Αρχειο

Η άφιξη της ΙΚΕΑ

62222-137653.jpg
A.V. Team
ΤΕΥΧΟΣ Guide Winter 2010
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
1971-727.jpg

Ο Βασίλης Φουρλής, πρόεδρος του Ομίλου Fourlis, ο οποίος έχει το franchise της IKEA, μιλάει για τον τρόπο που επηρέασε τη ζωή μας.

Η Αθήνα άλλαξε πολύ τα τελευταία 10 χρόνια. Όμως πέρα από τις αλλαγές που βλέπουμε όλοι στους δρόμους, στα στέκια, στους τρόπους διασκέδασης και στις ιδέες, μια μεγάλη σιωπηλή αλλαγή έγινε εκεί που δεν βλέπεις με την πρώτη ματιά: μέσα στα σπίτια.

Το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ στην Αθήνα το ανοίξαμε στις 22 Απριλίου 2004, στο εμπορικό πάρκο του Αεροδρομίου της Αθήνας. Ήδη μια μεγάλη αλλαγή είχε μεσολαβήσει: η Αττική οδός έδινε πρόσβαση στο κατάστημα σε όλους τους Αθηναίους, σε μια διαδρομή που διαρκούσε το πολύ 40 λεπτά. Αυτός ήταν και ο λόγος που επιλέξαμε να το ανοίξουμε εκεί. Είχε ήδη προηγηθεί το κατάστημα της Θεσσαλονίκης 3 χρόνια νωρίτερα και όλα τα στοιχεία έδειχναν πως και η Αθήνα θα το υποδεχόταν με μεγάλο ενθουσιασμό.

Μπορεί σήμερα να φαίνεται απλό, γιατί θεωρούμε την ύπαρξη της ΙΚΕΑ δεδομένη. Όμως πριν από 10 χρόνια υπήρχε μόνο στο μυαλό μου. Ήξερα πως η άφιξή της στην Ελλάδα θα σήμαινε επανάσταση στα είδη για το σπίτι. Οι διαπραγματεύσεις με τους Σουηδούς πήραν περίπου 4 χρόνια. Έτσι, στήθηκε το σχέδιο για το πρώτο κατάστημα που άνοιξε στη Θεσσαλονίκη το 2001. Γενικός Διευθυντής της ΙΚΕΑ ανέλαβε ο Βασίλης Γουδές, με μια ομάδα νέων ανθρώπων με κέφι και όραμα. Η φιλοσοφία πίσω από τη σουηδική εταιρεία, που στόχο έχει να κάνει το ποιοτικό design διαθέσιμο σε όλους, είχε ήδη αλλάξει τον τρόπο ζωής στο σπίτι εκατομμυρίων ανθρώπων στο εξωτερικό. Σύντομα θα άλλαζε και τον τρόπο ζωής όλων των Αθηναίων.

Οι λίγοι «μυημένοι» από τη Θεσσαλονίκη και το εξωτερικό είναι εκείνοι που ξενάγησαν τους Αθηναίους στο πρώτο κατάστημα του αεροδρομίου και τους εισήγαγαν στη φιλοσοφία, στα «φετίχ» ΙΚΕΑ (τα μολυβάκια, τις μεζούρες και τα σημειωματάρια), αλλά και στη διαδικασία, που διέφερε τόσο πολύ από οποιοδήποτε άλλο κατάστημα. Σύντομα όλοι ήξεραν, για παράδειγμα, πως δεν χρειάζεται να πληρώνεις μεταφορά αν μπορείς να το κάνεις μόνος σου. Παρέες άρχισαν να κατεβαίνουν στο κατάστημα με οδηγό αυτόν που είχε το μεγαλύτερο αυτοκίνητο. Χιλιάδες επισκέπτες πήγαιναν και ξαναπήγαιναν, γιατί ακόμα κι αν έχεις καλύψει τις ανάγκες σου για έπιπλα, με πολύ λίγα χρήματα μπορείς να βρεις μικρές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες, ένα ριχτάρι ή ένα φωτιστικό που θα ανανεώσουν το σπίτι και μαζί τη διάθεσή σου. Ο κόσμος αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι το χαμηλό κόστος δεν σημαίνει και χαμηλή ποιότητα. Τώρα ξέρει ότι υπάρχει και προσιτό design.

Η διαδρομή ήταν πια γνωστή σε όλους. Ένα τελετουργικό, θα έλεγε κανείς, που περιλάμβανε σουηδικό πρωινό για όσους ξυπνούν νωρίς, βόλτα με την κίτρινη σακούλα σε έτοιμους χώρους που –να μια άλλη καινοτομία της ΙΚΕΑ– σου έδινε ιδέες για το πώς μπορούσες να διακοσμήσεις το χώρο σου, την αναμενόμενη έκφραση «πώς δεν το είχα σκεφτεί αυτό πιο νωρίς» μπροστά σε ένα αντικείμενο όπως μια παπουτσοθήκη ή μια φορητή ντουλάπα, που ερχόταν ως από μηχανής θεός, και βέβαια το τελευταίο στάδιο της τελετουργίας, που ήθελε όλοι οι επισκέπτες να φεύγουν έχοντας στα χέρια τους ένα χοτντόγκ και ένα παγωτό.

Όμως, η πραγματική επανάσταση γινόταν μέσα στο σπίτι. Ο άνεμος της ανανέωσης έμοιαζε να ανοίγει τις πόρτες των σπιτιών από μόνος του. Σύντομα κανένα σπίτι δεν ήταν πια ίδιο. Οι Αθηναίοι αρχίζουν να βλέπουν το έπιπλο, που μέχρι τώρα ήταν μια επένδυση ζωής, περισσότερο σαν τρόπο έκφρασης, σαν τρόπο απόλαυσης και σαν μέσο ψυχικής ανάτασης. Άλλωστε, με τους ρυθμούς εργασίας που χαρακτηρίζουν τους Αθηναίους τα τελευταία 10 χρόνια, όταν δηλαδή ένας άνθρωπος ή ένα ζευγάρι δουλεύουν ατέλειωτες ώρες κάθε μέρα, το σπίτι τους αποτελεί ένα καταφύγιο. Αυτόν το χώρο αναλάβαμε να τον μετατρέψουμε σε  ό,τι πιο μοντέρνο, ό,τι πιο φιλικό και ότι πιο ξεκούραστο, με το μικρότερο πιθανό κόστος. Και εδώ είναι η μεγαλύτερη συμβολή της ΙΚΕΑ στην αλλαγή που έγινε στην Αθήνα των τελευταίων δέκα ετών: το σπίτι από ορμητήριο έγινε προορισμός. Το μέρος που κάποιος απλώς έμενε, μεταμορφώθηκε στο μέρος που κάποιος ζει.

Το πρόσωπο της πόλης αλλάζει και η ΙΚΕΑ βοηθάει με έναν τρόπο ακόμα: αλλάζοντας το πρόσωπο των Αθηναίων και βοηθώντας να υπάρχουν περισσότερα χαμόγελα. Χαμόγελα ευτυχισμένων ανθρώπων, που νιώθουν στο σπίτι τους πραγματικά «σαν στο σπίτι τους».

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

● To 1943 η IKEA ξεκίνησε από τη Σουηδία. Το 1958 άνοιξε το πρώτο κατάστημά της στην πόλη Almhult.

● Στις 22 Απριλίου 2004 ανοίγει το πρώτο κατάστημα της Ελλάδας στο Αεροδρόμιο της Αθήνας.

● Στις 4 Σεπτεμβρίου 2007 ανοίγει το πρώτο κατάστημα εκτός Ελλάδος, στην Κύπρο.

● Στις 26 Μαρτίου 2008 ανοίγει το κατάστημα στον Κηφισό.

● Στις 14 Οκτωβρίου 2009 το πρώτο κατάστημα στην επαρχία ανοίγει στη Θεσσαλία, στην πόλη της Λάρισας.

ΕΠΙΣΗΣ...

● Μόνο για το έτος 2009 μοιράστηκαν πανελλαδικά 3.000.0000 κατάλογοι.

● Στα καταστήματα ΙΚΕΑ απασχολούνται 1.800 υπάλληλοι.

● Ο αριθμός των προϊόντων ΙΚΕΑ φθάνει μέχρι και τα 7.500.

● Τα καταστήματα ΙΚΕΑ καλύπτουν 110.000 τετραγωνικά μέτρα.

Κατά τη διάρκεια 9 χρόνων λειτουργίας των καταστημάτων ΙΚΕΑ μοιράστηκαν 16.940.000 κατάλογοι, οι επισκέπτες έφθασαν τους 30.268.407, ενώ οι πελάτες άγγιξαν τους 17.356.000. Το σύνολο προϊόντων ΙΚΕΑ που έχουν ήδη πωληθεί είναι 182.000.000.

 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ