Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Εικονικό μουσείο κλεμμένων αντικειμένων της UNESCO: Μια ψηφιακή «σπηλιά» χαμένων θησαυρών
Πώς δημιουργήθηκε το εικονικό μουσείο κλεμμένων αντικειμένων της UNESCO και ποια εκθέματα «περιλαμβάνει»
Μόλις πριν λίγες εβδομάδες γνωρίσαμε στην ψηφιακή ζωή μας το Virtual Museum of Stolen Cultural Objects – το πρώτο ψηφιακό μουσείο στον κόσμο αφιερωμένο αποκλειστικά σε κλεμμένα πολιτιστικά αντικείμενα. Δεν πρόκειται απλώς για μια ψηφιακή πινακοθήκη χαμένων θησαυρών, αλλά για έναν κατάλογο μνήμης. Κάθε αντικείμενο που εμφανίζεται εκεί δεν είναι μόνο μια εικόνα ή ένα τεκμήριο, αλλά η απόδειξη ότι υπήρξε· μια μικρή νίκη απέναντι στη λήθη. Η UNESCO, καταγράφοντας δημόσια τα κλεμμένα έργα, δεν επιχειρεί να τα αντικαταστήσει — τα προστατεύει. Όταν ένα έργο τέχνης αποκτά όνομα, τόπο και ιστορία, γίνεται ξανά ορατό· και ό,τι είναι ορατό, δύσκολα χάνεται για δεύτερη φορά. Έτσι, το ψηφιακό μουσείο δεν είναι απλώς μια επίδειξη τεχνολογίας, αλλά μια πράξη πολιτιστικής δικαιοσύνης: φέρνει στο φως όσα ο κόσμος είχε μάθει να ξεχνά.
Virtual μουσείο κλεμμένων αντικειμένων της UNESCO: Πώς δημιουργήθηκε το «μουσείο-φάντασμα»
Η ιδέα για το παράδοξο αυτό μουσείο παρουσιάστηκε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 2025, στη διεθνή διάσκεψη πολιτιστικής πολιτικής MONDIACULT στη Βαρκελώνη. Ύστερα από προετοιμασία ετών, η UNESCO – ο οργανισμός πολιτισμού του ΟΗΕ – έκανε τα εγκαίνια ενός ψηφιακού εγχειρήματος που δεν μοιάζει με κανένα άλλο. Στόχος του; Να αναδείξει την παγκόσμια μάστιγα της λεηλασίας και παράνομης διακίνησης πολιτιστικών θησαυρών, αξιοποιώντας την τεχνολογία για καλό σκοπό. Πρόκειται για μια διαδικτυακή πλατφόρμα που ψηφιακά ανασυνθέτει κλεμμένες αρχαιότητες και έργα τέχνης σε 2D και 3D, προσφέροντας μας «θεμελιώδη πρόσβαση» σε θησαυρούς που σήμερα βρίσκονται στο σκοτάδι.
Δεν είναι τυχαίο ότι για τον σχεδιασμό του εικονικού μουσείου επιστρατεύτηκε ένας από τους κορυφαίους αρχιτέκτονες του κόσμου: ο Francis Kéré, βραβευμένος με Pritzker (το “Νόμπελ” της αρχιτεκτονικής) το 2022. Ο Kéré οραματίστηκε τον ψηφιακό χώρο σαν ένα συμβολικό μπαομπάμπ (το εμβληματικό δέντρο-σύμβολο δύναμης στην Αφρική) – έναν κορμό γνώσης που διακλαδίζεται σε αίθουσες και χώρους περιήγησης. Το εγχείρημα αγκαλιάστηκε διεθνώς: οικονομικά στηρίχθηκε από το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την Interpol. Μάλιστα, η Interpol συνεισέφερε τη βάση δεδομένων με δεκάδες χιλιάδες καταγεγραμμένα κλεμμένα αντικείμενα (πάνω από 52.000 σύμφωνα με τα στοιχεία), από την οποία επιλέγονται σταδιακά τα εκθέματα του μουσείου.
Η πρωτοβουλία ήρθε έπειτα από αίτημα πολλών κρατών-μελών της UNESCO για μια συντονισμένη στρατηγική ενάντια στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων, μια αγορά που – σύμφωνα με την Interpol – όλο και περισσότερο ελέγχεται από οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα. «Πίσω από κάθε κλεμμένο έργο κρύβεται ένα κομμάτι ιστορίας, ταυτότητας και ανθρωπιάς που έχει αποσπαστεί βίαια» τονίζει χαρακτηριστικά η γενική διευθύντρια της UNESCO, Οντρέ Αζουλέ, εξηγώντας πως στόχος είναι να φέρουμε αυτά τα χαμένα κομμάτια ξανά στο προσκήνιο. Το Ψηφιακό Μουσείο Κλεμμένων Αντικειμένων δεν φιλοδοξεί απλώς να αποτελέσει μια εντυπωσιακή τεχνολογική καινοτομία, αλλά ένα εργαλείο εκπαίδευσης, συνειδητοποίησης και – τελικά – απονομής πολιτιστικής δικαιοσύνης.
Περιήγηση στον ψηφιακό λαβύρινθο
Ο Francis Kéré σχεδίασε την ψηφιακή αρχιτεκτονική του ως ένα συμβολικό «μπαομπάμπ», έναν χώρο χωρίς τοίχους που διακλαδίζεται σε θεματικές αίθουσες. Ο επισκέπτης το μόνο που έχει να κάνει είναι να κλικάρει στο Virtual Museum of Stolen Cultural Objects στην ιστοσελίδα της UNESCO – χωρίς βαριές πόρτες, χωρίς σκάλες, χωρίς κανένα φυσικό εμπόδιο και να βρεθεί αμέσως σε έναν διαδραστικό χώρο όπου το θέμα της συλλογής είναι η ίδια η απουσία: βλέπεις μπροστά σου όσα λείπουν από τον κόσμο. Ο ψηφιακός σχεδιασμός είναι εντυπωσιακός αλλά φιλικός προς τον χρήστη. Στην «ψηφιακή αίθουσα» (ή καλύτερα πλατεία) του μουσείου απλώνεται ένας παγκόσμιος χάρτης και ένας συμβολικός τεράστιος κορμός δέντρου. Από εκεί μπορείς να πλοηγηθείς σε διάφορα σημεία και θεματικές ενότητες:
- Stolen Objects Gallery (Αίθουσα Κλεμμένων Αντικειμένων): η κεντρική έκθεση όπου παρουσιάζονται τα εξαφανισμένα έργα. Εδώ μπορείς να κάνεις scroll και να δεις ένα-ένα τα αντικείμενα που έχουν καταχωρηθεί ως κλεμμένα. Κάθε έκθεμα εμφανίζεται σε εικόνα υψηλής ανάλυσης ή/και ως τρισδιάστατο μοντέλο που μπορείς να περιστρέψεις και να παρατηρήσεις από όλες τις πλευρές. Πολλά αντικείμενα αναπαράχθηκαν με 3D μοντέλα μέσω τεχνητής νοημοσύνης – καθώς για ορισμένους θησαυρούς υπάρχουν ελάχιστες διαθέσιμες φωτογραφίες. Με άλλα λόγια, ακόμη κι αν ένα αρχαίο αντικείμενο χάθηκε πριν από δεκαετίες χωρίς να έχει καταγραφεί λεπτομερώς, οι ειδικοί κατάφεραν να “ξαναφτιάξουν” την ψηφιακή του μορφή ώστε να το θαυμάζουμε σήμερα.
- Auditorium (Αμφιθέατρο): ένας χώρος ψηφιακών παρουσιάσεων και πολυμέσων, όπου η UNESCO παρέχει εκπαιδευτικό υλικό, βίντεο και ομιλίες σχετικά με την πολιτιστική κληρονομιά και τη μάχη κατά της αρχαιοκαπηλίας. Εδώ προβάλλονται επίσης μαρτυρίες από κοινότητες που έχουν πληγεί – ανθρώπων που εξιστορούν τι σημαίνει για τον τόπο τους η απώλεια ενός σημαντικού αντικειμένου. Το μουσείο δίνει έτσι φωνή στους θεματοφύλακες της κληρονομιάς, μετατρέποντας την περιήγηση σε μια ζωντανή συζήτηση για το παρελθόν και το μέλλον αυτών των έργων.
- Return & Restitution Room (Αίθουσα Επιστροφής και Αποκατάστασης): ίσως η πιο αισιόδοξη “αίθουσα” του μουσείου. Εδώ παρουσιάζονται οι ιστορίες των θησαυρών που βρήκαν τον δρόμο της επιστροφής. Κάθε φορά που ένα κλεμμένο αντικείμενο επαναπατρίζεται στη χώρα προέλευσής του, παύει να εμφανίζεται ως «αγνοούμενο» και γιορτάζεται εδώ ως επιτυχία. Θα δούμε παραδείγματα όπως ένα απολίθωμα τριλοβίτη που επέστρεψε στο Μαρόκο το 2024 και πλέον δεν περιλαμβάνεται στην κύρια λίστα εκθεμάτων, παρά μόνο ως υπόθεση που έκλεισε. Αυτή η αίθουσα λειτουργεί σαν πίνακας τιμών, αναδεικνύοντας τις καλές πρακτικές, τη διεθνή συνεργασία και το γεγονός ότι ο αγώνας δεν είναι μάταιος – κάποια φαντάσματα καταφέρνουν να ξαναβρούν το σώμα τους.
Η περιήγηση γίνεται λοιπόν διαισθητικά: μπορείς είτε να περιπλανηθείς ελεύθερα, είτε να χρησιμοποιήσεις τα εργαλεία αναζήτησης. Το site προσφέρει φίλτρα αναζήτησης ώστε να εντοπίσεις εκθέματα με βάση το όνομα, το υλικό, τη λειτουργία ή ακόμα και το χρώμα τους. Μπορείς επίσης να κάνεις κλικ στον παγκόσμιο χάρτη και να δεις ποια αντικείμενα λείπουν από κάθε χώρα – ένας ζωντανός χάρτης παγκόσμιας λεηλασίας, όπου με ένα κλικ εμφανίζει τι έχει κλαπεί και από πού. Για παράδειγμα, πατώντας στην Ελλάδα θα εμφανιστούν τα ελληνικά εκθέματα (ναι, δυστυχώς υπάρχουν και τέτοια – 9 τον αριθμό μέχρι στιγμής), ενώ αν πατήσεις στη Συρία, θα δεις μια πληθώρα αντικειμένων που χάθηκαν κατά τον πόλεμο. Όλη αυτή η εμπειρία είναι διαδραστική, δωρεάν και ανοιχτή σε όλους μέσω του browser – είτε στο κινητό, είτε στον υπολογιστή, είτε ακόμη και με VR headset αν θες μια πιο immersive εμπειρία. Το καλύτερο; Κανείς δεν θα σου κρύψει τη θέα κραδαίνοντας ένα tablet πάνω από το κεφάλι του, κανένα παιδάκι δεν θα αρχίσει να κλαίει δίπλα σου την κρίσιμη στιγμή… Η εικονική περιήγηση σού επιτρέπει να έρθεις κοντά σε ανεκτίμητα έργα τέχνης χωρίς περισπασμούς, με τρόπο σχεδόν στοχαστικό.
Οι ιστορίες πίσω από τα εκθέματα του Virtual μουσείου κλεμμένων αντικειμένων της UNESCO
Φυσικά, ένα μουσείο δεν είναι τίποτα χωρίς την πληροφορία και το συναίσθημα που μεταφέρει. Το Virtual Museum of Stolen Cultural Objects φροντίζει να προσφέρει πλούσιο περιεχόμενο για κάθε έκθεμα. Δεν πρόκειται απλώς για μια λίστα “αγνοουμένων” με φωτογραφίες – κάθε αντικείμενο συνοδεύεται από την ιστορία και τα συμφραζόμενά του. Όταν επιλέξεις ένα έκθεμα, ανοίγει μια καρτέλα με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία:
- Τι είναι: Μια περιγραφή του ίδιου του αντικειμένου, δηλαδή τι παριστάνει ή τι ρόλο είχε. Για παράδειγμα, αν πρόκειται για ένα άγαλμα, θα διαβάσεις ποιον εικονίζει και τι συμβολίζει. Χαρακτηριστικά, δύο από τα εκθέματα που κατέθεσε η Ινδία στο μουσείο – ένα γλυπτό Shiva Nataraja και μια λαξευτή μορφή του θεού Brahma από τον 9ο αιώνα – περιγράφονται με λεπτομέρειες για τη στάση, τα σύμβολα και τη θρησκευτική σημασία τους. Ο Shiva παρουσιάζεται στον κοσμικό του χορό, νικώντας την άγνοια — την πνευματική τύφλωση που κρατά τον άνθρωπο μακριά από τη γνώση του εαυτού, ενώ ο Brahma απεικονίζεται με τρία πρόσωπα και τέσσερα χέρια, κρατώντας τα ιερά αντικείμενά του. Έτσι, ο επισκέπτης κατανοεί την πνευματική και καλλιτεχνική αξία των έργων, σαν να είχε δίπλα του έναν έμπειρο ξεναγό.
- Από πού προέρχεται: Κάθε έκθεμα συνδέεται με τον τόπο και τον πολιτισμό προέλευσής του. Θα μάθεις, δηλαδή, πού βρέθηκε αρχικά και πώς χάθηκε. Μπορεί να διαβάσεις, για παράδειγμα, ότι ένα χάλκινο αγαλματίδιο βουδιστικού μοναχού (Arhat) που βλέπεις, κάποτε στεκόταν σε έναν ναό στην Κίνα πριν εξαφανιστεί· ή ότι ένα μαρμάρινο κυκλαδικό ειδώλιο βρέθηκε σε ανασκαφή στη Νάξο τη δεκαετία του ‘70, αλλά αργότερα έκανε φτερά μέσω λαθραίας διακίνησης. Αυτές οι πληροφορίες τοποθετούν το κάθε αντικείμενο στο σωστό του πλαίσιο: δεν είναι απλώς ένα όμορφο αρχαίο αντικείμενο, είναι ένα όμορφο αρχαίο αντικείμενο που λείπει από το σπίτι του. Και πίσω από αυτή την απουσία, συνήθως κρύβεται μια ιστορία πολέμου, αρχαιοκαπηλίας ή αποικιοκρατικής λεηλασίας. Το μουσείο κάνει έτσι κάτι παραπάνω από το να παρουσιάζει τέχνη – αποκαλύπτει και τις πληγές που άφησε η κλοπή της.
- Γιατί έχει σημασία: Πολλά εκθέματα συνοδεύονται από μικρές αφηγήσεις ή μαρτυρίες που εξηγούν την πολιτισμική σημασία τους. Εδώ είναι που το κείμενο αποκτά μια τρυφερή, ανθρώπινη διάσταση. Θα δεις λόγου χάρη αποσπάσματα από ανθρώπους της κοινότητας καταγωγής ενός αντικειμένου να μιλούν για το τι συμβολίζει γι’ αυτούς, ή πώς η απώλειά του τους επηρέασε. Για ένα αφρικανικό τελετουργικό τύμπανο μπορεί να υπάρχει μια αφήγηση για το πώς η μουσική του συνόδευε γενιές και τώρα σίγησε. Για ένα βυζαντινό χειρόγραφο μπορεί να διαβάσεις ότι αποτελούσε κομμάτι της συλλογικής μνήμης μιας μονής. Αυτές οι προσωπικές πινελιές υπενθυμίζουν ότι τα κλεμμένα αντικείμενα δεν είναι απλώς πράγματα – είναι φορείς ταυτότητας και μνήμης.
Όλη αυτή η πληροφορία είναι μελετημένη ώστε να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία: ο επισκέπτης θαυμάζει το αντικείμενο, αλλά ταυτόχρονα συνειδητοποιεί τι χάθηκε μαζί με αυτό. Όπως επιγραμματικά έγραψε μία αναλύτρια, «ένα αντικείμενο καταγεγραμμένο είναι πιο δύσκολο να πουληθεί· μια ιστορία ειπωμένη είναι πιο δύσκολο να αγνοηθεί». Με άλλα λόγια, δημοσιοποιώντας αυτά τα κλεμμένα αριστουργήματα, η UNESCO τα θωρακίζει απέναντι στη λήθη και στο παράνομο εμπόριο: κανείς δεν μπορεί πια να ισχυριστεί ότι “δεν ήξερε” πως ένα συγκεκριμένο αρχαίο αγγείο είναι κλεμμένο, εφόσον εκτίθεται μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου στο ψηφιακό μουσείο. Πρόκειται, στην ουσία, για έναν κατάλογο μνήμης της ανθρωπότητας. Δεν είναι ένα παραδοσιακό μουσείο που θα αντικαταστήσει την αυθεντική εμπειρία (δεν προσποιείται ότι αναπληρώνει το βάρος του μάρμαρου ή την ψυχρή αφή της πέτρας, αλλά φροντίζει ώστε τίποτα κλεμμένο να μην μένει αόρατο.
Θησαυροί από κάθε γωνιά του κόσμου – μερικά παραδείγματα
Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το εικονικό μουσείο της UNESCO περιλαμβάνει πάνω από 250 αντικείμενα από 46 χώρες. Ο αριθμός αυτός σίγουρα θα αυξηθεί καθώς περισσότερα κράτη συνεισφέρουν τα δικά τους «χαμένα κομμάτια» – αν και, όπως θα δούμε παρακάτω, ο απώτερος σκοπός είναι ο αριθμός να... μειωθεί. Η ποικιλία των εκθεμάτων είναι πραγματικά εντυπωσιακή: από προϊστορικά αρχαιολογικά ευρήματα μέχρι πίνακες ζωγραφικής του 19ου αιώνα, κι από λατρευτικά αντικείμενα ιθαγενών φυλών μέχρι περίτεχνα κοσμήματα αρχαίων αυτοκρατοριών. Ακολουθούν μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα “χαμένων θησαυρών” που μπορεί να συναντήσει κανείς στις εικονικές αίθουσες:
- Χρυσό περίαπτο από την Παλμύρα (Συρία, ~120 μ.Χ.) – ένα περίτεχνο αρχαίο φυλαχτό από την πόλη Παλμύρα, που πιστεύεται πως είχε μαγικές προστατευτικές ιδιότητες. Αποτελεί λείψανο μιας πόλης που ισοπεδώθηκε από τον πόλεμο και την τρομοκρατία, και σήμερα συμβολίζει την πολιτιστική καταστροφή στη Μέση Ανατολή.
- Τελετουργική μάσκα από τη Ζάμπια (Αφρική) – μια παραδοσιακή ξύλινη μάσκα που κάποτε φοριόταν σε ιεροτελεστικούς χορούς στη Ζάμπια. Αποσπάστηκε από το πολιτιστικό της περιβάλλον, στερώντας από την κοινότητα ένα ζωντανό κομμάτι της παράδοσής της. Βλέποντάς την στο μουσείο, ο επισκέπτης μαθαίνει για τις τελετές όπου χρησιμοποιούταν και νιώθει το κενό που άφησε η αρπαγή της.
- Μπρούντζινο άγαλμα Βούδα (Κίνα, δυναστεία Μινγκ) – ένα μικρό αλλά εξαιρετικής τέχνης άγαλμα ενός βουδιστή μοναχού (Arhat), που κάποτε στεκόταν σε έναν ναό στην Κίνα ως μέρος λατρευτικής διακόσμησης. Σήμερα, η θέση του στον ναό είναι άδεια. Η ψηφιακή του αναπαράσταση μάς επιτρέπει να το θαυμάσουμε σε 360°, θυμίζοντάς μας όμως ότι το πρωτότυπο αγνοείται.
- Πίνακας ευρωπαϊκής ζωγραφικής (έργο του Anders Zorn) – δεν εκτίθενται μόνο αρχαιότητες, αλλά και νεότερα έργα τέχνης. Ένας πίνακας του Σουηδού ιμπρεσιονιστή Anders Zorn περιλαμβάνεται στη συλλογή, ως παράδειγμα ότι ακόμη και η ευρωπαϊκή καλλιτεχνική κληρονομιά έχει τα “φαντάσματά” της. Η παρουσία ενός πίνακα ζωγραφικής του 1890 ανάμεσα σε αρχαία αγάλματα και αγγεία υπογραμμίζει ότι η κλοπή πολιτιστικών αγαθών δεν γνωρίζει σύνορα ούτε χρονικούς περιορισμούς – ακόμη και πολύτιμα έργα σε μεγάλα δυτικά μουσεία ή συλλογές έχουν κατά καιρούς κάνει φτερά.
- Απολίθωμα τριλοβίτη (Μαρόκο) – ένα προϊστορικό απολίθωμα ηλικίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ετών, που βρέθηκε στο Μαρόκο αλλά εξήχθη παράνομα στο εξωτερικό. Ευτυχώς, εντοπίστηκε και επεστράφη στις μαροκινές αρχές το 2024. Σήμερα το συγκεκριμένο εύρημα δεν εμφανίζεται πια ανάμεσα στα κλεμμένα του μουσείου – υπάρχει όμως η ιστορία του στην “αίθουσα επιστροφών”, ως παράδειγμα επιτυχημένου επαναπατρισμού. Ακόμη και τα πετρώματα, φαίνεται, έχουν την περιπέτειά τους!
Τα 9 ελληνικά εκθέματα στο Virtual μουσείο κλεμμένων αντικειμένων της UNESCO
Η Ελλάδα έχει συνεισφέρει εννέα εκθέματα στο μουσείο – από κυκλαδικά ειδώλια μέχρι αρχαϊκά γλυπτά – αφηγούμενη τη δική της ιστορία απωλειών από την Εποχή του Χαλκού έως την Αρχαϊκή περίοδο:
- Κυκλαδικό μαρμάρινο ειδώλιο από Νάξο (Πρώιμη Εποχή Χαλκού).
- Κυκλαδικό μαρμάρινο ειδώλιο από Πάρο (Πρώιμη Εποχή Χαλκού).
- Γυναικείο άγαλμα λαξευμένο σε πέτρα, το οποίο κρατάει ένα βρέφος ή παιδί στην αγκαλιά της, από Θήρα (7ος αι. π.Χ., «δαιδαλικό» ύφος).
- Κολοσσιαία μαρμάρινη γυναικεία κεφαλή από Αιγείρα (πιθανόν Αφροδίτη ή Αθηνά).
- Θραύσμα με κεφαλή κόρης ή σφίγγας (αρχαϊκό μειδίαμα).
- Μπρούντζινος τρίποδας μινιατούρα/αναθηματικό από τον χώρο της Ολυμπίας.
- Μπρούντζινο σκεύος/καζάνι από την Ολυμπία.
- Δίστυλο αγγείο (σκύφος) από την Προϊστορική Θήρα/Ακρωτήρι.
- Δεύτερο αγγείο από την Προϊστορική Θήρα/Ακρωτήρι (με ζωγραφιστά μοτίβα).
Γιατί (και διότι) τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν υπάρχουν στο μουσείο:
Επειδή η πλατφόρμα προβάλλει τεκμηριωμένα “κλεμμένα” αντικείμενα που υποβάλλουν τα κράτη-μέλη/INTERPOL, ενώ τα Παρθενώνεια γλυπτά είναι διεκδικούμενη υπόθεση και όχι καταχώριση “κλοπής” σε αυτή τη βάση—άρα δεν εντάσσονται.
Οι νόμιμοι κάτοχοι τι λένε;
Μια λογική απορία που ίσως προκύπτει είναι: Όλα αυτά τα κλεμμένα αντικείμενα εκτίθενται ψηφιακά με τη σύμφωνη γνώμη ποιου; Δηλαδή, οι νόμιμοι κάτοχοί τους – είτε πρόκειται για κράτη, μουσεία, οργανισμούς ή και ιδιώτες συλλέκτες από τους οποίους κλάπηκαν – συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία;
Η απάντηση είναι ναι, στο μέτρο του δυνατού. Η UNESCO δεν «ανέβασε» απλώς φωτογραφίες χωρίς άδεια· αντιθέτως, το έργο βασίστηκε στη συνεργασία των κρατών-μελών της. Κάθε χώρα κλήθηκε να επιλέξει και να υποβάλει αντικείμενα που θεωρεί σημαντικά να παρουσιαστούν. Για παράδειγμα, η Ελλάδα υπέβαλε επισήμως τις εννέα περιπτώσεις δικών της χαμένων αρχαιοτήτων. Ομοίως, η Ινδία συνεισέφερε τα γλυπτά από το ναό της στο Τσχατίσγκαρ που αναφέραμε νωρίτερα, η Ιταλία πιθανότατα κατέθεσε ιστορίες από ρωμαϊκά ή μεσαιωνικά κειμήλια που έχουν εξαφανιστεί, κ.ο.κ.
Οι νόμιμοι ιδιοκτήτες λοιπόν – που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι τα ίδια τα έθνη ή τα δημόσια μουσεία απ’ όπου εκλάπησαν τα έργα – είναι ενήμεροι και συμμέτοχοι σε αυτή την έκθεση. Στόχος τους είναι να δημοσιοποιήσουν τις απώλειές τους, όχι να τις αποκρύψουν. Άλλωστε, ένα κρυμμένο πρόβλημα δεν λύνεται εύκολα. Αν ένα αντικείμενο έχει κλαπεί από μια ιδιωτική συλλογή, ο συλλέκτης πιθανότατα έχει κάνει δήλωση κλοπής στις αρχές, οπότε βρίσκεται στη λίστα της Interpol – και μέσω της Interpol στο μουσείο. Εάν έχει κλαπεί από ένα μουσείο, το ίδιο το μουσείο θα έχει καταγράψει το συμβάν. Έτσι, η ψηφιακή έκθεση λειτουργεί σε συνεννόηση με όσους αναζητούν αυτά τα έργα. Δεν θα δούμε εδώ “γκρίζες” περιπτώσεις ή διεκδικούμενα αντικείμενα εν μέσω νομικών διενέξεων· η UNESCO παρουσιάζει ό,τι έχει σαφώς δηλωθεί ως κλεμμένο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η πρωτοβουλία χαίρει ευρείας διεθνούς αποδοχής. Κανένα κράτος δεν αντέδρασε αρνητικά – αντιθέτως, πολλά έσπευσαν να συμμετάσχουν. Οι νόμιμοι κάτοχοι θέλουν να αναδειχθεί το ζήτημα, διότι μόνο έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να ανακτηθούν οι θησαυροί τους. Η Interpol από την πλευρά της στηρίζει ενεργά το εγχείρημα, παρέχοντας δεδομένα και τεχνογνωσία. Ουσιαστικά, έχουμε ένα σπάνιο παράδειγμα παγκόσμιας συνεργασίας: οι χώρες εκθέτουν τις “πληγές” τους στον ψηφιακό κόσμο για να κινητοποιήσουν κοινή γνώμη, αρχές και συλλέκτες υπέρ του επαναπατρισμού.
Το μουσείο που μικραίνει – και αυτό είναι καλό
Σε αντίθεση με κάθε άλλο μουσείο, που συνήθως επιδιώκει να μεγαλώνει τη συλλογή του, το συγκεκριμένο μουσείο έχει φτιαχτεί για να μικραίνει. Είναι ένα μουσείο-παράδοξο: ιδανικά, οι αίθουσές του θα αδειάσουν εντελώς κάποια μέρα. Αυτός είναι άλλωστε και ο επίσημος στόχος της UNESCO: «να μικρύνει το μουσείο», όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε κατά την παρουσίασή του. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;
Κάθε φορά που ένα από τα εικονικά εκθέματα εντοπίζεται στον πραγματικό κόσμο και επιστρέφει στον τόπο του, αφαιρείται από την online συλλογή. Η ψηφιακή του σκιά εξαφανίζεται – και αυτό γιορτάζεται ως νίκη. Αν αύριο, λόγου χάρη, βρεθεί ένα κλεμμένο αγαλματίδιο από το Περού και γυρίσει πίσω, θα το δεις να εξαφανίζεται από την ψηφιακή προθήκη του (ίσως να εμφανιστεί η είδηση της επιστροφής του στην “αίθουσα αποκατάστασης”, αλλά δεν θα καταλαμβάνει πια θέση ανάμεσα στα κλεμμένα). Έτσι, όσο περνά ο καιρός, το μουσείο θα συρρικνώνεται.
Πρόκειται για μια ανατρεπτική φιλοσοφία μουσείου. Η “συλλογή” αυτή ουσιαστικά λειτουργεί ως κατάλογος καταζητούμενων έργων τέχνης. Όσο μικρότερος ο κατάλογος, τόσο το καλύτερο για την ανθρωπότητα. Και όταν – ονειρευόμαστε το μακρινό μέλλον – το ψηφιακό μουσείο θα αδειάσει εντελώς, τότε ίσως η παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων θα έχει ηττηθεί οριστικά. Μέχρι τότε, όμως, έχουμε δρόμο μπροστά μας. Τουλάχιστον, κάθε μικρή νίκη (κάθε επαναπατρισμός) θα φωτίζει λίγο περισσότερο αυτόν τον δρόμο: από το σκοτάδι της κλοπής στο φως της επιστροφής.
Η αληθινή εμπειρία
Το Virtual Museum of Stolen Cultural Objects είναι, αναμφίβολα, μια συναρπαστική εναλλακτική εμπειρία. Αυτή η πρωτοβουλία έχει μια ηθική γλύκα: αισθάνεσαι ότι συμμετέχεις σε μια παγκόσμια προσπάθεια δικαιοσύνης, ότι κοιτώντας αυτά τα “ορφανά” έργα συμβάλλεις κι εσύ στο να μην ξεχαστούν. Υπάρχει μια συγκινητική πλευρά στο να βλέπεις συγκεντρωμένα όλα αυτά τα κομμάτια που λείπουν – σαν να κοιτάς έναν αστερισμό από απουσίες και να οραματίζεσαι τις μέρες που θα μετατραπούν σε παρουσίες.
Δειτε περισσοτερα
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Η τρυφερή ματιά ενός αρχιτέκτονα στην πέτρα, τους ανθρώπους και τα δέντρα του τόπου
Οι θεματικές συζήτησης και οι προσωπικότητες που θα συμμετέχουν Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Με το νέο του άλμπουμ «Ανάμεσα» ανανεώνει το ελληνικό τραγούδι. Πριν βρεθεί «Ανάμεσα σε φίλους» στο Παλλάς, ταξιδέψαμε μαζί του ακούγοντας και μιλώντας
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση