Ελλαδα

Το «τρελό καλοκαίρι» των Αμερικανών σε Ελλάδα και Ευρώπη

Οι εναλλακτικές προτάσεις για διακοπές και οι επιπτώσεις του «καλωσήρθε το δολάριο»

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
«Ουρές» από τουρίστες στην Ακρόπολη
© EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

Καλοκαίρι 2023: Πιο γεμάτοι από ποτέ οι τουριστικοί προορισμοί στην Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη. Η απόβαση των Αμερικανών επισκεπτών και οι επιπτώσεις στην ακρίβεια

Φωτογραφίες τεράστιων γκρουπ Αμερικανών τουριστών στην Ακρόπολη πρωταγωνιστούν σε δημοσιεύματα του ξένου Τύπου για την απόβαση επισκεπτών από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στην Ελλάδα, αλλά και γενικότερα στην Ευρώπη, το καλοκαίρι 2023.

Ενώ πέρσι τη διαφορά μετά την πανδημία την έκαναν οι Ευρωπαίοι τουρίστες, φέτος είναι η σειρά των Αμερικανών, χάρη στο ισχυρό δολάριο και στο κύμα του «revenge tourism» που άφησε πίσω της η περίδος των lockdown και σε ορισμένες περιπτώσεις ενισχύεται και από τα χρήματα που αποταμιεύθηκαν την περίοδο εκείνη.

Σύμφωνα με τον πάροχο ταξιδιωτικής ασφάλισης Allianz Partners, ο αριθμός των Αμερικανών που θα ταξιδέψουν στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι αναμένεται να εκτοξευθεί κατά 55% σε σχέση με τα περσινά στοιχεία - τα οποία ήταν ήδη εντυπωσιακά αυξημένα κατά 600% σε σχέση με το 2021.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (Εuropean Travel Commission) προέβλεψε επίσης ισχυρή ζήτηση για ευρωπαϊκές διακοπές το 2023, με σχεδόν τους μισούς από όλους τους προορισμούς στην ήπειρο να αναμένουν επιστροφές σε ποσοστό άνω του 80% των αριθμών του 2019. Σύμφωνα με την έρευνα της ETC, η Ελλάδα βρίσκεται στην έβδομη θέση των προτιμήσεων των Αμερικάνων τουριστών, με μερίδιο αγοράς 10%. 

«Η Ελλάδα αναμένει 30 εκατομμύρια επισκέπτες φέτος - ένα νούμερο που απέχει από το ρεκόρ των 34 εκατομμυρίων του 2019. Παρ' όλα αυτά, ο αριθμός των πτήσεων είναι μέχρι στιγμής αυξημένος και τα τουριστικά hotspots δέχονται το μεγαλύτερο βάρος», σημειώνει το Associated Press.

Τόσο το AP όσο και ο Guardian κάνουν ειδική μνεία στα μέτρα του υπουργείου Πολιτισμού για την αποτροπή συνωστισμού επισκεπτών στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Βέβαια, το πρώτο από τα δύο μέσα ενημέρωσης σχολιάζει ότι ίσως παρόμοια μέτρα θα έπρεπε να εφαρμοστούν και για τα δεκάδες κρουαζιερόπλοια που σταθμεύουν καθημερινά σε Μύκονο και Σαντορίνη.

Το «τρελό καλοκαίρι» των Αμερικανών σε Ελλάδα και Ευρώπη
© ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ / EUROKINISSI

Στα ύψη η ζήτηση

Tour operators και μέσα ενημέρωσης κάνουν λόγο για «τρελό καλοκαίρι» των Αμερικανών στην Ευρώπη. Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του CEO της εταιρείας Perillo Tours, ο οποίος ανέφερε ότι έχει να δει τόσους πολλούς ταξιδιώτες στην Ευρώπη από τη δεκαετία του 1970.

Μέχρι στιγμής, για φέτος, είναι κλεισμένο περίπου το 96% των 500 ετήσιων αναχωρήσεων της εταιρείας - με κύριους προορισμούς την Ιταλία και μετέπειτα την Ελλάδα και την Ισπανία. Αναμένεται ότι το ποσοστό αυτό θα φτάσει το 100% μέσα σε λίγες εβδομάδες, πριν η εταιρεία ξεκινήσει τις προωθητικές ενέργειες για τη σεζόν του 2024.

«Νόμιζα ότι πέρυσι ήταν τρελό - φέτος είναι ακόμα πιο κλεισμένη. Δεν μπορώ να πιστέψω πόσο γεμάτη είναι η Ευρώπη. Οποιαδήποτε δημοφιλής πόλη έχει πολύ υψηλα ποσοστά πληρότητας αυτή τη στιγμή», δήλωσε η Tania Swasbrook, συνιδρύτρια της εταιρείας συμβούλων πολυτελών ταξιδιών Vgari Lifestyle.

Πήλιο και Πάρος αντί για Μύκονο

Για να αποφύγουν την «παράνοια» του μαζικού τουρισμού, οι Αμερικανοί tour οperators συμβουλεύουν τους πελάτες τους να εξετάσουν εναλλακτικούς προορισμούς εντός της Ευρώπης και να ανακαλύψουν κάτι καινούργιο.

Για παράδειγμα, ο Jack Ezon, ιδρυτής του ταξιδιωτικού πρακτορείου EMBARK Beyond, προτείνει την Πάρο ως ένα νησί που έχει μια γοητεία που η Μύκονος δεν μπορεί να αγγίξει.

«Η Πάρος δεν είναι τόσο γνωστή στους Αμερικανούς, αλλά σφύζει από αυτή την cool ευρωπαϊκή ενέργεια, προσφέροντας πραγματικά κομψές μπουτίκ, μοντέρνα σαλόνια και υπέροχα εστιατόρια που σφύζουν από ντόπιους», δήλωσε ο Ezon.

Το «τρελό καλοκαίρι» των Αμερικανών σε Ελλάδα και Ευρώπη

Παρομοίως, το CNN Travel συστήνει το Πήλιο στους Αμερικανούς τουρίστες ως ένα μέρος που συνδυάζει θάλασσα και βουνό, όπου οι Έλληνες τείνουν να κάνουν διακοπές μέσα στην ίδια τους τη χώρα.

«Οι διεθνείς μάζες του καλοκαιριού μπορεί να δυσκολεύονται να κοιτάξουν πέρα από τα εμβληματικά ασπρογάλαζα σκηνικά των καρτ ποστάλ σε γεμάτα νησιά όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος», αναφέρει το CNN για να προτείνει στη συνέχεια το Πήλιο.

«Η καταπράσινη χερσόνησος, με τον Παγασητικό Κόλπο να πλαισιώνει τις δυτικές της ακτές, είναι διάσπαρτη με παραθαλάσσια και ορεινά χωριά, με φρέσκα θαλασσινά σε κάθε στροφή. Υπάρχουν παραλίες σε όλη τη χερσόνησο, αλλά αν πετύχετε μόνο δύο, ο Μυλοπόταμος και η Φακίστρα στην πλευρά του Αιγαίου είναι τα σημεία που δεν πρέπει να χάσετε. Είναι χωμένες σε φυσικούς κόλπους όπου τα τιρκουάζ νερά αγκαλιάζουν τους παράκτιους βράχους υπό τον εκτυφλωτικό ήλιο», επισημαίνει το δημοσίευμα.

Το «τρελό καλοκαίρι» των Αμερικανών σε Ελλάδα και Ευρώπη

Οι Αμερικανοί φέρνουν και... ακρίβεια

Φυσικά, όλη αυτή η ζήτηση έχει οδηγήσει τις τιμές στα ύψη. Σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης πτήσεων Hopper, τα αεροπορικά εισιτήρια προς την Ευρώπη βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο πενταετίας. Τα εισιτήρια μετ' επιστροφής προς τη Ευρώπη ξεπερνούν σήμερα κατά μέσο όρο τα 1.200 δολάρια, δηλαδή περίπου 300 δολάρια υψηλότερα από το 2022 (πρόκειται για άλμα 26% από τις τιμές πριν από την πανδημία του 2019).

Οι τιμές των ξενοδοχείων έχουν επίσης εκτοξευθεί. Σύμφωνα με την American Express Global Business Travel, οι τιμές των ξενοδοχείων στην Ευρώπη θα παρουσιάσουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις κατά τη διάρκεια του 2023.

Την ίδια ώρα, παρατηρούνται φαινόμενα ανάλογα με αυτά που βλέπουμε με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στη χώρα μας: σε ορισμένες περιπτώσεις είναι πιο οικονομικό να πετάξεις σε ένα νησί παρά να πας με το πλοίο και αντίστοιχα το ίδιο συμβαίνει και με τα εισιτήρια τρένου.

Πέρα από την ακρίβεια, περίπατο πάει και η λεγόμενη βιωσιμότητα, το περίφημο sustainability του τουρισμού.

«Το μυαλό όλων είναι στα έσοδα, στο εδώ και τώρα. Πρέπει να δούμε τι θα συμβεί σε δύο με τρία χρόνια γιατί οι τιμές αυτή την περίοδο είναι μη βιώσιμες», ανέφερε η Αλεσάντρα Πριάντε, επικεφαλής του τμήματος Ευρώπης του Διεθνούς Οργανισμού Τουρισμού.

Πάντως, παρά την ακρίβεια, εδώ και εβδομάδες, πολλοί ευρωπαϊκοί κόμβοι έχουν κατακλυστεί από τουρίστες και τα sold-out ξενοδοχεία, τα γεμάτα μουσεία και τα γεμάτα εστιατόρια είναι όλο και πιο συνηθισμένα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ