Ελλαδα

Απετράπη στο παρά 1' σύγκρουση τρένων στις Αχαρνές - Τι απάντησε ο ΟΣΕ

Τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή και ο ρόλος της τηλεδιοίκησης

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Βαγόνια αμαξοστοιχίας
Απετράπη στο παρά 1' σύγκρουση τρένων στις Αχαρνές © Nephele Nomikou / SOOC

Σύγκρουση τρένων: Η απάντηση του ΟΣΕ για τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή στον ΣΚΑ - Τι αναφέρει το δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ»

Δήλωση μετά το δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», που έκανε λόγο ότι παραμονές Χριστουγέννων αποφεύχθηκε νέα σιδηροδρομική τραγωδία με σύγκρουση τρένων στις Αχαρνές, έκανε ο ΟΣΕ.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το συμβάν που σημειώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου του 2023 καταγράφηκε στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και αφορά την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε σύγκρουση δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train. Πρόκειται για τις αμαξοστοιχίες 1313 που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και 51 (Ασημένιο Βέλος), η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα.

Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-czmqgksuubgp)

Όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες των εργαζομένων του ΣΚΑ, η αμαξοστοιχία 1313 παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη και λίγο έλειψε να πέσει πάνω στην αμαξοστοιχία 51, με τη σύγκρουση να αποφεύγεται κυριολεκτικά στο πάρα πέντε. Αυτό έγινε χάρη στην ετοιμότητα του υπευθύνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, ο οποίος κυριολεκτικά ούρλιαζε στον ασύρματο, καλώντας τον μηχανοδηγό της 1313 αμαξοστοιχίας να σταματήσει, κάτι που ευτυχώς συνέβη, πριν οι δύο αμαξοστοιχίες έρθουν «αντιμέτωπες» στη γραμμή 102.

Στο ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» αναφέρεται μάλιστα ότι εκείνη την ώρα στην καμπίνα μηχανοδήγησης επέβαινε παρατύπως και μαθητευόμενος μηχανοδηγός, δεδομένου ότι ο κανονικός μηχανοδηγός δεν έχει την ιδιότητα του εκπαιδευτή. Ο μηχανοδηγός ισχυρίστηκε ότι έγινε «υπέρβαση σήματος», δηλαδή δεν ακινητοποιήθηκε εγκαίρως το τρένο στο ερυθρό φωτόσημο, λόγω ολίσθησης των γραμμών-τροχών.

Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-czmqynxcr6eh)

Η ανακοίνωση του ΟΣΕ για την υπόθεση των τρένων στις Αχαρνές

Πιο συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή του για το συμβάν στις 23 Δεκεμβρίου 2023, διευκρινίζει πως το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση σε επιχειρησιακό επίπεδο προς αποφυγή ατυχήματος.

Συνεχίζοντας, όπως αναφέρει το ΑΠΕ - ΜΠΕ, το περιστατικό έλαβε χώρα στην περιοχή του δυτικού ΣΚΑ, στο σημείο όπου η γραμμή του Προαστιακού από το Κιάτο, συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα.

Τα τρένα, προτού ακινητοποιηθούν, δήλωσε ο ΟΣΕ κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές και όχι μετωπικά, μετά από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΟΣΕ:

Το συμβάν έγινε στην περιοχή του δυτικού ΣΚΑ, στο σημείο όπου η γραμμή του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα.

Τα τρένα, προτού ακινητοποιηθούν, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές και όχι μετωπικά, μετά από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.

Ο ΟΣΕ ενημέρωσε τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), προκειμένου να υπάρξει πόρισμα, τόσο από την πλευρά του όσο και από την πλευρά της Hellenic Train, όπως προβλέπεται, με σκοπό να αποφευχθούν αντίστοιχα συμβάντα στο μέλλον.

Ο ΟΣΕ έχει ήδη κινήσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τη σύνταξη του σχετικού πορίσματος.

«Ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ», είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ

Διευκρινίσεις για το δημοσίευμα των «Νέων» που είδε σήμερα το φως της δημοσιότητας και αφορά δύο αμαξοστοιχίες, οι οποίες έφτασαν πολύ κοντά στο να συγκρουστούν, έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης τονίζοντας πως «χωρίς να υποβαθμίζεται η σοβαρότητα του περιστατικού, ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ».
Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-czmunp0rxnix)

Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 ο κ. Τερεζάκης σημείωσε πως «ήταν ένα σοβαρό περιστατικό αναμφισβήτητα, έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή. Δεν μιλάμε για Τέμπη» δήλωσε.

Εξηγώντας, ο κ. Τερζάκης σημείωσε πως «οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών), έγινε με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων ήταν η αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο και η 51 που κατέβαινε ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο».

Διευκρίνισε, όμως, πως «δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη. Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα».

«Επαναλαμβάνω, στον κόμβο του ΣΚΑ, πλήρως τηλεδιοικούμενη σηματοδοτούμενη περιοχή, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercityπου ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο το οποίο ερχόταν από το Κιάτο» πρόσθεσε.

Γιατί ο μηχανηγός έκανε υπέρβαση στο ερυθρό φωτόσημο

Αναφερόμενος στο λόγο για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση στο ερυθρό φωτόσημο τόνισε πως «είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει».

Ο ίδιος ενημέρωσε πως «από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ».

«Όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές» εξήγησε ο κ. Τερεζάκης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ