1821 Digital Gallery
Το κτίριο της νέας Εθνικής Πινακοθήκης στην Αθήνα
ΤΕΥΧΟΣ 810

2021-2022: Η Αθήνα κινείται ξανά

Εκεί που η Αθήνα πέρυσι ετοιμαζόταν για «κλειδωμένα» Χριστούγεννα, η φετινή κάνει τα τελευταία της βήματα προς το 2022 με ζωηρή κίνηση
© EUROKINISSI/ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
Ανασκόπηση 2021: Τι άλλαξε στην Αθήνα - Τα μικρά και μεγάλα έργα στην πόλη, τα καινούργια στέκια, οι αλλαγές στις γειτονιές, τα σχέδια για το 2022.

Αν το 2020 ήταν μια χρονιά-μηδέν, η χρονιά που σταμάτησαν (σχεδόν) τα πάντα λόγω του πρώτου πανδημικού κύματος και των έκτακτων μέτρων διαχείρισης μιας αχαρτογράφητης συνθήκης, το 2021 ήταν η χρονιά της επανεκκίνησης, με τις περισσότερες δραστηριότητες να προσπαθούν φιλότιμα να βρουν τους ρυθμούς που έχουν και έχουμε ανάγκη. Και, όπως συνήθως συμβαίνει σε ιστορικές συγκυρίες και περιόδους, οι πόλεις ακολουθούν και αυτές τις ζωές των ανθρώπων της. Έτσι εκεί που η Αθήνα πέρυσι τέτοια εποχή ετοιμαζόταν για «κλειδωμένα» Χριστούγεννα μετά από μήνες πρωτόγνωρα έρημων δρόμων και κατεσταλμένης καθημερινότητας, η φετινή Αθήνα κάνει τα τελευταία της βήματα προς το 2022 με ζωηρή κίνηση, που μοιάζει να μην πτοείται από τα δυσοίωνα σενάρια που συνεχίζουν να γράφουν τα ποσοστά εμβολιασμού, οι μεταλλάξεις του κορωνοϊού και οι οικονομικές προοπτικές μιας παρατεταμένης παγκόσμιας κρίσης. Οι άνθρωποι είναι εκεί έξω αναζητώντας διακαώς τα δικά τους roaring 20s, τα θέατρα και οι κινηματογράφοι αντιστέκονται στις τεράστιες δυσκολίες που γνώρισαν με όπλο την τέχνη και τη δημιουργικότητα, νέα μαγαζιά ανοίγουν κάθε μέρα βάζοντας μπρος τα επιχειρηματικά σχέδια που διέκοψε η πανδημία. Η Αθήνα είναι μια κανονική πόλη ξανά, με τα προτερήματα και τα ελαττώματά της, και αποχαιρετά τη χρονιά που φεύγει με 20 μικρές και μεγάλες αλλαγές που, αν μη τι άλλο, υποδεικνύουν ένα πολύ διαφορετικό status από τη μοιραία στασιμότητα του 2020.

Εθνική Πινακοθήκη, ξανά

Ένας σημαντικός πολιτιστικός δείκτης για τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις είναι το επίπεδο των μουσείων τους, και η Αθήνα, τα τελευταία χρόνια, αυξάνει τις επιδόσεις της, διεκδικώντας τη θέση που της αξίζει στον νέο παγκόσμιο πολιτισμό. Τα εγκαίνια της νέας Εθνικής Πινακοθήκης τον Μάρτιο του 2021, που παραδόθηκε στο κοινό μετά από μία δεκαετία έργων επέκτασης και ανακαίνισης, ήταν μια κορυφαία πολιτιστική στιγμή για τη χρονιά που πέρασε, όχι μόνο για την Αθήνα αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Το κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, ένα σπουδαίο αστικό μνημείο του μοντερνισμού και ορόσημο του αθηναϊκού κέντρου, υπερδιπλασίασε τους λειτουργικούς χώρους του, προκειμένου να φιλοξενήσει όσο το δυνατόν περισσότερο=υς από τους θησαυρούς που φιλοξενούν οι αποθήκες του. Μετά την πρώτη μεγάλη έκθεση ελληνικής τέχνης 19ου και 20ού αιώνα, στο πλαίσιο των εορτασμών της επετείου των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, η Εθνική Πινακοθήκη ανοίγει, στην αυγή του νέου χρόνου, και το υπόγειο της αποτίνοντας φόρο τιμής σε ένα μεγάλο αδελφό διεθνές μουσείο, με την έκθεση «Αναζητώντας την αθανασία - Η τέχνη του πορτραίτου στις συλλογές του Λούβρου», με έργα, μεταξύ άλλων, του Βελάσκεθ, του Ντελακρουά, του Γκόγια και του Ρέμπραντ, τηρώντας την υπόσχεση για τη νέα σφραγίδα που σκοπεύει να βάλει στην πολιτιστική ζωή της πόλης.

Φωτεινή επιγραφή - εγκατάσταση με νέον στη Βικτώρια, Αθήνα
We Apologize, Adrian Paci, 2021. Commissioned by Counterpoints Arts & Victoria Square Project © Matteo Natalucci

Σύγχρονη τέχνη και κοινωνικός διάλογος στην πλατεία Βικτωρίας

Τους τελευταίους μήνες, κάθε περαστικός από την πολύπαθη και πολυσυζητημένη τα τελευταία χρόνια πλατεία Βικτωρίας συνάντησε με ευχάριστη έκπληξη ένα neon installation που σαν να γεφυρώνει πρόσφατες σκιές με ελπιδοφόρες υποσχέσεις για το μέλλον της ιστορικής αυτής πλατείας. Η in situ εικαστική εγκατάσταση του Adrian Paci με τίτλο «We apologize», στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Across Borders» και της συνεργασίας του Victoria Square Project με τον Οργανισμό Counterpoints Arts, δέσποσε σε ένα από τα πιο φορτισμένα σημεία της σύγχρονης ιστορίας της πόλης και μίλησε από μόνο της σε όποιον προτίθεται να την ακούσει προσκαλώντας σε έναν διαρκή διάλογο για την εξεύρεση λύσεων, ισορροπιών και τρόπου συνύπαρξης των αντιθέσεων που μετέτρεψαν την πλατεία Βικτωρίας σε πεδίο πολιτικής και κοινωνικής διαμάχης τα τελευταία χρόνια.

Σχετικα
Μεγάλο μποτιλιάρισμα στην κάθοδο της Λεωφόρου Κηφισού
Μεγάλο μποτιλιάρισμα στην κάθοδο της Λεωφόρου Κηφισού

Το γλυπτό «Δρομέας» του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου
© EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Ο «Δρομέας» λάμπει στο κέντρο της Αθήνας

Το πιο εντυπωσιακό ίσως γλυπτό που έχει πολλάκις, και με διαφορετικές αφορμές, σημαδέψει τη ζωή της Αθήνας, ο διάσημος, υπαίθριος «Δρομέας» του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου, δεσπόζει και αστράφτει με ένα νέο φως στην καρδιά της Αθήνας, στο σταυροδρόμι του ξενοδοχείου Χίλτον με τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας. Η μεγάλη επιχείρηση καθαρισμού του σπουδαίου έργου τέχνης, ύψους 8 μέτρων, κατασκευασμένου από σίδερο υποβρύχιων κατασκευών και 50 τόνους γυαλί, ανέδειξε, μετά από πολλά χρόνια, το αρχικό μεγαλείο της ομορφιάς του, η οποία είχε μερικώς κρυφτεί κάτω από τη συσσωρευμένη αστική αιθάλη και σκόνη. Ο «Δρομέας» λάμπει ξανά αντανακλώντας και διαθλώντας τον ήλιο και τα νυχτερινά φώτα, λειτουργώντας σαν σύγχρονος αθηναϊκός φάρος της χαμένης ορμής και φόρας που αγωνίζεται να ανακτήσουν η πόλη και οι άνθρωποί της.

Η επιστροφή του Δακτυλίου στην Αθήνα βάζει στοίχημα με το μποτιλιάρισμα

Το εφιαλτικό μποτιλιάρισμα που έφερε ως καθημερινή συνθήκη ο συνδυασμός της επανεκκίνησης της αστικής δραστηριότητας και της αυξημένης χρήσης Ι.Χ. ως μέσου αντιμετώπισης του κινδύνου ενδεχόμενης μόλυνσης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ήρθε να αντιμετωπίσει η επιστροφή του περίφημου Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας, ύστερα από απουσία 2 χρόνων. Τα περιοριστικά μέτρα της κυκλοφοριακής κίνησης, από τα οποία εξαιρούνται τα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, οι μόνιμοι κάτοικοι του αθηναϊκού κέντρου, τα ταξί, οι γιατροί και τα ΑμεΑ, φιλοδοξούν να ανακουφίσουν ένα τεράστιο, καθημερινό πρόβλημα, αν και για την αποτελεσματικότητά τους θα χρειαστούν τη συνδρομή και άλλων στοχευμένων ενεργειών, όπως η αύξηση των δρομολογίων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και η επέκταση των γραμμών του μετρό.

Σχετικα
Athens Jazz 2022: Women in Jazz στην Τεχνόπολη
Athens Jazz 2022: Women in Jazz στην Τεχνόπολη

Τοιχογραφία του Guido Van Helten στα Εξάρχεια
© ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Ένα πρόγραμμα δημόσιων τοιχογραφιών στην Αθήνα απενοχοποιεί τη street art

Το να είσαι ακινητοποιημένος στην αθηναϊκή κίνηση ή να περπατάς για τον προορισμό σου, προκειμένου να την αποφύγεις, παρέχει πολλές φορές την ευκαιρία να παρατηρήσεις πράγματα που υπό διαφορετικές συνθήκες μόνο φευγαλέα θα καταγράφονταν στην άκρη του ματιού σου. Ένα από αυτά είναι η νέα τάση των υπαίθριων τοιχογραφιών της Αθήνας και η σε μεγάλο βαθμό απενοχοποίηση της street art που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια –επίσημα και ανεπίσημα– σε πολλές αθηναϊκές γειτονιές. Το 2021, ο Δήμος Αθηναίων εγκαινίασε ένα νέο πρόγραμμα δημόσιων τοιχογραφιών, μέσω του οποίου έδωσε βήμα έκφρασης και δημιουργίας σε Έλληνες και ξένους street artists για πρωτοποριακές παρεμβάσεις σε αστικούς καμβάδες. H εντυπωσιακή φωτορεαλιστική τοιχογραφία που φιλοτέχνησε στα Εξάρχεια ο διεθνούς φήμης Αυστραλός street artist Guido van Helten, στο κτίριο που στεγάζει το βιβλιοπωλείο Πρωτοπορία και βρίσκεται στη συμβολή των οδών Εμμανουήλ Μπενάκη και Γραβιάς, το έργο του Ιταλού street καλλιτέχνη Demetrio Di Grado στην οδό Θεσσαλονίκης στο Γκάζι, και ο «Ερωτόκριτος και η Αρετούσα» του Έλληνα street artist Kez στο 104ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στη συμβολή των οδών Λαρίσης και Πανόρμου, είναι από τα πρώτα δείγματα της νέας καλλιτεχνικής διάστασης που ανοίγεται στην πόλη σε απόλυτη αρμονία με το πνεύμα και τη φιλοσοφία της τέχνης του δρόμου.

Το βιβλιοπωλείο-καφέ Ζάτοπεκ στην Καλλιθέα
Το καφέ-βιβλιοπωλείο «Ζάτοπεκ» στην Καλλιθέα © Τάνια Σκραπαλιώρη

Η άνοιξη των ανεξάρτητων βιβλιοπωλείων στην Αθήνα

Είναι παρήγορο ότι στην ακάθεκτη ψηφιακή εποχή ένας αρχαίος εκπρόσωπος του φυσικού format αντιστέκεται σθεναρά στην ψηφιοποίησή του. Το βιβλίο απέδειξε, την περίοδο της πανδημίας, για ακόμη μία φορά τη σαρωτική δύναμή του, και η Αθήνα, που έχει γνωρίσει τη χρυσή άνοδο και την οδυνηρή πτώση κορυφαίων εκδοτικών οίκων και βιβλιοπωλείων, είδε με χαρά τα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία να ξυπνούν μια νέα βιβλιοφιλική άνοιξη. Από τον χώρο βιβλίων «Σ22» των εκδόσεων Νεφέλη στη Νεάπολη Εξαρχείων και το Librofilo & Co στο Κουκάκι μέχρι το κομψοτέχνημα καφέ-βιβλιοπωλείο «Ζάτοπεκ» στην Καλλιθέα και το εκλεπτυσμένο Fata Libelli στον Πειραιά, το προνόμιο της ποικιλίας των τίτλων σε προσιτές τιμές ταξιδεύει πέρα από τα όρια των μεγάλων κεντρικών βιβλιοπωλείων σε κάθε γειτονιά της Αθήνας με όχημα τα νέα, μικρά, cool βιβλιοφιλικά της στέκια.

Ta 3d wave coffee shops μαθαίνουν στους Αθηναίους τον καλό καφέ

Μεταξύ άλλων, το 2021 υπήρξε σίγουρα και μια σπουδαία χρονιά για τον καφέ στην Αθήνα. To κίνημα του «3d wave coffee» έφτασε για τα καλά και εδραιώθηκε και στην Αθήνα, βρίσκοντας κάτι παραπάνω από εύφορο έδαφος στις αμετανόητες συνήθειες των κατοίκων της πόλης για καλό καφέ. Η φανατική κοινότητα που προσπαθεί να αναδείξει τον καφέ με νέους τρόπους, μέσα από εκλεκτές ποικιλίες και blends και μη συνηθισμένους τρόπους παρασκευής, βρήκε τους εκφραστές της σε δεκάδες νέα coffee shops που ξεπετάχτηκαν στις αθηναϊκές γειτονιές, πρεσβεύοντας το καθένα τη δική του ενδιαφέρουσα φιλοσοφία. To Α Tot στην οδό Λέκκα, το Fika στη Βούρβαχη, το Motiv στην Εμμανουήλ Μπενάκη είναι μερικές μόνο από τις νέες αφίξεις της χρονιάς που σε αγαστή σύμπνοια με λίγο προγενέστερα καφέ και specialty coffee shops σε κάθε γωνιά του ευρύτερου αθηναϊκού κέντρου, όπως το Foyer στην Πανεπιστημίου, το LOT 51 στη Μιχαλακοπούλου και το Underdog στην Ηρακλειδών στο Θησείο, μαθαίνουν στους Αθηναίους νέα μυστικά και γεύσεις και κάνουν την Αθήνα μια πραγματική πρωτεύουσα του καλού καφέ νέας γενιάς.

Το πρώτο ghost ζαχαροπλαστείο της Αθήνας

Και κάπου μέσα σε όλες τις νέες γευστικές τάσεις που κατακλύζουν την πόλη, σημειώθηκε και η άφιξη του Madame Fraise, του πρώτου «κρυφού ζαχαροπλαστείου» της πόλης. Το εγχείρημα των καταξιωμένων pastry chefs Ευγένιου Βαρδακαστάνη και Γιάννη Κίκιρα δεν έχει θελκτική βιτρίνα αλλά δημιουργεί στο μυστικό εργαστήρι του κάπου στο Μετς κάθε λογής γλυκιά δημιουργία και sweet concept, κατόπιν παραγγελίας. Το πρώτο ghost ζαχαροπλαστείο της Αθήνας φιλοδοξεί να δημιουργήσει πάνω στους άξονες της ζαχαροπλαστικής οτιδήποτε νέο σκαρφιστούν οι ιθύνοντες της ομάδας του χωρίς περιορισμούς και η πορεία του αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον από τους απανταχού λάτρεις της ζάχαρης.

Ο κινηματογράφος ΑΒ
© ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Ο κινηματογράφος ΑΒ άνοιξε ξανά επιστρέφοντας στα Πατήσια ένα χαμένο στολίδι

Ένα κόσμημα της παλιάς αστικής ψυχαγωγίας, ο ιστορικός, θερινός κινηματογράφος ΑΒ στα Άνω Πατήσια άνοιξε ξανά το καλοκαίρι του 2021, μετά από 30 χρόνια που παρέμεινε κλειστός λόγω πώλησης του επιβλητικού αρχοντικού που τον φιλοξενούσε. Η «διάσωση» της εντυπωσιακής Βίλας Θεοτοκοπούλου από τον Δήμο Αθηναίων έδωσε την ευκαιρία στον κινηματογράφο να ανάψει ξανά τα φώτα του, επιστρέφοντας σε μια ιστορική αστική γειτονιά ακόμα ένα χαμένο στολίδι της διαχρονικής αίγλης της και συνεισφέροντας στην περιφέρεια (πια) του στενού αθηναϊκού κέντρου έναν σημαντικό πολιτιστικό πνεύμονα που αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη ζωή της γειτονιάς.

Δωρεάν Wi-Fi για όλους στο αθηναϊκό κέντρο

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η κουλτούρα των «smart cities», που η πανδημία έθεσε επιτακτικά όχι απλώς ως μελλοντικό, αόριστο στόχο αλλά ως άμεση ανάγκη, δεν θα μπορούσαν να νοηθούν χωρίς τη διασφάλιση δωρεάν πρόσβασης στο διαδίκτυο από δημόσιους χώρους. Με δωρεάν πρόσβαση σε ασύρματο δίκτυο σε 11 σημεία της πόλης, μεταξύ των οποίων η πλατεία Συντάγματος, ο Λυκαβηττός, το Σεράφειο και τα ΚΕΠ της Βικτώριας, η Αθήνα κάνει ένα σημαντικό ψηφιακό βήμα προς το όραμα της «νέας πόλης».

Πάρκο Σκύλων στον Νέο Κόσμο
© EUROKINISSI/ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Δύο νέα πάρκα σκύλων στην Αθήνα δίνουν στον καλύτερο φίλο του ανθρώπου τον χώρο που του αξίζει

Δύο νέα πάρκα αποκλειστικά για περίπατο με σκύλους τέθηκαν εντός του 2021 στη διάθεση των Αθηναίων, στην περιοχή του Προμπονά και στην πλατεία Οβρένοβιτς, στον Νέο Κόσμο. Ειδικός εξοπλισμός εκγύμνασης και εξάσκησης, ξεχωριστές ζώνες για μικρόσωμους και μεγαλοσώμους σκύλους και ειδικά σχεδιασμένοι χώροι παιχνιδιού φιλοδοξούν να δείξουν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει η Αθήνα για να γίνει μια πόλη πλήρως φιλική προς τα ζώα των Αθηναίων.

Το πρώτο σύγχρονο καταφύγιο αδέσποτων ζώων στον Βοτανικό
© EUROKINISSI/ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Το πρώτο σύγχρονο καταφύγιο αδέσποτων ζώων στον Βοτανικό δίνει μαθήματα καθημερινού πολιτισμού

Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα αδέσποτα μιας πόλης είναι ένδειξη του πολιτιστικού της επιπέδου, και η Αθήνα προσπαθεί για ακόμα ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση με το πρώτο σύγχρονο καταφύγιο αδέσποτων ζώων του Δήμου Αθηναίων, που είναι έτοιμο προς λειτουργία στην περιοχή του Βοτανικού. Ένας λειτουργικός, φυλασσόμενος χώρος προσωρινής φιλοξενίας, χωρητικότητας 90 θέσεων θα ενταχθεί στο πρόγραμμα του Δήμου για τη διαχείριση και την προστασία των αδέσποτων, με στόχο την άμεση εύρεση μόνιμης φιλόξενης στέγης και οικογένειας που θα τα υιοθετήσει.

© EUROKINISSI/ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Στα Σεπόλια χτυπάει η καρδιά του μπάσκετ της πόλης

Η αναμόρφωση των δύο παλιών γηπέδων μπάσκετ των Σεπολίων, απ’ όπου ξεκίνησε το μαγικό ταξίδι του ο «Greek Freak» Γιάννης Αντετοκούνμπο προς την παγκόσμια κορυφή του αθλήματος της καλαθοσφαίρισης, ήταν από τα πρώτα και τα ελάχιστα πράγματα που μπορούσαν να γίνουν για να τιμηθεί το όραμα του κορυφαίου μπασκετμπολίστα για τη νέα ελληνική μπασκετική γενιά και για να ξεκινήσει ενεργά η στήριξη του φυτωρίου μπασκετικών ταλέντων που με όλα τα μέσα επιδιώκουν τα αδέλφια Αντετοκούνμπο. Η αντικατάσταση των φθαρμένων τερέν και περιφράξεων,  η αναβάθμιση του εξοπλισμού και η εμβληματική mural απεικόνιση του Γιάννη Αντετοκούνμπο από τον street artist Same84 δίνουν νέα πνοή στη γειτονιά όπου αξιωματικά χτυπάει αυτή τη στιγμή η καρδιά του μπάσκετ της πόλης, με την ελπίδα οι νέες υποδομές να βάλουν το δικό τους λιθαράκι στην πραγματοποίηση των ονείρων κι άλλων παιδιών που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή με φανέλα των Milwaukee Bucks και μια μπάλα στα χέρια.

Το νέο Ολυμπιακό Μουσείο της Αθήνας
© ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΜΠΙΣΤΗ / MATH STUDIO

Το νέο Ολυμπιακό Μουσείο της Αθήνας «διδάσκει» σύγχρονη ολυμπιακή παιδεία

Ένα από τα πιο σύγχρονα μουσεία της χώρας, το νέο Ολυμπιακό Μουσείο της Αθήνας, άνοιξε το 2021 τις πόρτες του πρώην Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης, με στόχο να λειτουργήσει ως κιβωτός της ολυμπιακής κληρονομιάς της πόλης και να «διδάξει» σύγχρονη ολυμπιακή παιδεία. Διαδραστική οπτικοακουστική περιήγηση στο ολυμπιακό ιδεώδες και την ιστορία του, σύγχρονα, ζωντανά εκθέματα και πλούσια εκπαιδευτικά προγράμματα και εκδηλώσεις στοχεύουν στην ανάδειξη του μουσείου ως θεματοφύλακα της ολυμπιακής παρακαταθήκης και ως διαύλου επικοινωνίας των οικουμενικών αξιών της.

Το υπό ανακαίνιση κτίριο του Μινιόν στην Αθήνα
© ΓΙΕΝΑΝΤΑ ΝΤΕΛΑΪ/EUROKINISSI

Το Μινιόν δίνει υπόσχεση αναβίωσης

Το ιστορικό ελληνικό κατάστημα νεωτερισμών και το απόλυτο event των παιδικών χρόνων όσων τουλάχιστον γεννήθηκαν πριν από το 1990, το θρυλικό Μινιόν αποκτά νέες ελπίδες για το μέλλον του. Το μεγάλο και φιλόδοξο σχέδιο αναβίωσης της ιδιοκτήτριας εταιρείας διαχείρισης ακινήτων περιλαμβάνει ανάπτυξη του κτιρίου έκτασης 16.000 τ.μ. που θα καταλαμβάνονται από εμπορικά καταστήματα, καφέ, εστιατόρια και χώρους γραφείων, με στόχο την ένταξη του κτιρίου στην ανάπλαση της Πατησίων και την ολική επαναφορά του ως ελκυστικού προορισμού του αθηναϊκού κέντρου.

© ΑΠΕ/ΜΠΕ

Το πρώτο δίκτυο δημόσιων ηλεκτρικών φορτιστών ανοίγει δρόμο στην ηλεκτροκίνηση 

Με 25 σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε 19 περιοχές της πόλης (μεταξύ άλλων, στο Κολωνάκι, στα Ιλίσια, στα Πατήσια και στους Αμπελόκηπους) από τον Δήμο Αθηναίων, η Αθήνα διαθέτει πλέον ένα αξιόλογο και ικανό δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων και μπορεί να ατενίσει με αξιώσεις το μέλλον της ηλεκτροκίνησης και τη νέα εποχή της βιώσιμης κινητικότητας.

Σιντριβάνι στην Πλατεία Τρούμαν στην Αθήνα
© Βασίλης Λαμπίρης

Νέα ζωή για τα αθηναϊκά σιντριβάνια

Τα αθηναϊκά σιντριβάνια ήταν ανέκαθεν από τις αγαπημένες καρτ ποστάλ της πόλης και σημείο εκκίνησης για εκατομμύρια βόλτες, ραντεβού, συναντήσεις και μικρές αστικές ιστορίες, που όμως με το περάσμα των χρόνων και των δεκαετιών αφέθηκαν στην τύχη τους και σε ξεθωριασμένες μνήμες. Τα περίφημα αθηναϊκά σιντριβάνια έχουν βρεθεί στο επίκεντρο ενός φιλόδοξου, νέου έργου αναβίωσής τους, με 15 σιντριβάνια να αναπληρώνουν ήδη τη χαμένη τους αίγλη μέσω του νέου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού τους, μεταξύ άλλων στις πλατείες Τρούμαν, Ρηγίλλης και Μεταξουργείου αλλά και στον ιστορικό πεζόδρομο της Φωκίωνος Νέγρη.

Πάρκο Τσέπης στο Παγκράτι
© ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ/STR

Τα «Πάρκα Τσέπης» αναβαθμίζουν τις γειτονιές της Αθήνας

Ένα μέρος του διαχρονικού προβλήματος της ασφυκτικής έλλειψης πράσινου ελεύθερου χώρου που ταλαιπωρεί δεκάδες αθηναϊκές γειτονιές και τους κατοίκους τους αντιμετώπισε δυναμικά η πρωτοβουλία «Πάρκα Τσέπης» («Pocket Parks»), ένα σύγχρονο εργαλείο πράσινης ανάπλασης και αστικής εξυγίανσης. Κάπως έτσι, και με την πολύτιμη υποστήριξη και συμμετοχή μεγάλων ιδιωτικών φορέων και εταιρειών στο πρόγραμμα «Υιοθέτησε την Πόλη Σου» του Δήμου Αθηναίων, μικρές οάσεις πρασίνου ξεπήδησαν εδώ κι εκεί, σε πυκνοκατοικημένες αθηναϊκές γειτονιές, όπως το Παγκράτι, τα Πατήσια, ο Άγιος Αρτέμιος, τα Πετράλωνα και το Μεταξουργείο, μεταμορφώνοντας παρηκμασμένους ελεύθερους χώρους σε μικρούς βιοκλιματικούς πνεύμονες και σημεία κοινωνικής συναναστροφής για τους κατοίκους της πόλης – μια μικρή αλλαγή τη μεγάλη σημασία της οποίας θα αντιληφθεί ο καθένας όταν το επόμενο «πάρκο τσέπης» φυτρώσει, ίσως, στη γειτονιά του.

Τα νέα φώτα της πόλης

Και τι άλλο είναι μια πόλη πέρα από τους ανθρώπους της, τον πολιτισμό της και το φαγητό της; Ίσως τα φώτα της. Στην Αθήνα του 2021 σχεδιάστηκε από τον Δήμο Αθηναίων, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το μεγαλύτερο εγχείρημα φωτιστικής και ενεργειακής αναβάθμισης, στο πλαίσιο του οποίου αναμένεται να αντικατασταθεί ο «παραδοσιακός» τρόπος λειτουργίας του φωτισμού της πρωτεύουσας με τη χρήση νέων τεχνολογιών, με στόχο μεγάλα περιβαλλοντικά και ενεργειακά οφέλη και μετάβαση στην «έξυπνη» πλευρά της πόλης. Κάπως έτσι, τα φώτα που θα σβήσουν στις 31 Δεκεμβρίου για την υποδοχή του νέου χρόνου ίσως εισέλθουν στην τελευταία τους χρονιά εγκαινιάζοντας μια αισιόδοξη αλληγορία για τα νέα φώτα που έχουμε όλοι ανάγκη, στην Αθήνα και σε όλες τις πόλεις του κόσμου.

Back to top

Προσεχως

«Επέστρεφε» Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη - Ατομική Εκθέση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη
«Επέστρεφε» Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη - Ατομική Εκθέση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
20.06.2022
«Επέστρεφε» Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη - Ατομική Εκθέση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5