Αρχειο

JR, ένας ανώνυμος θαυματοποιός

Μανία τέχνας κατεργάζεται

daad.jpg
Δημήτρης Αθανασιάδης
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
23129-54949.jpg

Όπως διατείνεται ο ίδιος στο «βιογραφικό» του, είναι «ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης γκαλερί του κόσμου». Λογικό, αν συμφωνήσεις μαζί του πως οι δρόμοι, τα κτήρια και ο δημόσιος χώρος του ανήκουν.

n

Επεμβαίνοντας στην αισθητική μικρών και μεγάλων οικοδομημάτων, ο JR δρα υπό το πρίσμα του «art & act» μετασχηματίζοντάς τα και στέλνοντας τα δικά του μηνύματα προς κάθε κατεύθυνση και, κυρίως, στους αναρίθμητους διερχόμενους πολίτες των πόλεων που δεν υπογράφουν στα μουσειακά βιβλία επισκεπτών «εκβιάζοντας» οπτικά την προσοχή τους. Τα έργα του πραγματεύονται την ελευθερία, την ταυτότητα, τα όρια. Ακούγονται λίγο αόριστες τέτοιες διατυπώσεις, αλλά η θέαση των δράσεών του είναι άκρως κατατοπιστική για να σχηματίσεις τη μεγάλη εικόνα.

n

Γεννηθείς το 1983 στη Γαλλία, ο JR δρα σχεδόν σε όλο το πλανητικό χωριό Γη. To 2006 απαθανάτισε στιγμές και πρόσωπα των υποβαθμισμένων παρισινών προαστίων από τα οποία ξεκίνησαν οι εξεγέρσεις του 2005, υπό τον τίτλο “Portraits Of A Generation”. Το 2007 αποφάσισε να πραγματοποιήσει παράνομα τη μεγαλύτερη έκθεση φωτογραφίας.

Το εγχείρημα “Face 2 Face” επιχείρησε να ορθώσει στο δημόσιο χώρο 8 πόλεων του Ισραήλ και της Παλαιστίνης πορτρέτα στα οποία Ισραηλινοί και Παλαιστίνιοι αποτυπώνονταν ενώπιος ενωπίω. Οι ειδικοί αποφάνθηκαν πως κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο. Έπεσαν έξω. Το 2010 η χάρη του έφτασε στο Φεστιβάλ Καννών όπου και προβλήθηκε το φιλμ του “Women Are Heroes”, μια αφιερωματική ματιά στη θέση της γυναίκας.

n

Περιηγούμενος τον πλανήτη, διαλέγει ως καμβά άκρως συμβολικούς τόπους. Η τέχνη του JR σήμερα βρίσκεται στις βραζιλιάνικες φαβέλες, στα τείχη της Μέσης Ανατολής, στις κακόφημες περιοχές του Παρισιού, στα δυσπρόσιτα σημεία της Αφρικής, στις μεγαλουπόλεις του σύγχρονου δυτικού κόσμου.

Επιμένει να διατηρεί την ανωνυμία του, την ίδια στιγμή που αρκετοί από τους συνομήλικούς του συνωστίζονται σε κάποιο talent show για να γίνουν διάσημοι. Διαρκώς πολυπράγμων, προσπαθεί να ταιριάξει φωτογραφία, ζωγραφική και γκράφιτι τεχνικές για να υλοποιήσει όσα τρέχουν στο κεφάλι του, αυτό που οι καλλιεργημένοι πρεσβευτές της τέχνης ονομάζουν αστικό πείραμα.

n

Με τι ασχολείται αυτή την περίοδο; Με τίτλο “Wrinkles Of The City”, μια από τις εμμονές του JR, τα πρόσωπα ηλικιωμένων, επανέρχονται. Ο JR αναζητά τη μνήμη των πόλεων και των κατοίκων της, προσφέροντας σε κοινή θέα επιβλητικές τοιχογραφίες, φωτογραφίες και σχέδια μνημειωδών διαστάσεων. Κούβα, ΗΠΑ, Κίνα, Ισπανία, βρίσκεται παντού αυτός ο πρέσβης εικαστικής θελήσεως που «παρασημοφορήθηκε» από το TED 2011 και έδωσε μερικές εξηγήσεις για τη μεθοδολογία και το σκεπτικό της δράσης του τον περασμένο Μάρτιο.

http://vimeo.com/42683487

“28 Millimetres” και “Inside Out” είναι εξίσου εντυπωσιακές «εκθέσεις» τις οποίες έχει επιμεληθεί. Χωρίς credits, λογότυπα και σπόνσορες. Ερωτηθείς για την περίπτωσή του, ο Shepard Fairey αναφερόμενος στην περίπτωσή του σε μια ραδιοφωνική του συνέντευξη στα καλιφορνέζικα ερτζιανά εκτίμησε πως «ο JR αυτή τη στιγμή είναι ο πιο φιλόδοξος καλλιτέχνης παγκοσμίως». Ίσως, να μην υπερβάλλει. www.jr-art.net

n

n

n

n

n

n

n

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ