Κοσμος

Το λεξικό των Beatles

Πέρα από την μουσική ιδιοφυία και την αξεπέραστη δεξιοτεχνία τους στην κατασκευή μικρών ποπ αριστουργημάτων...

1942-76763.jpg
Μίμης Χρυσομάλλης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
10283-32924.jpg

Πέρα από την μουσική ιδιοφυία και την αξεπέραστη δεξιοτεχνία τους στην κατασκευή μικρών ποπ αριστουργημάτων, οι Beatles υπήρξαν επίσης πρωτοπόροι αλλά και ανατρεπτικοί στον τρόπο με τον οποίο προσέγγισαν γενικά την στιχουργική. Σ'αυτό συνέβαλαν κυρίως η εφευρετικότητα και το ιδιότυπο χιούμορ του Λένον, του οποίου η σαρκαστική διάθεση και η διαρκής τάση για λογοπαίγνια είναι φανερές και σε προσωπικά του γραπτά εκείνης της περιόδου, όπως τα In His Own Write (1964) και A Spaniard in the Works (1965).

Όπως  μαθαίνουμε από ένα πρόσφατο δημοσίευμα της Guardian, η λέξη που απαντάται τις περισσότερες φορές στους στίχους των τραγουδιών της θρυλικής μπάντας είναι το 'You', δείγμα ίσως της ξεχωριστής, άμεσης σύνδεσης που συνειδητά επιζήτησαν τα «σκαθάρια» με το κοινό τους από τα πρώτα τους κιόλας δισκογραφικά βήματα. Ακολουθούν κατά σειρά αριθμού εμφανίσεων:  I, the, to, me, and, a, love, my, in.  

Με αφορμή την απογραφή αυτή των περισσότερο δημοφιλών λημμάτων του μπιτλικού λεξικού, ακολουθεί μια λίστα με ορισμένα τραγούδια των Beatles, το καθένα από τα οποία περιέχει στον τίτλο του και μια λέξη από το παραπάνω top-10.  Τραγούδια με ξεχωριστή σημασία και θέση στην εκτενή δισκογραφία του συγκροτήματος. Έχουμε και λέμε λοιπόν:

    •    You Know My Name (Look Up the Number) - Κυκλοφόρησε to 1970 ως b-side του Let it Be  και αποτελεί αναμφισβήτητα μια από τις πιο ιδιόμορφες αλλά και κωμικές στιγμές του γκρουπ: Πόσα κομμάτια ξέρετε άλλωστε με τον Λένον να παίζει μαράκες και τον Μπράιαν Τζόουνς από τους Rolling Stones στο σαξόφωνο;

    •    I Want You (She's So Heavy) -  Ένας πραγματικός μουσικός δυναμίτης, το κομμάτι αυτό  είναι ίσως ό,τι πιο συναισθηματικά φορτισμένο και συνάμα απεγνωσμένο ηχογράφησε μαζί η παρέα από το Λίβερπουλ.

    •    The Word - Και μιας περί λέξεων ο λόγος, δεν θα μπορούσε να μην γίνει αναφορά στο ομώνυμο τραγούδι, χαρούμενο αγγελιοφόρο ενός κατεξοχήν χίπικου μηνύματος (''the word is love'') και μιας υποβόσκουσας διάθεσης που έμελε να αποκρυσταλλωθεί δύο χρόνια αργότερα στο περίφημο summer of love του '67.

    •    To Know Her is to Love Her - Γραμμένο από τον Φιλ Σπέκτορ (με αρχική ονομασία "To Know Him Is to Love Him"), είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες διασκευές που συμπεριλαμβάνονται στο ιστορικό άλμπουμ Live at the BBC, μαζί επίσης με το The Honeymoon Song του Μίκη Θεοδωράκη.

    •    From Me to You - Αν και μάλλον υποτιμημένο, το κομμάτι αυτό αποτελεί ένα έξοχο δείγμα του επαγγελματισμού και της στενής μουσικής επαφής και αλληλοβοήθειας που χαρακτήριζε το δίδυμο Λένον / ΜακΚάρτνεϋ στα πρώτα χρόνια της συνεργασίας τους.

    •    And Your Bird Can Sing - Αν και ο Λένον είχε αναρφερθεί με απορριπτικό/περιφρονητικό τόνο στο δημιούργημά του αυτό, η μουσική αξία του είναι αναμφίσβητη. Οι αρμονίες στα φωνητικά και οι χαρακτηριστικές παράλληλες τρίτες στις κιθάρες το καθιστούν άκουσμα καινοτόμο και σπινθηροβόλο, τουλάχιστον ισάξιο με τα άλλα μικρά αδερφάκια του στο άλμπουμ Revolver.

    •    A Day in the Life - Πολλά έχουν γραφτεί για το κομμάτι αυτό, και δίκαια άλλωστε. Η αποκορύφωση μιας μακράς περιόδου ανεπανάληπτης δημιουργικότητας και πειραματισμού, η ηχογράφησή του σε καμία περίπτωση δεν ήταν  απλά ακόμα «μια μέρα στην ζωή» των Beatles.  Χρησιμοποιώντας την τελευταία τεχνολογία και με τις υπηρεσίες ολόκληρης συμφωνικής ορχήστρας στην διάθεσή τους, τα «σκαθάρια» τοποθέτησαν πολύ ψηλά τον πήχυ για τις επόμενες γενιές επίδοξων μουσουργών. Όσο για την περίφημη μακρά συγχορδία στο κλείσιμο του κομματιού, χρειάστηκαν τρία (!) πιάνα και πέντε ζευγάρια χέρια (Λένον,  ΜακΚάρτνεϋ, Ρίνγκο, Μαλ Έβανς και Τζορτζ Μάρτιν) για την εκτέλεσή της, 12 μέρες μετά από την ηχογράφηση των υπόλοιπων μερών.

    •    Love Me Do - Κομμάτι εξέχουσας ιστορικής σημασίας για τους Beatles, καθώς με αυτό κέρδισαν την προσοχή του παραγωγού Τζορτζ Μάρτιν στα στoύντιο της EMI τον μοιραίο εκέινο Σεπτέμβρη του 1962.  Αν και για την ηχογράφησή του ο Μάρτιν αποφάσισε να αντικαταστήσει τον Ρίνγκο στα νραμς με τον έμπειρο σέσσιον μουσικό Andy White , περιορίζοντας έτσι τον πρώτο απλά στο να βαράει το... ντέφι!

    •    While My Guitar Gently Weeps - Ένα κομμάτι που ο τίτλος του (εμπνευσμένος από μια φράση που ο Τζορτζ Χάρρισον βρήκε τυχαία σε ένα βιβλίο) περιγράφει τέλεια τον ήχο του. Πάντως δεν είναι ο Χάρισον αλλά ο Έρικ Κλάπτον που καταφέρνει  να κάνει την Gibson Les Paul του κυριολεκτικά να δακρύσει στο μοναδικής ευαισθησίας σόλο του τραγουδιού.

    •    In My Life - 'Ενα πραγματικό μουσικό διαμάντι που με την στοχαστική διάθεση, τον ζεστό ήχο του και το μπαρόκ εκέινο ηλεκτρικό πιανάκι κάπου στην μέση, σε κερδίζει από το πρώτο άκουσμα - και για μια ολόκληρη ζωή.

Και όσο για το ποιο είναι η σημαντικότερη από όλες τις λέξεις στο εκτενές λεξιλόγιο των Beatles, νομίζω πως δεν χωράει καμία αμφιβολία. Οι ίδιοι άλλωστε φρόντισαν να δώσουν από μόνοι τους την απάντηση:

And the only word is love


It's so fine, It's sunshine


It's the word, love

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ