Πολεις

Η εντυπωσιακή τοιχογραφία «2CV» προς τιμήν του αυτοκινήτου του Τάκη Τλούπα στη Λάρισα

Μιλήσαμε με τους δημιουργούς και την επιμελήτρια για το έργο που κοσμεί τον τοίχο του φωτογραφείου του Τλούπα

marianna_manolopoyloy_.jpg
Μαριάννα Μανωλοπούλου
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Τοιχογραφία εμπνευσμένη από μία φωτογραφία του 1962 του Τάκη Τλούπα στην αποξηραμένη λίμνη Κάρλα με το 2CV του
Τοιχογραφία εμπνευσμένη από μία φωτογραφία του 1962 του Τάκη Τλούπα στην αποξηραμένη λίμνη Κάρλα με το 2CV του © Βάνια Τλούπα

Τοιχογραφία «2CV» προς τιμήν του Λαρισαίου φωτογράφου Τάκη Τλούπα: Γιάννης Πέτρου, Κωστής Τσιάχας και Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου για τη δημιουργία της

Μικρό, universal, ίσως και λίγο «απόμακρο» – για τους γνώστες της αυτοκίνησης σίγουρα όχι. Το «γκρι του κορμοράνου», το επίσημο χρώμα της Citroen για τα 2CV της δεκαετίας του ’60, είναι το βασικό χρώμα της νέας τοιχογραφίας που κοσμεί τον τοίχο του φωτογραφείου Τλούπα στην οδό 23ης Οκτωβρίου στο κέντρο της Λάρισας. Ένα χρυσό για το ψάθινο καπέλο που φορά ο Τάκης Τλούπας στην αποξηραμένη λίμνη Κάρλα, ένα deep blue για το πουκάμισό του, αλλά και το πάντα κλασικό μαύρο ήταν τα χρώματα που χρησιμοποιήθηκαν για το mural που είναι εμπνευσμένο από φωτογραφία του καλλιτέχνη από το 1962. Μιλήσαμε με τους δημιουργούς Γιάννη Πέτρου, Κωστή Τσιάχα καθώς και την επιμελήτρια Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου για το έργο με τίτλο «2CV» προς τιμήν του αγαπημένου αυτοκινήτου του Τάκη Τλούπα.

H τοιχογραφία «2CV» προς τιμήν του αγαπημένου αυτοκινήτου του Τάκη Τλούπα

Πρόκειται για μία τοιχογραφία φόρο τιμής στα ταξίδια, στις περιπέτειες, στη χαράς της ζωής, στους κορμοράνους και φυσικά σε όλα τα 2CV αυτοκίνητα. Το θρυλικό αυτοκίνητο του Τλούπα δεσπόζει στο έργο για να υπενθυμίζει όλα αυτά τα ταξίδια που είχε κάνει μ’ αυτό από το 1960 που το αγόρασε. Γύρισε τη Θεσσαλία, επισκέφτηκε απρόσιτα χωριά με ανθρωπιστικές αποστολές του Ερυθρού Σταυρού, ακολούθησε τους Βλάχους όταν ανέβαιναν στους Καλαρρύτες και στο Νέγκρι – όπου πήγαινε συχνά με τον εξίσου σπουδαίο φωτογράφο Κώστα Μπαλάφα, με τον οποίο έκαναν πολλά ταξίδια, και όταν νύχτωνε έβγαζαν τα καθίσματα του 2CV και τοποθετούσαν ένα φουσκωτό στρώμα στη θέση τους για να κοιμηθούν. Η τοιχογραφία στο κέντρο της πόλης θα είναι εκεί για να υπενθυμίζει όλες τις φωτογραφίες που τράβηξε στα ταξίδια του, με τις οποίες αποτύπωσε με απλότητα και σαφήνεια τον θεσσαλικό κάμπο, τον Πηνειό, την κοιλάδα των Τεμπών, τη λίμνη Κάρλα και την αποξήρανσή της, τους μεροκαματιάρηδες της γης, τον μόχθο του απλού ανθρώπου, διατηρώντας πάντα αμείωτο το ενδιαφέρον του για το τοπίο, τη ζωή, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου.

Φωτογραφία του 1962
Φωτογραφία του 1962 © Τάκης Τλούπας

«Αποφασίσαμε να διαλέξουμε μία φωτογραφία του και διαλέξαμε εκείνη που ατενίζει την αποξηραμένη λίμνη Κάρλα από το αγαπημένο του 2CV» μου λένε οι δημιουργοί. Το έργο δεν δημιουργήθηκε στο πλαίσιο κάποιου γεγονότος ή δράσης, αλλά ούτε και με αφορμή τις περιοχές που επλήγησαν στη Θεσσαλία. «Απεικονίζει τυχαία μια σκηνή στην μόλις αποξηραμένη τότε λίμνη Κάρλα», αναφέρει ο Κωστής Τσιάχας για να συμπληρώσει η Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου «Είναι ένα έργο που σχεδιάστηκε από την ομάδα μας μαζί με τη Βάνια Τλούπα αρκετό καιρό πριν, απλώς υλοποιήθηκε τη συγκεκριμένη πράγματι άσχημη περίοδο για την περιοχή μας».

Στον Γιάννη αρέσει να δημιουργεί οτιδήποτε συγκινεί και «τρέχει» δίπλα του. Σχεδιάζει πρόσωπα και στιγμές που παρατηρεί όσο χαλαρώνει απ' τα project του σε μικρά και μεσαία sketchbook. Ο Κωστής από την άλλη, προτιμά γραμμικά πολύχρωμα σχέδια ή ό,τι άλλο τον κάνει χαρούμενο. Τους ενώνουν κοινές μνήμες και ανάγκες αναζήτησης γι' αυτό και ανέλαβαν από κοινού την υλοποίηση αυτού του έργου, στο οποίο χρησιμοποιούν –για πρώτη φορά– την τεχνική του stencil με χρήση χρώματος. Και για τους δύο η τοιχογραφία αποτελεί «μια υπόκλιση και ένας αέναος θαυμασμός για τη στάση ζωής και το έργο του Τάκη Τλούπα». «Νιώθουμε ικανοποίηση γιατί μπορεί να γίνει ένα μικρό σημείο αναφοράς, ειδικά για τους νεότερους Λαρισαίους» επισημαίνουν οι δημιουργοί.

Τοιχογραφία εμπνευσμένη από μία φωτογραφία του 1962 του Τάκη Τλούπα στην αποξηραμένη λίμνη Κάρλα με το 2CV του
© Βάνια Τλούπα

Για τη Βαλεντίνη πάλι είναι ένα προϊόν σκέψης, δουλειάς και αισθητικής, αφιερωμένο στον σημαντικό δημιουργό που αποδεικνύει όχι μόνο τη διαχρονικότητα του φωτογραφικού του έργου, αλλά και το γεγονός ότι η προσωπικότητα του, και κατ’ επέκταση όλη του η ζωή, εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης για σύγχρονη δημιουργία.

Τοιχογραφία εμπνευσμένη από μία φωτογραφία του 1962 του Τάκη Τλούπα στην αποξηραμένη λίμνη Κάρλα με το 2CV του
© Βάνια Τλούπα

Δυσκολίες κατά την υλοποίηση της τοιχογραφίας δεν υπήρξαν. Το έργο δεν θα μπορούσε να βρίσκεται σε κάποια άλλη τοποθεσία πέρα από το εμβληματικό ιστορικό φωτογραφείο του Τλούπα στο κέντρο της Λάρισας. «Η ιδέα, άλλωστε, για το έργο προέκυψε επειδή πριν ο συγκεκριμένος τοίχος του ιστορικού αυτού κτιρίου –όπου ο Τλούπας είχε το φωτογραφείο του που τώρα το λειτουργεί η κόρη του, η Βάνια Τλούπα–, είχε βανδαλιστεί όπως και άλλα ιστορικά κτίρια και μνημεία της Λάρισας από ένα πολύ άσχημο γκράφιτι. Θέλαμε μ’ αυτό τον τρόπο να κάνουμε και ένα δημόσιο σχόλιο για το τι είναι τέχνη και τι όχι, και τι προσθέτει ουσιαστική αισθητική και νοηματοδότηση στον δημόσιο χώρο» συνεχίζει η Βαλεντίνη.

Τάκης Τλούπας
© Βάνια Τλούπα

*Έργο υπό την αρωγή της Βάνιας Τλούπα και την χορηγία της Barbagiannis Color Experts.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ