- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Ergo collective: Μία πλατφόρμα που αψηφά τα όρια
Η Antonia Οικονόμου, η Έλλη Αντωνίου και ο Βασίλης Ζαριφόπουλος μας εξηγούν το έργο τους
Η ERGO Collective είναι μία πολυδιάστατη πλατφόρμα καλλιτεχνών από διάφορα μέρη της Αθήνας και του εξωτερικού, καθένας από τους οποίους αντιπροσωπεύει διαφορετικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η ζωγραφική, η γλυπτική, ο χορός και η μουσική. Μέσω μιας συνεργατικής ιδεολογίας, η ERGO αποσκοπεί στο να συγχωνεύσει αυτούς τους καλλιτέχνες, ενώ ταυτόχρονα να διατηρεί την μοναδική τους ταυτότητα. Διεξάγει καλλιτεχνικά δρώμενα σε διάφορους χώρους στην Αθήνα.
Ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2017 με βασική ομάδα τους Antonia Οικονόμου (Ιδρύτρια), Έλλη Αντωνίου (Συνιδρύτρια) και Βασίλης Ζαριφόπουλος (Curator).
Πώς εμπνευστήκατε να δημιουργήσετε την ERGO;
Antonia: Θα ήθελα τα έργα που δημιουργώ στο θέατρο να ενταχθούν σε ένα σύνολο που προωθεί μια λιγότερο αυστηρή προσέγγιση όσο αναφορά την εμπειρία του θεατή και την δημιουργία ενός έργου τέχνης.
Έλλη: Θέλαμε να δημιουργήσουμε μία πλατφόρμα που να αψηφά τα όρια ανάμεσα στις διαφορετικές τέχνες, αλλά και τα όρια ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον θεατή.
Η Αθήνα σφύζει από καλλιτεχνική δραστηριότητα, αλλά οι τέχνες δεν συναντώνται, παραμένουν διαχωρισμένες και άκαμπτες. Η προσπάθεια της ERGO έγκειται στο να προσδώσει μία ρευστότητα στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Δεν θέλουμε στις εκθέσεις μας τα όρια ανάμεσα στα διαφορετικά έργα να είναι ευδιάκριτα. Τα γλυπτά να συνδυάζονται με τον χορό και να πλαισιώνονται διακριτικά από τη μουσική. Το θέατρο να συνδυάζεται με κάποια βιντεο-προβολή. Ο θεατής να μην μπορεί να ξεχωρίσει την αρχή και το τέλος του «νήματος» της έκθεσης, σημειώνει η Antonia.
Πώς θα χαρακτηρίζατε το αθηναϊκό art-scene και πώς τοποθετείται η ERGO μέσα σε αυτό;
Έλλη: Το καλλιτεχνικό πρόσωπο της Αθήνας μεταβάλλεται γρήγορα. Καλλιτέχνες από ολόκληρο τον κόσμο έρχονται στην Αθήνα, φέρνοντας μαζί τους διάφορες έννοιες και τεχνικές. Στην ίδια γραμμή Ergo, όντας μια νεαρή ανοιχτή πλατφόρμα καλλιτεχνών, προσκαλεί έλληνες και ξένους καλλιτέχνες να συνεργαστούν.
Antonia: Στην Ελλάδα υπάρχουν ανοιχτές ιδέες σε έναν κλειστό χώρο. Μέχρι τώρα το θέατρο αποτελεί μία κυρίαρχη τέχνη. Το θέατρο όμως διαχωρίζει τον καλλιτέχνη από τον θεατή, αφού ο τελευταίος, σχεδόν με τελετουργική αυστηρότητα, απλώς παρακολουθεί, δεν συμμετέχει. Προσπαθούμε με την ERGO να επαναπροσδιορίσουμε το τι εστί τέχνη και το πως συναναστρεφόμαστε με αυτήν, με έναν τρόπο πιο συμμετοχικό και άμεσο.
Δεν έχουμε πάντα ένα προκαθορισμένο όραμα στις εκθέσεις μας. Αφήνουμε, μέσω των συνεργατικών πρακτικών μας, να δημιουργηθούν νέες έννοιες και πολύπλοκες σχέσεις, με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Αυτό εφαρμόσαμε και στο πρόσφατο The Workshop στο μπαρ Latraac στην Αθήνα και στο event μας στο Art factory here and now in flux or flex. Η ιδέα ήταν πως τα άτομα και τα αντικείμενα της έκθεσης αποκτούσαν σημασία μόνο μέσω της συνεργατικής τους φύσης και ο ένας καλλιτέχνης μαθαίνει από την τεχνοτροπία του άλλου, δημιουργώντας ένα καλύτερο συνολικό αποτέλεσμα.
Ποια είναι η κατεύθυνση της ERGO τώρα;
Antonia: Δύο βασικά άτομα που αποτελούν την ERGO τώρα φεύγουν για Λονδίνο και Νέα Υόρκη. Δημιουργείται ένα τρίγωνο και το 2018/19/20 η ERGO επεκτείνεται στο εξωτερικό. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να εξερευνήσουμε περεταίρω την ιδέα του «Here and Now», της ιδέας δηλαδή ότι ένα έργο μπορεί να εξελίσσεται ταυτόχρονα σε διαφορετικές τοποθεσίες, μέσω βίντεο προβολής και του διαδικτύου.
Στην παρούσα ελληνική πραγματικότητα πολλοί θα χαρακτηρίσουν την τέχνη ως άχρηστη πολυτέλεια. Πώς θα απαντούσατε σε αυτό;
Antonia: Για εμένα η τέχνη δεν έχει αναγκαστικά κάποια χρήση. Είναι αυτοτελής και ο σκοπός της τελεολογικός. Μέσα στην κρίση, τα πράγματα χωρίζονται σε αυτά που είναι άμεσα απαραίτητα για την επιβίωσή μας και σε αυτά που δεν έχουν άμεση χρηστική αξία, άρα θεωρούνται περιττές πολυτέλειες. Αυτό για εμένα είναι μια από τις χειρότερες εκφάνσεις της κρίσης. Η οικονομική κρίση μεταλλάσσεται σε ψυχολογική και επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής μας, δημιουργώντας μία πλαστή διχοτόμηση ανάμεσα στο «υλικό» και το «πνευματικό».
Έλλη: Η τέχνη υπάρχει από την αρχαιότητα και έχει επιμείνει σε κάθε πολιτισμό και υπό ακραία αντίξοες συνθήκες. Δεν έχει απλώς επιβιώσει, έχει καθορίσει ολόκληρες ιστορικές περιόδους. Αλλά ακόμα και να το αποδομήσουμε τελείως πρακτικά, η τέχνη στηρίζει και άμεσα την οικονομία, μέσω τουρισμού και άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης.
Συγκεκριμένα η ERGO, της οποίας οι εκθέσεις διεξάγονται με ελεύθερη είσοδο, προσφέρει επαγγελματικές ευκαιρίες και αναγνώριση σε πολλούς ανεξάρτητους και ανερχόμενους καλλιτέχνες στην Αθήνα.
Antonia: Οι εποχές της κρίσης καθορίζουν την τέχνη και αντίστροφα. Η τέχνη απαντά δυναμικά στην κρίση και την κοινωνική αναστάτωση. Ενεργεί ενάντια και συνδυαστικά με οτιδήποτε συμβαίνει. Η ERGO είναι μία ομάδα ανθρώπων που παίρνει μία θέση. Μόνοι μας δεν θα ακουγόμασταν, αλλά υπάρχει δύναμη σε μία συλλογικότητα
Open Call
Η ERGO ψάχνει ένα χώρο ώστε να δημιουργήσει μία μόνιμη έδρα, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται σε ένα συνεχές open call για καλλιτέχνες. Διοργανώνει μια σειρά εκθέσεων και παραστάσεων για την περίοδο 2018-19, επομένως όποιος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει ενεργά ή απλώς να τους παρακολουθήσει, το μόνο που έχει να κάνει είναι να επικοινωνήσει μαζί τους.
Σε μία χώρα που το ποσοστό ανεργίας των νέων αγγίζει το 44%, μέσω των πολλαπλών δράσεών της, της μοναδικής νοοτροπίας της, αλλά και της υποστήριξης και ανεξαρτησίας που προσφέρει στα μέλη της, η ERGO χαράζει μία νέα, ελπιδοφόρα πορεία για την αθηναϊκή καλλιτεχνική σκηνή.
Στοιχεία Επικοινωνίας
Facebook, Instagram, E-mail: info@ergocollective.org
Η ERGO εκφράζει θερμές ευχαριστίες για το Ίδρυμα NEON και την υποστήριξη που της παρέχει.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.