- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Πήγαμε στο 5ο «Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας» - Από τον Ιπποκράτη στο poetry therapy
Η Πάτρα μάλλον έχει τους περισσότερους ποιητές από κάθε πόλη, αλλά σαν να μην της έφταναν οι δικοί της, φέρνει και από ξένα κράτη. Με πολλή επιτυχία, όπως φάνηκε από το Φεστιβάλ
5ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας: 65 σημαντικοί ποιητές από 12 διαφορετικά κράτη και ένα πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων.
Στην Πάτρα τις μέρες του 5ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης, αρχές Σεπτέμβρη, γινότανε χαμός – εκδηλώσεις, παρουσιάσεις, αναγνώσεις ποίησης, συναυλίες και ξεναγήσεις επί 4 ημέρες ζωντάνεψαν μια πόλη που έτσι κι αλλιώς έχει ζωηρή πολιτιστική ζωή, δηλαδή αποκλείεται να έχει παράπονο.
Τα τελευταία δύο χρόνια γινότανε διαδικτυακά το φεστιβάλ – φέτος η Πάτρα «άνοιξε», όπως όλη Ελλάδα, και φιλοξένησε 65 σημαντικούς ποιητές από 12 διαφορετικά κράτη. Το πρόγραμμα είχε πολλές εκπλήξεις για τους συμμετέχοντες/το κοινό, με εκδηλώσεις και ξεναγήσεις σε καταπληκτικούς χώρους – στο υπέροχο οινοποιείο-κάστρο της Αχαΐα Κλάους οι αναγνώσεις ποιημάτων πήραν μια ακόμα πιο ρομαντική διάσταση, περίμενες να πεταχτεί από κάποιο μπαλκόνι η Ιουλιέττα αναζητώντας τον Ρωμαίο. Το οινοποιείο λειτουργεί από το 1861, μάλιστα ο Βαυαρός Γκούσταβ Κλάους, που αγόρασε τα πρώτα αμπέλια εδώ κι άρχισε να πατάει σταφύλια, βάφτισε την Μαυροδάφνη για χάρη της αγαπημένης του Δάφνης, που πέθανε νέα. Οι εγκαταστάσεις, με τα αρχαία βαρέλια, τους τρούλους και τις μεγάλες αυλές, είναι σα να βγήκαν από ρομάντσο του 19ου αιώνα – ό,τι πρέπει για ποιητές.
Η θεματική του PWPF2022 ήταν η ίαση μέσω της τέχνης και ειδικότερα της ποίησης («Από τον Ιπποκράτη στο poetry therapy») και το πρόγραμμα των δράσεων «σχεδιάστηκε με σκοπό να δημιουργεί μια συνεχόμενη αλληλεπίδραση των τεχνών, της ποίησης και της ψυχολογίας». Μια παρτίδα ανάγνωσης ποιημάτων έγινε στο ωραίο θέατρο «Επίκεντρο», μία στην Αχαΐα Κλάους, μία στην περίφημη Βίλλα Κόλλα, ένα ιστορικό αρχοντικό με δύο οκτάγωνους πύργους, παραμυθένιο, χτισμένο το 1828 από τον Χιώτη σταφιδέμπορα Κόλλα. Άλλη μια (ανάγνωση) έγινε στο Ίδρυμα Ελληνική Διασπορά στο Καστρίτσι, που είναι γεμάτο με έργα Ελλήνων καλλιτεχνών της Διασποράς. Μετά τις αναγνώσεις ακολουθούσαν τραπέζια με σούπερ φαγητό και κάμποσο κρασί, που ήταν απαραίτητο για να δένουν οι συζητήσεις ανάμεσα σε ποιητές και μη. Η τελευταία ανάγνωση πραγματοποιήθηκε στην Αρχαία Ολυμπία με ολοήμερη εκδρομή. Έλληνες και ξένοι προσκεκλημένοι πέρασαν υπέροχα – εμείς ήμασταν ένα κονκλάβιο 2-3 δημοσιογράφων «ελαφρού» Τύπου που δεν καταφέραμε να ξυπνήσουμε την Κυριακή το πρωί για την περιήγηση στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά όλοι οι υπόλοιποι την εκθείαζαν, αρκετοί και με ποιήματα.
Από το Δελτίο Τύπου: «Στις εκδηλώσεις συμμετείχαν σημαντικοί προσκεκλημένοι μεταξύ των οποίων οι Πρέσβεις των συνεργαζόμενων χωρών, αναγνωρισμένοι με διεθνές κύρος πανεπιστημιακοί, λογοτέχνες και εκπρόσωποι φορέων.
Ξεχωριστές στιγμές του Φεστιβάλ αποτέλεσαν το αφιέρωμα στον Τίτο Πατρίκιο, η Στρογγυλή Τράπεζα με θέμα την Ίαση μέσω της Ποίησης…» Ο Τίτος Πατρίκιος ήταν σεμνός και διακριτικός όπως πάντα, σαν να μην είναι ο κολοσσός της ποίησης που ξέρουμε, παρά ένας ποιητής ανάμεσα στους άλλους…. Όλες οι εκδηλώσεις ήταν ανοικτές για το κοινό με δωρεάν είσοδο.
Κατά τον πρόεδρο του Γραφείου ποιήσεως Αντώνη Δ. Σκιαθά και τον πρόεδρο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας Τριαντάφυλλο Κωτόπουλο (αμφότεροι, γνωστοί ποιητές, εκτός των άλλων ιδιοτήτων τους):
«Το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας έχει δημιουργήσει ένα διεθνή θεσμό για τη λογοτεχνία που τιμά τα ελληνικά γράμματα, προβάλει την ελληνική ποίηση και φέρνει σε επικοινωνία Έλληνες ποιητές/ ποιήτριες με αντίστοιχους ποιητές/τριες από όλο τον κόσμο.
Σε αυτή τη διαδρομή του ποιητές/τριες από πενήντα χώρες έχουν συνομιλήσει μεταξύ τους στο Patras Word Poetry Festival.
Είναι σημαντικό για μας στο Γραφείο Ποιήσεως το ότι το φεστιβάλ είναι υπόθεση όλης της πόλης, καθώς θεσμοί πανελλήνιοι, περιφερειακοί, τοπικοί, επιχειρήσεις, πολίτες, στηρίζουν με όλους τους δυνατούς τρόπους τη διοργάνωση.
Το Υπουργείο Πολιτισμού, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το Πανεπιστήμιο Πατρών είναι μερικοί από τους θεσμούς που το υποστηρίζουν.
Οι συνέργειες με φορείς πολιτισμού και η σύνδεση της Ποίησης με τέχνες όπως η μουσική, τα εικαστικά, η φωτογραφία δημιουργούν όλα εκείνα που κάνουν μοναδικό το φεστιβάλ».
Το όραμα του Πατρινού ποιητή Αντώνη Σκιαθά και του Φεστιβάλ γενικά είναι «να προβάλει την ελληνική λογοτεχνική δημιουργία παγκοσμίως και να καταστήσει την πρωτεύουσα της Δυτικής Ελλάδας ένα ευρωπαϊκό κέντρο λογοτεχνίας. Μέσα από τις δράσεις του συνομιλεί με έδρες ελληνικών σπουδών ανά τον κόσμο και καταγράφει τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή».
Ευτυχώς το πρόγραμμα ήταν σωστά στημένο ώστε ακόμα και οι μη ποιητές να πάρουν μια ιδέα από ποίηση. Μείναμε σε ένα από αυτά τα μεγάλα επαρχιακά ξενοδοχεία που αποπνέουν Σεβεντίλα, με πολλούς καθρέφτες, ωραίες μαρμάρινες αίθουσες και μυρωδιά θάλασσας. Θαυμάσαμε για άλλη μια φορά τον μαγικό Τίτο Πατρίκιο, ακούσαμε και διαβάσαμε πολλά ωραία ποιήματα… και είδαμε τα πιο υπέροχα, φωτογενή μέρη της Πάτρας. Εκτός που δεν είχαμε συναντηθεί πολλά χρόνια (οι συγκεκριμένοι δημοσιογράφοι), και την κοπανήσαμε για μπάνιο ένα μεσημέρι ακριβώς όπως κάναμε μικροί, ίσα για να θυμηθούμε πόσο ωραίο είναι να είσαι ανάλαφρος τελικά. Και πόσο βαθιά ποιητικό...
ArtPlatform | LagrangePoints
Με την συνεργασία της γκαλερί σύγχρονης τέχνης CubeGallery και της Λιάνας Ζωζά, με την ιδιότητά της σαν επιμελήτρια, με το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας δημιουργήθηκε η πλατφόρμα τέχνης LagrangePoints.
Η ιδέα προέκυψε ταυτόχρονα με την πρόταση της παρουσίασης, των δύο ongoing art projects ‘’OpenStudio’’ και ‘’Αόρατες Πόλεις | InvisibleCities’’ κάτω από τον κοινό τίτλο ‘’L3 point’’.
Η φωτογράφος PenyDelta δημιούργησε τα πορτρέτα των ποιητών που συμμετάσχουν στο φεστιβάλ τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στο αρχείο του Γραφείου Ποιήσεως καθώς και στην αντίστοιχη έκδοση του Φεστιβάλ.
To Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας διοργανώνουν το «Γραφείον Ποιήσεως» Πάτρας και το CultureBook (culturebook.gr), με υποστηρικτές το Υπουργείο Εξωτερικών, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτικής Ελλάδας, τον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας, το Πανεπιστήμιο Πάτρας, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, το Φεστιβάλ Ποίησης Λάρνακας, την Πρεσβεία Ουγγαρίας, Τσεχίας, Πολωνίας, την Greek Library of London, την World PoetryMovement, το Θέατρο Επίκεντρο+, την CubeGallery, το FriendsTravel και άλλους φορείς. Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Τουρισμού.
Ερμήνευσαν (στη συναυλία μελοποιημένης ποίησης):
- Χρήστος Κωνσταντόπουλος
- Δώρα Μπελέρη – με συνοδεία ζωντανής ορχήστρας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.