Ελλαδα

The Australian: Ηθικό καθήκον της Βρετανίας η επιστροφή των γλυπτών

«Ο Παρθενώνας αντιπροσωπεύει την πιο υπέροχη έκφραση αρμονίας μεταξύ των Αρχαίων Ελλήνων και του σύμπαντος γύρω τους»

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ακρόπολη
Ο Παρθενώνας © EUROKINISSI/ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ

Τη σημασία επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα ανέδειξε ο λέκτορας Δημήτρης Γκόνης σε άρθρο του στο «The Australian».

Με άρθρο του στο «The Australian» ο Δημήτρης Γκόνης, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο «La Trobe» αναδεικνύει την ανάγκη επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα από τη Βρετανία στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, ο κ. Γκόνης εξήγησε στο άρθρο του πως «ο Παρθενώνας είναι για την Ελλάδα όπως οι Πυραμίδες στην Αίγυπτο, το Κολοσσαίο στη Ρώμη, το Στόουνχεντζ στη Βρετανία ή o βράχος Ουλουρού για τους Αβορίγινες της Αυστραλίας. Όλοι γνωρίζουν σε ποιον ανήκει. Χτίστηκε μεταξύ 447 και 438 π.Χ. Ο Παρθενώνας αντιπροσωπεύει την πιο υπέροχη έκφραση αρμονίας μεταξύ των Αρχαίων Ελλήνων και του σύμπαντος γύρω τους...που εκφράζεται με λαμπρή συμμετρία και αποτελείται από υλικά εμπλουτισμένα με την πνευματικότητα του ελληνικού εδάφους».

Στη συνέχεια αναλύει ακριβώς τη διαδικασία με την οποία ο Έλγιν απέσπασε τα γλυπτά προκαλώντας μάλιστα ανεπανόρθωτες ζημιές. «Το 1801, o Bρετανός πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη, Tόμας Μπρους, 7ος κόμης του Ελγιν, ανέλαβε την αφαίρεση των γλυπτών με τον πλέον συμφέροντα και οικονομικό τρόπο... σημειώθηκαν βανδαλισμοί, όπως απρόσεχτοι πριονισμοί, τυχαίοι τεμαχισμοί και κατά την απόσπασή τους, προκλήθηκαν σοβαρές ζημιές ή και διατάραξη της στατικής ισορροπίας των κτιρίων στα οποία βρίσκονταν.

»Τα κλεμμένα μεταφέρονται προσωρινά στην οικία του Βρετανού πρόξενου στην περιοχή της Πλάκας. Εκεί, αποθηκεύονται πρόχειρα σε κιβώτια, εν συνεχεία μεταφέρονται στο λιμάνι του Πειραιά και από εκεί φυγαδεύονται με πλοία στην Αγγλία, με το πρώτο εξ αυτών μάλιστα να ναυαγεί έξω από τα Κύθηρα και η ανέλκυση των αρχαιοτήτων να κρατά δύο χρόνια. Μεταξύ 1801 και 1810 που διαρκεί η λεηλασία των αρχαιολογικών θησαυρών της χώρας, ο Ελγιν αποσπά από τον Παρθενώνα 96 γλυπτά, από το Ερέχθειο 18, ενώ από άλλα σημεία του χώρου 138 κεφαλές, υδρίες, επιτύμβιες στήλες και άλλα. Παράλληλα, με τον ίδιο τρόπο, αρπάζει αρχαιότητες από πολλές περιοχές της υπόδουλης χώρας, ενώ επιχειρεί, αλλά τελικά δεν καταφέρνει, να λεηλατήσει τους αρχαιολογικούς χώρους των Μυκηνών και της αρχαίας Ολυμπίας.

»Του δόθηκε η άδεια από την οθωμανική κυβέρνηση της εποχής να πάρει μερικά κομμάτια λίθων με παλιές επιγραφές και μορφές από τον Παρθενώνα. Ωστόσο, διέταξε τη χονδρική αφαίρεση φρεζών και μετόπων, συμπεριλαμβανομένης μιας από τις έξι Καρυάτιδες, από το ναό του Ερεχθείου. Στη διαδικασία, πολλά γλυπτά ήταν "κλειδωμένα" από τα καθίσματά τους, αφήνοντας πίσω σπασμένα κομμάτια, και γι 'αυτό θραύσματα από το ίδιο γλυπτό βρίσκονται τόσο στο Λονδίνο όσο και στην Αθήνα. Το 1816, ο Έλγιν χρεοκόπησε και τα Γλυπτά αγοράστηκαν από τη βρετανική κυβέρνηση από δημόσια κεφάλαια έναντι 35 χιλιάδων λιρών και το Βρετανικό Μουσείο έγινε "νόμιμος διαχειριστής" τους».

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ