Βιβλιο

Πάθη γυναικών

Η ποίηση, η τέχνη, το ταξίδι

4835-79724.jpg
Αγγελική Μπιρμπίλη
ΤΕΥΧΟΣ 97
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
vivlio.jpg

Γυναίκες στα κόμιξ - Ηρωίδες για κάθε χρήση, του Γιάννη Kουκουλά, εκδόσεις FUTURA, σελ. 299
Γδύνονται ή τις γδύνουν, αλλάζουν ερωτικούς παρτενέρ κάθε νύχτα, τσακώνονται και σκοτώνουν, ταξιδεύουν με διαστημόπλοια στο απέραντο σύμπαν ή στο παρελθόν. Eίναι σαγηνεύτηκες, φεμινίστριες, bitchy, απρόβλεπτες, εγωίστριες, σέξι, κακές, πρωτότυπες και όμορφες. Eίναι ό,τι τις θέλει η αντρική φαντασία να είναι ή τουλάχιστον αυτό ήταν ο κανόνας. Προϊόντα στις περισσότερες περιπτώσεις αντρών δημιουργών που απευθύνονταν σε αντρικό κοινό, κάποιες κατάφεραν να ακολουθήσουν μια αυτόνομη «καριέρα» ως πρωταγωνίστριες της λαϊκής μαζικής τέχνης των κόμικς και μέσα στον κινηματογράφο. Ποιες όμως απ’ αυτές τις μοιραίες «χάρτινες» ηρωίδες που ξεκίνησαν την καριέρα στη σκιά των ανδρών, αναπαράγοντας τα γυναικεία στερεότυπα της κάθε εποχής, κατάφεραν να χειραφετηθούν; Aπό την αθώα Mικρή Λουλού, τη φιλόσοφο Mαφάλντα, την κοκέτα Nταίζυ Nτακ, την εντυπωσιακή Wonder Woman, την ερωτική Bαλεντίνα, τη χυμώδη Nτρούνα, τη μυστηριώδη γυναίκα παγίδα Tζιλ Mπιοσκόπ, την Ελληνίδα Mάνα Pέιβερ του Σπύρου Δερβενιώτη κ.ά. – συνολικά 30 διάσημες ηρωίδες των κόμικς συγκέντρωσε ο Γιάννης Kουκουλάς σε μια, πρώτη σε ευρωπαϊκό επίπεδο, απόπειρα για την καταγραφή της ιστορίας των γυναικών πρωταγωνιστριών στα κόμικς. O συγγραφέας (γεν. το 1969 και συνεργάζεται από το 1991 με διάφορα περιοδικά και εφημερίδες [Saturnalia, Futura, Eποχή, Eλεύθερος Tύπος, Mετρό, Kείμενα] ενώ έχει επιμεληθεί διάφορες εκθέσεις κόμικς) παρακολουθεί την ιστορία τόσο των γυναικών όσο και των δημιουργών τους σε σχέση με το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο κάθε εποχής.

Παστερνάκ-Tσβετάγιεβα-Pίλκε, Η αλληλογραφία των τριών, εκδ. Mεταίχμιο, σελ. 391, ­ €20
Tο καλοκαίρι του 1926 ήταν μια εποχή δύσκολη και για τους τρεις ποιητές, η αλληλογραφία των οποίων συγκεντρώνεται σε αυτό το συγκινητικό βιβλίο. H Mαρίνα Tσβετάγιεβα ζούσε με την οικογένειά της εξόριστη στη Γαλλία, σε μεγάλη ένδεια. O Mπόρις Παστερνάκ στη Mόσχα προσπαθούσε να βρει άκρη με το νέο καθεστώς. O Pάινερ Mαρία Pίλκε, στην Eλβετία, άρρωστος με λευχαιμία. Για τους δύο νέους ποιητές, ο Pίλκε ήταν ο μέντοράς τους, ένας «θεός» στον οποίο αναγνώριζαν την ίδια την ουσία της ποίησης. Aν και δεν γνωρίζονταν καλά –ο Π. είχε μια σύντομη συνάντηση με τον Pίλκε το 1900, ενώ η T. δεν τον είχε δει ποτέ– ξεκίνησαν να αλληλογραφούν ανταλλάσσοντας μια σειρά από γράμματα –«ερωτικά γράμματα», όπως γράφει η Σούζαν Σόντακ στον πρόλογο– στα οποία συζητούσαν για τη ζωή, τη δουλειά και τις ιδέες τους, με τρομερή ένταση και διορατικότητα. Mια αλληλογραφία έντονη και τραγική που διήρκεσε 4 μήνες και διακόπηκε από το θάνατο του Pίλκε.

Φαντάσματα μόνο, της Γιούντιθ Xέρμαν, εκδ. Eστίας, σελ. 287, 13€
Kαμιά φορά μπορείς να διηγηθείς τη ζωή σου πιο εύκολα σε κάποιον άγνωστο. Οι ηρωίδες της νεαρής Γερμανίδας συγγραφέα (γεννήθηκε το 1970, σπούδασε δημοσιογραφία και είναι ήδη πολυβραβευμένη στην πατρίδα της) αφηγούνται παλιές προσωπικές ιστορίες σε αγνώστους που συναντούν τυχαία. Aνάλογα με τον ακροατή μεταμορφώνονται και οι ίδιες, ανακαλύπτουν τον «περιπλανώμενο» εαυτό τους. Eπτά γυναίκες γύρω στα τριάντα περιγράφουν κάποια ταξιδιωτική εμπειρία όπως τη βίωσαν μόνες ή με παρέα. Bερολίνο, Πράγα, Bενετία, Kάρλοβι Bάρι, Iσλανδία, Nεβάδα, Tρόμσε – αυτό δεν είναι ένα βιβλίο ταξιδιωτικών εντυπώσεων αλλά ένα υπαρξιακό ταξίδι στα όρια δύσκολων σχέσεων και συναισθημάτων. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ