Πολιτικη & Οικονομια

Κωνσταντίνος Ζέρβας: «Έχουμε εξασφαλίσει τις περισσότερες ιστορικά χρηματοδοτήσεις που είχε ποτέ ο Δήμος Θεσσαλονίκης»

Ο υποψήφιος δήμαρχος της Θεσσαλονίκης μιλά στην ATHENS VOICE

4754-202316.jpeg
Στέφανος Τσιτσόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 884
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, υποψήφιος δήμαρχος με τον συνδυασμός Ναι στη Θεσσαλονίκη

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Συνέντευξη του υποψηφίου για τον Δήμο Θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό «Ναι στη Θεσσαλονίκη».

Κάποιοι Θεσσαλονικείς τον λατρεύουν, άλλοι όχι και τόσο. Οι πρώτοι μιλούν για τον άνθρωπο που όχι μόνο κράτησε ζωντανή την πόλη σε δύσκολες εποχές, αλλά έβαλε και τα θεμέλια για τη νέα εποχή της. Οι αντίπαλοί του του καταλογίζουν ότι απέτυχε πανηγυρικά. «Όσοι επιλέξουν να επενδύσουν στην πόλωση, στην τοξικότητα και στον διχασμό –δυστυχώς έχουμε δει αρκετά τέτοια στοιχεία στην τελευταία αυτή περίοδο– μάλλον θα μείνουν μια παραφωνία σε ένα σκηνικό εξέλιξης, ανάπτυξης και αυθεντικού ενδιαφέροντος για την πόλη και τη συνέχειά της» τονίζει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, τον οποίο τα γκάλοπ μέχρι στιγμής δείχνουν να τερματίζει πρώτος αναμένοντας αυτόν με τον οποίο θα μονομαχήσει στην τελική αναμέτρηση για το αξίωμα, ποντάρει πως στη δεύτερη θητεία του θα ολοκληρώσει αυτό που ξεκίνησε στην πρώτη. 

— Μπορούμε να μιλάμε για «εποχή Ζέρβα»; Κι αν ναι, τι την ορίζει, τι κατάφερε και πώς οραματίζεται τη Θεσσαλονίκη του παρόντος και του μέλλοντος;

Πριν απαριθμήσω τι έφερε η «εποχή Ζέρβα» να οριοθετήσουμε και ποια ήταν αυτή, γιατί αυτά τα 4 χρόνια περάσαμε μεταξύ σφύρας και άκμονος. Απλή αναλογική, πανδημία, ενεργειακή και πληθωριστική κρίση. Κι αν για τα τρία τελευταία όλοι έχουμε νιώσει τι σημαίνουν στην τσέπη μας, θα σας μιλήσω μόνο για την απλή αναλογική. Εκλέχθηκα δήμαρχος με 66,79%, κι όμως η παράταξή μου εξέλεξε μόλις 7 στους 49 συμβούλους. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, πως έπρεπε να προκύψει κυβερνησιμότητα του Δήμου μέσα από συζητήσεις με 19 παρατάξεις. Κι όμως τα καταφέραμε κι αυτό ήταν το πρώτο αποτύπωμά μας. Πως άνθρωποι από διαφορετικές αφετηρίες και χώρους κάναμε στην άκρη τα πάντα και βάλαμε πάνω από όλα τη Θεσσαλονίκη. Από εκεί και πέρα, θεωρώ ότι είμαστε μια διοίκηση που μείωσε σημαντικά τους χρόνους και έφερε αποτελέσματα. Τρέχουμε το μεγαλύτερο τεχνικό πρόγραμμα, φέραμε χρηματοδοτήσεις ρεκόρ 200 εκατομμύρια, και όλα αυτά με έναν μόνο στόχο: τη Θεσσαλονίκη του 2030. Αυτή επιλέγουμε ως κληρονομιά μας, μέσα από συγκεκριμένα έργα: ντεκ στην παλιά παραλία, ανάπλαση μετά από δεκαετίες της Αριστοτέλους, αξιοποίηση των παλιών στάβλων της Παπάφη, Μουσείο Ολοκαυτώματος, αναπλάσεις γειτονιών – περίπου 1.100 στρέμματα. Όλα αυτά, αθροιστικά, θα αλλάξουν το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης όπως το ξέραμε. Βασίζονται όμως σε μία κρίσιμη μεταβλητή: τη συνέχεια στη διοίκηση του Δήμου, για να μη χάσουμε μια ακόμα ευκαιρία.

— Κατηγορείστε ότι, ούτε λίγο ούτε πολύ, είστε: α) αυτός που μισεί το πράσινο και γι’ αυτό εξοντώνει τα δέντρα στην Τσιμισκή και στη Ρωμαϊκή Αγορά, β) ο δήμαρχος μιας Θεσσαλονίκης πιο βρόμικης και κυκλοφοριακώς πιο απαράδεκτης από ποτέ. Πώς υπερασπίζεστε εαυτόν και ποια είναι η δική σας εικόνα για τα προβλήματα της πόλης; 

Απαντώ ευθέως:

Για το πράσινο Δώσαμε τα περισσότερα χρήματα από ποτέ για τη συντήρησή του, απομακρύνουμε και αντικαθιστούμε άρρωστα και επικίνδυνα δέντρα. Συνολικά φυτέψαμε πάνω από 3.000 δέντρα, φτιάχνουμε πάρκα τσέπης σε διαθέσιμους χώρους, ενώ σχεδιάσαμε και εξασφαλίσαμε τη δημιουργία δύο μεγάλων –μητροπολιτικής κλίμακας– πάρκων στο Μουσείο Ολοκαυτώματος και στον τερματικό σταθμό του Μετρό στη Νέα Ελβετία. 

Για το κυκλοφοριακό Η πόλη πληρώνει τη θέση της και την έλλειψη υποδομών σε μητροπολιτικό επίπεδο, είναι θύμα της κατάστασης με περιορισμένες αρμοδιότητες. Κι όμως αγοράσαμε –εκτός των αρμοδιοτήτων μας– 49 λεωφορεία για να στηρίξουμε τον ΟΑΣΘ και να προσφέρουμε αξιοπρεπείς συγκοινωνίες στους δημότες της πόλης. Φτιάχνουμε 20 parking μέσα στον αστικό ιστό και δώσαμε μάχη να προχωρήσει το μετρό και να φύγουν οι λαμαρίνες μετά από είκοσι χρόνια, όταν κάποιοι έπαιζαν «καθυστερήσεις» με προσφυγές στα Δικαστήρια.

Για την καθαριότητα Η οικονομική ανάπτυξη, οι κατασκευές, ο τουρισμός, η άνθιση της εστίασης και η μεγαλύτερη κατανάλωση δημιούργησαν πράγματι σημαντικές πιέσεις. Εμείς όμως βάλαμε 59 υπόγειους κάδους στο κέντρο και πάμε για άλλους 200 σε όλη την πόλη, πήραμε 83 οχήματα και περιμένουμε άλλα 100 το επόμενο διάστημα. Ενισχύουμε το προσωπικό, τα συστήματα ανακύκλωσης και αναδιατάσσουμε τις δυνάμεις μας. Η κατάσταση σήμερα είναι καλύτερη. Έχω δεσμευτεί για πολύ καλύτερη εικόνα μέσα στο 2024 με πρώτη προτεραιότητα την καθαριότητα.

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, υποψήφιος δήμαρχος με τον συνδυασμός Ναι στη Θεσσαλονίκη

— Θα ήθελα να μάθω τι μέλλει γενέσθαι από την επόμενη μέρα, εάν επανεκλεγείτε. Όπως και να το κάνουμε, ώρες ώρες το άστυ μας είναι δυσλειτουργικό και αφιλόξενο.

Έχουμε εξασφαλίσει τις περισσότερες ιστορικά χρηματοδοτήσεις που είχε ποτέ ο Δήμος Θεσσαλονίκης και άμεση προτεραιότητα είναι να τις αξιοποιήσουμε. Δεν πρόκειται να χαθεί ούτε μέρα. Μεγάλες υποδομές αλλά και βελτίωση της καθημερινότητας σε κάθε γειτονιά της πόλης, ελκυστικότητα και αναγνωρισιμότητα, επενδύσεις και θέσεις εργασίας – αυτός είναι ο στόχος. Αν μπορούσαμε σε μία θητεία να μετατρέψουμε τη Θεσσαλονίκη σε Βαρκελώνη, θα το κάναμε. Δυστυχώς δεν γίνεται. Χρειάζεται χρόνος και γι’ αυτό επενδύουμε σε άμεσες αλλά και σε μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις, κάνοντας σημαντικά βήματα σε σχέση με το παρελθόν. Η πόλη του 2023 δεν έχει καμία σχέση με αυτή του 2015 και του 2019. Το βλέπουμε όλοι γύρω μας, το νιώθουμε. Το διαπιστώνουν επισκέπτες και επενδυτές! Αυτό το άλμα όμως δημιούργησε νέες επιβαρύνσεις και προκλήσεις και με αυτές αναμετριόμαστε. Θυμάμαι για παράδειγμα το 2014 να κυκλοφορούν στην πόλη τα μισά αυτοκίνητα, σήμερα εισέρχονται στο κέντρο της πόλης 2.000 αυτοκίνητα κάθε ώρα!

— Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, το πάρκινγκ της πλατείας Ελευθερίας και το θρίλερ με το μνημείο των Εβραίων: τι ισχύει στα αλήθεια επί του θέματος; 

Ε όχι και θρίλερ! Τα πράγματα είναι πιο απλά και πιο ξεκάθαρα. Το Πάρκο Μνήμης θα γίνει – ποτέ δεν τέθηκε εν αμφιβόλω. Αυτό που εξετάζουμε είναι αν μπορεί η πόλη να αποκτήσει μια σημαντική υποδομή στον ίδιο χώρο υπογείως, που δεν θα μεταβάλει τίποτε. Που μόνο θα προσθέσει και δεν θα αφαιρέσει. Να δεχθώ ότι πήγαμε λίγο πίσω χρονικά λόγω και διπλών εθνικών εκλογών; Το δέχομαι. Αυτό που δεν δέχομαι είναι να βρίσκουν κάποιοι καλοθελητές σημεία δήθεν τριβής με την εβραϊκή κοινότητα ή δική μου αμφισβήτηση της ιστορίας της πόλης. Αν έβλεπε κανείς τη στενή συνεργασία μας, αλλά και τη δική μου συμβολή για να ξεκολλήσει και να γίνει σωστά το Μουσείο Ολοκαυτώματος, δεν θα τολμούσε να εκφέρει τέτοιες απόψεις. 

— Σε αντίθεση με τους αντιπάλους σας, που δεν βρίσκουν ούτε έναν καλό λόγο να πουν για το έργο σας, εσείς τι καλό θα λέγατε για τον Στέλιο Αγγελούδη και τον Σπύρο Πέγκα;

Για τον Σπύρο θα έλεγα ότι μου βγάζει μια φρεσκάδα – νομίζω οφείλεται στο γεγονός πως δεν έχει καταπιαστεί με τα πολύ δύσκολα της αυτοδιοίκησης και του Δήμου και αυτό του δίνει έναν αέρα ευκολίας. Για τον Στέλιο θα πω ότι μαθαίνει γρήγορα. Είδε το TikTok μας και προσπαθεί να το αντιγράψει. Βέβαια 10 χρόνια απουσίας από την πόλη δεν χωράνε σε βιντεάκια, αλλά κρατήστε τον θετικό μου λόγο. Σε κάθε περίπτωση, σε μια δημοκρατική διαδικασία καλοδεχούμενες οι παρουσίες ακόμη και αυτών που απουσίαζαν τα δύσκολα χρόνια της πόλης και εμφανίζονται σήμερα που η πόλη βρίσκεται πλέον σε ανοδική πορεία. Γνωριζόμαστε όλοι πολύ καλά σε αυτήν την πόλη!

— Στις επιθέσεις των αντιπάλων σας απαντάτε με coolness και ολίγον τι «αφ’ υψηλού»…

Μα δεν είναι προσωπικό το ζήτημα. Ποτέ δεν ήταν προσωπικό. Άλλωστε το μέλλον της Θεσσαλονίκης είναι μια βαθιά συλλογική και δημοκρατική υπόθεση και σε αυτή συγκρούονται σχέδια, προγράμματα, επιχειρήματα. Όταν και όποτε και όπου βλέπω τέτοια, απαντώ. Με επιχειρήματα και όχι συνθήματα, με ηρεμία και όχι με κραυγές. Ξέρετε αυτός είναι ο χαρακτήρας μου, αν θέλετε και η αστική ευγένεια που διδάχθηκα από το σπίτι μου και τη μεταφέρω στον δημόσιο λόγο και στην πολιτική μου συμπεριφορά. Και για να πω όλη την αλήθεια, και οι συνεργάτες μου έχουν την ίδια μενταλιτέ. Δεν είναι «αφ’ υψηλού», είναι σεβασμός προς τους πολίτες. Βέβαια αυτό ας μην το εκλάβουν κάποιοι ως αδυναμία – εάν προκληθούμε θα απαντήσουμε και εμείς. 

— Θα ήθελα να μάθω πώς ξεκίνησε η κόντρα σας με τον Γιάννη Μπουτάρη. Γιατί ο Γιάννης Μπουτάρης σας αντιμάχεται με μεγαλύτερη ένταση ακόμα και από τον Βασίλη Παπαγεωργόπουλο ή τον Μητροπολίτη Άνθιμο; 

Να ξεκαθαρίσω μερικά πράγματα. Δεν έχω καμία κόντρα με τον Γιάννη Μπουτάρη. Αν έχει ο ίδιος με εμένα, ΟΚ, η ζωή συνεχίζεται. Διαφώνησα μαζί του πρώτη φορά για τον σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου. Χάσαμε καμιά 6-7 χρόνια για να καταλήξουμε σε αυτό που υποστήριζα τότε. Εάν με είχε ακούσει, τώρα το μετρό θα λειτουργούσε. Διαχώρισα επίσης τη θέση μου όταν κατάλαβα ότι γινόταν μια υπερεπένδυση στο πρόσωπο σε βάρος του έργου για την πόλη, και το έκανα μόνος και έγκαιρα. Από εκεί και πέρα, έχω καλά λόγια για τον κυρ-Γιάννη γιατί δεν είμαι αυτός που θα πει ότι δεν προσέφερε και δεν αγάπησε την πόλη. Το γιατί «αναγκάζεται» να επιστρατευτεί σήμερα, μάλλον ας το απαντήσει ο επικεφαλής της παράταξής του. Πάντως, ο διάλογος και η πολιτική αντιπαράθεση στην πόλη μας το 2023, για την προοπτική της για το 2030, δεν μπορεί να γίνεται με όρους και πρωταγωνιστές του 2006 ή ακόμη και του 1998!

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είναι υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης και επικεφαλής του συνδυασμού «Ναι στη Θεσσαλονίκη»

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ