Τεχνολογια - Επιστημη

Tεχνητή Νοημοσύνη: Τα chatbots είναι πιο πειστικά απ’ ό,τι νομίζαμε – και μπορούν να αλλάξουν πολιτικές απόψεις

Τα πειράματα βασίστηκαν σε εκδόσεις εμπορικά διαθέσιμων chatbots

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
OpenAI, κινητο τηλεφωνο
© Unsplash/Solen Feyissa

Tεχνητή Νοημοσύνη: Τα chatbots είναι πιο πειστικά απ’ ό,τι νομίζαμε – και μπορούν να αλλάξουν πολιτικές απόψεις

Μια σύντομη συνομιλία με ένα chatbot τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να επηρεάσει πολιτικές απόψεις πιο αποτελεσματικά ακόμη και από μια κλασική προεκλογική διαφήμιση στην τηλεόραση. Αυτό είναι το βασικό, και ανησυχητικό για πολλούς, συμπέρασμα δύο νέων επιστημονικών μελετών που δημοσιεύτηκαν αυτή την εβδομάδα στα περιοδικά Nature και Science.

Σύμφωνα με τα ευρήματα, ένα ολιγόλεπτο chat με εκπαιδευμένο τεχνητής νοημοσύνης αποδείχθηκε περίπου τέσσερις φορές πιο πειστικό από τα τηλεοπτικά spots που χρησιμοποιήθηκαν σε πρόσφατες αμερικανικές προεδρικές εκλογές. Οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι η αλληλεπίδραση, ακόμη και σε τόσο περιορισμένο χρόνο, μπορεί να μετακινήσει τη στάση των χρηστών απέναντι σε πολιτικούς υποψηφίους ή κρίσιμα πολιτικά ζητήματα.

Τα πειράματα βασίστηκαν σε εκδόσεις εμπορικά διαθέσιμων chatbots, όπως το ChatGPT της OpenAI, το Llama της Meta και το Gemini της Google. Οι επιστήμονες τα καθοδήγησαν ώστε να διεξάγουν στοχευμένες συζητήσεις με στόχο την πολιτική πειθώ. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό: σε ορισμένες περιπτώσεις, οι συνομιλίες οδήγησαν ανθρώπους να επανεξετάσουν απόψεις που οι ίδιοι θεωρούσαν παγιωμένες.

«Εδώ βρίσκεται το επόμενο μέτωπο καινοτομίας στις πολιτικές καμπάνιες», εξηγεί ο Ντέιβιντ Ραντ, καθηγητής πληροφορικής και μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Cornell και συν-συγγραφέας των μελετών. Δεν είναι τυχαίο ότι τα συμπεράσματα έρχονται τη στιγμή που οι ΗΠΑ κινούνται προς κρίσιμες ενδιάμεσες εκλογές και τα ψηφιακά εργαλεία παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο στη δημόσια σφαίρα.

Στη μελέτη του Science, που πραγματοποιήθηκε σε Βρετανούς ψηφοφόρους, συμμετείχαν σχεδόν 77.000 άτομα και εξετάστηκαν περισσότερα από 700 πολιτικά θέματα – από την φορολογία και τα ζητήματα φύλου έως την εξωτερική πολιτική και τη σχέση με τη Ρωσία. Στη μελέτη του Nature, οι ερευνητές επικεντρώθηκαν σε εκλογικές αναμετρήσεις σε ΗΠΑ, Καναδά και Πολωνία, ζητώντας από chatbots να υποστηρίξουν έναν από τους δύο βασικούς υποψηφίους.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι στον Καναδά και την Πολωνία περίπου ένας στους δέκα συμμετέχοντες άλλαξε στάση υπέρ του «A.I.-υποστηριζόμενου» υποψηφίου. Στις ΗΠΑ, όπου η πολιτική πόλωση είναι βαθύτερη, το ποσοστό ήταν μικρότερο – περίπου ένας στους 25 – αλλά παραμένει αξιοσημείωτο.

Χαρακτηριστικά είναι τα αποσπάσματα συνομιλιών που παραθέτουν οι ερευνητές. Σε μία περίπτωση, υποστηρικτής του Ντόναλντ Τραμπ άρχισε να επανεκτιμά την αξιοπιστία της Κάμαλα Χάρις μετά από συζήτηση με chatbot που παρέθετε παραδείγματα από την πολιτική της πορεία. Σε άλλη, ψηφοφόρος με θετική προδιάθεση προς τη Χάρις παραδέχτηκε ότι «θα έπρεπε να είναι πιο ανοιχτόμυαλος» απέναντι στον Τραμπ, έπειτα από επιχειρήματα υπέρ του.

Παράλληλα, οι μελέτες αναδεικνύουν και μια σκοτεινή πλευρά. Τα chatbots δεν ήταν πάντα ακριβή. Συχνά παρουσίαζαν ατεκμηρίωτες ή ανακριβείς πληροφορίες, ειδικά όταν επιχειρηματολογούσαν υπέρ δεξιών πολιτικών θέσεων, σύμφωνα με αξιολόγηση μέσω ειδικού εργαλείου fact-checking τεχνητής νοημοσύνης. Το γεγονός αυτό ενισχύει τις ανησυχίες γύρω από τη χειραγώγηση και την παραπληροφόρηση.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι το πλεονέκτημα των chatbots βρίσκεται στον τρόπο που «πλημμυρίζουν» τη συζήτηση με στοιχεία, αναφορές και επιχειρήματα. Όταν τους ζητήθηκε να επιχειρηματολογήσουν χωρίς να επικαλούνται δεδομένα, η πειστικότητά τους σχεδόν υποδιπλασιάστηκε. Αυτό αμφισβητεί την ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι οι ψηφοφόροι αγνοούν πλήρως τα γεγονότα που δεν επιβεβαιώνουν τις απόψεις τους.

Παρότι οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης δηλώνουν πολιτικά ουδέτερες, οι ανησυχίες μεγαλώνουν. Ειδικά καθώς τα A.I. μοντέλα γίνονται πιο σύνθετα, πολλοί ερευνητές προειδοποιούν ότι μπορούν να προσφέρουν «σημαντικό πλεονέκτημα πειθούς» σε κρατικούς ή οικονομικά ισχυρούς παίκτες. Δεν είναι τυχαίο ότι το θέμα ανοίγει ξανά τη συζήτηση για ρυθμιστικό πλαίσιο, διαφάνεια και ευθύνη στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην πολιτική.

Όπως συνοψίζει ο Ραντ, «υπάρχει η αίσθηση ότι οι άνθρωποι δεν αλλάζουν γνώμη όταν εκτίθενται σε νέα στοιχεία. Αυτή η έρευνα δείχνει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά». Και αν αυτό ισχύει, τότε η πολιτική του μέλλοντος ίσως κρίνεται λιγότερο στις πλατείες και περισσότερο στα chat παράθυρα.

Πηγή: New York Times

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY