Πολεις

Μικροί ανασχεδιασμοί της πόλης

51853-114838.jpg
Σπύρος Βούγιας
ΤΕΥΧΟΣ 293
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
4664-11336.jpg

Ο καθηγητής συγκοινωνιολόγος του Αριστοτελείου ΣΠΥΡΟΣ ΒΟΥΓΙΑΣ και ο συνεργάτης του συγκοινωνιολόγος ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ παρεμβαίνουν με μικρούς ανασχεδιασμούς πάνω στο ταλαιπωρημένο «σώμα» της πόλης.

Ο καθηγητής συγκοινωνιολόγος του Αριστοτελείου ΣΠΥΡΟΣ ΒΟΥΓΙΑΣ και ο συνεργάτης του συγκοινωνιολόγος ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ παρεμβαίνουν με μικρούς ανασχεδιασμούς πάνω στο ταλαιπωρημένο «σώμα» της πόλης.

ΠΡΙΝ

Οι σηματοδότες ρυθμίζουν την κυκλοφορία οχημάτων και πεζών και παράλληλα αποτελούν σημεία αναφοράς για τις καθημερινές συνεννοήσεις των πολιτών. Συνηθίζουμε προκειμένου να  καθοδηγήσουμε έναν οδηγό που αναζητεί μετά από 200 μέτρα κάποιον προορισμό να λέμε, για παράδειγμα: «Θα στρίψεις στο φανάρι δεξιά πριν από ένα ψηλό γωνιακό μπεζ κτίριο». Τις περισσότερες φορές η υποκειμενικότητα της επεξήγησης ή η αδυναμία κατανόησης οδηγεί σε σύγχυση, που με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει σε λάθος διαδρομή και πάντως δημιουργεί άγχος σε κάποιον που δεν γνωρίζει καλά την περιοχή.

ΜΕΤΑ

Αν όμως με μια πολύ απλή και φτηνή παρέμβαση τοποθετούσαμε μικρές αριθμημένες πινακίδες σε όλους τους σηματοδότες στη βάση μιας κοινώς αποδεκτής λογικής σειράς, θα δημιουργούσαμε αυτόματα ένα ακόμα αναγνωρίσιμο και αντικειμενικό σύστημα αναφοράς. Η προηγούμενη περιγραφή θα μπορούσε να διατυπωθεί άμεσα και απερίφραστα ως εξής: « Στο φανάρι 27 της Τσιμισκή στρίψε δεξιά». Η ιδέα αυτή μπορεί να ακούγεται απλή, είναι όμως εντυπωσιακά χρήσιμη. Θα προσέδιδε αμέσως περισσότερη φιλικότητα και λειτουργικότητα στη μετακίνηση και την ανάγνωση μιας πόλης και θα συνέβαλε στη μείωση άσκοπων χιλιομέτρων, στην εξοικονόμηση καυσίμων και στη μείωση πολλών χαμένων ανθρωποωρών και διάθεσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ