- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Γεραπετρίτης στη Βουλή: «Σε έναν μήνα το πόρισμα, από τον Οκτώβριο τηλεδιοίκηση στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη»
Η σιδηροδρομική τραγωδία στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη - Η συζήτηση στη Βουλή - Η τοποθέτηση από τον υπουργό Μεταφορών Γιώργο Γεραπετρίτη
Οι χρόνιες παθογένειες του σιδηροδρόμου και η τραγωδία στα Τέμπη, συζητήθηκαν επί έξι ώρες την Τετάρτη (15/3) στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή.
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του ο νέος υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιώργος Γεραπετρίτης εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων.
«Θα προσπαθήσω αντικειμενικά να παρουσιάσω τα γεγονότα, δεν θα κάνω συμψηφισμούς» ανέφερε μεταξύ άλλων. Και ξεκαθάρισε ότι «το πεδίο αυτό δεν επιδέχεται πολιτικής αντιπαράθεσης, καθώς κάτι τέτοιο θα ήταν προσβολή στη μνήμη των νεκρών».
«Η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους, αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, όπως και η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων, που εκτιμώ ότι εντός ενός μηνός από σήμερα θα είναι σε θέση να παρουσιάσει πόρισμα για τα αίτια της τραγωδίας» συνέχισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης.
Ο ίδιος τόνισε ότι «ευελπιστούμε βάσιμα πως το έργο θα ολοκληρωθεί στον προβλεπόμενο χρόνο, ώστε από Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας - Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα».
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης τόνισε ακόμη: «Υπήρξε ανάληψη της ευθύνης από την πρώτη στιγμή. Και εγώ ζήτησα συγγνώμη, που όμως δεν μπορεί να αποκαταστήσει αυτό που συνέβη».
«Κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει ατέλειες και να αποτελέσει άλλοθι για καθυστερήσεις και λάθη» ανέφερε επίσης, υπογραμμίζοντας: «Μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο τμήμα και ήταν υποχρεωτική η χάραξη ηλεκτρονικά της διαδρομής, έγινε χειροκίνητα, δεν παρακολούθησε την πορεία του τρένου, δεν υπήρξε και ενημέρωση από την αμαξοστοιχία ότι ήταν εκτός της φυσιολογικής γραμμής».
«Μετά το συμβάν ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών για συντονισμό όλων των δομών και αυτό λειτούργησε στο επίπεδο που επέτρεπαν οι συνθήκες» σημείωσε ακόμη.
Η αναφορά Γεραπετρίτη στη Βουλή για το προσωπικό και τις υποδομές ΟΣΕ
«Θα αναδείξω δύο διαστάσεις» τόνισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, αναφερόμενος στην τραγωδία στα Τέμπη και τη μοιραία σύγκρουση τρένων στη Λάρισα. «Το ζήτημα του προσωπικού και το ζήτημα των υποδομών» πρόσθεσε. Και εξήγησε:
- Προσωπικό
- «Σε ό,τι αφορά το πρώτο υπήρξε πράγματι σταδιακή αποψίλωση του προσωπικού. Είτε δεν έγιναν προσλήψεις είτε έγιναν απειροελάχιστες. Προσπαθήσαμε να το θεραπεύσουμε είτε μέσω κινητικότητας, μέσω δελτίου παροχής υπηρεσιών (υπήρξε καλή, αλλά όχι επαρκής, στελέχωση) προσελήφθησαν περίπου 200 άτομα με "μπλοκάκι", παρατείνονται οι συμβάσεις αυτές. Και σε ένα τρίτο επίπεδο που είναι οι μόνιμες προσλήψεις. Ο πρώτο διαγωνισμός για 90 άτομα, υπήρξε διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ, υποβλήθηκαν περίπου 10.500 αιτήσεις, βρίσκεται πλέον στον ΟΣΕ, θα ολοκληρωθεί σύντομα η διαδικασία. Από τον ίδιο κατάλογο θα υπάρχει και πρόσληψη της νέας του 2023 δυνατότητας προσλήψεων. Συνολικά 217 άτομα (θα προσληφθούν) το επόμενο διάστημα.
- »Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις κρίσιμες θέσεις, πρωτίστως τους σταθμάρχες, είναι εκπαίδευση εγκεκριμένη από τη ΡΑΣ, με 712 ώρες άσκηση, 6,5 μήνες, μίγμα θεωρητικής και εφαρμοσμένης εκπαίδευσης. Θεωρία και στο πεδίο και πριν την ολοκλήρωση αυστηρό εξεταστικό στάδιο. Είχαμε και ανεπιτυχή πορεία υποψηφίων. Είναι πρόγραμμα που στοιχειωδώς παρέχει εχέγγυα για ουσιαστική αξιολόγηση του κρίσιμου προσωπικού του ΟΣΕ».
- Υποδομές - Αναβάθμιση
- «Το ζήτημα της αναβάθμισης των υποδομών, έχει μακρά και όχι εύκολη ιστορία. Η σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 για την αναβάθμιση, περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων σε 52 σταθμών και τηλεδιοίκηση και ανάταξη 3 σταθμών.
- » Μόνο τρεις χώρες στην Ευρώπη έχουν πλήρες σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Η χώρα μας θα αποκτήσει τέτοιο σύστημα δυστυχώς με καθυστέρηση. Κανείς δεν μπορεί να πει τι θα είχε γίνει, αλλά βάσιμα κάποιος θα μπορούσε να πει ότι θα είχαμε αποφύγει την τραγωδία.
- » Το 2016 προέκυψαν ζητήματα με τη σύμβαση. Δεν υφίσταται ότι είχε παραδοθεί το 70%. Αυτό που είχε παραδοθεί ήταν λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Λειτουργικά παραδοθέν αυτό είχε παραδοθεί και υπήρξαν σοβαρότατα ζητήματα.
- » Δημοσιονομικός έλεγχος από το 2016 έως το 2019. Τίποτε άλλο. Ο έλεγχος διαπιστώνει κάτι εξαιρετικά σοβαρό. Ότι ένα μέρος του παραδοθέντος δεν ήταν πιστοποιημένο, μη συμβατό με τα υφιστάμενα συστήματα του ΟΣΕ. Ετσι, το μισό έγινε εξ αρχής το 2021, αδαπάνως για το Δημόσιο. Από το 2016, πρακτικά λειτουργικά έχει παραδοθεί το 18%, προϊόντος του χρόνου έγινε έλεγχος, ζήτημα νέας αρχιτεκτονικής, καθυστέρησε να γίνει συμπληρωματική σύμβαση που θα κάλυπτε τα κενά. Η τεχνική υπηρεσία του ΟΣΕ από το 2017 έλεγε ότι έπρεπε να γίνει νέα συμπληρωματική σύμβαση. Από τον 9/2017 δεν υπάρχει καμία πράξη επί δύο χρόνια» γνωστοποίησε ο Γιώργος Γεραπετρίτης στη συζήτηση στη Βουλή.
Επανεκκίνηση σιδηροδρόμου - Το μήνυμα Γεραπετρίτη από τη Βουλή
Ο υπουργός Μεταφορών έκανε αναφορά και στα μέτρα για την ασφαλή επανεκκίνηση των δρομολογίων και του μεταφορικού έργου, που ανακοινώθηκαν την Τρίτη (14/3).
«Είναι αναγκαίο να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος, είπε, τόσο για τον ίδιο τον σιδηρόδρομο και τις υποδομές του, όσο και για την εμπιστοσύνη προς το μέσο από τους πολίτες» ξεκαθάρισε.
Και συμπλήρωσε: «Θα βρίσκομαι στην Κομισιόν την άλλη εβδομάδα για να εξασφαλίσω πρόσθετους πόρους, για την ασφάλεια, την υποδομή, τη λειτουργία, τη στελέχωση».
«Τίποτα δεν μπορεί να φέρει πίσω τα θύματα, ούτε είναι παρηγοριά ότι σύντομα τα τρένα μας θα είναι πιο ασφαλή. θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να μη συμβεί αυτό ποτέ ξανά» σημείωσε ακόμη ο Γιώργος Γεραπετρίτης.
Υπήρχαν υποχρεωτικές δικλείδες ασφαλείας - Προσωπική επιλογή του σταθμάρχη να μην τις χρησιμοποιήσει
Κατά τη δευτερολογία του, ο Γιώργος Γεραπετρίτης απάντησε στις ερωτήσεις που τέθηκαν από τους βουλευτές της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, επικεντρώνοντας στο γεγονός ότι ο σταθμός της Λάρισας είχε σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά το μοιραίο βράδυ δεν χρησιμοποιήθηκε από τον σταθμάρχη.
«Ειδικά για τον σταθμό της Λάρισας μας παρεδόθη το 2019 με διαλυμένη τηλεδιοίκηση γιατί είχε προηγηθεί φωτιά. Όταν αναλάβαμε δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Ανακτήθηκε σε πλήρη λειτουργία στη Λάρισα η τηλεδιοίκηση την 1.11.2022. Καταθέτω και το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής» ενώ υπογράμμισε ότι «την κρίσιμη νύχτα που συνέβη το δυστύχημα πέραν ότι είχαν προβλεφθεί δύο επιπλέον σταθμάρχες που δεν βρίσκονταν στην θέση τους το κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε απολύτως. Πως αποδεικνύεται; Όλη εκείνη την ημέρα όλες οι δρομολογήσεις τρένων έγιναν μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης. Αυτό που συνέβη είναι ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης αντί να κάνει την αυτόματη δρομολόγηση έκανε χειροκίνητη.
»Αυτό δρομολόγησε σωρευτικά λάθη που οδήγησε στο δυστύχημα. Ο σταθμάρχης θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη σωστή θέση και δεν έκανε επιτόπιο έλεγχο για να δεί ότι ήταν στη λάθος. Εδωσε εντολή στο τρένο να περάσει με κόκκινο σηματοδότη και δεν ήταν πάνω από τον πίνακα ελέγχου για να δει ότι το τρένο κινούταν σε λάθος γραμμή. Αρα, δεν έγινε αυτόματη χάραξη, θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, έδωσε εντολή να περάσει με κόκκινο, είδε τον πίνακα ενώ δεν υπήρξε καμία αντίδραση».
Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι αν ο σταθμάρχης προχωρούσε σε αυτόματη χάραξη μέσω του τοπικού συστήματος τηλεδιοίκησης που διέθετε ο σταθμός και ήταν εν λειτουργία «θεωρώ ότι θα γλίτωνε το κακό» και εξήγησε ότι «ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη από την στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στην Λάρισα. Αυτό είναι σημαντικό. Έπρεπε να έχει γίνει αυτόματη χάραξη μέσω τηλεδιοίκησης. Αυτή είναι υποχρέωση που είχε επιβάλει ο ΟΣΕ στις 23.12.2022. Δεν έγινε. Προφανώς ήταν προσωπική επιλογή. Όταν λοιπόν μιλάμε για δικλίδες αυτές εννοούμε. Δεν ήταν τυφλό το σημείο. Όταν μιλάμε λοιπόν για ασφαλιστικές δικλείδες εννοούμε τους 2 επιπλέον σταθμάρχες που έπρεπε να είναι στις θέσεις τους και δεν ήταν, αυτόματη χάραξη που έπρεπε να γίνει και δεν έγινε, επιτόπιος έλεγχος κλειδιών και παρακολούθηση του πίνακα. Επρεπε να είναι πάνω στον πίνακα. Αν ήταν θα είχε στη διάθεσή του 10 λεπτά για να δει ότι το τρένο κατευθυνόταν σε λάθος γραμμή».
Ο κ. Γεραπετρίτης απαντώντας στις αναφορές του ΣΥΡΙΖΑ που υποστηρίζει πως εάν ίσχυαν σήμερα οι ασφαλιστικές δικλείδες που την περίοδο 2015 – 19 είχε αναπτύξει ο τότε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης δεν θα γινόταν το δυστύχημα είπε: «Τι ίσχυε το 2019; Δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα. Ήταν καμένη. Αρα όλες αυτές οι ασφαλιστικές δικλίδες δεν υπήρχαν. Υπήρχε μόνο ο φυσικός σταθμάρχης. Δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες. Δεν υπήρχε ποτέ. Δεν υπάρχει προϊστάμενος αμαξοστοιχίας γιατί καταργήθηκε τον Μάρτιο του 2019. Η κατάσταση το 2019 ήταν πολύ χειρότερη. Έχει γίνει αναβάθμιση και η πραγματικότητα είναι ότι πρέπει να ολοκληρωθεί».
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η πρόταση της παράταξης «Αθήνα Ψηλά»
Χαρακτήρισε τον συνδυασμό «ανησυχητικό κοκτέιλ»
Με ανατροπή του αποτελέσματος του πρώτου γύρου
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά
Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στους στενούς δεσμούς Ελλάδας και ΗΠΑ που ενισχύονται ολοένα και περισσότερο
Πολύ σημαντικό έργο χαρακτήρισε την επέκταση του Μετρό προς την Γλυφάδα
«Είμαι διαθέσιμος για διάλογο», δηλώνει ο Υπουργός
Τα καλά νέα αφορούν κυρίως τη νότια Ευρώπη
O βουλευτής Κιλκίς του ΠΑΣΟΚ μιλάει για όλα στο νέο podcast της ATHENS VOICE
Το βιβλίο αναφέρεται στην επιτυχία έξι μικρών κρατών
Ο ναός βρίσκεται εντός της ζώνης προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης
«Η υγεία του πρωτογενούς τομέα είναι κάτι το οποίο πρέπει να μας απασχολεί όλους» σημείωσε ο πρωθυπουργός
Αναλυτικά το ωράριο μέχρι το τέλος του έτους
Πώς υπολογίζεται το ποσό
Ποιοι είναι οι πέντε τρόποι πληρωμής
Τι δήλωσε σε συνέντευξή του
Πάνω από 1.500 Έλληνες από ΗΠΑ και Καναδά βολιδοσκόπησαν τη δυνατότητα επιστροφής τους
Δυστυχώς, η χώρα οδεύει σε ένα ακόμα εφιαλτικό αδιέξοδο. Το πολιτικό προσωπικό έχει διαγράψει από τη μνήμη του τα χρόνια και τις σκληρές συνέπειες της κρίσης.
Οι δύο μονομάχοι είναι ο Δημήτρης Αναστασόπουλος και ο Ανδρέας Κουτσόλαμπρος
Η ακτινογραφία της ελληνικής αγοράς
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.