Βιβλιο

Οι Κινηματογραφικοί στοχασμοί του Κουέντιν Ταραντίνο

Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις

aris-sfakianakis.jpg
Άρης Σφακιανάκης
ΤΕΥΧΟΣ 923
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Οι Κινηματογραφικοί στοχασμοί του Κουέντιν Ταραντίνο

Αναγνώστης με αιτία: Παρουσίαση του βιβλίου «Κινηματογραφικοί στοχασμοί» του Κουέντιν Ταραντίνο (εκδ. Ελληνικά Γράμματα)

«Οι γονείς μου, νεαροί εκείνη την εποχή, πήγαιναν σε πολλές κινηματογραφικές προβολές και συνήθως με έπαιρναν μαζί τους. Είμαι βέβαιος ότι θα μπορούσαν να βρουν κάποιον για να με πασάρουν (η γιαγιά μου η Ντόροθι ήταν συνήθως διαθέσιμη), αντ’ αυτού όμως με άφηναν να τους συνοδεύω. Εν μέρει, ο λόγος που μου επέτρεπαν να πηγαίνω μαζί τους ήταν επειδή ήξερα να κρατάω το στόμα μου κλειστό.

»Κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορούσα να είμαι ένα κανονικό (ενοχλητικό) παιδί. Να κάνω χαζές ερωτήσεις, να συμπεριφέρομαι παιδιάστικα, να είμαι εγωκεντρικός, ξέρετε, όπως τα περισσότερα παιδιά. Αλλά αν με έβγαζαν το βράδυ σε ένα ωραίο εστιατόριο, ή σε ένα μπαρ (που το έκαναν αρκετές φορές καθώς ο Κερτ ήταν μουσικός σε πιάνο μπαρ), ή σε νυχτερινό κέντρο (που επίσης το έκαναν πού και πού), ή στον κινηματογράφο, ή ακόμα και σε ένα διπλό ραντεβού με ένα άλλο ζευγάρι, ήξερα ότι αυτή ήταν η ώρα των μεγάλων. Αν ήθελα να αράζω μαζί τους αυτή την ώρα, τότε καλά θα έκανα να καθόμουν στ’ αυγά μου. Το οποίο βασικά σήμαινε να μην κάνω χαζές ερωτήσεις, να μη νομίζω ότι η βραδιά είναι για μένα (δεν είναι). Οι μεγάλοι βγαίνουν για να μιλήσουν μεταξύ τους, να γελάσουν και να αστειευτούν. Η δική μου δουλειά ήταν να το βουλώσω και να τους αφήσω να διασκεδάσουν, χωρίς να τους διακόπτω συνεχώς με παιδιάστικες αφορμές. Καταλάβαινα ότι κανείς δεν ενδιαφερόταν πραγματικά για οποιαδήποτε παρατήρηση είχα να κάνω για την ταινία που είχαμε δει ή για την ίδια τη βραδιά (εκτός αν ήταν κάποια χαριτωμένη παρατήρηση)».

Ε, λοιπόν, το βιβλίο «Κινηματογραφικοί στοχασμοι» που έγραψε πολλά χρόνια αργότερα ο Κουέντιν Ταραντίνο είναι γεμάτο όχι μόνο χαριτωμένες παρατηρήσεις, αλλά βρίθει ευφυών σχολίων και φανερώνει πόσο παρατηρητικός υπήρξε ο κινηματογραφιστής που τόσο λατρέψαμε – τις ταινίες του οποίου εξακολουθούμε να αγαπάμε. Με λόγο πραγματικά χαρισματικό, ο Ταραντίνο αναφέρεται στις ταινίες εκείνες που τον οδήγησαν στο να φτιάξει τη δική του φιλμογραφία. Με δυο λόγια, τι ήταν αυτά τα έργα που είδε στους κινηματογράφους της νιότης του στο Λος Άντζελες όπου ζούσε, ποιες ήταν οι ταινίες που χάραξαν εντός του τη δική του αφηγηματική (εννοώ κινηματογραφική) πένα; Τι τον έκανε να γυρίσει το «Reservoir Dogs», το «Pulp Fiction», το «Kill Bill» (1 και 2), το «Planet Terror» (ίσως η μόνη ταινία του που δεν έχω δει, καθώς αποφεύγω ταινίες τρόμου που τείνουν να ταράξουν την ούτως ή άλλως ταραγμένη ψυχική μου ηρεμία), το αλλού γι’ αλλού «Άδωξοι Μπάσταρδη» και το επικό «Κάποτε στο Χόλιγουντ»;

«Κινηματογραφικοί στοχασμοί» του Κουέντιν Ταραντίνο (εκδ. Ελληνικά Γράμματα)

Στο βιβλίο του αυτό που μετέφρασαν περίτεχνα η Ηρώ Σκάρου με κάποιον άλλον, που δεν αναφέρω από σεμνότητα, ο Ταραντίνο μιλάει για τον «Ταξιτζή», το «Bullitt», το «Hardcore», το «Outfit», το «Getaway», το «Deliverance», το «Sisters», τον «Βρόμικο Χάρι», την «Απόδραση από το Αλκατράζ», το «Ντέιζυ Μίλλερ» και αρκετές ακόμα που οι μεταφραστές χρειάστηκε να δουν ξανά για να μπουν στο κλίμα του Ταραντίνο. Τιμή και δόξα στις εκδόσεις ελληνικά γράμματα που κυκλοφόρησαν το βιβλίο και αναμένουμε όλοι την άφιξη του σκηνοθέτη ώστε να τον γνωρίσουμε κι από κοντά…

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY