Αριστοφάνη – Όρνιθες
Μια rock παράσταση για εφήβους (και όχι μόνο!…). Οι συντελεστές σημειώνουν:
Μια rock παράσταση για εφήβους (και όχι μόνο!…). Οι συντελεστές σημειώνουν:
Επιλέξαμε το έργο Όρνιθες γιατί: Είναι ένα κείμενο οικείο και ελληνικό που διδάσκονται, θα διδαχθούν ή έχουν διδαχθεί οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (διδάσκεται στην Γ΄Γυμνασίου). Η θεματική του έργου εμπλουτίζει τη φαντασία και διευρύνει τους σύγχρονους πολιτικούς και περιβαντολογικούς προβληματισμούς : πώς αντιλαμβανόμαστε την κοινωνία γύρω μας, τί μπορούμε να προτείνουμε για να την κάνουμε καλύτερη, πώς η ουτοπία μιας καλύτερης Πολιτείας μπορεί να βελτιώσει την καθημερινότητά μας. Είναι μια σκηνική πράξη που μπορεί να διευρύνει την πολιτική σκέψη: ο Αριστοφάνης προτείνοντας μια ουτοπία, τη Νεφελοκοκκυγία μας φέρνει αντιμέτωπους στο "εδώ και τώρα" της σκηνής, για να φανταστούμε μια καλύτερη κοινωνία και να σκεφτούμε από κοινού πώς μπορούμε να τη βελτιώσουμε την παρούσα.
Η σκηνοθέτρια της παράστασης Τζωρτζίνα Κακαουδάκη λέει στην A.V.:
«Από την σκέψη στην πράξη.
Με αφορμή την παράσταση Όρνιθες, μια ροκ παράσταση για νέους.
Όταν σκεφτήκαμε να ανεβάσουμε τους Όρνιθες για τους μαθητές του σχολείου, ο στόχος μας φαινόταν πολύ καθαρός και ο τρόπος αυτονόητος. Είναι ένα έργο ελληνικό, και μάλιστα αρχαίο, είναι κωμωδία, οι μαθητές σε κάποια φάση της εκπαίδευσής τους το μελετούν στο σχολείο (κατά το αναλυτικό πρόγραμμα στη Γ’ Γυμνασίου), έχει ένα περιεχόμενο που συνδέεται άμεσα με την ηλικία της εφηβείας: δύο άνθρωποι φεύγουν από εκεί που μένουν για να βρούνε ένα καλύτερο μέλλον, έναν τόπο της αρεσκείας τους για να ζήσουν. Bέβαια η θεωρία από την πράξη διαφέρει σε πολλά σημεία.Το έργο του Αριστοφάνη έχει 24 ρόλους πουλιών στο χορό, 18 ρόλους ανθρώπων και περί τους 1800. Αυτό θα σήμαινε μια παράσταση 4 ωρών περίπου με καμιά 45αριά ηθοποιούς. Επίσης, πάρα πολλά από τα θέματα που αναπτύσει το έργο αφορούν, όπως είναι φυσικό στην κωμωδία, την επικαιρότητα της εποχής του 5ου αιώνα π.Χ. Και όλα αυτά εμείς έπρεπε να βρούμε έναν τρόπο να τα «φέρουμε» στο σήμερα, χωρίς να αλλοιώσουμε την ουσία του έργου.
Τελικά το έργο χωρίστηκε σε δύο μέρη: ένα είναι η παράσταση και ένα άλλο το θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα που προηγείται, ακολουθεί και συνεχίζεται μετά την επίσκεψη της παράστασης στο σχολείο. Η παράσταση, με τέσσερις ηθοποιούς, έχει τις απαραίτητες μετακινήσεις στο σήμερα, τόσο για το είδος του χιούμορ, της ανάπτυξης των δραματικών ρόλων του έργου και των διαλόγων, της σκηνικής οικονομίας, όσο και για το είδος της πόλης που μπορεί να ψάχνει ένας σημερινός νέος πολίτης. Στο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα διευκρινίζονται μαζί με τους μαθητές έννοιες που ήταν πιο εύκολες, μάλλον, στην αρχαιότητα παρά σήμερα: πώς αντιλαμβανόμαστε την τέχνη, τι μπορούμε να κάνουμε για το φυσικό και το αστικό μας περιβάλλον, πώς αποκτούμε πολιτειακή συνείδηση, πώς γινόμαστε ενεργοί πολίτες. Τώρα μένει να μοιραστούμε την προτροπή το υπότιτλου της αφίσας. Μια ροκ παράσταση για εφήβους: αυτή που μπορεί να δημιουργήσει μια ελεύθερη, δημιουργική, αντισυμβατική, θυελλώδη σκέψη».
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζωρτζίνα Κακουδάκη
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Απ. Κουτσιανικούλης, Ελ. Κουτσιούμπα κ.ά.