Η μόδα, τα υλικά, τα σχέδια η έμπνευση, οι μεγάλοι σχεδιαστές και οι καλλιτέχνες που τα σχεδιάζουν
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°

Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη: «Οι επτά πλανήτες» ευθυγραμμίζονται στα Εξάρχεια
Η Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη μιλάει για την γκαλερί Red Carpet project space στα Εξάρχεια και την έκθεση «Οι επτά πλανήτες»
Η Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη, με τη δημιουργία της πρώτης της γκαλερί «Red Carpet project space» στα Εξάρχεια, επιστρέφει στην Αθήνα και δίνει τη δική της ματιά γύρω από την εικαστική σκηνή της πόλης. Η πρώτη ομαδική έκθεση της γκαλερί, «Οι επτά πλανήτες», ανοίγει τις πύλες του καλλιτεχνικού χώρου με έργα που συνδυάζουν διαφορετικές κουλτούρες, προσεγγίζοντας τις πιο επίκαιρες κοινωνικές και πολιτικές προκλήσεις του κόσμου. Επτά καλλιτέχνες, από την Παλαιστίνη έως την Ταϊβάν και τη Γαλλία, ενώνουν τις καλλιτεχνικές τους φωνές, δημιουργώντας ένα σύμπαν γεμάτο από αντιφάσεις, αφηγήσεις και εικόνες που προκαλούν σκέψη και συναισθήματα.
Μέσα από αυτήν τη νέα πρόταση, η Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη δημιουργεί έναν χώρο (ή αλλιώς, έναν δικό της γαλαξία) όπου η τέχνη δεν είναι απλώς αναπαράσταση του κόσμου, αλλά μια πρόταση για την ανακάλυψη και την κατανόηση των αντιφάσεων και των δυνατοτήτων του σύγχρονου ανθρώπου. Με την γκαλερί της, η Κιμώνα προσθέτει τη δική της ματιά στα εικαστικά συνδυάζοντας το διεθνές background με την ελληνική της καταγωγή.
Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη: «Οι επτά πλανήτες» που θα μας προβληματίσουν δημιουργικά
«τα έργα τους δεν είναι μια απλή μαρτυρία, είναι μια διαμαρτυρία που τους ενώνει»
Η έκθεση «Οι επτά πλανήτες» συγκεντρώνει έργα που αποτυπώνουν τις ποικίλες αντιφάσεις και τις συγκρούσεις του σύγχρονου κόσμου. Η Βενέρα Καζαρόβα, με το βίντεο «I’m Just a Wounded Person», παρουσιάζει έναν τραυματισμένο άνθρωπο που καλείται να αναμετρηθεί με τη μοίρα του, ενώ ο Ραέντ Ισα, με τα σκιτσάκια του, αποτυπώνει την ανθρωπότητα που κοιμάται στα συντρίμμια της Παλαιστίνης, αναζητώντας τη «σωτηρία στον παράδεισο». Το έργο του Γιουέ Γιάνγκ Γκουό αναδεικνύει τις παραδοσιακές αξίες της φυλής του με μια σύγχρονη προσέγγιση, ενώ η Κατερίνα Σκάση καταγράφει τα ζώα που χάθηκαν λόγω της ανθρώπινης επέμβασης στον πλανήτη μας. Κάθε έργο αναβιώνει ερωτήματα για τη μνήμη, την απώλεια και την επιβίωση, μέσα από την τέχνη που δεν φοβάται να αγγίξει τις πιο δύσκολες πτυχές της ανθρώπινης κατάστασης.
Ας γνωρίσουμε την Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη…
Η τέχνη, στο κέντρο της, είναι μια διαρκής «μάχη» με την πραγματικότητα και την αλήθεια. Πώς η πρότασή σου μέσα από τη νέα σου γκαλερί διαχειρίζεται την ένταση ανάμεσα στην ελληνική και τη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή;
Αυτή τη στιγμή στην καρδιά της Αθήνας, στα Εξάρχεια όπως και στην Κυψέλη, υπάρχει μια πηγή από κοσμοπολίτικη ζωή που δεν αντιγράφει την Ευρώπη ή την Αμερική. Δεν είναι τουριστική, είναι μια γειτονιά με ανθρώπινα χαρακτηριστικά, παραδοσιακά και εναλλακτικά στοιχεία: δέντρα, ορχήστρες, βιβλιοπωλεία. Νεανικό πνεύμα και δυναμικό. Υπάρχει μια πνευματική αναγέννηση που πολεμά την κρίση. Η τέχνη από μόνη της είναι μία πραγματικότητα και μια αλήθεια. Μέσα από την τέχνη, ο κόσμος επικοινωνεί και δημιουργεί ξανά.
Κάθε καλλιτέχνης είναι ένας μικρός πλανήτης που αναζητά τη θέση του στο σύμπαν. Η έκθεση «Οι Επτά Πλανήτες» συγκεντρώνει έργα που διαπραγματεύονται αντιφάσεις, ανατροπές και νέες αντιλήψεις. Ποιοι είναι οι πιο ανατρεπτικοί τρόποι με τους οποίους αυτή η συνάντηση επτά καλλιτεχνών δημιουργεί μια παγκόσμια γέφυρα και φέρνει κάτι τόσο προσωπικό σου και φρέσκο τα καλλιτεχνικά δεδομένα της Αθήνας;
Οι καλλιτέχνες συνυπάρχουν μέσα από τις δημιουργίες τους. Διάλεξα επτά καλλιτέχνες που τα έργα τους είναι όμορφα, τρυφερά και δυνατά. Αρχίζοντας με τον γάτο του Στυλιανού Τριανταφύλλου, που προστατεύει την μικρο-γκαλερί, τα πήλινα φίδια της Camille Cornillion, τις μυθικές γυναίκες του Capten, την πληγωμένη φιγούρα της Venera Kazarova, τα ζώα που τείνουν να εξαφανιστούν της Κατερίνα Σκαση, την ταυτότητα της φυλής των Vecekacekadan, που αποτυπώνει στο βίντεό του ο Yue Yang Guo και τους ανθρώπους που φωλιάζουν στα ερείπια βομβαρδισμένων σπιτιων τους όπως τους αποτύπωνει ο Raed Issa. Οι επτά αυτοί καλλιτέχνες νοιάζονται για τη ζωή και την υμνούν, γι’ αυτό τα έργα τους δεν είναι μια απλή μαρτυρία, είναι μια διαμαρτυρία που τους ενώνει.
Η τέχνη δεν αρκείται σε έναν κόσμο δεδομένων· δημιουργεί κόσμους
Πώς η Αθήνα, στο πλαίσιο του διεθνούς καλλιτεχνικού διαλόγου, μπορεί να ξεπεράσει την έννοια του «καλλιτεχνικού τουρισμού» και να εδραιωθεί ως χώρος όπου οι καλλιτέχνες και το κοινό ανακαλύπτουν καινούργιους τρόπους έκφρασης και δημιουργίας;
Το χρήμα έχει πάρει τόση μεγάλη αξία που οι άνθρωποι δεν εμπιστεύονται τον εαυτό τους, το ένστικτό τους, ούτε καν την λογική τους και απλά καταναλώνουν ότι τους επιβάλλεται: φάρμακα, τεχνολογία, μόδα. Έρχεται όμως η στιγμή που η αλήθεια, η ομορφιά, η γνησιότητα επιβάλλεται από μόνη της, φυσικά. Δεν μπορείς να επιβάλλεις στους ανθρώπους του μέλλοντος ψεύτικες αξίες. Ζούμε μια πραγματικότητα από απρόσωπες εταιρείες και ανώνυμους καταναλωτές. Από την άλλη, γεννιούνται αυτοί οι άνθρωποι που καταφέρνουν, με μία δική τους τεχνοτροπία, να ξαναγεννήσουν τη σκέψη πάλι απ’ την αρχή. Είναι μια φυσική προσφορά, η τέχνη είναι η χαρά της ζωής. Εκτιμώ γι’ αυτό τον κάθε έναν/μια ξεχωριστά από τους επτά καλλιτέχνες μου και τους ευχαριστώ για το δώρο που κάνουν και προσφέρουν.
Ποια είναι η επόμενη μεγάλη πρόκληση για τη γκαλερί σου; Μπορείς να αποκαλύψεις κάποιες πληροφορίες για τις επερχόμενες εκθέσεις;
Στην επόμενη έκθεση θα συνυπάρχουν πέντε καλλιτέχνες, επίσης από διαφορετικές χώρες και φυσικά και από την Ελλάδα. Το κάνω γιατί αυτοί οι άνθρωποι, μια μέρα, όταν συναντηθούν θέλω να ανακαλύψουν κάποια συγγένεια που θα προέρχεται από το ότι υπήρξαν μαζί σε αυτόν τον μικρό χορό. Δεν θα σου πω ακόμα τα ονόματα, επειδή ακόμα συζητάμε. Μπορώ όμως να σου πω τον τίτλο της έκθεσης, ο οποίος έχει να κάνει με την αφοπλιστικά θλιμμένη ομορφιά του παιχνιδιού, τη σκοτεινή τρυφερότητα, το φωτεινό χιούμορ και την απόκρυφη διαλεκτική των καταπιεσμένων. Παρμένο από την ταινία του Μακαβέγιεφ, ο τίτλος θα είναι «Sweet Movie».
Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη: Νέο αίμα στα δρώμενα της πόλης αλλά με βαθιές καλλιτεχνικές ρίζες
Η Κίμωνα Μαρίκα Βενιέρη Βασιλάκη γεννήθηκε στην Αμερική στις 19 Ιανουαρίου, τη χρονιά του 9/11, και αποτελεί ένα νέο πρόσωπο στον κόσμο της τέχνης και του πολιτισμού, η οποία φαίνεται πως θα μας απασχολήσει για καλούς λόγους τα επόμενα χρόνια. Είναι εγγονή του διάσημου γλύπτη Τάκη και κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη, με καταγωγή από μια οικογένεια που συνδέεται βαθιά με την τέχνη και την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας. Η γιαγιά της, η Λίλιαν Λιίν, είναι επίσης μια γνωστή γλύπτρια, ενώ η γιαγιά της από την πλευρά της μητέρας της, η αρχιτέκτονας Καίτη Δούση, υπήρξε σημαντική και δυναμική προσωπικότητα η οποία βρέθηκε στην πρώτη γραμμή στον αγώνα για τη διάσωση των παραδοσιακών οικισμών στην Ελλάδα.
Η Κίμωνα γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη, όπου πέρασε τα παιδικά της χρόνια παρακολουθώντας δημόσιο σχολείο στην καρδιά του Village, το οποίο ήταν γνωστό για την ατμόσφαιρά του ως "Hippy School". Ως αγοροκόριτσο, ξεχώριζε στην ομάδα μπάσκετ ως Captain και ήταν εξαιρετικά ικανή στο σκέιτμπορντ. Η αγάπη της για τη μουσική εκδηλώθηκε από νωρίς, με την Κίμωνα να αναπτύσσει ένα έμφυτο ταλέντο για τα μουσικά όργανα, προτιμώντας να εργάζεται μόνη της και να εξελίσσεται αυτοδίδακτα.
Στο λύκειο La Guardia (γνωστό και ως "Fame"), όπου φοίτησε, η Κίμωνα τραγούδησε ακαπέλα την "Μισιρλού", αλλά η υποχρεωτική μελέτη του σολφέζ την απομάκρυνε από την απόφαση να ακολουθήσει μουσικές σπουδές. Αντίθετα, επέλεξε να στραφεί στην ψυχολογία και τον κινηματογράφο, δείχνοντας ξεκάθαρα μια προτίμηση για το «παρασκήνιο» και την ανάλυση παρά τη «σκηνική παρουσία».
Από το 2012, η Κίμωνα συμμετείχε ενεργά στην οργάνωση της Μύκονος Μπιενάλε, αναλαμβάνοντας σημαντικές ευθύνες για την υλοποίησή του. Σήμερα, φλερτάρει την καλλιτεχνική σκηνή της Αθήνας, με τη δημιουργία της γκαλερί "Red Carpet project space" στα Εξάρχεια, όπου συνεργάζεται με καλλιτέχνες που παράγουν έργα που αγγίζουν και εμπνέουν τους θεατές σε βαθύ επίπεδο, με στόχο την προώθηση της αυθεντικής και ουσιαστικής τέχνης.
Όταν οι πλανήτες ευθυγραμμίζονται στα Εξάρχεια
Η Κιμώνα Βενιέρη Βασιλάκη δεν εμφανίζεται απλώς, αλλά ευθυγραμμίζεται — σαν ένας όγδοος πλανήτης ανάμεσα στους Επτά, γεννημένος από φωτιά, όραμα και μνήμη. Η παρουσία της στη σύγχρονη εικαστική σκηνή μοιάζει με εκείνη τη σπάνια συνάντηση ουράνιων σωμάτων. Με τον δικό της χώρο στα Εξάρχεια, φτιάχνει ένα μικρό καταφύγιο σκέψης και συναισθήματος, έναν γαλαξία από εικόνες και ιδέες.
Αν αυτή είναι η αρχή, τότε σίγουρα τα επόμενα χρόνια θα μιλάμε γι’ αυτήν με θαυμασμό — όχι απλώς ως κόρη, εγγονή ή συνεχίστρια, αλλά ως μια αυθεντική δημιουργό που ήρθε για να μείνει και να γράψει τη δική της διαδρομή με φως, ουσία και τόλμη.
Info
Ομαδική έκθεση «Οι Επτά Πλανήτες»: 31 Μαρτίου – 4 Ιουνίου 2025, Τρίτη έως Σάββατο, 18:00–21:00
The Red Carpet Project Space, Σολωμού 15, Εξάρχεια
Website: theredcarpetprojectspace.com
Instagram: @redcarpetprojectspace
Δειτε περισσοτερα
Στην Ελλάδα οι καταναλωτές δεν έχουν θέση στο «τραπέζι συνομιλιών» και επομένως η τιμή χονδρεμπορικής δεν θα έπρεπε να αφορά τον καταναλωτή, γιατί δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί τον κίνδυνο
Από τη διεθνή εμπειρία προκύπτει ότι η στρατηγική για την ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τέσσερις κύριους πυλώνες. Δεν είναι απαραίτητο να ανακαλυφθεί ο τροχός στην Ελλάδα
Ένα μεγάλο μέρος των πολιτών επισήμανε την έλλειψη εξοικείωσης με τον τρόπο που τιμολογείται πλέον η ηλεκτρική ενέργεια και τους παράγοντες που επηρεάζουν τη λιανική τιμή του ρεύματος.
Το Clima21 βρέθηκε στο Masterclass του Ευρωπαϊκού Οργανισμού ManagEnergy και μεταφέρει την υφιστάμενη κατάσταση σχετικά με τις Ενεργειακές Κοινότητες και το smartmetering σε τοπικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η ψηφιοποίηση των δικτύων, με τη χρήση έξυπνων συστημάτων και μετρητών, θα επιτρέψει τη βέλτιστη κατανομή πόρων τόσο σε τεχνικό όσο και οικονομικό επίπεδο