Αρχειο

iPad λοιπόν…

Ο Νίκος Δρανδάκης ψηλαφίζει το καινούργιο μαραφέτι και αποφαίνεται για την εμπειρία χρήσης του iPad

2170-1310_0.jpg
Νίκος Δρανδάκης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
3002-21305.jpg

Ο Νίκος Δρανδάκης ψηλαφίζει το καινούργιο μαραφέτι και αποφαίνεται για την εμπειρία χρήσης του iPad

H παρουσίαση του iPad μας έφερε μια συσκευή μάλλον αναμενόμενη μετά από την υστερία της προσπάθειας να μαντέψουμε τι μπορεί να είναι. Όταν όλες οι πιθανές ιδέες έχουν πέσει στο τραπέζι, τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί έκπληξη την ώρα της παρουσίασης.

Όπως έγινε και πριν 3 ακριβώς χρόνια με την παρουσίαση του iPhone, περισσότεροι είναι αυτοί που θεωρούν ότι απογοητεύτηκαν από τη συσκευή, παρά όσοι ενθουσιάστηκαν. Στις 10 Γενάρη του 2007 ο MG Siegler του TechCrunch έλεγε ότι δεν πρόκειται να το αγοράσει, o Paul Kedrosky έγραψε ότι υπάρχουν πολλά που τον ενοχλούν, δίνοντας πάσα και στον διάσημο geek Robert Scoble ο οποίος δήλωνε μάλλον απογοητευμένος από το iPhone.

Τι ενοχλούσε όλους αυτούς (και χιλιάδες ακόμα) που έβλεπαν προβλήματα στο iPhone? Τους ενοχλούσαν πράγματα όπως η μπαταρία, η συνδεσιμότητα, ο πάροχος, η μνήμη, η επεκτασιμότητα, και άλλα πολλά. Τα ίδια περίπου που ενοχλούν και τώρα όσους βλέπουν στο iPad προβλήματα.

Το φαινόμενο εξηγείται από την οπτική της σήραγγας. Κρίνουμε ένα προϊόν σύμφωνα με τις προσδοκίες μας. Αυτές οι προσδοκίες όμως, έχουν δημιουργηθεί από άλλα προϊόντα που ήδη χρησιμοποιούμε. Κάπως έτσι φτάνουμε να συγκρίνουμε “χαρακτηριστικά”. Ποιός δίνει περισσότερη μνήμη, σκληρό δίσκο, επιλογές παρόχου, καλώδια USB, Flash memory card, κάμερα και άλλα καλά.

Το iPhone όμως (όπως και κάθε άλλο καινοτόμο προϊόν), δεν ήταν ποτέ καλό στον ανταγωνισμό των “χαρακτηριστικών”. Έδινε μια νέα εμπειρία χρήσης και αυτό ακριβώς είναι κάτι που δεν λαμβάνεται υπόψιν και στην περίπτωση του iPad. Το πως δηλαδή μπορεί κάποιος να το χρησιμοποιεί και σε τι θα του χρησιμεύσει.

Η συσκευή απευθύνεται σε ανθρώπους πέρα από εμάς – τους “geeks”, bloggers, ή ανθρώπους που νιώθουν άνετα με την τεχνολογία και τα προϊόντα της (χωρίς να σημαίνει ότι δεν θα φανεί χρήσιμη και σε εμάς). Απευθύνεται σε ανθρώπους που δεν βάζουν τον υπολογιστή σπίτι τους γιατί είναι μεν χρήσιμος στο γραφείο, αλλά “δεν χρειάζεται να φέρνουμε τη δουλειά και στο σπίτι”. Ξέρουμε ότι οι άνθρωποι αυτοί είναι πολλοί, οι περισσότεροι.

Η βιομηχανία των υπολογιστών έκανε μέχρι τώρα πολλές προσπάθειες να προσεγγίσει την καθημερινή ζωή των ανθρώπων ό,που και να βρίσκονται, όμως τα προϊόντα που δημιούργησε (netbooks, notebooks, κλπ) ήταν σε τελική ανάλυση φτηνά και μικρά laptops – η εμπειρία όμως ήταν πάντα η ίδια. Η Apple έχει δείξει ότι ξέρει να μιλάει με τον μέσο καταναλωτή καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία. Με το iPad έχει δημιουργήσει μια συσκευή που εστιάζει κυρίως στην κατανάλωση ψηφιακών υπηρεσιών, όταν τα PC και τα laptops ήταν χρήσιμα κυρίως στην εργασία.

Το iPad αλλάζει την εμπειρία της χρήσης ενός υπολογιστή. Μπορεί όσα κάνει να καλύπτονται καλύτερα από το iPhone (όταν χρειάζεσαι ελευθερία κινήσεων), και απ’ το laptop όταν χρειάζεσαι επεξεργαστική ισχύ, μεγάλη οθόνη, κλπ. Όμως, ο συνδυασμός τους είναι που σκοτώνει. Είναι η μόνη ισχυρή υπολογιστική μηχανή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί όταν κάποιος είναι αραχτός (ή ξάπλα) στον καναπέ. Μπορεί κάποιος να μοιραστεί όσα βλέπει/κάνει με τους γύρω του στο σαλόνι μεταφέροντας μια μικρή οθόνη και όχι ένα “δίφυλο” laptop. Να παίξει, να ψυχαγωγηθεί ή να διαβάσει στο κρεβάτι λίγο πριν τον ύπνο. Να το έχει μαζί του ο πατέρας στο πάρκο, την ώρα που τα παιδιά παίζουν στις κούνιες. Να παίξει η παρέα στο δωμάτιο ή την πλατεία ένα ομαδικό παιχνίδι με πλούσια γραφικά.

Η διαφορά ανάμεσα στο να σερφάρουμε στο web σκυφτοί επάνω από ένα laptop, ή να το κάνουμε ξαπλωτοί “αγγίζοντας” το (Web) με τα χέρια μας, μπορεί να μην έχει εκτιμηθεί αρκετά από τους χρήστες, όμως νομίζω ότι αυτό θα συμβεί τους επόμενους μήνες και χρόνια.

Το gaming αποκτά νέα διάσταση παντρεύοντας ιδανικά τα μοναδικά χαρακτηριστικά του iPhone (accelerator, geolocator) με την επαρκέστατη πλέον οθόνη για μια ωραία εμπειρία. Πολλοί λένε ότι το iPad είναι ο θάνατος του Kindle, εγώ όμως νομίζω ότι τη μεγαλύτερη απειλή αντιμετωπίζουν οι παιχνιδομηχανές.

Η ευκαιρία για όσους παράγουν περιεχόμενο (εταιρείες Media) είναι τρομακτική. Η χτεσινή παρουσίαση πραγματικά δεν έδειξε τίποτα σε αυτό τον τομέα, γιατί τα σπουδαία πράγματα θα έρθουν από τους ίδιους τους developers. Το ίδιο έγινε πριν 3 χρόνια: ο Steve Jobs επί σκηνής μας είχε δείξει και πάλι την ανάγνωση των New York Times στο mobile Safari, στην πορεία όμως μάθαμε να καταναλώνουμε Media μέσα από native εφαρμογές (που δημιουργούσε η κοινότητα) με πολύ πιο καινοτόμο τρόπο. Επίσης, οι δυνατότητες multitouch που έχει η συσκευή είναι σπουδαίες και δεν είδαμε καμία εφαρμογή στην παρουσίαση που να τις αξιοποιεί αρκετά καλά. Τους επόμενους μήνες όμως?

Αρκετοί υποστήριξαν – με υποτιμητική διάθεση – ότι πρόκειται απλώς για ένα μεγαλύτερο iPhone. Όμως, αυτο το “απλώς” ίσως εμπεριέχει πολλά σημαντικά πράγματα. Το iPhone έφτασε τους 70 εκατ. κατόχους μέχρι σήμερα, χάρη πρώτα απ’ όλα στην καταιγίδα καινοτομίας που είδαμε τους τελευταίους μήνες. 140.000 εφαρμογές κάθε είδους με τις πιο απίθανες ιδέες. Πιστεύω ότι θα δούμε χιλιάδες εντυπωσιακές εφαρμογές που δεν μπορούσαν να υπάρξουν στο iPhone λόγω οθόνης, και αυτές ακριβώς είναι που θα οδηγήσουν την επιτυχία του iPad.

Το περιμένω και στην Ελλάδα.

(από το http://www.nylon.gr/ )

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ