- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
«Σχεδόν πάντα, σχεδόν κάτι»: Ένα παζλ που ενώθηκε από διάσπαρτα γραπτά
Μια συζήτηση με την Ελένη Χελιώτη για το πρώτο της βιβλίο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Athens Voice Books
Η Ελένη Χελιώτη μιλάει για το πρώτο της βιβλίο «Σχεδόν πάντα, σχεδόν κάτι», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Athens Voice Books
Το «Σχεδόν πάντα, σχεδόν κάτι» είναι το πρώτο σου βιβλίο. Όμως, στο βιογραφικό σου σημειώνεις ότι έγραφες από παιδί. Έχεις κι άλλα χειρόγραφα στον ηλεκτρονικό σου υπολογιστή;
Έχω χειρόγραφα παντού...σε τετράδια, ατζέντες, βιβλία, σε διάφορα αρχεία στον υπολογιστή. Από τα πρώτα κεφάλαια ενός μυθιστορήματος για παιδιά μέχρι και μια σύντομη ιστορία τρόμου (γραμμένα και τα δύο στα αγγλικά). Το σπίτι μου είναι γεμάτο με τετράδια και σε καθένα από αυτά υπάρχει κάτι γραμμένο. Ακόμα και το «Σχεδόν Πάντα, Σχεδόν Κάτι» είναι σε κάποιο βαθμό ένα παζλ που ενώθηκε από διάσπαρτα γραπτά.
Το «Σχεδόν πάντα, σχεδόν κάτι» μοιάζει με σελίδες ημερολογίου: η διαδρομή μιας νεαρής γυναίκας ενώ αναζητεί το νόημα και την αληθινή αγάπη.
Ναι, ουσιαστικά αυτό είναι. Η άναρχη δομή του βιβλίου παρομοιάζει σε ένα βαθμό και τις σκόρπιες σκέψεις της όπως και τα συναισθήματά της. Όλα συγκεχυμένα: παρελθόν, παρόν και μέλλον. Στο μυαλό της είναι όλα αλληλένδετα, και η μορφή αυτή της επιτρέπει να μιλήσει τόσο για αυτά που έζησε όσο και αυτά που νιώθει.
Πολλά ονόματα είναι αρχαία: Ορφέας, Περσεφόνη, Πάρις…
Πάντα δυσκολεύομαι να «βαφτίσω» τους χαρακτήρες μου, και η διαδικασία είναι πάντα χρονοβόρα. Εάν κάποιος το παρατηρήσει, επίσης, δεν περιγράφω ποτέ πώς είναι εμφανισιακά, με εξαίρεση ίσως κάποιο συγκεκριμένο χαρακτηριστικό που εξυπηρετεί κάποιο σκοπό. Όταν λοιπόν έρχεται η ώρα να τους δώσω ονόματα αμφιταλαντεύομαι μεταξύ του να τους ταιριάζουν και να έχουν κάποια σημασία (ή και όχι...ένα ενδεχομένως «αδιάφορο» όνομα να ταιριάζει σε έναν αδιάφορο χαρακτήρα). Τα αρχαία ονόματα πάντα μου άρεσαν, και αυτοί οι τρεις χαρακτήρες (Ορφέας, Περσεφόνη, Πάρις) είναι αυτοί με τη μεγαλύτερη βαρύτητα. Ο μύθος της Περσεφόνης συγκεκριμένα με γοήτευε πάντα. Έχω νιώσει Περσεφόνη αρκετές φορές στη ζωή μου, όπως έχει νιώσει και η πρωταγωνίστρια του βιβλίου μου.
Μιλάς συχνά για την «προδοσία»…
Ναι, γιατί είναι μια λέξη με την οποία παλεύει η Περσεφόνη. Αυτό που οι περισσότεροι ονομάζουν προδοσία είναι κάτι με το οποίο η ίδια δεν μπορεί να ταυτιστεί. Για εκείνη είναι μια πολύ βαριά λέξη την οποία όμως οι άνθρωποι γύρω της φαίνεται να «πετάνε» με ευκολία χωρίς δεύτερη σκέψη. Και όπως και με πολλά άλλα πράγματα, έτσι και με αυτό, αναλογίζεται συχνά ποιος κάνει λάθος. Είναι όντως τόσο μαύρο/άσπρο ή είναι ακόμα και αυτό in the eye of the beholder; Το πώς το βλέπει, δηλαδή, κανείς.
Τι ρόλο παίζει η φιλία στη ζωή σου; Είναι η Μάγδα αληθινό πρόσωπο;
Η φιλία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή μου, αλλά η άποψή μου για τη φιλία, το τι σημαίνει, πως μεταφράζεται στην καθημερινότητα και πως μετουσιώνεται, έχει αλλάξει με τα χρόνια. Δεν είχα ποτέ πολλούς φίλους, αλλά τώρα έχω ακόμα λιγότερους. Θεωρώ τη φιλία, έτσι όπως την έχω εγώ στο μυαλό μου, ως μία από τις πιο περίπλοκες και δύσκολες σχέσεις που μπορούμε να κάνουμε και να διατηρήσουμε. Όπως επίσης πιστεύω ότι δεν είναι όλοι για όλα, και παίρνουμε από τον κάθε φίλο κάτι διαφορετικό...και γι' αυτό έχουμε συνήθως παραπάνω από έναν. Η Μάγδα, ναι, είναι βασισμένη σε αληθινό πρόσωπο, και είναι φίλη μου.
Στο βιογραφικό σου σημειώνεις την αγάπη σου για τους αγώνες αυτοκινήτων. Στο βιβλίο σου περιλαμβάνεις ταξίδια με αυτοκίνητο, αλλά δεν μιλάς για τα ράλι που παρακολουθείς. Το «Σχεδόν πάντα, σχεδόν κάτι» επικεντρώνεται στις ανθρώπινες σχέσεις, όχι στις άλλες προτιμήσεις όπως θα ήταν π.χ. η μουσική ή η ταχύτητα. Αν και οι μουσικές αναφορές δεν λείπουν…
Τόσο η μουσική όσο και το αυτοκίνητο γενικότερα είναι δύο πολύ σημαντικά στοιχεία στη ζωή μου (από τα σημαντικότερα θα έλεγα). Ο λόγος ίσως που δεν ενσωματώθηκαν περισσότερο στο μυθιστόρημα αυτό είναι γιατί εστιάζω αλλού. Γιατί οι σκέψεις ήδη έτρεχαν σε δεκάδες κατευθύνσεις και ένιωθα ότι κάπως πρέπει να μαζευτούν για να μην γίνει ακόμα πιο χαώδες το τοπίο. Το επόμενο πρότζεκτ, το οποίο έχω ήδη αρχίσει να δουλεύω, έχει πολύ έντονο το στοιχείο της μουσικής.
Ποιο είναι το επόμενο βήμα σου στη λογοτεχνία;
Έχω ήδη αρχίσει εδώ και λίγους μήνες να δουλεύω κάτι. Όπως μόλις ανέφερα βασίζεται πολύ στη μουσική και στο στοιχείο του ήχου γενικότερα. Είναι ξανά γραμμένο στο πρώτο πρόσωπο, το οποίο είναι μια προσωπική προτίμηση (τόσο στη γραφή όσο και στην ανάγνωση για μένα), αλλά το ύφος είναι λίγο διαφορετικό. Έχει ήδη αρχίσει να παίρνει μορφή, αλλά δεν ξέρω ακόμα που θα με οδηγήσει.
Το βιβλίο σου είναι μια εκδοχή της ζωής των Millennials. Σε τι νομίζεις ότι διαφέρει στον τρόπο διαβίωσης και στα ήθη από τις γενιές των boomers, Υ και Ζ;
Δεν ξέρω αν μπορώ να μιλήσω για το πως η γενιές πριν τη δική μου των millenials βίωσαν τις εξελίξεις κλειδιά που βρήκαν στο δρόμο τους ιστορικά, αλλά θεωρώ πως η δική μου έπρεπε να αντιμετωπίσει, να διαχειριστεί και να αναθεωρήσει κάποιες από τις πιο ριζικές αλλαγές τόσο στον τρόπο ζωής όσο και σκέψης για τη ζωή. Συχνά έχουμε τη φήμη του «γκρινιάρη», τουλάχιστον έτσι το βλέπω να απεικονίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και νομίζω ότι σε ένα ποσοστό είναι αλήθεια, και σοβαρά και χιουμοριστικά. Είμαστε, η αλήθεια είναι, λίγο γκρινιάρηδες, αλλά νομίζω αυτό συνέβη γιατί άλλα μας μάθανε και άλλα βρήκαμε μπροστά μας. Άλλα μας υποσχέθηκαν"και άλλα είδαμε να γίνονται. Να μου πεις...δεν συμβαίνει πάντα αυτό; ίσως, αλλά θεωρώ ότι οι ριζικές αυτές αλλαγές για εμάς ήρθαν σε πολύ κρίσιμες στιγμές/ηλικίες της ζωής μας, και έπρεπε ανά τακτά χρονικά διαστήματα να ξεχάσουμε ότι ξέραμε, για την επικοινωνία, την ελευθερία λόγου, τα ήθη γύρω από τις σχέσεις, και τα «πρέπει» της πορείας της ζωής μας, και να κάνουμε συνέχεια reboot των «εργοστασιακών ρυθμίσεων» σε σημείο που χάσαμε τη μπάλα. Ως εκ τούτου πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε μια μόνιμη σύγχυση και το αποτέλεσμα είναι ότι τώρα δυστυχώς δεν ξέρουμε πια τι θέλουμε.
Ελένη Χελιώτη - βιογραφικό
Η Ελένη Χελιώτη ξεκίνησε να γράφει γιατί δεν μπορούσε να μιλήσει. Τώρα μιλάει πολύ και γράφει πιο κοφτά. Παράτησε τη μετάφραση για τη λογοτεχνία, και την Αγγλία για την Ελλάδα. Αγαπά τα αυτοκίνητα, λατρεύει τα βιβλία, και πίνει bourbon. Όταν δεν διαβάζει ακούει μουσική, και όταν είναι ανήσυχη ταξιδεύει.
«Σχεδόν πάντα, σχεδόν κάτι» της Ελένης Χελιώτη (ATHENS VOICE Books): Η παρουσίαση του βιβλίου Little Tree Books & Coffee
Οι εκδόσεις ATHENS VOICE Books παρουσιάζουν το βιβλίο «Σχεδόν πάντα, σχεδόν κάτι» της Ελένης Χελιώτη την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου στις 19:00, στο βιβλιοπωλείο Little Tree Books & Coffee (Little Tree Books & Coffee, Καβαλλότι 2, Αθήνα). Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Σώτη Τριανταφύλλου και η συγγραφέας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Η Ιστορία, το βίωμα, τα ντοκουμέντα, οι μαρτυρίες συμπορεύονται με τη μυθοπλασία
Η χαρισματική αφήγηση του Morris, μέσα από σημαντικές πηγές και σπουδαίο documentation
Τίτλος του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» - Θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη
Η συγγραφέας φωτίζει τα παράδοξα και τις αντιθέσεις της ιταλικής κοινωνίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.