- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Mια συνείδηση ενάντια στη βία
O Στέφαν Τσβάιχ έγραψε αυτό το δοκίμιο όταν ο φασισμός, ο ναζισμός και ο σταλινισμός κέρδιζαν έδαφος στην Ευρώπη
Στο «Μια συνείδηση ενάντια στη βία», ο Τσβάιχ περιγράφει τα βάσανα του Καστελιόν: του αφαιρέθηκε το δικαίωμα να διδάσκει και αναγκάστηκε να ζητιανεύει.
Διαβάζω το δοκίμιο του Στέφαν Τσβάιχ γύρω από τη διαμάχη του Σεβαστιανού Καστελιόν με τον Ιωάννη Καλβίνο: μια υπόθεση του 16ου αιώνα με μια σειρά επίκαιρους υπαινιγμούς. Ο Τσβάιχ την έγραψε το 1936, ενώ ο φασισμός, ο ναζισμός, ο σταλινισμός και οι άλλες υποκατηγορίες του ολοκληρωτισμού κέρδιζαν έδαφος στην Ευρώπη: κι ενώ μοιάζει με την αφήγηση μιας θεολογικής διαφωνίας, ήδη από τον τίτλο «Μια συνείδηση ενάντια στη βία» υπονοεί την εξέγερση του ατόμου μπροστά στην αυθαιρεσία.
Στον 16ο αιώνα, στην εποχή της Προτεσταντικής Μεταρρύθμισης, ο Καλβίνος είχε δημιουργήσει στη Γενεύη ένα είδος θεοκρατικού καθεστώτος στο οποίο η Εκκλησία, δηλαδή ο ίδιος, ρύθμιζε τη ζωή των ανθρώπων μέχρι τις πιο μύχιες πτυχές της. Όποιος διαφωνούσε με τους καλβινιστικούς κανόνες διαβίωσης και θρησκευτικής πρακτικής οδηγούνταν στην πυρά. Αυτή ήταν η μοίρα του γιατρού και θεολόγου Μιγκέλ Σερβέτο τον οποίον βάλθηκε να αποκαταστήσει ο Καστελιόν, διεκδικώντας το δικαίωμα στην «αίρεση».
Ο Σεβαστιανός Καστελιόν ήταν ένας από τους πιο μορφωμένους ανθρώπους στην Ευρώπη του 16ου αιώνα. Όταν πρωτοπήγε στη Γενεύη η σχέση του με τον Καλβίνο ήταν φιλική αλλά με το πέρασμα του χρόνου η θρησκευτική μονολιθικότητα και οι τιμωρίες στις οποίες υπέβαλλε ο Καλβίνος όσους διαφωνούσαν, αποξένωσαν τον Καστελιόν. Όταν άρχισε να τον επικρίνει έμεινε μόνος ― κανείς δεν διακινδύνευε τη συναναστροφή με έναν εχθρό του εκπροσώπου του Θεού επί της γης. Στο βιβλίο του όπου υπερασπιζόταν τους αιρετικούς (De haereticis, 1554) ο Καστελιόν πρότεινε να επιτρέπεται σε κάθε άνθρωπο να ορίζει τη συνείδησή του χωρίς παρέμβαση από το κράτος. Στο «Περί αιρετικών», συγκέντρωνε αποσπάσματα από διάφορους χριστιανούς μελετητές που μιλούσαν υπέρ της ανεκτικότητας έναντι των αντίθετων απόψεων, κι ίσως από ευγένεια, συμπεριέλαβε στο βιβλίο του απόσπασμα του ίδιου του Καλβίνου προτού γίνει Κατεστημένο, όταν αντιμετώπιζε ακόμα διώξεις. Ενώ σήμερα αυτή η έκκληση για ανεκτικότητα φαίνεται προφανής, για τον Καστελιόν ήταν σαν να υπέγραφε τη θανατική του καταδίκη.
Στο «Μια συνείδηση ενάντια στη βία», ο Τσβάιχ περιγράφει τα βάσανά του: του αφαιρέθηκε το δικαίωμα να διδάσκει, στερήθηκε όλα του τα υπάρχοντα και αναγκάστηκε να κάνει χειρωνακτικές εργασίες και να ζητιανεύει για να θρέψει την οικογένειά του. Επί πολλά χρόνια ζούσε με τον φόβο της εκτέλεσης. Κι αν ο Καλβίνος δεν κατάφερε να τον θανατώσει ήταν επειδή δεν πρόλαβε: ο Καστελιόν πέθανε από την κούραση. Στη συνέχεια, φανατικοί καλβινιστές ξέθαψαν το πτώμα και το έκαψαν.
Και ναι, και όχι. Η Γενεύη του Καλβίνου έγινε το πρότυπο μιας δυστοπίας που επαναλήφθηκε σε ποικίλες εκδοχές: έναν αιώνα αργότερα, στην Αγγλία, οι Πουριτανοί του Κρόμγουελ προκάλεσαν εμφύλιο πόλεμο με σκοπό την εγκατάσταση θεοκρατικού καθεστώτος· πολλές καταστροφές έμελλαν να συμβούν. Στον 20ό αιώνα το Βερολίνο και η Μόσχα βρέθηκαν κάτω από την ηγεμονία τρομερών ανδρών που δεν ήταν ποτέ χαρούμενοι. Ψίθυροι, μυστικά, φόβος, καχυποψία· οι τοίχοι έχουν αυτιά και οι γείτονες μπορούν να σε στείλουν στην κρεμάλα: από τους αιρετικούς του 16ου αιώνα μέχρι το Ολοκαύτωμα και τις μεγάλες εκκαθαρίσεις των κομμουνιστικών κομμάτων σε όλο τον κόσμο ο χρόνος φαίνεται μετέωρος. Αν και ο Τσβάιχ γράφει το 1936 για το 1555, μοιάζει να απεικονίζει τα ολοκληρωτικά κράτη του 20ού αιώνα που άσκησαν, εκτός από πολιτικό έλεγχο, πνευματική και ηθική εξουσία· που δημιούργησαν υπηκόους με τεράστια συναίνεση, με συμπεριφορά ορδής που χειροκροτούσε τις εκτοπίσεις, τις εξαφανίσεις με συνοπτικές διαδικασίες. Και που εξυμνούσε, αποθέωνε τον ηγέτη. Στη Γενεύη του 1555 όσοι παραβίαζαν τους κανόνες ― ένας τυφλός που έπαιζε μουσική σε χορό απελάθηκε από την πόλη· ένας άλλος επαίνεσε τη μετάφραση της Βίβλου του Καστελιόν· πάει κι αυτός― αναγκάζονταν σε μετάνοια, σε φυλακίσεις, ταπεινώσεις και θάνατο. Σκληρότερα απ' όλους τιμωρούνταν όσοι αμφισβητούσαν το αλάθητο του Καλβίνου, όπως συνέβη με τον Μιγκέλ Σερβέτο που τον έκαψαν με ένα αντίγραφο του βιβλίου του αλυσοδεμένο στο πόδι του.
Από τότε έχουν συμβεί αναρίθμητες πράξεις βίας: για περίπου δύο αιώνες η χριστιανική εκκλησία έκαιγε, αποκεφάλιζε, στραγγάλιζε και έπνιγε. Αλλά η θανάτωση του Σερβέτο ήταν, όπως είπε ο Βολταίρος, ο πρώτος «θρησκευτικός φόνος» της Μεταρρύθμισης. Έδειξε ότι οι «διαμαρτυρόμενοι» ήταν εξίσου επιρρεπείς με τους Καθολικούς στον δογματισμό, στη μισαλλοδοξία και στη βία. Ο συνήθης παραλογισμός: ο προτεσταντισμός ξεκίνησε σαν μια «αίρεση», σαν μια ανατροπή· ο επαναστάτης του σήμερα είναι ο τύραννος του αύριο.
Στέφαν Τσβάιχ, «Μια συνείδηση ενάντια στη βία. Καστελιόν κατά Καλβίνου», μετάφραση: Δημήτρης Δημοκίδης, πρόλογος: Μανώλης Βασιλάκης, The Athens Review of Books, Αθήνα 2019, σελ. 336
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η πρόοδος της χώρας μας αναγνωρίζεται διεθνώς», τόνισε ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης
Ποιες επιπτώσεις υπάρχουν αν δεν καταβληθούν εμπρόθεσμα;
Όσα είπε ο πρώην πρωθυπουργός στη χθεσινή του ομιλία σε εκδήλωση
Η πρόταση της παράταξης «Αθήνα Ψηλά»
Χαρακτήρισε τον συνδυασμό «ανησυχητικό κοκτέιλ»
Με ανατροπή του αποτελέσματος του πρώτου γύρου
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά
Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στους στενούς δεσμούς Ελλάδας και ΗΠΑ που ενισχύονται ολοένα και περισσότερο
Πολύ σημαντικό έργο χαρακτήρισε την επέκταση του Μετρό προς την Γλυφάδα
«Είμαι διαθέσιμος για διάλογο», δηλώνει ο Υπουργός
Τα καλά νέα αφορούν κυρίως τη νότια Ευρώπη
O βουλευτής Κιλκίς του ΠΑΣΟΚ μιλάει για όλα στο νέο podcast της ATHENS VOICE
Το βιβλίο αναφέρεται στην επιτυχία έξι μικρών κρατών
Ο ναός βρίσκεται εντός της ζώνης προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης
«Η υγεία του πρωτογενούς τομέα είναι κάτι το οποίο πρέπει να μας απασχολεί όλους» σημείωσε ο πρωθυπουργός
Αναλυτικά το ωράριο μέχρι το τέλος του έτους
Πώς υπολογίζεται το ποσό
Ποιοι είναι οι πέντε τρόποι πληρωμής
Τι δήλωσε σε συνέντευξή του
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.