Hungaroring: «Σκλάβοι» των επιδόσεων
Η 7η συνεχόμενη νίκη του Μαξ Φερστάπεν και η 12η σερί για τη Red Bull
Formula 1: Όλα όσα διαδραματίστηκαν στο Γκραν Πρι την Κυριακή στην πίστα Hungaroring της Ουγγαρίας.
Ο ενδέκατος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός ογδοηκοστός ένατος (1.088) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 23 Ιουλίου 2023 στην πίστα Hungaroring, στο Mogyoród, ένα μικρό παραδοσιακό χωριό στην κομητεία Pest της Ουγγαρίας. Το όνομα προέρχεται από την ουγγρική λέξη για το φουντούκι και μπορεί να μεταφραστεί κατά προσέγγιση ως «πλούσια σε φουντούκια». Η μάχη του Mogyoród που έλαβε χώρα στις 14 Μαρτίου 1074, ήταν το αποκορύφωμα της σύγκρουσης μεταξύ του Σολομώντα, βασιλιά της Ουγγαρίας, και των ξαδέλφων του, δούκα Géza και Ladislaus, οι οποίοι διεκδικούσαν τον θρόνο. Η νίκη των δύο συγγενών, που είχαν οδηγήσει εκείνη την εποχή σε επιτυχείς εκστρατείες τα στρατεύματά τους κατά του Βυζαντίου, είχε ως αποτέλεσμα την υπόσταση της σύγχρονης Ουγγαρίας. Τρία χρόνια νωρίτερα, το 1071, στην περιβόητη μάχη του Malazgirt (Μαντζικέρτ), μία μικρή πόλη της σύγχρονης Ανατολικής Τουρκίας οι Σελτζούκοι είχαν φέρει πανωλεθρία στο μισθοφορικό βυζαντινό στρατό και εγκαθίδρυαν την μόνιμη θέση τους στην περιοχή, δηλαδή την αρχή του νεότερου τουρκικού κράτους. Οι Ούγγροι και οι Τούρκοι είναι συγγενή φύλα.
Φυσικά τίποτα από τα παραπάνω δεν έπαιξε σημαντικό ρόλο στην 7η συνεχόμενη νίκη του Φερστάπεν και στη 12η συνεχόμενη της Red Bull που ισοφάρισε το ρεκόρ της McLaren από το 1988. O Ολλανδός πιλότος ισοφάρισε τα ρεκόρ των Αλμπέρτο Ασκάρι στην Αργεντινή το 1953 και του Σουμάχερ στην Ουγγαρία το 2004. Μετά το τέλος του αγώνα, αλλά και κατά την διάρκεια των τελευταίων συμμετοχών του, προσπαθεί να κρατάει ένα χαμηλό προφίλ, ήπιους τόνους, στην προσπάθεια του να κρυφτεί από το αόρατο χέρι της Τύχης, κυρίως να αποφύγει τον θόρυβο που θα την στρέψει εναντίον του. Χθες, δεν μπόρεσε να κρατηθεί και μεταξύ αστείου και σοβαρού ξόρκισε το κακό λέγοντας: «ελπίζω να μην κολλήσω στις 44 νίκες» (Ο Χάμιλτον «τρέχει» με τον αριθμό 44 και στις κατατακτήριες του Σαββάτου άρπαξε για 3/1000 του δευτερολέπτου την pole position από τον Φερστάπεν. Αισθάνθηκε, για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια την απειλή του μεγάλου αντιπάλου του).
Η κατάρριψη των ρεκόρ, η προσφιλέστερη συζήτηση των δημοσιογράφων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, είναι ο θεμέλιος λίθος της υπάρξεως του Τύπου και, υπό μία έννοια, αποτελεί την αιχμή της οργανωμένης συνειδήσεως των αγώνων. Ξεκινώντας από την καταγραφή των συμμετοχών, την παρουσία στην αφετηρία, την εμφάνιση στο podium, τις νίκες, αφήνουμε πίσω στην διαδρομή μας τις σχετικές επιδόσεις για να μπούμε στις απόλυτες αριθμήσεις των λίγων εκλεκτών, μεταξύ των οποίων ήδη βρίσκεται ο Φερστάπεν. O Αργεντινός πρωτοπόρος του αθλήματος Χουάν Μανουέλα Φάντζιο κατέχει την «απόλυτη» ποσόστωση νικών-μη νικών, με 47% (24-27) ενώ ο Χάμιλτον προηγείται στις νίκες με 103. Η ικανότητα του Φερστάπεν και ο εξαίσιος σχεδιασμός του Έντριεν Νιούι φαίνεται να απειλούν το ρεκόρ του Βρετανού εντός τεσσάρων ετών. Η θέση του Φάντζιο είναι ακλόνητη λόγω της απλησίαστης επίδοσης αλλά και της μονιμότητός του στην αιωνιότητα, η οποία τον κατατάσσει στους υπερήρωες του αθλήματος. Συνήθως η κατοίκηση στην Ουρανούπολη εξευγενίζει το φθόνο των εναπομεινάντων. Οι νεκροί δεδικαίωνται ως συγχωρεμένοι και κυρίως ως ανίκανοι να απειλήσουν.
Η σημασία των επιδόσεων
Τι συνιστά όμως το ρεκόρ, ένα στοιχείο εκ των ων ουκ άνευ; Γενέθλιο και εκ των καταστατικών στοιχείων υπάρξεως; Αδύνατο να μην ειπωθεί με στόμφο κατά τη διάρκεια της μετάδοσης του αγώνα ή να μην επισημανθεί επανειλημμένως κατά τη σύνταξη του κειμένου της περιγραφής ή του σχολιασμού. Δεν αποτελεί απλώς ένα επιμέρους σημείο της πληροφορίας αλλά είναι κυρίαρχο πλαίσιο της αντιλήψεως, παρόλο που αποτελεί καθαρά πνευματικό στοιχείο και προϋποθέτει την αμέριστη πίστη του θεατή ή αναγνώστη στην αποδοχή του. Δεν αποτελεί εμπειρικό αποτέλεσμα των αισθήσεων. Δεν το βλέπεις, δεν το ακούς, δεν το πιάνεις. Είναι μια επινόηση βασισμένη στην καταγραφή δεδομένων και έχει ως κύριο στόχο τη σωστότερη εποπτεία του αγώνα και του προσώπου με το οποίο σχετίζεται. Άμα τη απουσία των επιδόσεων γίνεται αδιανόητη η παρουσία του προσώπου, του οδηγού. Ο θεατής αδυνατεί να δει τον τρόπο με τον οποίο κουνά τα χέρια του και τα πόδια του, πόσο μάλλον την αγωνία του πίσω από το κράνος. Υπάρχει ελάχιστη εμφάνιση και άκουσμα της προσπάθειάς του. Στα 2 δισεκατομμύρια οδηγών υπάρχουν 2.000 αγωνιστικές άδειες, είκοσι οδηγοί Formula 1 και δύο ή τρεις ικανοί να μπουν στο βιβλίο των νικητών. Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων του πλανήτη δεν πλησιάζει σε καμιά αντίστοιχη εμπειρία -σε αντίθεση με το ποδόσφαιρο, το μπέιζμπολ ή το κολύμπι. Την έλλειψη οποιασδήποτε ανάλογης εμπειρίας υποκαθιστά η προσεκτική καταγραφή των επιδόσεων και η διανοητική τους αξιολόγηση. Αφού δεν μπορούμε να ζήσουμε ούτε κατά προσέγγιση την εμπειρία ας αρκεστούμε στη συζήτηση των αποτελεσμάτων της. Φανταστείτε ότι εάν βάλετε έναν απολύτως αδαή με το άθλημα να παρακολουθήσει έναν αγώνα, χωρίς προηγούμενη στοιχειωδώς εξιστόρηση των συντελεστών του, θα σας περάσει για παράφρονα. Κυρίως γιατί αυτός ο αρχάριος θεατής δεν θα βρει τον τρόπο να εκφράσει την εμπειρία του, όντας εντελώς αποκομμένος από την ιστορία που είναι η προϋπόθεσή της. Υπό μία έννοια η Formula 1 είναι η θετική απάντηση στον δομημένο κόσμο της νεωτερικότητας και της σημασίας της Ιστορίας, σε σχέση με τον αποδομημένο κόσμο της μετανεωτερικότητας που αρκείται στη δυναμική της εμπειρίας αποκομμένης από την καταγωγή του ατόμου αναφοράς της. Η ιστορία των επιδόσεων και της αξιολογήσεώς τους είναι η ιστορία των ανθρώπων μας.
Ο αγώνας
Η καταπληκτική προσπάθεια του Χάμιλτον και η πρόκρισή του ως πρώτου στις κατατακτήριες δοκιμές (qualifying) του Σαββάτου, με διαφορά 3/1000 του δευτερολέπτου από τον δεύτερο Φερστάπεν, ξύπνησε σε όλους την ελπίδα για ένα συναρπαστικό αγώνα την Κυριακή. Οι ελπίδες είχαν στηριχτεί, κυρίως, στην ανισορροπία που είχε η RB19 μετά την αναβάθμιση που στόχευε στους αεραγωγούς του ψυγείου και που οι μηχανικοί έδιναν καλύτερη ταχύτητα κατά 0,2 δευτερόλεπτα. Όμως το Σάββατο τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως είχαν σχεδιαστεί. Ο Φερστάπεν οδηγούσε κάτι ανισόρροπο. Ο Χάμιλτον, καθ’ο μολογίαν του πρώην ομόσταυλού του, Νίνο Ρόσμπεργκ, οδήγησε την W14 με την ευχέρεια ενός καλλιτέχνη και όχι ενός απλού πιλότου. Όμως, στον κυριακάτικο αγώνα, η διαφορά των δύο μονοθεσίων ήταν 40 δευτερόλεπτα, μεγαλύτερη από τις πρωθύστερες χρονικές αποστάσεις. Ο δεύτερος Νόρις τερμάτισε 31 δευτερόλεπτα πίσω από τον πρωτοπόρο του πρωταθλήματος. Έχουμε γράψει πολλές φορές για την ειδική συνθήκη της ενεργής αναρτήσεως που δημιουργεί σπουδαία αεροδυναμική διαφορά και προσαρμοστικότητα ανά πίστα αλλά δυσκολεύει την απαραίτητη θερμοκρασία των εμπρός ελαστικών σε γύρο ταχύτητος. Το ίδιο συνέβη στην Ουγγαρία. Την Κυριακή το θερμόμετρο έδειχνε στην έναρξη του αγώνα 48 βαθμούς Κελσίου στην πίστα. Αυτή η συνθήκη φαίνεται να ευνόησε τη συνηθισμένη κατάσταση του αυτοκινήτου αλλά και τις αναβαθμίσεις. Ακόμα και εάν δεν προσπερνούσε στην στροφή 1, κατά την εκκίνηση, τον Χάμιλτον, παίρνοντας με αποφασιστικότητα την εσωτερική και φρενάροντας αργά και σταθερά, πάλι θα έβρισκε τον τρόπο να πάρει την πρώτη θέση. Η ελάχιστη αργοπορία του Βρετανού να “κολλήσει” στην ουρά του Ολλανδού επέτρεψε αρχικώς στον Πιάστρι και δευτερευόντως στον Νόρις να περάσουν στις θέσεις 2 και 3 και στο πρώτο pit stop να δοθεί η ευκαιρία στον νεαρό Βρετανό να υπερκεράσει τον Αυστραλό ομόσταυλό του. Η ανωτερότητα της RB19 έφερε τον Πέρεζ στην τρίτη θέση και του έδωσε την δυνατότητα προς το τέλος του αγώνα να διεκδικήσει τη δεύτερη θέση αλλά κακός χειρισμός τον έφερε για λίγο στο χώμα και έχασε την ορμή του. Ο Χάμιλτον τερμάτισε τέταρτος και ο Ράσελ πήρε την έκτη θέση μετά από την ποινή των 5 δευτερολέπτων στον Λεκλέρ για υπέρβαση του ορίου ταχύτητος εντός του pit lane. Πέμπτος τερμάτισε ο Οσκαρ Πιάστρι, έχοντας επίγνωση των αδυναμιών της μικρής εμπειρίας του σε αγώνες. Η Ferrari δείχνει γενικώς βαλτωμένη και ειδικώς μπροστά στην ανάκαμψη της McLaren, όπως και η Aston Martin, που ακολουθεί πτωτική πορεία, σε σχέση με την αρχή του πρωταθλήματος. Ο Ρικιάρντο επέστρεψε στους αγώνες μετά από την καθαίρεση του Ντε Βρις από την Alpha Tauri, για να τερματίσει πάνω από τον ομόσταυλό του Τσουνόντα, προσδοκώντας να περάσει γρήγορα ο χρόνος και να επιστρέψει στη μεγάλη ομάδα της Red Bull ως συναγωνιστής του Φερστάπεν. Τουλάχιστον αυτή φαίνεται να είναι η προσδοκία του.
Η Red Bull και ο Φερστάπεν έχουν ξεφύγει στη βαθμολογία. Ο επόμενος αγώνας θα γίνει στο SPA του Βελγίου. Η αρχική, τριγωνικού σχήματος, πίστα κατασκευάστηκε το 1921, με τους σχεδιαστές Jules de Thier και Henri Langlois van Ophem να χρησιμοποιούν δημόσιους δρόμους μεταξύ των πόλεων Francorchamps, Malmedy και Stavelot για να δημιουργήσουν μια εκπληκτική πίστα 14,9 χιλιομέτρων, η οποία περιλαμβάνει τα δάση και τους λόφους της όμορφης περιοχής των Αρδεννών. Η πίστα ανακατασκευάστηκε το 1979, και παρόλο που η νέα πίστα έχει μόνο το μισό μήκος της αρχικής, εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη στο σημερινό αγωνιστικό ημερολόγιο με 7,004 χιλιόμετρα. Ως προς την έκβαση του αγώνα δεν προβλέπονται εκπλήξεις.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώτη η McLaren με τη Ferrari στη δεύτερη και την τρίτη θέση και τον Βερστάπεν έκτο με τη Red Bull
Από την επόμενη χρονιά ο Λιούις Χάμιλτον θα φοράει τα κόκκινα της Ferrari
Για τη βρετανική ομάδα ήταν ο 9ος τίτλος της ιστορίας της στους κατασκευαστές
Η θρυλική αυτοκινητοβιομηχανία δρομολογεί τη δραστικότερη αλλαγή στην ιστορία της - Τα πρώτα σχόλια
Έχοντας στην κατοχή του ένα καλό αυτοκίνητο, είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταθλητής γιατί σκέφτεται και ενεργεί με διαφορά δεκάτων του δευτερολέπτου
Όλα όσα έγιναν στην πίστα Las Vegas Strip Circuit, την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024
Ο Elfyn Evans κερδίζει το Ράλλυ Ιαπωνίας
Ο Neuville είναι σε απόσταση αναπνοής από το πρωτάθλημα
Ο Neuville μένει πάνω από 7 λεπτά πίσω μετά από τεχνικό πρόβλημα
Ποιος θα είναι ο φετινός πρωταθλητής;
Σ’ έναν ολοένα και περισσότερο ηλεκτρικό κόσμο, είναι μια ανακούφιση και μια τζούρα καθαρόαιμης ευδαιμονίας να μπορείς ακόμα να ακούς έναν κινητήρα να αφυπνίζεται
Μια σύντομη αυτοβιογραφική βόλτα, με το αυτοκίνητο να είναι αυτό που ξέρει να είναι: ένα όχημα μνήμης
On the road again: Όλα είναι δρόμος! Και μας περιμένει...
Από τα αμερικανικά muscle cars της δεκαετίας του 1950 στα ευρωπαϊκά roadsters της δεκαετίας του 1960
Όλα όσα χρειάζεστε και ακόμα περισσότερα
Μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια στο ταξίδι, χωρίς να αποσπούν την προσοχή σας από την οδήγηση
Εργάζεται καθημερινά από το 2015 για να μας φέρει κοντά στην ηλεκτρική κινητικότητα, έτσι κάνουν κάθε μέρα της ζωής μας καλύτερη
Βραβεύτηκε με τη μέγιστη βαθμολογία 5 αστέρων στα crash test Euro NCAP
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.