Μπήκαμε στα γυρίσματα της σειράς «Ριφιφί» σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη και τους πρωταγωνιστές


Σωτήρης Τσαφούλιας | Ριφιφί: Στα γυρίσματα της νέας σειράς μυθοπλασίας της COSMOTE TV. Τι μας είπαν σκηνοθέτης και πρωταγωνιστές
Η συμμορία πανηγυρίζει στο συνεργείο αυτοκινήτων-στρατηγείο της, για την επιτυχία μετά από την περιβόητη ληστεία που πετυχαίνει σε τράπεζα της Αθήνας. Οι ηθοποιοί αγκαλιάζονται σφιχτά και ζητωκραυγάζουν. Ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας τους αναφέρει πως είναι έτοιμοι και κάπως έτσι, η σκηνή ολοκληρώνεται. Παρασκευή μεσημέρι, βρισκόμαστε στο «κτίριο του ΟΤΕ», στην Καλλιθέα, όπου πέρα από ένα μικρό κομμάτι του το οποίο φιλοξενεί το κατάστημα και γραφεία του ομίλου, η αίθουσα του υπογείου έχει μετατραπεί σε χώρο γυρίσματος της νέας σειράς μυθοπλασίας της COSMOTE TV, το «Ριφιφί».
Ριφιφί του Σωτήρη Τσαφούλια: Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη και τους πρωταγωνιστές
Μέσα από μια οθόνη παρακολουθούμε, σε πραγματικό χρόνο, απόσπασμα των γυρισμάτων της μίνι σειράς 6 επεισοδίων, το σενάριο της οποίας υπογράφουν οι Βασίλης Ρίσβας και Δήμητρα Σακαλή. Η σειρά εμπνέεται από αληθινά γεγονότα, έχοντας ως θέμα τη μεγαλύτερη ληστεία που έγινε ποτέ στην Ελλάδα και που μέχρι σήμερα, παραμένει ανεξιχνίαστη. Η υπόθεση της σειράς εκτυλίσσεται το 1992, όπως ακριβώς και η υπόθεσητου ριφιφί στην Τράπεζα Εργασίας. «Έχουμε κρατήσει όσα στοιχεία γνωρίζουμε πως έχουν συμβεί από την ειδησεογραφία και τους δημοσιογράφους. Η μυθοπλασία έρχεται εδώ για να καλύψει όσα δεν ξέρουμε. Δηλαδή ποιοι το έκαναν, πώς και γιατί», τονίζει ο σκηνοθέτης,που δημιούργησε μια ανθρωποκεντρική σειρά, γεμάτη συγκίνηση κι έντονα στοιχεία χιούμορ.

Βασικό κίνητρο για τη δημιουργία της σειράς είναι η δεύτερη ιστορία που μπλέκεται. Επίσης αληθινή ιστορία ανθρώπινης τραγωδίας,που συνέβη στην Ελλάδα μετά το 2000. «Τα μέλη της συμμορίας έχουν λευκό ποινικό μητρώο και πρότερο έντιμο βίο, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Είναι καλά παιδιά. Η απόγνωση είναι εκείνη που τους οδηγεί», προσθέτει ο σκηνοθέτης.
Στη συνέχεια, ξεναγούμαστε στους πάγκους εργασίας της «συμμορίας». Διάφορα εργαλεία, κλοπιμαία, μαύρες τσάντες με ράβδους χρυσού καιδραχμές καθώς και ένα βανάκι πλαισιώνουν μέρος του σκηνικού. «Αν είχα φανταστείτις δυσκολίες της σειράς αυτής, δεν θα την έκανα. Είναι πολύ πιο εύκολο να αναπαραστήσεις την Ελλάδα του 1700 ή του 1800, από ότι τηνΑθήνα του 1992», αναφέρει ο σκηνοθέτης. «Εδώ και δύο μήνεςκατασκευάζουμε,στη Νίκαια, την Καλλιρρόης, με δύο ρεύματα, ολόκληρη την τράπεζα, με τις πολυκατοικίες και ένα καφενείο απέναντι, που είναι το βασικό μας σετ».

Toν ρωτάμε ποιος είναι ο λόγος που αποφάσισε να καταπιαστεί με αυτή την υπόθεση. «Μου αρέσει να καταπιάνομαι με πρότζεκτ που μπορεί να με “καταστρέψουν”. Mε σειρές που με βγάζουν από το comfortzone μου. Όπου υπάρχει μεγάλο ρίσκο, αυτό με ιντριγκάρει. Το "Ριφιφί"μού άρεσε, γιατί με τη σύνδεση των δύο πραγματικών ιστοριών δίνουμε και εμείς ένα κίνητρο. Είχα διαβάσει διάφορες θεωρίες για την αληθινή ληστεία, όπως ότι πίσω από αυτή κρύβονταν μαφιόζοι ή τρομοκράτες. Με ιντρίγκαρε πολύ το να είναι πρωταγωνιστές οι απόλυτοι losers, αντιήρωες. Δεν ήθελα κανενός το κίνητρο να είναι τα λεφτά. Όλοι έχουν υποστεί μια απώλεια,αλλά με διαφορετικούς τρόπους ο καθένας. H ηθική αυτουργός, η Ευαγγελία Μουμούρη, που έχει υποστεί τη μεγαλύτερη απώλεια, παρακολουθώντας τις ζωές αυτών των ανθρώπων, τους μαζεύει για να χτυπήσουν μια ιδέα, ένα σύστημα».

Τις ιστορίες που μοιράζεται ο σκηνοθέτης με τον κόσμο, τις φαντάζεται σαν πισίνες με διαφορετικά βάθη. Δηλαδή, όποιος θέλει μένει στα ρηχά, ενώ δίνεται κι η δυνατότητα σε κάποιον που θέλει ν’ αρχίσει να μπαίνει λίγο πιο βαθιά, να το κάνει. «Μέσα από τις πράξεις των ηρώων,θα ήθελα κάθε θεατής να μπορεί να δει ποιο είναι το δικό του “τέρας”, η δική του τράπεζα, και πώς στέκεται απέναντι σε αυτό».
Το καστ της σειράς απαρτίζεται από σπουδαίους ηθοποιούς, «από αστέρια που έχουν καταφέρει να κουρδισθούν άψογα μεταξύ τους», όπως σχολιάζει ο Σωτήρης Τσαφούλιας. «Ήθελα πάρα πολλά χρόνια να δουλέψω με τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, την Ευαγγελία Μουμούρη και τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, δεν είχε προκύψει. Αυτοί οι τρεις ηθοποιοί ήταν κάτι σαν το “απωθημένο” μου».

Ωστόσο, θα δούμε και έναν πρωτοεμφανιζόμενο ηθοποιό, τον Αχιλλέα Ζέρβα, που υποδύεται τον Θέμη, έναν υπάλληλο του ζαχαροπλαστείου που βρίσκεται απέναντι από την τράπεζα, ο οποίος θα εμπλακεί στην υπόθεση. Πρόκειται για έναν ηθοποιό που τραυλίζει, όπως και ο ρόλος που υποδύεται. «Ο Θέμης δεν υπήρχε ως χαρακτήρας. Συναντούσα τον Αχιλλέα μετά από πρεμιέρες, όπου ερχόταν ως φαν για να μου μιλήσει. Με σταματούσε και μου μιλούσε με δυσκολία». Στην πορεία, τον συνάντησε σε ένα masterclass σκηνοθεσίας, που έκανε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, και βλέποντάς τον να ερμηνεύει έναν μονόλογο, εντυπωσιάστηκε από την ασύλληπτη εσωτερικότητά του. «Με το που του είπα “πάμε”, έδωσε έναν μονόλογο χωρίς να τραυλίσει. Ήταν τόσο μαγική η εκφορά του, τα εκφραστικά του μέσα, η ανάγκη του να δείξει ότι μπορεί, όταν άνθρωποι σαν κι εμένα δεν του έδιναν την ευκαιρία. Έτσι, αποφάσισα να προσθέσω στη σειρά έναν χαρακτήρα για τον Αχιλλέα».

Ο Αχιλλέας Ζέρβας τονίζει ότι στην αρχή δεν το περίμενε και πως νόμιζε πως ο σκηνοθέτης του έκανε πλάκα. «Προσπαθούσα πολλά χρόνια να ασχοληθώ με την ηθοποιία. Λόγω του τραυλισμού μου θεωρούσα πως δεν είχα καμία ελπίδα. Ήρθε αυτή η ευκαιρία κι άλλαξαν όλα. Θυμάμαι ότι πήγαινα στα μαθήματακαι έλεγα στον εαυτό μου "μάθε ότι μπορείς". Τώρα είμαι εδώ, δίπλα σε τόσο σπουδαίους ηθοποιούς. Ελπίζω να τα πάω καλά και να αρέσει ο ρόλος μου στον κόσμο».
Απέναντί μας κάθεται η Ευαγγελία Μουμούρη, ο «εγκέφαλος» της ληστείας. Η Όλγα, την οποία υποδύεται,είναι μια 50χρονη γυναίκα που έχει χάσει τα πάντα. Στην αρχή αντιμετωπίζεται με αμφιβολίες από τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας, γιατί είναι γυναίκα. Ωστόσο, η κοινή έχθρα που τρέφουν οι αντιήρωες απέναντι στη συγκεκριμένη τράπεζα, τους οδηγεί στο ραντεβού που τους κλείνει η Όλγα.Ο χαρακτήρας της είναι εμπνευσμένος από μια γυναίκα υπαρκτή,την οποία θα συναντήσει μόλις τελειώσουν τα γυρίσματα, όπως μας εκμυστηρεύεται.

Όταν τη ρωτάω για τοαν έχει κοινά με την ηρωίδα της, απαντά πως «Οι ρόλοι είμαστε εμείς. Ψάχνουμε να βρούμε σε αυτούς κάτι από εμάς. Αυτό που μου άρεσε πολύ είναι το ότι έκανα παρέα με τα αγόρια λες και είμαι η δασκάλα τους, η μεγάλη τους αδερφή. Έκαναν συνεχώς φασαρία, μιλούσαν μεταξύ τους, κι εγώ ήμουν λίγο στην απέξω και τους έλεγα" ακούστε λίγο, να μιλήσουμε". Ό,τι ακριβώς γίνεται στη σειρά έγινε και στο γύρισμα, γιατί τα αγόρια μεταξύ τους είναι τόσο χαριτωμένα, με αφέλεια, με παιδικότητα – το απόλαυσα πάρα πολύ αυτό. Νομίζω ότι και ο χαρακτήρας μου το απόλαυσε, η συναναστροφή της ηρωίδας μου με τα αγόρια ελάφρυναν λίγο τη ζωή της. Ξεχάστηκε κάπως». Κλείνει τονίζοντας πως «Η ηρωίδα δικαιώνεται στο τέλος, όσο μπορεί να δικαιωθεί μια γυναίκα που έχει χάσει τους πάντες δηλαδή ναι, αλλά όχι».

Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, υποδύεται τον Μανώλη, τον παλιό συνέταιρο του άντρα της Όλγας και πλέον συνεργό της. Μας μιλά για την πρόκληση που αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. «Όταν διάβασα το σενάριο ενθουσιάστηκα, είπα ότι θέλω να συμμετέχω. Είχα όμως ένα μεγάλο πρόβλημα. Άρχισε να μου γίνεται ψιλοεφιάλτης. Ήμουν διακοπές και το έβλεπα στον ύπνο μου. Έχω κλειστοφοβία και όλες αυτές οι σκηνές με τα λαγούμια και τις σήραγγες με προβλημάτιζαν… Βρήκαμε όμως λύσεις(γελάει). Σε αυτή τη συνεργασία μου αρέσουν τα πάντα. Το σενάριο είναι πάρα πολύ ωραίο, υπάρχει ένας άνθρωπος που το οδηγεί όλο αυτό με εξαιρετική μαεστρία και τρυφερότητα. Οι συνάδελφοι είναι ένας και ένας, η παραγωγή είναι στο πλευρό μας. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;».

Ο Βάκης είναι ένας άνθρωπος λαϊκής καταβολής που βρίσκει την ευκαιρία να ξεφύγει από τα χρέη του, συμμετέχοντας σε κάτι το οποίο τον ξεπερνά. Αυτός είναι ακριβώς ο ρόλος που θα παίξει ο Πάνος Βλάχος.«Ο χαρακτήρας μου κουβαλάει τη ματαιότητα μιας γενιάς ανθρώπων σήμερα, από 15-25, που δεν πράττουν.Όχι επειδή δεν τους δίνεται η ευκαιρία, αλλά επειδή η ματαιότητα της ύπαρξής τους και η έλλειψη νοήματος έχει κατασπαράξει τον άνθρωπο που ζει εκείνη την περίοδο, που δεν είχε την οικονομική καταπίεση του σήμερα. Η έλλειψη νοήματος τον καθιστά ανάπηρο να ζήσει. Αυτό είναι κάτι που εμένα με συγκινεί σε αυτή την ιστορία».
Όσον αφορά τον λόγο συμμετοχής του στη σειρά, προσθέτει: «Ο Σωτήρης πάντα δίνει έναν σημαντικό λόγο ώστενα συνεργάζεσαι μαζί του. Η ομάδα που έχει φτιάξει είναι ηθοποιοί που θαυμάζω. Ήταν φοβερό δώρο για μένα να βρίσκομαι με αυτούς τους ανθρώπους. Από το πώς κλείνει αυτή η σειρά, το τι λέει στο τελευταίο καρέ, φαίνεται ότι σε κάθε ιστορία που του λένε να αφηγηθεί το κάνει πολύπλευρα, σύγχρονα, με προεκτάσεις κοινωνικές και πολιτικές, που αφορούν τον κάθε άνθρωπο προσωπικά».

Οι Βλαδίμηρος Κυριακίδης ενσαρκώνει τον ρόλο του Αντώνη, ιδιοκτήτη γραφείου κηδειών, και ο Δήμος Γιγαντάκης εκείνον του Αργύρη, υπαλλήλου σε λούναπαρκ. Πρόκειται για ένα αχώριστο φιλικό δίδυμο,τόσο στη σειρά όσο καιστη ζωή πλέον.Όση περισσότερη ώρα κάθεσαι μαζί τους, το καταλαβαίνεις από τον τρόπο που μιλούν ο ένας για τον άλλον. «Στην αρχή ο χαρακτήρας μου ήταν αρνητικός στο να συμμετάσχει στη ληστεία,όμως, βάσει όσων άκουγε, των προσωπικών ιστοριών των υπολοίπων,μπαίνει χωρίς καν να το σκεφτεί. Υπερισχύει η ανθρώπινη ιστορία, παρά το γεγονός ότι πρόκειται να γίνει μια ληστεία. Δεν μας ενδιαφέρει πόσα θα πάρουμε, αλλά να πλήξουμε το κύρος της τράπεζας. Βέβαια –προσωπική εκτίμηση–, η τράπεζα δεν χάνει ποτέ το κύρος της, δεν ιδρώνει το αυτί της. Αυτό έχει αποδειχθεί άλλωστε τα τελευταία χρόνια», λέει ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης.

Το σίγουρο είναι ότι υπάρχουν και αρκετές χιουμοριστικές στιγμές μεταξύ των δύο φίλων, όπως η σκηνή που τρέχουν στη μάντρα. «Τρέχουμε μέσα στη μάντρα για να κλέψουμε ένα βανμε τον Δήμο Γιγαντάκη, ο οποίος έχει νανισμό. Σκύβω, σκύβει και ο Δήμος, και του λέω "εσύ γιατί σκύβεις;"».
«Λόγω του νανισμού, έχω πολλά θέματα υγείας. Το 2009 ήμουν με τους TigerLillies στο Μπάντμιντον και με πήγαν σηκωτό στο Ασκληπιείο Βούλας»,αφηγείται ο Δήμος Γιγαντάκης. «Έμεινα εκεί 45 μέρες. Οι γιατροί δεν γνώριζαν καθόλου για το θέμα της αχονδροπλασίας μου και έπρεπε να κάνουν Skype με γιατρούς από την Αμερική. Ήμουν σαν πειραματόζωο, κατά κάποιον τρόπο». Ο ηθοποιός έχει αποσυρθεί από την ελληνική σκηνή εδώ και δεκαπέντε χρόνια, ενώ τα τελευταία χρόνια ζει μόνιμα στην Αμερική,γιατί εκεί έχει βρει την κατάλληλη ιατρική περίθαλψη.«Έτυχε να είμαι εδώ όταν έγινε το κάστινγκ. ΟΣωτήρηςΤσαφούλιας με έπεισε να πω το ναι».

Ο Μιχάλης, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, δούλευε σε συνεργείο αυτοκινήτων. Κάποια μπλεξίματα τον έφεραν αντιμέτωπο με οικονομικά προβλήματα. Η γυναίκα και τα παιδιά του τον έχουν εγκαταλείψει. «Ενώ είναι ένας πολύ ήσυχος άνθρωπος, δεν είναι τύπος φαντεζί, δεν είναι λαμπερός, του γυρίζειο διακόπτηςκαι κάνειμια πράξη απόγνωσης, καταλήγοντας στη φυλακή. Η Όλγα τον εντόπισε, τον προσέγγισε, πάτησε στο γεγονός ότι ήταν και οι δυο Ολυμπιακοί και έτσι, εξελίχθηκε η επικοινωνία τους. Ο Μιχάλης προσπαθεί να εκδικηθεί το σύστημα».
Η τελευταία σειρά στην οποία συμμετείχεο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ήταν το «Με λένε Βαγγέλη», το 2011. Στηνπερίπτωση του «Ριφιφί», συντέλεσαν πολλοί λόγοι για να πει το πολυπόθητο «ναι» και να επιστρέψει με μια σειρά: «Ήταν μια ευκαιρία να συνεργαστούμε με τον Σωτήρη, που το λέγαμε καιρό. Τον θαυμάζω και ως άνθρωπο και ως σκηνοθέτη. Επίσης,πρόκειται για μια παραγωγή από την Cosmote, που είναι εχέγγυο ποιότητας αλλά και υπέροχοισυνάδελφοι και συνεργάτες. Για μένα, λοιπόν,ήταν το καλύτερο restart».Ο δικός του χαρακτήρας είναι ο Νίκος, ένας γραφίστας που έχει χάσει τη γυναίκα του.

Τα γυρίσματα της σειράς μυθοπλασίας συνεχίζουν να πραγματοποιούνται στην Αττική, ενώ το «Ριφιφί» αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στο τέλος του 2025. Πάντως, μην περιμένετε να δείτε το ελληνικό «Casa de Papel». Παρότι είναι τιμητικό να αποκαλούν τη σειρά έτσι, όπως επισήμανε ο Σωτήρης Τσαφούλιας, δεν θυμίζει σε τίποτα την ισπανική αστυνομική δραματική σειρά…
INFO:
Σενάριο: Βασίλης Ρίσβας, Δήμητρα Σακαλή, Σωτήρης Τσαφούλιας
Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας
Παραγωγός: Διονύσης Σαμιώτης
Executive producers: Δημήτρης Μιχαλάκης, Φαίη Τσιτσιπή
Δ/ντηςΦωτογραφίας: Claudio Bolivar
Production Designer: ΜιχάληςΣαμιώτης. Μουσική: TedReglis
Μοντάζ: Γιώργος Γεωργόπουλος
Ενδυματολόγος: Άγις Παναγιώτου
Art Director: Μυρτώ Δασκαρόλη
Line Producer: Πάνος Πετρόπουλος
Συντελεστές: Παραγωγή: Cosmote TV
Εκτέλεση Παραγωγής: Tanweer Productions

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η συγγραφέας τονίζει ότι δεν έχει την εξουσία να απολύσει τον Πάαπα Εσιέντου και δεν θα το έκανε αν την είχε
Το πρώτο επεισόδιο θα προβληθεί στις 27 Ιουνίου 2025
Η νέα σειρά επιστημονικής φαντασίας του Netflix που βασίζεται στο #1 αργεντίνικο κόμικς — Μια spoiler-free ματιά
«Τους είπα να πάνε να πετάξουν χαρταετό» - Συνέδεσε την απόφαση με το σοβαρό ατύχημά του
Η σειρά «Big Mouth» έφτασε στο τέλος της, η Formula γίνεται γυναικεία υπόθεση και το iconic αφεντικό του «The Office» εμφανίζεται σε μια πιο ρομαντική εκδοχή του
Υπήρχε λόγος που τα νύχια της πρωταγωνίστριας της θρυλικής σειράς ήταν σε (κάπως) κακή κατάσταση
Μία έξυπνη ματιά στη βιομηχανία του κινηματογραφικού θεάματος
Ένα φινάλε γεμάτο αστέρες και μουσικές θρύλους
Εμφάνιση-έκπληξη στην animated σειρά του Ντέιβιντ Φίντσερ - Το τρέιλερ της νέας σεζόν
Κατέχει επίσης ένα σχετικό ρεκόρ Γκίνες
Αναλυτική παρουσίαση όλων των επεισοδίων του νέου κύκλου (spoiler-free)
Τα έσοδα από την πώληση θα ενισχύσουν τον σύλλογο «The Christie Charity» κατά του καρκίνου
Ο νέος κύκλος με την Τζένα Ορτέγκα κάνει πρεμιέρα τον Αύγουστο
Με φόντο τον κόσμο του επαγγελματικού τένις
Τι έδειξε η ιατροδικαστική έκθεση
Ξανά ως Φρανκ Άντεργουντ, 7 χρόνια μετά την αποπομπή του από τη σειρά
Γάτες, σνακ και storytelling
Τα ονόματα που ανακοίνωσε το HBO
Το HBO ανακοίνωσε τους υπόλοιπους πέντε ηθοποιούς της σειράς
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.