Σήμερα το πρωί παρουσιάστηκε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2014 από τον Γιώργο Λούκο, που βρίσκεται στη θέση του καλλιτεχνικού διεθυντή για 9η συνεχή χρονιά.
Με ένα θεατρικό πρόγραμμα που δίνει έμφαση στους Έλληνες δημιουργούς, το Φεστιβάλ παρουσιάζει 27 εγχώριες παραγωγές, ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου, πολλές από τις οποίες υπογράφονται από νέους, πρωτοεμφανιζόμενους στο Φεστιβάλ σκηνοθέτες, καθώς και 5 ξένες παραστάσεις, χαρακτηριστικές του αισθητικού πνεύματος της εποχής. Με αφορμή τη φετινή επέτειο των 60 χρόνων από την ανεπίσημη έναρξη του Φεστιβάλ Επιδαύρου η διοργάνωση καλεί νέους ταλαντούχους σκηνοθέτες να αναμετρηθούν με το αρχαίο δράμα, ενώ σε συνεργασία με την κίνηση Πολιτών για την ανάδειξη αρχαίων θεάτρων «ΔΙΑΖΩΜΑ» θα παρουσιαστεί στα «άδεια κοχύλια» των αρχαίων θεάτρων ανά τη χώρα η παράσταση «Γυναίκα της Ζάκυθος» του Δ. Σολωμού που ανέβηκε πέρυσι στο Φεστιβάλ .
Το μουσικό πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης περιλαμβάνει, όπως κάθε χρόνο, τα εθνικά σχήματα (Εθνική Λυρική Σκηνή, Καμεράτα και Κρατική Ορχήστρα Αθηνών). Φέτος συμμετέχει επίσης στο Φεστιβάλ ο Θεατρικός Οργανισμός Όπερας Λίγιουανσι της Επαρχίας Φουτσιέν, ενώ στο Ηρώδειο θα εμφανιστούν εμβληματικές γυναίκες του ελληνικού τραγουδιού, διαφορετικού ύφους και γενεών (η Μαρία Φαραντούρη, η Νάνα Μούσχουρη, η Μόνικα και η Μαίρη Λίντα που θα συναντηθεί επί σκηνής με τους Imam Baildi) και μουσικοί που έχουν γράψει ιστορία στο ελληνικό τραγούδι (ο Ψαραντώνης και οι Χαΐνηδες που διαβάζουν με το δικό τους τρόπο τον Ερωτόκριτο, ο Μανώλης Μητσιάς και ο Γιάννης Μαρκόπουλος). Με αφορμή τα 150 χρόνια της Ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα τα σχήματα Επτανησιακών Σωματείων συνδιοργανώνουν μαζί με το Φεστιβάλ μεγάλη εορταστική συναυλία, ενώ παρουσιάζεται και η Πετρόσουπα, ένα μουσικό παραμύθι για παιδιά σε μουσική Στάθη Γυφτάκη.
Το Φεστιβάλ δίνει για μια ακόμη χρονιά βήμα σε νέους Έλληνες χορογράφους και ταυτόχρονα προσεγγίζει την παγκόσμια χορευτική σκηνή. Εκτός από την υποδοχή εμβληματικών δημιουργών, όπως η Τρίσα Μπράουν και ο Γκίρζι Κύλιαν, η διοργάνωση υποδέχεται τη χορογραφική σκηνή της Νότιας Αφρικής και της Αυστραλίας, μέσα από τις παραστάσεις της νοτιοαφρικανής Ντάντα Μαζίλο και της αυστραλιανής ομάδας τσίρκου Circa. Επιπλέον, εστιάζει ιδιαίτερα στην ανάδειξη υβριδικών προσεγγίσεων που βρίσκονται σε διάλογο με τη video-art, τα εικαστικά και την περφόρμανς, ενώ δε λείπει η ανάθεση νέων παραγωγών σε εγχώριους χορογράφους, τόσο πρωτοεμφανιζόμενους όσο και καταξιωμένους (Ίρις Καραγιάν, Ερμίρα Γκόρο, Κωνσταντίνος Ρήγος, Λίντα Καπετανέα).
Τέλος, όσον αφορά τα εικαστικά, το Φεστιβάλ παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Αντένες» του Πάτροκλου Σκαφίδα, την εικαστική και ηχητική εγκατάσταση «Σε έναν ορισμένο βαθμό η ιερότητα βρίσκεται στο βλέμμα του θεατή» των Στεφανία Στρούζα και Απόστολου Βασιλόπουλου, καθώς και δύο συζητήσεις σε συνεργασία με το ΝΕΟΝ με θέμα τη σύγχρονη τέχνη και το δημόσιο χώρο, τις οποίες επιμελείται και συντονίζει ο Θεόφιλος Τραμπούλης.
Ακολουθούν, ενδεικτικά, κάποιες από τις παραστάσεις της φετινής διοργάνωσης.
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΜΑΔΑ SFORARIS - ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΒΡΙΑΝΟΣ
Αβελάρδος και Ελοΐζα
Σε ένα από τα πιο εμβληματικά ζευγάρια της δυτικής λογοτεχνίας που παραμένει άγνωστο στο ελληνικό κοινό, αφιερώνει τη νέα του σκηνοθεσία ο Γιάννης Καλαβριανός: Ο Πέτροs Αβελάρδοs και η Ελοΐζα Φυλμπέρ υπήρξαν ιστορικά πρόσωπα στο μεσαιωνικό Παρίσι του 12ου αιώνα και πρωταγωνίστησαν στην πιο σκανδαλώδη ερωτική ιστορία της εποχής, για να αποτελέσουν, 500 χρόνια πριν τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα, ζευγάρι-σύμβολο της άφθαρτης αγάπης. Ο κοινός τους τάφος, στο νεκροταφείο του Père Lachaise, έχει μετατραπεί σε σημείο προσκυνήματος για τους απανταχού ερωτευμένους.
Στην παράσταση παίζουν και τραγουδούν οι ηθοποιοί Ελένη Κοκκίδου, Γιώργος Γλάστρας, Χριστίνα Μαξούρη και δεκατρείς ηθοποιοί από το Πολιτιστικό Κέντρο ΑΤΕ-ΠΕΙΡΑΙΩΣ.
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου, στο πλαίσιο του προγράμματος Ελλάς Γαλλία Συμμαχία 2014.
[1 & 2 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Δ)]
ΟΜΑΔΑ BIJOUX DE KANT - ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ
ΡΑΜΟΝΑ travel / η γη της καλοσύνης της Γλυκερίας Μπασδέκη
Άλλο ένα ταξίδι. Τα ίδια πρόσωπα με άλλα ονόματα. ‘Ένα λεωφορείο που διασχίζει τα Βαλκάνια. Άλλη γη, άλλα μέρη, οι ίδιες πάντα γδαρμένες επιθυμίες. ΡΑΜΟΝΑ travel / η γη της καλοσύνης είναι οι μνήμες, τα λόγια, οι εικόνες, τα ξόρκια, τα μαγικά δεσίματα που όλοι μας ψελλίσαμε ή ονειρευτήκαμε. Οι γκάιντες και ο Αττίκ. Τα σκυλάδικα και η Βέμπο. O Βελουχιώτης και η Παναγία της Τήνου. Η νεότερη ελληνική ιστορία του καθενός, δηλαδή η παγκόσμια.
Άλλο ένα ταξίδι της bijoux de kant στη χώρα του διηνεκούς ρομαντισμού. Στη χώρα όπου επιτελούνται θαύματα, στη χώρα όπου όλοι πρέπει να πιστέψουν με τη διαδικασία του επείγοντος.
Η ΡΑΜΟΝΑ travel είναι ακόμη ένα δημοτικό τραγούδι που υποδύεται μια παράσταση· ένα ακόμη Λεωφορείο ο Πόθος, με την Καρυοφιλλιά Καραμπέτη μια Ελληνίδα Μπλανς Ντυμπουά.
[5-8, 12 & 13, 18-21 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΑΠΟΘΗΚΗ)]
ΛΥΚ ΜΠΟΝΤΥ – ΙΖΑΜΠΕΛ ΥΠΠΕΡ
Ψευδοεξομολογήσεις
του Πιερ ντε Μαριβώ
Συγγραφέας της «μεταφυσικής της καρδιάς», ο Μαριβώ αποθεώνει τη «στρατηγική» του αιφνιδιασμού και της δοκιμασίας στις Ψευδοεξομολογήσεις (1737). Σε αυτό το ώριμο έργο του, ο φτωχός Dorante είναι ερωτευμένος με την πλούσια χήρα Araminte. Πώς θα μπορέσει να κερδίσει την καρδιά αυτής της χειραφετημένης γυναίκας; Ο κανόνας του κωμικού είδους θέλει στο τέλος ενωμένους τους ερωτευμένους. Ένα πρόσωπο-κλειδί, ο Dubois –πρώην υπηρέτης του Dorante, στην υπηρεσία της κυρίας πλέον–, θα αναλάβει να οργανώσει τη μετάβαση στο αίσιο τέλος, κινώντας επιδέξια τα νήματα της ίντριγκας.
Η παρισινή παράσταση φέρει την υπογραφή του Λυκ Μποντύ, σκηνοθέτη που βασίζεται στην τέχνη των ηθοποιών, με σημαντική παρουσία στη γαλλική και γερμανική σκηνή, και διευθυντή σήμερα του θεάτρου Odéon και του Φεστιβάλ της Βιέννης (Wiener Festwochen). Απαλλαγμένη από τα στερεότυπα των παλαιών αναγνώσεων, η σκηνοθεσία μεταφέρει το έργο στο σήμερα, αναδεικνύοντας τη γλωσσική του κομψότητα –το περίφημο marivaudage–, αλλά και τις σιωπές. Η κορυφαία Ιζαμπέλ Υππέρ –μοντέρνα Araminte, που μεταβαίνει αριστοτεχνικά από το ένα συναίσθημα στο άλλο–, επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, μετά την αλησμόνητη ερμηνεία της στο Κουαρτέτο του Χάινερ Μύλλερ, σε σκηνοθεσία Μπομπ Γουίλσον. Τον ρόλο του Dorante ερμηνεύει ο γνωστός και από τον κινηματογράφο Louis Garrel.
[12-14 ΙΟΥΝΙΟΥ (14 ΙΟΥΝΙΟΥ, 14:00) / ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ]
Την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσίασε όπερες με άνδρες πρωταγωνιστές: έχει ήδη ανεβάσει Ριγολέτο και Μάκμπεθ, ενώ στο τέλος Απριλίου θα παρουσιάσει τον Βέρθερο. Σε αυτό το θεματικό πλαίσιο, το κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει την ιστορία δύο ακόμη εμβληματικών ανδρικών μορφών του οπερατικού ρεπερτορίου:
-Τον μυθικό άσωτο Ντον Τζοβάννι, στη δίπρακτη όπερα του Μότσαρτ, έργο με το οποίο ο σκηνοθέτης και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς εγκαινιάζει τη συνεργασία του με τη Λυρική.
[13, 14, 15 & 17 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΗΡΩΔΕΙΟ]
-Ο Γιάννης Κόκκος θα σκηνοθετήσει τον τραγικό βαγκνερικό ήρωα Οθέλλο, «ένα από τα πιο αγαπημένα μου έργα», όπως αναφέρει ο ίδιος, σε μια τελείως διαφορετική ανάγνωση.
[27 & 29–31 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΗΡΩΔΕΙΟ]
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΗΓΟΣ - ΧΟΡΟΘΕΑΤΡΟ ΟΚΤΑΝΑ
Αρκαδία
Οκτώ χρόνια μετά το Σχεδίασμα Β΄- Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, ο Κωνσταντίνος Ρήγος επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με μια παράσταση για τη (μάταιη) αναζήτηση της ευτυχίας. Η Αρκαδία, ως αφετηρία αλλά και ως τελικός προορισμός, αποτελεί το κοινό σημείο αναφοράς των επεισοδίων που συνθέτουν την παράσταση. Δώδεκα χορευτές επιχειρούν να ανακαλέσουν στη μνήμη του θεατή εικόνες οικείες, εμπνευσμένες από τον ειδυλλιακό τόπο της Αρκαδίας. Ωστόσο, ο κόσμος της αιώνιας αθωότητας, της ευτυχισμένης και ελεύθερης ζωής έχει οριστικά πια χαθεί. Η Αρκαδία είναι ένα ρέκβιεμ για τη φύση, αφού το όνειρο της Αρκαδικής Ουτοπίας υποχωρεί κάτω από το βάρος της παράλογης καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος και της συνειδητοποίησης της θνητότητας.
[16 & 17 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Δ)]
O Τσαρλς Λόυντ και η Μαρία Φαραντούρη έχουν μια μουσική σχέση που διαρκεί χρόνια, είναι γόνιμη και πολυβραβευμένη, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η μεγάλη ερμηνεύτρια συναντά ξανά τον τζαζ σαξοφωνίστα στο Ηρώδειο για να μοιραστούν με το κοινό τις ιδιαίτερες επιλογές και τη μοναδική ατμόσφαιρα των συναυλιών τους.
[20 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΗΡΩΔΕΙΟ]
ΙΖΑΜΠΕΛΛΑ ΡΟΣΣΕΛΛΙΝΙ
Green Porno
«Πάντα αγαπούσα τα ζώα», λέει η Ιζαμπέλλα Ροσσελλίνι. «Με γοήτευε ιδιαίτερα η διαφορετικότητα στη φύση. Η οικογένειά μου το ήξερε αυτό καλά. Από κοριτσάκι κουβάλαγα στο σπίτι όλων των ειδών τις αδέσποτες γάτες και τα σκυλιά, αλλά και κάμπιες, βατράχους, έντομα. Διάβασα αμέτρητα βιβλία για τα ζώα και στο πανεπιστήμιο παρακολούθησα πολλά μαθήματα βιολογίας».
Η κόρη του Ρομπέρτο Ροσσελλίνι και της Ίνγκριντ Μπέργκμαν έγινε ιέρεια του Νταίηβιντ Λυντς και μοντέλο, αλλά χωρίς να χάσει το ενδιαφέρον της για το ζωικό βασίλειο. Έτσι, με την παρότρυνση του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, του διάσημου ηθοποιού και λάτρη του ανεξάρτητου, πειραματικού κινηματογράφου, πραγματοποίησε μια σειρά μικρών ταινιών με τον τίτλο Green Porno. Στη συνέχεια, ο έμπειρος Ζαν Κλωντ Καρριέρ (συνεργάτης του Πήτερ Μπρουκ και πολλών κορυφαίων σκηνοθετών του σινεμά) ανέλαβε το εγχείρημα της θεατρικής μεταφοράς αυτού του «οικολογικού» πορνό για τη σεξουαλική ζωή των ζώων!
Αυτόν τον γεμάτο χιούμορ και φρεσκάδα μονόλογο θα ερμηνεύσει η Ιζαμπέλλα Ροσσελλίνι για το κοινό της Πειραιώς 260.
[24 - 26 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Δ)]
ΦΙΟΝΑ ΣΩ
Η μπαλάντα του γέρου ναυτικού
του Σάμιουελ Κόλεριτζ
Η Φιόνα Σω επανέρχεται με την εξελιγμένη μορφή της Μπαλάντας του γέρου ναυτικού που είχε πρωτοπαρουσιαστεί στη Μικρή Επίδαυρο το 2012. Η σημαντική ηθοποιός εμπνεύστηκε από τον εμβληματικό Άγγλο ποιητή του Ρομαντισμού Σάμιουελ Τέιλορ Κόλεριτζ.
Χαρισματικός, πληθωρικός και αντικορφομιστής, ο Κόλεριτζ (1772-1834) απέρριψε τους λογοτεχνικούς κανόνες της εποχής του για να αναδειχθεί σε αληθινό πρόδρομο του μοντερνισμού. Συνδύαζε την ποιητική φαντασία και την αστείρευτη δημιουργικότητα με την κριτική ευφυΐα. Στην Μπαλάντα του γέρου ναυτικού, μέσα από τις περιπέτειες του ήρωα στην Ανταρκτική, αποτυπώνεται η περιπλάνηση του ανθρώπου στον κόσμο και η προσπάθειά του στην αναζήτηση νοήματος.
[24-25 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Η)]
ΓΙΡΖΙ ΚΥΛΙΑΝ
East Shadow
Μοναδικός και αδιαμφισβήτητος ο σπουδαίος Τσέχος δημιουργός, φορέας της πολύτιμης κληρονομιάς της κεντροευρωπαϊκής ευαισθησίας, επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών. Αυτή τη φορά πηγή της έμπνευσής του αποτελεί το μπεκετικό σύμπαν του θεάτρου του Παραλόγου, που προσφέρεται ως αφορμή για σκηνικούς αναστοχασμούς γύρω από την ευάλωτη ανθρώπινη ύπαρξη. Το East Shadow, μια τραγικωμωδία για το αδύνατο της συνύπαρξης και τη φθαρτότητα ζωντανεύει στη σκηνή, αλλά και στην οθόνη, από τη Sabine Kupferberg και τον Gary Chryst. Να υπενθυμίσουμε την τομή που επέφερε ο Κύλιαν στα σκηνικά του θεάματα χρησιμοποιώντας ώριμους ηλικιακά ερμηνευτές, αποσυνδέοντας έτσι τον χορό από το πνεύμα της νεότητας ή την επίδειξη
δεξιοτεχνίας και οδηγώντας μας να ανακαλύψουμε άλλες, λιγότερο προφανείς πτυχές της προσωπικότητας ενός χορευτή στο απόγειο της ωριμότητας.
[28 & 29 ΙΟΥΝΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Δ)]
ΕΣΤΕΡ ΑΝΤΡΕ ΓΚΟΝΖΑΛΕΣ
Γυναίκα και λύκος
της Έλενας Πέγκα
Mια γυναίκα με σύζυγο, φίλους, καριέρα, εγκαταλείπει την κανονική της ζωή επειδή ένα ανεκπλήρωτο, απαγορευμένο πάθος την εξαγριώνει, την κάνει «λύκο» και την ωθεί σε άγνωστες διαδρομές. Eμπνευσμένο από το Κουκλόσπιτο του Ίψεν, το νέο έργο της Έλενας Πέγκα ακολουθεί μια σύγχρονη Νόρα στην αυτοκαταστροφική της πορεία. Η Εστέρ Γκονζάλες, που υπογράφει τη σκηνοθεσία, ακολουθεί την αισθητική του σωματικού θεάτρου και δίνει στην παράσταση ατμόσφαιρα θρίλερ. Ουσιαστικά το κείμενο πραγματεύεται σύγχρονα και υπαρκτά προβλήματα, όπως η κακοποίηση, η βία στην οικογένεια, η θέση της γυναίκας...
Συμμετέχουν οκτώ ηθοποιοί, ανάμεσα στους οποίους οι Γιάννης Στάνκογλου, Θεοδώρα Τζήμου και Δήμητρα Χατούπη.
(Παραγωγή: Εταιρεία Θέατρο – Δημήτρης Οικονομίδης).
Στο πλαίσιο της Ανταλλαγής Ελλάδα – Γαλλία 2014, το έργο θα παρουσιαστεί στα γαλλικά στο 17ο Φεστιβάλ Σύγχρονης Γραφής (Panta Theatre, Caen, Γαλλία, 31 Μαΐου 2014), με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου της Αθήνας.
[4-6 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ]
ΟΜΑΔΑ ΧΟΡΟΥ ΤΡΙΣΑ ΜΠΡΑΟΥΝ
Watermotor, For M. G.: The Movie, Son of Gone Fishin’, Rogues
Το Φεστιβάλ Αθηνών υποδέχεται για τρίτη φορά την Trisha Brown Dance Company, μετά το 2008 και το 2010, αποτίνοντας φόρο τιμής σε μια ακαταπόνητη εξερευνήτρια της κίνησης.
Η Τρίσα Μπράουν παραμένει αναμφίβολα η σημαντικότερη από τους χορογράφους του αμερικανικού μεταμοντέρνου χορού. Το τεράστιο εύρος της δημιουργικότητάς της και την τεράστια ανθεκτικότητα (1961–2011) παρακολουθούμε νοερά μέσα από έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα : Το Watermotor (1978), κινηματογραφημένο σόλο με την ίδια, από τα έργα της πρώιμης περιόδου της, φέρνει σε πρώτο πλάνο τη σχέση της Τρίσα με το απλό καθημερινό σώμα, αναδεικνύοντας τη φυσική κίνηση. Το For M.G.: The Movie (1991) παρουσιάζει έναν χορευτή ακίνητο, στο μέσον μιας χορογραφικής δομής που, καθώς εξελίσσεται, αφυπνίζει μοναδικά λογική και ευαισθησία, ενώ ταυτόχρονα παραπέμπει ευθέως στους πειραματισμούς του Judson Dance Theater στα 1960. Στο Rogues (2011) αφετηρία για το έργο στέκεται η προνομιακή σχέση της με τις πλαστικές τέχνες – γλυπτική και καλλιγραφία. Τέλος, στο Son of Gone Fishin’ (1981) η πολυπλοκότητα των δομών που χαρακτηρίζει το έργο της φθάνει στο απόγειό της, όπως σημειώνει και η ίδια. Από την εμβληματική της κίνηση αναδύεται η διαρκής ροή, με ατέρμονες μετακινήσεις του κέντρου βάρους που οδηγούν σε απρόσμενες κατευθύνσεις στον χώρο, ενώ το σώμα των χορευτών, κατά ένα μαγικό τρόπο, δεν υπακούει σε εντάσεις.
[11 & 12 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Δ)]
ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΕΙΑ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΑΡΛΟΟΥ
Η μεγάλη χίμαιρα
του Μ. Καραγάτση
Ένα από τα πιο γνωστά και αγαπητά μυθιστορήματα στην Ελλάδα τα τελευταία 60 χρόνια, η χειμαρρώδης Μεγάλη χίμαιρα του Καραγάτση, παρουσιάζεται στο θέατρο από τον εγγονό του συγγραφέα. «Με τραβάει σαν μαγνήτης ο κατάμαυρος ρομαντισμός, ο καλά κρυμμένος κάτω από τον μανδύα του κυνισμού, ή ακόμα και της ωμότητας», λέει ο Δημήτρης Τάρλοου, που σκηνοθετεί το έργο και ερμηνεύει τον συγγραφέα. Η Χίμαιρα είναι το τελευταίο κομμάτι ενός γοητευτικού παζλ που συγκροτούν τα μυθιστορήματα Γιούγκερμαν, Λιάπκιν και Χίμαιρα, με τον κοινό τίτλο Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο. Στα βιβλία αυτά ο Καραγάτσης μελετάει ενδελεχώς τη δυνατότητα προσαρμογής των ξένων στην ελληνική πραγματικότητα». Τη «σκοτεινή» και «αινιγματική» δομή του έργου υπογραμμίζει ο ποιητής Στρατής Πασχάλης που ανέλαβε τη θεατρική μεταφορά εντάσσοντας και κινηματογραφικές εικόνες. «Ενώ είναι γραμμένο με την ευθύτητα και τον λυρισμό μιας τυπικής ερωτικής ιστορίας πάθους και θανάτου, υπονομεύεται συνεχώς από μια υπόγεια αγωνία, απροσδιόριστη».
[14-17 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Η)]
Η Μόνικα ήρθε φρέσκια, ταλαντούχα και ουρανοκατέβατη στα μουσικά μας πράγματα το 2008 για να αντιστρέψει, με ποιοτικούς όρους, την αριθμητική υπεροχή των ανδρών τραγουδοποιών και να αναδειχτεί ως σημαντικότατη εκπρόσωπος μιας νέας, κοσμοπολίτικης γενιάς γυναικών δημιουργών που εκφράζονται με αγγλόφωνο στίχο και ωραίες μελωδίες. Πριν καν πατήσει τα 30 έχει τρεις δισκογραφικές δουλειές στο ενεργητικό της –Avatar (2008), Exit (2010) και το πρόσφατο Primal (2013)–, πολλά αγαπημένα απ΄ το κοινό τραγούδια και αμέτρητες ώρες εμπειρίας ζωντανών εμφανίσεων. Στο Ηρώδειο θα τη συνοδεύσουν Αμερικανοί μουσικοί που συμμετείχαν στη ηχογράφηση του νέου της δίσκου, ενός αμαλγάματος από αμερικάνικη φανκ, R&B και uptempo ρυθμούς, με την πρόσμιξη των ελληνικής καταγωγής μελωδιών της.
[16 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΗΡΩΔΕΙΟ]
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
Ιδομενέας
του Ρόλαντ Σιμελπφένιχ
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, μετά τον Χρυσό δράκο (Εθνικό Θέατρο, 2010) ανεβάζει σε πανελλήνια πρώτη ένα ακόμη έργο του Ρόλαντ Σιμελπφένιχ. Αυτή τη φορά, ο βραβευμένος Γερμανός συγγραφέας εμπνέεται από τον μύθο του Ιδομενέα. Ο βασιλιάς της Κρήτης, επιστρέφοντας από τον Τρωικό πόλεμο, πέφτει σε μια τρομερή θύελλα. Μπροστά στον φόβο του θανάτου ορκίζεται στους θεούς να θυσιάσει έναν άνθρωπο, αλλά έτσι, άθελά του, θέτει σε κίνδυνο τη ζωή του γιου του.
Στην παράσταση, μια ομάδα από δέκα άντρες και γυναίκες (Ακύλλας Καραζήσης, Γιάννης Νταλιάνης, Αλεξάνδρα Παντελάκη, Παντελής Δεντάκης, Αμαλία Νίνου, Ηρώ Μπέζου, Σοφία Κόκκαλη κ.ά.) αναλαμβάνει να αφηγηθεί, κάτω από το βλέμμα ενός πλήθους εκατό ατόμων, τις διαφορετικές εκδοχές της ιστορίας που θα μπορούσαν να έχουν εκτυλιχθεί. «Κείμενο-τομή στην εξέλιξη της σύγχρονης δραματουργίας και πρόκληση για τον σκηνοθέτη» θεωρεί τον Ιδομενέα η Κατερίνα Ευαγγελάτου, στην πρώτη συνεργασία της με το Φεστιβάλ Αθηνών.
[20 - 22 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (Δ)]
Πάπισσα Ιωάννα. Αναζητώντας την ηρωίδα του Ροΐδη
μέσα από τη μητέρα του Κορνηλία
Ένα παλιό του σχέδιο πραγματοποιεί ο Δημήτρης Μαυρίκιος ανεβάζοντας, σε μορφή παράστασης εν εξελίξει, την περίφημη Πάπισσα Ιωάννα (1866). Το βιβλίο του Εμμανουήλ Ροΐδη, βασισμένο σε ένα μεσαιωνικό θρύλο, εξιστορεί με σπινθηροβόλο τρόπο τον βίο της Ιωάννας, της γυναίκας που κατάφερε, προσποιούμενη ότι ήταν άντρας, να αναρριχηθεί στην ιεραρχία της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, φτάνοντας στο αξίωμα του Πάπα. Η θεατρική μεταφορά στηρίζεται στο πολύκροτο μυθιστόρημα, που για ένα διάστημα αφορίστηκε από την Εκκλησία, καθώς και σε στοιχεία από τη σχέση του συγγραφέα με τη μητέρα του.
Συμμετέχουν η Ράνια Οικονομίδου, σε μια νέα συνάντηση με τον σκηνοθέτη του αξέχαστου Γυάλινου Κόσμου, και η Γιούλικα Σκαφιδά, που φέτος τιμήθηκε με το Βραβείο Μελίνα Μερκούρη.
Η παράσταση αφιερώνεται στη μνήμη της Αλέκας Παΐζη.
[23 & 24 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 [Η]]
Ο Γιάννης Κόκκος θα σκηνοθετήσει στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2014 τον τραγικό σαιξπηρικό ήρωα Οθέλλο, «ένα από τα πιο αγαπημένα μου έργα», όπως αναφέρει ο ίδιος, σε μια τελείως διαφορετική ανάγνωση.
[27 & 29–31 ΙΟΥΛΙΟΥ / ΗΡΩΔΕΙΟ]
Φεστιβάλ Επιδαύρου 2014
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΝΤΖΑΣ, Ελένη του Ευριπίδη / ΕΚΤΟΡΑΣ ΛΥΓΙΖΟΣ, Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου / ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ – αρτivities, Φιλοκτήτης του Σοφοκλή / ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, Ιππόλυτος του Ευριπίδη / ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, Βάτραχοι του Αριστοφάνη / ΑΝΤΖΕΛΑ ΜΠΡΟΥΣΚΟΥ, Βάκχες του Ευριπίδη / ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ, Πέρσες του Αισχύλου / MIΚΡΟ ΘEΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑYΡΟΥ / ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, Η «Ιστορία» του Θουκυδίδη (Πελοποννησιακός πόλεμος) (Μικρό θέατρο αρχαίας Επιδαύρου)
Δείτε το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2014 εδώ.