- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ενας λάθος κυβερνητικός σχεδιασμός για τις υπεραστικές συγκοινωνίες
Τα ΚΤΕΛ ως ζωτικός συμβολισμός μίας κινούμενης ζωής
Υπεραστικές συγκοινωνίες: Η ανάγκη για την ελάχιστη συγκοινωνιακή φροντίδα των απομακρυσμένων περιοχών
Εκεί που υπό το φως της επικαιρότητας επιχειρείται από την κυβέρνηση να αναταχθεί (τουλάχιστον ως πρόθεση) το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, την ίδια στιγμή σε μια παρασκηνιακή μεθόδευση, χωρίς δημοσιότητα και καθόλου πειστική, εξελίσσεται η διάλυση των υπεραστικών συγκοινωνιών σε όλη τη χώρα. Δηλαδη του μοναδικού αυτόνομου συγκοινωνιακού συστήματος που είναι υγιές, αξιόπιστο και δεν χρηματοδοτείται καταχραστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι υπεραστικές συγκοινωνίες της χώρας εξελίχθηκαν ιστορικά τα τελευταία 70 χρόνια. Τα γνωστά ΚΤΕΛ που χρησιμοποιήθηκαν τόσο μαζικά από την ελληνική οικογένεια των πόλεων και της επαρχίας, τους φοιτητές, τους φαντάρους, τους μαθητές. Η διάρθρωσή τους όπως πολλές άλλες διοικητικές δομές είχαν γεωγραφική αναφορά τους νομούς, τις σημερινές περιφερειακές ενότητες. Και ορθώς καθώς και ειδικά στις συγκοινωνίες έχει μεγάλη σημασία το κοινωνικό έργο και η κάλυψη και άγονων γραμμών. Πρώτιστη σημασία και για την περιφερειακή βιώσιμη ανάπτυξη αλλά και όψιμες πολιτικές και ευχολόγια για αποκέντρωση.
Τα ΚΤΕΛ στο μεταξύ εκσυγχρονίστηκαν εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και κυρίως μετά τον μεταρρυθμιστικό νόμο του 2002 που αποτέλεσε καμπή για την κατακόρυφη αναβάθμιση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών. Αποτέλεσμα αυτού να αποτελεί ίσως το αρτιότερο σύστημα λεωφορειακών συγκοινωνιών της χώρας, χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός. Μάλιστα η συνεισφορά τους μετά το 2019 στο έργο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και Θεσσαλονίκης, έσωσε από κατάρρευση τόσο την ΟΣΥ όσο και τον ΟΑΣΘ. Δημιουργήθηκε λοιπόν μια ελληνική τεχνογνωσία με περισσότερους από 60 Συγκοινωνιακούς φορείς, που δουλεύουν στην ελεύθερη αγορά και που μεταφέρουν εκατομμύρια επιβάτες καθημερινά, και 300.000 μαθητές στα σχολεία της περιφέρειας.
Η κυβέρνηση είχε ξεκινήσει την διαδικασία για τους διαγωνισμούς και την ανάθεση του έργου στην επόμενη δεκαετία. Μόνο που ενώ ξεκίνησε και δημοσίευσε το σώμα της προκήρυξης, και ολοκλήρωσε και τη διαβούλευση στη βάση διαγωνισμών ανά περιφερειακή ενότητα ( πρώην νομαρχίες) όπως ορίζει και η σχετική νομοθεσία, αιφνιδίως «ανέκρουσε πρύμναν», σχεδιάζοντας πλέον διαγωνισμούς ανά Περιφέρεια, επικαλούμενη πιέσεις από την ΕΕ. Η ΕΕ αντιλαμβάνεται μονοσήμαντα την έννοια των περιφερειών. Θεωρεί πως η διοικητική διαίρεση σε περιφέρειες ως νοούνται σε μια ευρεία χωροταξική διαίρεση, αρμόζουν παράλληλα και για την συγκοινωνιακή οργάνωση. Αν νοηθεί ως περιφεριακή περιοχή ολόκληρη η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη τότε το Νευροκόπι Δράμας θα απωλέσει την ελάχιστη συγκοινωνιακή φροντίδα που απολαμβάνει σήμερα, και αν η Κεντρική Μακεδονία θεωρηθεί μια ολότητα τότε το Θεοδωράκι (χωριό της Αριδαίας στο νομό Πέλλας) θα αφανιστεί από το χάρτη της δημόσιας συγκοινωνιακής πολιτικής εξυπηρέτησης.
Το γεγονός αυτό είναι ένας απόλυτα λανθασμένος και αδέξιος σχεδιασμός, καθώς αντιστρέφεται στα βασικά αξιώματα της περιφερειακής ανάταξης και αποκέντρωσης, που κατά άλλα επικαλείται η κυβέρνηση. Συγκριμένα ο λάθος χειρισμός έγκειται στα εξής:
🔹 Πρώτον, η συγκεντρωτική αυτή αρχιτεκτονική διευρύνει υπέρμετρα τα οικονομικά, ποιοτικά κριτήρια, πολλαπλασιάζει το ύψος των εγγυητικών και αποκλείει στην πραγματικότητα κάθε εγχώριο, τοπικό ΚΤΕΛ να συμμετάσχει στον διαγωνισμό.
🔹 Δεύτερον, ένα τέτοιο μοντέλο ομαδοποίησης διαγωνισμών ανοίγει το δρόμο μόνο σε μεγάλους πολυεθνικούς παίκτες, και αποκλείνει πλήρως και από την Ευρωπαϊκή πρακτική, όπου δημοπρατούνται ακόμα και μεμονωμένες γραμμές, προκειμένου να διασφαλίζεται ανοιχτή συμμετοχή, να ενισχύεται ο ανταγωνισμός, να στηρίζονται μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να αποφεύγεται κάθε μορφή μονοπωλιακής συγκέντρωσης
🔹 Τρίτον, η αποξένωση της συγκοινωνίας από τον τοπικό πάροχο οδηγεί με βεβαιότητα σε απώλεια θέσεων εργασίας, αποδυνάμωση των τοπικών κοινωνιών, αλλά και πρωτίστως τη διατήρηση του κοινωνικού έργου στα χιλιάδες ελληνικά χωριά και τις άγονες γραμμές.
Ποιο θα έπρεπε να είναι το διακύβευμα αυτήν την στιγμή στις Υπεραστικές Συγκοινωνίες; Από τη μια η στήριξη ως κόρη οφθαλμού των άγονων γραμμών, των μικρών χωριών σε κάθε νομό, και επίσης η αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών στις πρωτεύουσες και στα αστικά κέντρα της περιφέρειας. Αντί αυτού γίνεται ένας σχεδιασμός που υπακούει στις απρόσωπες ανάγκες του Ταμείου Ανάκαμψης, και όχι της πραγματικής περιφερειακής κοινωνικής συνοχής και οικονομίας.
Αν τα ΕΛΤΑ είναι το σύμβολο της παρουσίας του κράτους στην ελληνική περιφέρεια, οι συγκοινωνίες των νομαρχιακών ΚΤΕΛ υπήρξαν ο ζωτικός συμβολισμός μίας κινούμενης ζωής, της ανοιχτής τοπικής κοινωνίας της προσπέλασης όλων πάντα και παντού χωρίς αποκλεισμούς. Η κυβέρνηση οφείλει με νηφαλιότητα να προσμετρήσει αν με την συγκεκριμένη ενέργεια δημιουργεί κάποιες θετικότητες ή αντίθετα απορρυθμίζει το μοναδικό σύστημα συγκοινωνιών της χώρας, που σήμερα λειτουργεί σε υψηλό ποιοτικό επίπεδο και χωρίς καμία επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Οι συγκοινωνίες σε μια ηπειρωτική και νησιωτική χώρα οφείλει να έχει την χωροταξική υπόσταση της περιφερειακής ενότητας, για να διατηρείται η ανθρώπινη κλίμακα, το ενδιαφέρον για το τελευταίο χωριό, το δικαίωμα στη δημόσια μετακίνηση και όχι την χωροταξική υπόσταση μίας ολόκληρης περιφέρειας, γιατί τότε θα αποπροσωποιήσει τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, θα υποβαθμίσει απομακρυσμένες περιοχές, θα διαρρήξει την τοπική ιδιαιτερότητα και κοινωνική συνοχή.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα κοινά χαρακτηριστικά των επιθέσεων - Τι ανέφερε η εισαγγελέας στην αγόρευσή της
Οι ανακοινώσεις των σωματείων
Οι έρευνες των ενώσεων κι η πραγματικότητα της αγοράς των Χριστουγέννων
Τα ΚΤΕΛ ως ζωτικός συμβολισμός μίας κινούμενης ζωής
Στο πλευρό τους το μπλόκο της Νίκαιας
Οι χάρτες που δημοσίευσε ο Κλέαρχος Μαρουσάκης
Ενισχύονται τα μπλόκα μετά το «όχι» στην κυβέρνηση
Οι πρώτες πληροφορίες
Μια μεγάλη συζήτηση για τη γλώσσα, την τέχνη, την εξουσία και την πολιτική επιστήμη στην Ελλάδα
Αρνούνται τις κατηγορίες που τους αποδίδονται
Πού βρίσκονται σήμερα οι μετροπόντικες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.