- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Ο Ai Weiwei στο Design Museum του Λονδίνου με τη μεγαλύτερη έκθεσή του εδώ και χρόνια
«Making Sense»: Η πρώτη έκθεση του διάσημου καλλιτέχνη που επικεντρώνεται στο σχέδιο και την αρχιτεκτονική
«Ai Weiwei: Making Sense»: Εγκαίνια στο Design Museum του Λονδίνου για την έκθεση ενός από τους πλέον αναγνωρισμένους εν ζωή καλλιτέχνες του κόσμου.
Τα εκθέματα ενός από τα πλέον αναμενόμενα εικαστικά event της χρονιάς βγάζουν μάτι με τη σαγήνη και το μεγαλείο της κλίμακάς τους.
Ένας από τους πιο σημαντικούς και αναγνωρισμένους εκπροσώπους του διεθνούς χρηματιστηρίου αξιών της τέχνης, περίφημος σε όλο τον κόσμο για τη δύναμη της ματιάς και τον ακτιβισμό του, ο Ai Weiwei εγκαινίασε στο Λονδίνο την πρώτη του έκθεση που επικεντρώνει στο ντιζάιν και την αρχιτεκτονική, μέσα από ένα «Making Sense» πρότζεκτ το οποίο σηματοδοτεί τη μεγαλύτερη παρουσίαση δουλειάς του στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και οκτώ χρόνια.
Στην έκθεση «Ai Weiwei: Making Sense», που έκανε την πρεμιέρα της στις 7 Φεβρουαρίου στο Design Museum και θα διαρκέσει έως τις 23 Ιουλίου, o 65χρονος Κινέζος καλλιτέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά έργα του ως σχόλιο πάνω στο ντιζάιν και το τι αποκαλύπτει για τις μεταβαλλόμενες αξίες μας.
Μέσα από την ενασχόλησή του με την υλική κουλτούρα, ο Ai Weiwei εξερευνά τη σχέση ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, το ανθρώπινο και το μηχανικό, το πολύτιμο και το άχρηστο, την κατασκευή και την καταστροφή. Όμηροι της οραματικής δουλειάς του, οι φιλότεχνοι συρρέουν στο Κένσιγκτον προκειμένου να επικοινωνήσουν με τη διορατική ματιά του.
Ai Weiwei: Tι είναι το ντιζάιν και πώς σχετίζεται με το παρελθόν και τη σημερινή κατάταστασή μας
«Το “Making Sense” είναι αυτό που κάνουμε κάθε μέρα πριν πάρουμε οποιαδήποτε απόφαση ή κρίση. Πρέπει πάντα να ξέρουμε ποιοι είμαστε και γιατί είμαστε εδώ, και πώς θα χειριστούμε τη σχέση μας με τον έξω κόσμο», δηλώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης σε συνέντευξή του.
Η έκθεσή του στο Design Museum συντίθεται προπάντων από θραύσματα εμπειριών που συλλέγει από τη δεκαετία του '90: Τοποθετημένα σε ένα τεράστιο δωμάτιο τετράγωνη διάταξη, χαρτογραφούν τη ζωή και την καριέρα του για όλους.
Κοντά στην είσοδο, περισσότερα από 250.000 στόμια πορσελάνης είναι ομαδοποιημένα, από τσαγιέρες και οινοδοχεία που χρονολογούνται από τη δυναστεία Σονγκ, τότε που κόπηκαν ως ατελή κομμάτια.
Αυτή είναι η άποψη του Weiwei για την τεράστια παραγωγή πορσελάνης στην Κίνα πριν από χίλια χρόνια, η οποία παράλληλα είναι δηλωτική και για τις σκέψεις του για την ελευθερία του λόγου. Αρκετοί άλλωστε θα θυμούνται ότι στις 3 Απριλίου 2011 συνελήφθη στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Πεκίνου και κρατήθηκε για 81 ημέρες, με την κατηγορία διάπραξης οικονομικών αδικημάτων.
View this post on Instagram
Η έκθεση βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην έλξη του Weiwei προς τα ιστορικά κινεζικά αντικείμενα, των οποίων η παραδοσιακή χειροτεχνία έρχεται σε διάλογο με τη σύγχρονη ιστορία των κατεδαφίσεων και της αστικής ανάπτυξης στην Κίνα. Το αποτέλεσμα είναι ένας διαλογισμός για τις αξίες, τις ιστορίες και τις δεξιότητες που έχουν αγνοηθεί ή διαγραφεί.
Μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις σαν το «Colored House» βρίσκονται έξω από το μουσείο, τραβώντας την προσοχή των περαστικών: ο ξύλινος σκελετός μιας οικίας που κάποτε ανήκε σε μια εύπορη οικογένεια στην επαρχία Zhejiang στην ανατολική Κίνα, τα πρώτα χρόνια της δυναστείας Τσινγκ (1644-1911 μΧ).
Xρησιμοποιώντας βιομηχανικά χρώματα, ο Weiwei έβαψε το σπίτι συνδυάζοντας παλιές και μοντέρνες κινήσεις χρωστήρα και το τοποθέτησε σε κρυστάλλινες βάσεις «δίνοντας παρουσία και στάτους σε αυτόν τον απίθανο διασωθέντα».
Στον πυρήνα της έκθεσης, μια σειρά μεγάλων εγκαταστάσεων, από εργαλεία της Λίθινης Εποχής μέχρι κυβάκια Lego απλώνονται στο Μουσείο, σε μια σειρά πέντε πεδίων με τις ενδεικτικές θεματικές «Still Life», «Left Right Studio Material», «Spouts», «Untitled (Porcelain Balls)» και «Untitled (Lego Incident)».
«Τα πεδία του Ai Weiwei είναι εντυπωσιακά και αφηγούνται μια ιστορία ανθρώπινης ευφυΐας που εκτείνεται σε χιλιετίες», υπογράμμισε ο Justin McGuirk, επικεφαλής επιμελητής στο Design Museum.
«Τα πεδία είναι ένας διαλογισμός πάνω στην αξία - πάνω σε ιστορίες και δεξιότητες που έχουν ξεχαστεί και πάνω στην ένταση μεταξύ βιομηχανικού και χειροποίητου. Η κλίμακά τους αναστατώνει και συγκινεί και προσπαθώντας να βγάλει νόημα από αυτά τα έργα, ο επισκέπτης καλείται να σκεφτεί το τι εκτιμάμε και τι καταστρέφουμε», συμπληρώνει ο επιμελητής.
Όσο για τον ίδιο τον Ai Weiwei, με το «Making Sense» αποδεικνύει ότι συνεχίζει να διασχίζει το στερέωμα της τέχνης με λάμψη και ταχύτητα, δίχως την παραμικρή φθορά του χρόνου: «Στα 65 μου, είμαι μεγαλύτερος, αλλά είμαι σίγουρος ότι έχω πολλά μπροστά μου, οπότε προσπαθώ να αποστασιοποιούμαι από τα τετριμμένα συναισθήματα της καθημερινότητας, ώστε να μπορώ να ανανεώνομαι. Το μυαλό μου παραμένει νεανικό και φρέσκο, ευτυχώς αυτή είναι η δουλειά μου».
(Με πληροφορίες των Design Museum και WWD)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ιστορίες από την κρύπτη του αρχιτεκτονικού χρόνου
Έφτασε η ώρα η Αρχιτεκτονική να επανασυνδεθεί με τη φύση
Ένα κτήριο φετίχ για τη Θεσσαλονίκη
Ανώνυμε αρχιτέκτονα, πώς να κρυφτείς από το φως που δεν δύει ποτέ;
Μία ευκαιρία εξερεύνησης της ποικιλομορφίας των κτηρίων που μας περιβάλλουν
Σαν το κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν έχει
Όταν η μετακίνηση γίνεται εμπειρία design: υπόγειες γκαλερί και σπηλιές από ψηφιδωτό, 20 μέτρα κάτω από τη γη
Tο πρώτο αρχιτεκτονικό κέντρο στην Ελλάδα αποκλειστικά για παιδιά και νέους
«Το σημαντικότερο είναι να παραμένουμε πιστοί σε μια αρχιτεκτονική που βελτιώνει την καθημερινότητα και αφήνει θετικό αποτύπωμα στο περιβάλλον», τονίζει ο Πάνος Ευστρατίου.
Η πόλη έχει τη σφραγίδα του
Αρχιτεκτονικά στολίδια με σπάνια βιβλία και μεγάλη ιστορία
Ιστορικές αρχιτεκτονικές υπογραφές στο νέο αθηναϊκό τοπόσημο
Ένα φιλόδοξο αρχιτεκτονικό πρότζεκτ παρουσίασε η Ισπανική Ακαδημία Ταυρομαχίας
Κριτικοί Τέχνης και υπηρεσίες Πολιτισμού συμφωνούν ότι κάτι δεν πάει καλά με το σώμα της Γοργόνας
Παλιά βιομηχανικά συγκροτήματα στην Αθήνα και τον Πειραιά μεταμορφώνονται σε σύγχρονες κατοικίες, γραφεία και πολιτιστικούς χώρους, συνθέτοντας τη νέα αφήγηση της πόλης
Ο αρχιτέκτονας Κώστας Πουλόπουλος περιγράφει το όραμά του για την παραλία της πόλης
Η μεγαλύτερη ανάπλαση της νεότερης Ελλάδας χτίζεται πάνω σε στρώματα ιστορίας
Το «The Louis» θυμίζει πλοίο και είναι φτιαγμένο από... βαλίτσες
Ο γνωστός Αθηναίος σχεδιαστής μιλάει για τον νέο χώρο τέχνης και εστίασης που ανοίγει στη Σαντορίνη
Η Ελλάδα στην παγκόσμια σκηνή βιώσιμης αρχιτεκτονικής
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.