Coding For Sustainability: Διαγωνισμός εκπαιδευτικών στην Ελλάδα
Πώς συνδυάζεται η τεχνολογία με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ για την προώθηση νέων δεξιοτήτων μέσα στην τάξη;
Ο διαγωνισμός Coding For Sustainability έχει σαν στόχο να αναπτύξει τις ψηφιακές δεξιοτήτες των εκπαιδευτικών από όλη τη χώρα.
O διαγωνισμός Coding for Sustainability για εκπαιδευτικούς από όλη την Ελλάδα ολοκληρώθηκε και ανέδειξε 5 καινοτόμες ιδέες που συνδυάζουν την εκπαίδευση STEM με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Το πρόγραμμα, αποτέλεσμα της συνεργασίας του British Council και της Samsung Electronics Hellas, έχει σαν στόχο να αναπτύξει τις ψηφιακές δεξιοτήτες των εκπαιδευτικών από όλη τη χώρα, ώστε να τις εντάξουν στον τρόπο διδασκαλίας τους και να προωθήσουν τη βιωσιμότητα στους μαθητές.
Κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς, περισσότεροι από 280 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συμμετείχαν διαδικτυακά στις σχετικές επιμορφώσεις. Στη συνέχεια, κατέθεσαν τις πρωτότυπες ιδέες τους για το διαγωνισμό, δημιουργώντας ένα σχέδιο μαθήματος και το αντίστοιχο πρόγραμμα, μέσω της συσκευής του micro:bit για να απαντήσουν σε μια πρόκληση ενός από τους Στόχους Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Σύμφωνα με τον Μάνο Μαυρέλο, καθηγητή του 1ου ΕΠΑΛ Σοφάδων Καρδίτσας που είχε την ιδέα της δημιουργίας μιας συσκευής ανίχνευσης της ποιότητας του χώματος, «Το πάντρεμα της βιωσιμότητας με την τεχνολογία ήταν αυτό που τράβηξε τους μαθητές. Το σχολείο που εργάζομαι βρίσκεται σε αγροτική περιοχή και η ιδέα ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν το micro:bit για να βελτιώσουν τη συγκομιδή και να προστατέψουν το περιβάλλον, τους κίνησε το ενδιαφέρον. Το πρόγραμμα Coding for Sustainability ήταν αυτό που μας έδωσε την ιδέα για αυτό το πάντρεμα».
Οι εκπαιδευτικοί με τις πέντε καλύτερες ιδέες κέρδισαν δώρα τεχνολογίας από τη Samsung αλλά, κυρίως, αποκόμισαν εργαλεία και δεξιότητες που μπορούν να μοιραστούν με τους μαθητές τους. Όπως αναφέρει η Σταυρούλα Σκιαδά, δασκάλα στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Φιλαδέλφειας,που έφτιαξε ένα ραδιοπομπό που θα διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ ενός ατόμου με ειδικές ανάγκες και του φροντιστή του: «Έχω ήδη υλοποιήσει ιδέες του προγράμματος στην τάξη μου, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους μαθητές μου να ευαισθητοποιηθούν, να αναπτύξουν κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και συνεργατικότητα, μέσα από τη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων του «πραγματικού κόσμου». Ο διαγωνισμός- και η διάκρισή μου σε αυτόν- μου έδωσε την ώθηση και το κίνητρο να δημιουργήσω, να καινοτομήσω και να συνεχίσω να συμβάλλω, μέσα από την εκπαίδευση, στην επίλυση περιβαλλοντικών ζητημάτων και στη δημιουργία μίας κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς».
Μεταξύ των ιδεών που διακρίθηκαν, συμπεριλαμβάνονται μια συσκευή, από το Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας, που θα ενημερώνει και θα ειδοποιεί για την ανάγκη παροχής πρώτων βοηθειών, με τον εκπαιδευτικό Ιωάννη Αρβανιτάκη να αναφέρει ότι: «Το συγκεκριμένο σενάριο (First Aid) ξεκινήσαμε, ήδη, να το υλοποιούμε με μαθητές του ομίλου "Μικροί Χάκερ" του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας με σκοπό να φτιάξουμε ένα ολοκληρωμένο προϊόν το οποίο θα συνοδεύεται με εφαρμογή για smartphone», αλλά και μια φορητή συσκευή συναγερμού πτώσης για ηλικιωμένους, με την εμπνεύστρια της ιδέας, Γεωργία Λάσκαρη, δασκάλα στο 2ο δημοτικό σχολείο Νέας Ερυθραίας, να σημειώνει: «Ως καθηγήτρια πληροφορικής στα δημοτικά, προσεγγίζω πάντα τον προγραμματισμό διαθεματικά ως εργαλείο και μέσο επίλυσης αυθεντικών προβλημάτων, όπως είναι τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Μέσα από την επιμόρφωση αυτή, ανακάλυψα νέες καινοτόμες προσεγγίσεις της χρήσης του BBC Micro:bit στην επίλυση προβλημάτων και εμπνεύστηκα μια σειρά μαθημάτων βασισμένα στον Παγκόσμιο Στόχο 3 του ΟΗΕ, «Καλή Υγεία και Ευημερία». Τα μαθήματα αυτά υλοποιήθηκαν στην τάξη κατά την διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με μαθητές της Ε’ και ΣΤ’. Η συμμετοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών ήταν πολύ μεγάλο, τόσο των αγοριών όσο των κοριτσιών: είχαν την ευκαιρία να εξασκήσουν την αλγοριθμική τους σκέψη και να εφαρμόσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες για να προτείνουν όχι θεωρητικές, αλλά πραγματικές λύσεις».
Ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Μακρής δημιούργησε μία πλατφόρμα η οποία, μέσα από αισθητήρες, θα επιτρέπει στο χρήστη να μοιράζεται κάποιες από τις συνήθειές του, όπως το καθημερινό περπάτημα, ώστε να καθίσταται πιο συνειδητός ως προς την επίδραση στο περιβάλλον. Ο κος Μακρής αναφέρει σχετικά: «Η συνολική εμπειρία, τόσο της εκπαίδευσης όσο και του διαγωνισμού, ήταν ιδιαίτερα εποικοδομητική. Nιώθω πως προσέθεσα ένα εργαλείο στην φαρέτρα μου ώστε, με πρώτη ευκαιρία, να το μοιραστώ με τους μαθητές μου, συνδέοντάς το με κάποιο συναφές κομμάτι της διδακτέας ύλης. Η δεξιότητα καθεαυτή του προγραμματισμού φαντάζει πως αφορά μία μικρή μειοψηφία συνανθρώπων μας. Όμως, στον θαυμαστό καινούριο κόσμο όπου η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, και οι "έξυπνες" εφαρμογές βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη, η ευρύτερη ικανότητα να αντιληφθείς σε κάποιο σχετικό βάθος αυτό το διαρκώς αναπτυσσόμενο πεδίο αποτελεί ένα είδος όλο και πιο αναγκαίου αλφαβητισμού».
Ο Byung Moo (Θεόφιλος) Shin, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Samsung Electronics Hellas χαιρέτησε τη δράση και επεσήμανε πως «Η Samsung Electronics Hellas, συμμετέχει και υποστηρίζει το πρόγραμμα του British Council «Coding for Sustainability», που υλοποιήθηκε επιτυχώς σε μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις. Ενώσαμε τις δυνάμεις μας για ένα κοινό όραμα: να καλλιεργήσουμε τη λογική των νέων τεχνολογιών στην αντίληψη των μαθητών και να τους παρέχουμε τα απαραίτητα εργαλεία για να βελτιώσουν τον κόσμο. Στη Samsung ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που απαιτούνται για δημιουργική, καινοτόμο και κριτική σκέψη προς όφελος τόσο του ατόμου όσο και της ομάδας».
Το Coding for Sustainability εντάσσεται στο πρόγραμμα του British Council για το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα ενόψει της διάσκεψης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών COP26 για την κλιματική αλλαγή, η οποία θα λάβει χώρα στη Γλασκώβη το Νοέμβριο του 2021. Όπως αναφέρει η διευθύντρια του British Council, Αναστασία Ανδρίτσου: «Η προώθηση της βιωσιμότητας και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες για όλο τον κόσμο. Συνεπώς, η εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες που προσφέρουν μεθοδολογία και εργαλεία προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολύτιμη για εκπαιδευτικούς και μαθητές και η συνεργασία μας με τη Samsung επιδιώκει ακριβώς αυτό: να αξιοποιήσει την τεχνολογία για ένα πιο βιώσιμο μέλλον».
Στόχος είναι το πρόγραμμα να συνεχιστεί και τη νέα σχολική χρονιά, τόσο με εργαστήρια εκπαιδευτικών όσο και με την πιο ενεργή συμμετοχή των μαθητών, εφόσον τα σχολεία λειτουργήσουν κανονικά.