Θεατρο - Οπερα

Θεατρικές παραστάσεις με τη σφραγίδα του κλασικού

Η φετινή καλλιτεχνική περίοδος μας δίνει την ευκαιρία να συναντήσουμε επί σκηνής κείμενα-σταθμούς της παγκόσμιας δραματουργίας

woman_guest.jpg
Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 805
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
«Μάγισσες του Σάλεμ»

14 θεατρικές παραστάσεις βασισμένες σε κείμενα-σταθμούς της παγκόσμιας δραματουργίας

Ο λόγος των μεγάλων κλασικών συγγραφέων διεκδικεί ηχηρά τη θέση του στην ατζέντα των θεατρόφιλων. Η φετινή καλλιτεχνική περίοδος μας δίνει την ευκαιρία να συναντήσουμε επί σκηνής κείμενα-σταθμούς της παγκόσμιας δραματουργίας που μπορεί να γράφτηκαν εκατοντάδες χρόνια πριν ή και τον 20ό αιώνα, αλλά έχουν τη δύναμη να μιλούν στο σήμερα θίγοντας διαχρονικά ζητήματα. Από το θεατρικό καλαντάρι, όμως, φέτος δεν λείπουν και άλλα, λιγότερο γνωστά έργα, που σπανίως συναντούν το αθηναϊκό κοινό.

«Σύμφορα από το πολύ μυαλό»

Σύμφορα από το πολύ μυαλό
Τριάντα πέντε χρόνια μετά την πρώτη (και μοναδική του) παρουσίαση στην Ελλάδα από τον Λευτέρη Βογιατζή, η κλασική κωμωδία του Αλεξάντρ Γκριμπογέντοφ συναντά ξανά το ελληνικό κοινό. Ο Στάθης Λιβαθινός προσεγγίζει με σύγχρονο βλέμμα τη δηκτική ανατομία του Ρώσου συγγραφέα στην κοινωνία της εποχής του και επιδιώκει να αναδείξει τις αναλογίες με το σήμερα, μέσα από την ιστορία ενός  ευφυούς πολυτάλαντου ανθρώπου που αρνείται να προσαρμοστεί σε έναν κόσμο που αποθεώνει τη μετριότητα.
Θέατρο Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής, Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη, 2108217877

«Οι μάγισσες του Σάλεμ»

Οι μάγισσες του Σάλεμ
Το έργο του Άρθουρ Μίλερ βασίζεται στην υπόθεση μιας πραγματικής δίκης που οδήγησε στη θανάτωση 20 ανθρώπων με την κατηγορία της μαγείας στη Μασαχουσέτη του 1692. Ανεβάζοντάς το στο Μπρόντγουεϊ το 1953, τα βέλη του διάσημου Αμερικανού συγγραφέα ενάντια στις προκαταλήψεις και τον φανατισμό στόχευσαν και την αντικομμουνιστική υστερία της εποχής του μακαρθισμού. Στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης, οι Νικήτας Τσακίρογλου, Άκης Σακελλαρίου, Ρένια Λουιζίδου και Ιωάννα Παππά μπλέκονται στη δίνη ενός κόσμου δογματικών, με αφετηρία μια συζυγική απιστία.
Θέατρο «Δημήτρης Χορν», Αμερικής 10, Κολωνάκι, 2103612500

Η νύχτα της Ιγκουάνα
Το έργο του Τενεσί Ουίλιαμς που συνοψίζει όλες τις αγαπημένες του θεματικές σπάνια παρουσιάζεται στην Αθήνα. Η σκηνοθέτις Μαρία Μαγκανάρη έχει στήσει ένα σκηνικό που χωράει τους συμβολισμούς του συγγραφέα αλλά και το ύφος του μεξικανικού ξενοδοχείου «Costa Verde», όπου οι ήρωες βρίσκονται αντιμέτωποι με τα ζωτικά τους ψεύδη σχετικά με τη ζωή, τη θρησκεία, την αγάπη. Σύμμαχοί της στο εγχείρημα, οι εξαιρετικές ερμηνείες της Μαρίας Κεχαγιόγλου και της Σύρμως Κεκέ, στους δύο κεντρικούς γυναικείους χαρακτήρες.
Θέατρο Πορεία, Τρικόρφων 3-5, Πλατεία Βικτωρίας, 2108210991

Μακμπέθ
Μια νέα προσέγγιση στο σκοτεινό αριστούργημα του Σαίξπηρ με διανομή που μας ιντριγκάρει. Ο Θάνος Τοκάκης ντύνεται το κοστούμι του σπουδαίου πολεμιστή, ο οποίος, στοιχειωμένος από μια προφητεία μαγισσών και την αλαζονεία του, που τροφοδοτεί η Λαίδη Μακμπέθ (Εύη Σαουλίδου), σκοτώνει τον Βασιλιά Ντάνκαν για να πάρει τη θέση του. Δεν θα είναι το μόνο έγκλημα που θα διαπράξει για να μην κινδυνεύσει η βασιλεία του… Τη διανομή, στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θανάσης Δόβρης και θα «μιλήσει» με τη μετάφραση του Θέμελη Γλυνάτση, συμπληρώνουν οι Κώστας Κουτσολέλος, Κώστας Ξυκομηνός, Γρηγόρης Ποιμενίδης και Κωνσταντίνος Πλεμμένος. 
Θέατρο Τέχνης - Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5, 2103222760

«H κολεξιόν»

H κολεξιόν
Την τραγικωμωδία του Χάρολντ Πίντερ με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις –την απειλή, τις αμφιβολίες αλλά και το παιχνίδι εξουσίας μεταξύ δυο ζευγαριών– επέλεξε για το ξεκίνημα της σεζόν ο Τάσος Πυργιέρης. Μένοντας πιστή στην εποχή που εκτυλίσσεται το έργο, η παράσταση ποντάρει στο φλεγματικό χιούμορ του Άγγλου συγγραφέα. Ο σκηνοθέτης βασίστηκε στη μετάφραση της Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλη και συνεργάστηκε με τον Δημήτρη Μαραμή (μουσική), τον Βασίλη Ζούλια (κοστούμια), την Ελίνα Δράκου (σκηνικά) και τους ηθοποιούς Αλέξανδρο Βάρθη, Παναγιώτα Βιτετζάκη, Θάνο Λέκκα και Χρήστο Σταθούση. Μέχρι 19/12.
Faust, Καλαμιώτου 11 & Αθηναΐδος 12, Αθήνα, 2103234095

Ο κουρέας της Σεβίλλης
Μια παράσταση κωμική, φασαριόζικη και ονειροπόλα, με γλώσσα σημερινή, θέλησε να παραδώσει η Σοφία Σπυράτου δουλεύοντας πάνω στο κείμενο του Καρόν ντε Μπομαρσέ, το οποίο μετέφρασε και διασκεύασε η Λουίζα Μητσάκου. Με δεκαεπταμελή θίασο αλλά και ζωντανή ορχήστρα που ερμηνεύει γνωστά θέματα του Ροσίνι και πρωτότυπες μελωδίες του Μιλτιάδη Παπαστάμου. Με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Φίγκαρο να συνδράμει με τα τεχνάσματά του ώστε να κερδίσει ο κόμης Αλμαβίβα την όμορφη Ροζίνα, παρά τις προφυλάξεις του γερο-Ντοτόρε Μπαρτόλο (Φάνης Μουρατίδης), που επίσης τη διεκδικεί.
Θέατρο Ακροπόλ, Ιπποκράτους 9-11, Αθήνα, 2103648303

«Πάρτυ γενεθλίων»

Πάρτυ γενεθλίων
Χαρακτηριστική περίπτωση «κωμωδίας της απειλής», με χιούμορ και απειλητική ατμόσφαιρα, αποτελεί για τον σκηνοθέτη Γιώργο Παλούμπη το διάσημο κείμενο του Χάρολντ Πίντερ, χωρίς να του λείπει, όμως, και μια «προέκταση μάλλον υπαρξιακή». Με έναν θίασο πρωταγωνιστών που απαρτίζει τη διανομή (Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης, Άλκηστις Ζιρώ, Γιάννος Περλέγκας, Γιάννης Στεφόπουλος, Αθηνά Τσιλύρα), μας μεταφέρουν στο περιβάλλον μιας παρατημένης πανσιόν όπου δύο μυστηριώδεις άγνωστοι έρχονται να συλλάβουν έναν ένοικο με αινιγματικό παρελθόν. «Μέσα στον ρευστό κόσμο που δημιουργεί, ο συγγραφέας ενδιαφέρεται μάλλον περισσότερο για το δίπολο θύτη-θύματος παρουσιάζοντας μια έντονη επιβολή εξουσίας». Μέχρι 16/1/2022.
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος, 2103418550

«Τρωίλος και Χρυσηίδα»

Τρωίλος και Χρυσηίδα
Τέταρτη φορά Σαίξπηρ για τον Αλέξανδρο Κοέν, που φέτος αναμετριέται με ένα από τα λιγότερο γνωστά έργα του Βρετανού βάρδου. Με φόντο την Τροία κατά τον έβδομο χρόνο του πολυτραγουδισμένου πολέμου, ο γιος του Πριάμου, ο Τρωίλος, ερωτεύεται την κόρη του μάντη Κάλχα, τη Χρυσηίδα, η οποία σύντομα θα προδώσει την αγάπη του και θα προβληθεί ως ένα σύμβολο της απόλυτης σαρκικής απιστίας. Στην έκτη του συνεργασία με την Αιμιλία Υψηλάντη, ο σκηνοθέτης καθοδηγεί έναν ως επί τα πλείστον γυναικείο θίασο και μελετά ζητήματα όπως η θηλυκοποίηση της κοινωνίας, η κρίση των αξιών και η κατάρρευση των ιδανικών.
Θέατρο Αργώ, Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, 2105201684

«Δον Ζουάν»

Δον Ζουάν 
Ο Όμηρος Πουλάκης φέρει επί σκηνής το κοφτερό πνεύμα του διάσημου ήρωα του Μολιέρου, που αμφισβητεί καθιερωμένους θεσμούς και κλονίζει την παραδοσιακή ηθική. Μαζί του, η Μάνια  Παπαδημητρίου και η Δανάη Παπουτσή στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Διαμαντής, με όχημα τη μετάφραση του Παντελή Πρεβελάκη. Πρεμιέρα: 12/2021.
Θέατρο Σημείο, Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα, 2109229579

Μανδραγόρας
Μια νέα και όμορφη γυναίκα με σύζυγο ηλικιωμένο και εύπιστο, ένας κομπιναδόρος που αποφασίζει να την κατακτήσει έχοντας παραστάτη του έναν δαιμόνιο υπηρέτη, ένας επίορκος καθολικός ιερέας και μια αχαλίνωτη, ραδιούργα πεθερά είναι οι ήρωες της κωμωδίας του Νικολό Μακιαβέλι. Έργο γραμμένο το 1518, ανάμεσα στον «Ηγεμόνα» και στην «Τέχνη του πολέμου», με όπλο του τη σάτιρα, στηλιτεύει την ανεντιμότητα της καθεστηκυίας τάξης και την ηθική και την πολιτική κατάπτωση. Η Ρέινα Εσκενάζυ σκηνοθετεί έναν θίασο έμπειρων ερμηνευτών (Άρης Λεμπεσόπουλος, Γιώργος Ψυχογιός, Νικορέστης Χανιωτάκης, Λουκία Πιστιόλα). Έναρξη: 23/11.
Αθηναΐς, Καστοριάς 34-36, Βοτανικός, 2103480099

«Το Φιόρο του Λεβάντε»

Το Φιόρο του Λεβάντε
Ο Κρατερός Κατσούλης, ο Γεράσιμος Γεννατάς, η Δανάη Λουκάκη και η Λήδα Πρωτοψάλτη (στον ρόλο της γιαγιάς) θα συμπορευθούν θεατρικά με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς. Στην ηθογραφία του Γρηγορίου Ξενόπουλου, ο Νιόνιος Νιονιάκης, ένας καπάτσος Ζακυνθινός, αφήνει το νησί του για να πιάσει δουλειά στο σπίτι του συμπατριώτη του δικηγόρου Βάλδη στην πρωτεύουσα έως τη στιγμή που η νοσταλγία για το «Φιόρο του Λεβάντε» τον παρακινεί να πάρει την απόφαση της επιστροφής. Η σκηνοθετική προσέγγιση του Γιώργου Βάλαρη επιχειρεί να δώσει νέα πνοή στο έργο ως μουσική κωμωδία με αναφορές μέσω προβολών στον βωβό κινηματογράφο και ζωντανή υπόκρουση από μικρό μουσικό σχήμα. Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση και τα τραγούδια είναι του Φοίβου Δεληβοριά και τα κοστούμια της Ντένης Βαχλιώτη. Πρεμιέρα: 20/01/2022.
Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» (Πρώην ΕΛΣ), Ακαδημίας 59-61, 2103642540

Μακμπέθ
Μπορεί ο διάβολος να λέει την αλήθεια; Έργο πολιτικό και βαθιά υπαρξιακό, το διάσημο σαιξπηρικό δράμα σκιαγραφεί μοναδικά την πολύπλοκη και αμφίσημη σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο, τη φιλοδοξία και την ηθική. Ανεβαίνει από την ομάδα Νοσταλγία, με την Τώνια Ράλλη να σκηνοθετεί τους Αχιλλέα Βατρικά, Γιώργο Κισσανδράκη / Hλία Καρακωνσταντάκη, Ίριδα Μάρα, Γιώργο Σίμωνα και Γιώργο Φριντζήλα, και τη μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη να δίνει τον τόνο. Έως 21/11.
Rabbithole, Γερμανικού 20, Μεταξουργείο, 210 5249903

Δεν μπορώ να φανταστώ το αύριο
Μια γυναίκα κι ένας άντρας. Όταν εκείνη (Δάφνη Σκρουμπέλου), αδυνατώντας να διαχειριστεί τη δραματική αλλαγή που έχει επέλθει στη ζωή της, αποφασίζει να σπάσει τη ρουτίνα των καθημερινών συναντήσεών τους, εκείνος (Θωμάς Βούλγαρης) αντιδρά, κι ένα παιχνίδι αρχίζει όπου οι ρόλοι «νικητή» και «ηττημένου» εναλλάσσονται με αβέβαιο αποτέλεσμα. Το όψιμο μονόπρακτο του Τενεσί Ουίλιαμς, που σκηνοθετεί ο Γιάννης Νταλιάνης, προσεγγίζει τα προσφιλή στον σπουδαίο συγγραφέα θέματα, της εξάρτησης, της μοναξιάς και της απώλειας. Μέχρι 26/11.
Θέατρο Φούρνος, Μαυρομιχάλη 168, Νεάπολη Εξαρχείων, 2106460748

Αντιγόνη
Μετά το επιτυχημένο «Ρίτερ, Ντένε, Βος», η Μαρία Πρωτόπαππα προσεγγίζει ένα από τα κορυφαία κείμενα της σύγχρονης δραματουργίας σχετικά με την εξουσία. Η «Αντιγόνη» του Ανούιγ συνιστά μια μεταφορά για τον άνθρωπο, ως μονάδα, και τον αγώνα του απέναντι σε ένα παντοδύναμο και αυταρχικό κράτος. Ένα έργο του 1942 που παραμένει επίκαιρο σε μια εποχή κατά την οποία «ο άνθρωπος, καθηλωμένος τεχνολογικά και πολιτικά, ενώ απολαμβάνει τον δημόσιο λόγο, τον στερείται, όπως στερείται δημοκρατίας και ελέγχου του εαυτού και του βίου του». Στη διανομή απαντούμε τους Χρήστο Στέργιογλου, Γιάννη Τσορτέκη και Κίττυ Παϊταζόγλου. Τα κοστούμια υπογράφει η Εύα Νάθενα, τα σκηνικά ο Σάκης Μπιρμπίλης και τη μουσική ο Λόλεκ. Πρεμιέρα: 4/2/2022.
Θέατρο Τέχνης - Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5, 2103222760

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ