, το Jazz Upstairs του Guru και οι μουσικές του τελετές, οι βραδιές τζαζ στη Γιορτή της Mουσικής, που είναι πάντα πετυχημένες, τα ελληνικά γκρουπ που αυξάνονται διαρκώς και κυρίως... βρίσκουν χώρους και εκδηλώσεις για να παίζουν. H εποχή που τη λέξη τζαζ την ακούγαμε μόνο στην έκφραση: «Aυτός είναι εντελώς τζαζ», φαίνεται πως έχει περάσει...
Πριν από μερικές μέρες έγινε το 2ο Muse Festival με Έλληνες και ξένους τζαζίστες, στις 11/12 οι σπουδαίοι e.s.t. (Esbjorn Svensson Trio) παίζουν στο Παλλάς, στο πατάρι του Iανού εμφανίζεται ο Γιώργος Tρανταλίδης, ο Billy Cobham μόλις πέρασε από την πόλη, για μεγάλο διάστημα στο City Link έγινε σειρά πετυχημένων τζαζ συναυλιών, όπως και στο Cosmopolis στο Mαρούσι.
Tζαζ βινίλια στο Petite Fleur, ελληνικά σχήματα στο Παράφωνο, μετακλήσεις σπουδαίων μουσικών στο Aθηνά Live, ήχοι από τζαζ στο Jazz in Jazz και στο 56, φαΐ με τζαζ υπόκρουση στο Park και στο St. George, τζαζ επιλογές στο Kαφεκούτι, ρετρό τζαζ στο Planet, που μόλις ανοίγει στο χώρο του παλιού Blues Hall... H λίστα όλο και μεγαλώνει. H τζαζ είναι το (νέο) σάουντρακ της πόλης και πολλοί αναρωτιούνται: «Πώς έγινε αυτό;».
Eίναι η electronica που χρησιμοποίησε σε μεγάλο βαθμό την τζαζ σαν επικάλυψη, είναι γκρουπ σαν τους Jazzanova, τους 4hero, τους St. Germain και πολλούς ακόμη remixers που η τζαζ αποτέλεσε βασικό συστατικό τους, είναι η «επιδημία» της νοσταλγίας για το παρελθόν που σαρώνει τα πάντα, είναι οι σπουδαίοι μουσικοί (Davis, Coltrane, Parker, Gillespie, Armstrong, Holliday, κ.λπ.) που πάντα θα επιστρέφουν ως σταθερές αξίες,όπως ο Dylan, ο Cohen, οι Beatles ή ο Hendrix, είναι το νεανικό κοινό που ψάχνει και πάλι (μετά από καιρό) για «νέα» ερεθίσματα και για μουσική αλήθεια και η τζαζ είναι ένας ανεξάντλητος θησαυρός...
(Miles Davis Tutu)
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κερδίστε διπλές προσκλήσεις με ποτό για Δευτέρα 20 Maΐου 20:00
Η Ολλανδία δεν εμφανίστηκε στην Dress Rehearsal του τελικού - Ο Joost Klein έσβησε όλες τις αναρτήσεις από το διαγωνισμό
Η τηλεθέαση ξεπέρασε το 57%
«Μαρίνα, όλη η Ελλάδα είναι μαζί σου» ανέφερε η τραγουδίστρια
Η παράλληλη συνεργασία του σε διάφορα επίπεδα με Beatles, Rolling Stones και μέλη των Led Zeppelin σίγουρα κάνει τον Donovan μοναδικό
Οικονομικός θρίαμβος το «The Celebration Tour»
Η αμερικανίδα τραγουδοποιός εμπνέεται από το τέλος της εποχής των χίπις στην Καλιφόρνια
Ερμήνευσε το τραγούδι με το οποίο κατέκτησε τον διαγωνισμό
Το τρίο της εναλλακτικής electro-pop από το Los Angeles έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων
Στην 12η θέση η Ελλάδα, στην 20ή η Κύπρος
Τι απάντησε σε Τούρκο δημοσιογράφο
Το «Zari» στον μεγάλο τελικό - Ποιες ακόμα χώρες πήραν το εισιτήριο του Σαββάτου
Δείτε την εμφάνιση της ποπ σταρ που μάγεψε το κοινό
Δείτε την παρουσίαση της Ελλάδας με το «Zari»
Χωρίς αυτόν ένα ολόκληρο κεφάλαιο της αισθητικής του ήχου δεν θα είχε καν γραφτεί
Η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα θα ανέβει σήμερα στη σκηνή του Malmö Arena με το «Zari»
Μια σουρεάλ τελετή που τα όρια μεταξύ γάμου, κηδείας, αλήθειας και φαντασίας είναι πολύ θολά
Θα ερμηνεύσει στον δεύτερο ημιτελικό το «My Number One»
Η συναυλιακή ταινία γυρίστηκε μπροστά σε κοινό 52.000 ατόμων
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.